Jämställdhet – viktigt för svenska utvecklare

Robot
Jämställdhet – viktigt för svenska utvecklare

Thomas Arnroth lyfte fram en teori om att jämställdhetsfrågan inte var viktig för den svenska spelbranschen. Nu kommer svaret: Den är oerhört viktig.

#dataspelsbranschen, #rovio, #might-and-delight, #shelter, #paradox-interactive, #fatshark, #talawa-games, #tarsier-studios, #massive-entertainment, #super-mario-bros, #pixeldiet-entertainment


Medlem
Jämställdhet – viktigt för svenska utvecklare

Okey, men var är alla dessa SVENSKA ojämställda spel? Kvinnor är underrepresenterade i spel för att kvinnor inte utövar yrket/passar i rollen för den största spel genren; action. Det handlar inte om jämställdhet.

Medlem

Känner mig stolt och vill nästan höja en öl (fast det är på tok för tidigt) åt vår spelbransch.
Bäst i världen på ännu ett område!

Sen kan det inte vara viktigt med att ha riktigt diskriminerade spel där man kan lära ut att det faktiskt är fel, för dom är ju just det, spel?

Medlem
Skrivet av ItisI:

Okey, men var är alla dessa SVENSKA ojämställda spel? Kvinnor är underrepresenterade i spel för att kvinnor inte utövar yrket/passar i rollen för den största spel genren; action. Det handlar inte om jämställdhet.

Det hindrar ju det faktum att det ska förekomma fler kvinnor i spel. Många gamers är tjejer som gärna vill se möjligheten att kunna lira som - just det- en tjej.


signatur

Is life not a thousand times too short for us to bore ourselves? ~ Friedrich Nietzsche

Medlem
Skrivet av ItisI:

Kvinnor är underrepresenterade i spel för att kvinnor inte utövar yrket/passar i rollen för den största spel genren; action.

Kan du vara snäll och förklara vad du menar med ditt påstående? Menar du att kvinnor inte kan göra action-spel? o.O


signatur

If you can't convince them, confuse them!

Medlem

"Jag upplever att det är svårt att föra en lugn diskussion utan att vissa kvinnliga feminister i branschen gör påhopp som får det att kännas som om de tror att man är en kvinnohatare."

Detta är så otroligt sant.

Medlem

Bra och välskriven artikel. Vore intressant om du hade kunnat få tag och intervjuat någon från den motsatta sidan som försökt försvara sin position.

Medlem

Alltså f**k jämställdhet! det ska fan vara den som är rätt för jobbet och den som är bra på det de gör som ska fan få jobbet inget annat! oavsett könen, sen om vi vill att det ska vara jämställdhet ute utanför arbetslivet det är helt okej IMO. Det ända som är orättvist idag är lönen.


signatur

Dont force your weakness upon me!

Medlem

Söndag och den obligatoriska jämställdhets artikeln på fz...

Medlem
Skrivet av saru:
Skrivet av ItisI:

Okey, men var är alla dessa SVENSKA ojämställda spel? Kvinnor är underrepresenterade i spel för att kvinnor inte utövar yrket/passar i rollen för den största spel genren; action. Det handlar inte om jämställdhet.

Det hindrar ju det faktum att det ska förekomma fler kvinnor i spel. Många gamers är tjejer som gärna vill se möjligheten att kunna lira som - just det- en tjej.

Ja, och den möjligheten finns säkerligen i vissa spel, tänk tomb raider men majoritet av dessa titlar kommer att ha manliga soldater, agenter osv eftersom det är vad som är rimligt. Det är förstås skoj att mixa up det men eftersom en man är vad som är rimligt är det vad det flesta företag går med. Jag lirar som kvinnliga karaktärer varje tillfälle jag får, det betyder inte att jag tycker att vi ska gå ifrån vad som är rimligt å resonabelt i respekt till hur vår värd ser ut idag och i historian.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Icerock:

Alltså f**k jämställdhet! det ska fan vara den som är rätt för jobbet och den som är bra på det de gör som ska fan få jobbet inget annat! oavsett könen, sen om vi vill att det ska vara jämställdhet ute utanför arbetslivet det är helt okej IMO. Det ända som är orättvist idag är lönen.

Jämnställdhet är inte detsamma som kvotering. Att man anställer rätt person för rätt jobb går inte stick i stäv med jämnställdhet, som handlar om att du ska ha samma förutsättningar oavsett kön, etnicitet osv - inte att alla ska kunna få samma jobb oavsett kompetens.

Medlem

Hur ska man kunna ta en svensk feminist på allvar? Finns väl ingen mer utskrattad grupp människor på planeten just nu? Allt är vita svenska mäns fel, trots att vi är dom mest jämställda i universum just nu.

Ta eran kamp till mellanöstern eller Afrika. Där behövs ni. Jaga spöken här hjälper ingen.

Medlem
Skrivet av Nowly:
Skrivet av ItisI:

Kvinnor är underrepresenterade i spel för att kvinnor inte utövar yrket/passar i rollen för den största spel genren; action.

Kan du vara snäll och förklara vad du menar med ditt påstående? Menar du att kvinnor inte kan göra action-spel? o.O

Nej, jag pratar om kvinnliga karaktärer förstås Men jag kan tillägga att om 20% av alla utbildade spel utvecklar är kvinnor bör vi se en liknande representation av dem i branschen.

Medlem
Skrivet av Securion:

Hur ska man kunna ta en svensk feminist på allvar? Finns väl ingen mer utskrattad grupp människor på planeten just nu? Allt är vita svenska mäns fel, trots att vi är dom mest jämställda i universum just nu.

Ta eran kamp till mellanöstern eller Afrika. Där behövs ni. Jaga spöken här hjälper ingen.

Blott att du förnekar att Sverige fortfarande lider av ojämställdhet är så fruktansvärt skrämmande att jag inte vet om jag ska skratta eller gråta...

Medlem
Citat:

– Jag har hand om rekrytering till mitt team och jag kan definitivt säga att om en kvinna och en man har samma meriter skulle jag ta in kvinnan. Det handlar inte om kvotering utan helt enkelt om sunt förnuft. Att vara kvinna är nämligen meriterande i sig.

Den här meningen förstår inte jag. På vilket sätt är det mer meriterande att vara kvinna?

Medlem

För varje artikel jag läser om "jämställdhet" och feminism i spelbranchen, desto sugnare blir jag på att emigrera till Japan.

Medlem

Utvecklarna väljer väl själva vilken karaktär dom vill ha? Varför är det så otroligt viktigt att varannat spel ska ha kvinnlig huvudkaraktär, det är bara ett jävla spel... Feminister i västvärlden är verkligen helt hysteriska.

Hjälp de kvinnor i MENA-länder som utsätts för verkligt förtryck istället för att "Det finns en lättklädd kvinna här! NER MED PATRIARKATET"

Medlem

Mycket bra artikel, och jag håller helt med! Alla kommer tjäna på att det blir mer jämställt, även spelarna, men som vanligt när det är förändringar på gång kryper de konservativa fram och kämpar emot med det enda argumentet de egentligen har är "det var bättre förr".

Om ni inte ser problemet så kanske det kan vara så att det inte är ni som blir påverkade av det? Det är ungefär som att säga "Jag svälter aldrig och har aldrig dåligt med mat, det här med att barn svälter i afrika är nog bara påhitt". Det är ju bara dumheter.

Jag har turen att jobba på en studio där vi har ett antal väldigt duktiga kvinnliga utvecklare (dock långt färre än männen ändå tyvärr) och det märks skillnad till det bättre. Som någon sa i artikeln, olika människor tänker på olika sätt och ju fler ideér som finns desto bättre spel kan man skapa i slutändan. Det är ju bara sunt förnuft.

Skrivet av zoid:

"Jag upplever att det är svårt att föra en lugn diskussion utan att vissa kvinnliga feminister i branschen gör påhopp som får det att kännas som om de tror att man är en kvinnohatare."

Detta är så otroligt sant.

Det är precis lika sant som att en stor andel män drar upp "kvotering" eller "PK" varenda gång ämnet tas upp. Finns såklart idioter på båda sidorna, men man kan inte låta dem representera alla på den sidan.

Skrivet av Icerock:

Alltså f**k jämställdhet! det ska fan vara den som är rätt för jobbet och den som är bra på det de gör som ska fan få jobbet inget annat! oavsett könen, sen om vi vill att det ska vara jämställdhet ute utanför arbetslivet det är helt okej IMO. Det ända som är orättvist idag är lönen.

Självklart ska det vara så, men det är det inte idag. Det är ju det som är problemet. Det är betydligt svårare för en tjej att få jobb i spelbranchen idag än det är för en kille även om de är lika duktiga. Det är det vi måste försöka få bort.

Skrivet av Petrik:

Söndag och den obligatoriska jämställdhets artikeln på fz...

Det är bara att läsa kommentarerna på varenda sådan artikel för att se varför de fortfarande behövs. Det är långt ifrån jämställt i spelvärlden idag och det kommer aldrig bli det om inte folk anstränger sig.

Medlem
Skrivet av ItisI:
Skrivet av Nowly:
Skrivet av ItisI:

Kvinnor är underrepresenterade i spel för att kvinnor inte utövar yrket/passar i rollen för den största spel genren; action.

Kan du vara snäll och förklara vad du menar med ditt påstående? Menar du att kvinnor inte kan göra action-spel? o.O

Nej, jag pratar om kvinnliga karaktärer förstås Men jag kan tillägga att om 20% av alla utbildade spel utvecklar är kvinnor bör vi se en liknande representation av dem i branschen.

Då förstår jag vad du menar.

Skrivet av ItisI:
Skrivet av saru:
Skrivet av ItisI:

Okey, men var är alla dessa SVENSKA ojämställda spel? Kvinnor är underrepresenterade i spel för att kvinnor inte utövar yrket/passar i rollen för den största spel genren; action. Det handlar inte om jämställdhet.

Det hindrar ju det faktum att det ska förekomma fler kvinnor i spel. Många gamers är tjejer som gärna vill se möjligheten att kunna lira som - just det- en tjej.

Ja, och den möjligheten finns säkerligen i vissa spel, tänk tomb raider men majoritet av dessa titlar kommer att ha manliga soldater, agenter osv eftersom det är vad som är rimligt. Det är förstås skoj att mixa up det men eftersom en man är vad som är rimligt är det vad det flesta företag går med. Jag lirar som kvinnliga karaktärer varje tillfälle jag får, det betyder inte att jag tycker att vi ska gå ifrån vad som är rimligt å resonabelt i respekt till hur vår värd ser ut idag och i historian.

Jag tycker givetvis inte att man ska tvinga spelföretag och utvecklare att göra kvinnliga karaktärer, men det vore roligt om fler ville göra det, för jag tror att det skulle bli en större variation på spel då. Eller om man fick valet som i Mass Effect att spela som man eller kvinna.

"Tänk tomb raider men majoritet av dessa titlar kommer att ha manliga soldater, agenter osv eftersom det är vad som är rimligt."

Även om majoriteten soldater i historien alltid har varit män så har det funnits kvinnor som har varit med också. T.ex så fanns det kvinnor som klädde ut sig till män för att vara med och kriga, Jeanne d’Arc, Emilia Plater, kvinnliga soldater i Ryssland under andra världskriget, kelterna hade kvinnliga krigare, det fanns kvinnliga agenter under andra världskriget också osv.


signatur

If you can't convince them, confuse them!

Medlem

Bara en liten tanke som slog mig. Det pratas i stort sett enbart om att det ska vara kvinnliga spelbara huvudkaraktärer.
Varför är det ingen som tar upp att i stort sett alla fiender man dödar i spel är män? Hur skulle alla kritiker ta till som om ett spel som Tomb Raider vore tvärtom?
Att huvudkaraktären var en man som sprang runt och enbart sköt ihjäl kvinnliga fiender?

Skulle det tysta jämställdhetsdebatten, eller skulle en annan sorts diskussion blomstra upp?

Jag är glad över att sjyssta värderingar vinner i svenska spelbranschen! Nu ska vi bara omvandla våra fans. Vilken kommer bli en långdragen, svår process om man dömmer spelarna efter kommentarerna här på FZ.

Medlem
Skrivet av Jozo:

Bara en liten tanke som slog mig. Det pratas i stort sett enbart om att det ska vara kvinnliga spelbara huvudkaraktärer.
Varför är det ingen som tar upp att i stort sett alla fiender man dödar i spel är män? Hur skulle alla kritiker ta till som om ett spel som Tomb Raider vore tvärtom?
Att huvudkaraktären var en man som sprang runt och enbart sköt ihjäl kvinnliga fiender?

Skulle det tysta jämställdhetsdebatten, eller skulle en annan sorts diskussion blomstra upp?

Du är på helt rätt spår för att det är inget problem pga att det handlar om att en utsatt kvinna skulle skjuta förövare, det kan inte vara något fel
Vi män ser inget fel med det dock så skulle ju "ett visst folk" vilja blåsa upp sig när det är en manlig kvinnordräpare simulator!

Orkar inte ge mig in i en sådan diskussion egentligen för spel är spel och jämställdhet existerar redan i dagens samhälle till 100% bara för att någon vill ge en karaktär i ett spel större än B kupa så är man sexistisk och vill bara kasta bajs på kvinnor...

Medlem

http://www.gamasutra.com/view/news/194571/Video_Sexism_and_se...

För de som inte sett den. Det är väldigt många här som hatar på den här disskussionen och tycker den är onödig. Ta då och titta på den här videon. David Gaider, lead writer på Bioware, snackar lite om det han kallar privilege.

Det som fick det att verkligen klicka för mig var när han bad publiken att se ALLA vita spelkaraktärer som svarta istället. Det är då man inser vilken ENORM skillnad det är mellan folkgrupper. Enormt bra talk och till skillnad från Anita Sarkeesian så är han långt ifrån lika extrem (och ibland överdriven).

Åter igen, väldigt värt att titta på.

Medlem

Den här könsfixeringen är inte hälsosam, jornalister och politiker måste släppa den här besattheten.

Medlem
Skrivet av Petrik:

Söndag och den obligatoriska jämställdhets artikeln på fz...

Du behöver ju inte läsa, ännu mindre kommentera...

Men det är en jävla massa hycklande inom den här debatten, inte minst från denna Anita som jag varit tvungen att lära mig om då jag knappt hört namnet före krönikan förra helgen.

Efter att ha läst och hört folk belysa hennes opålästa uttalanden och hycklande inställning till våld och jämnställdhet så kan jag inte annat än önska att hon verkligen kunde hålla tyst och lämna över ordet till någon som verkligen står för det som sägs.

Hon är en dålig förebild och ingen som jag vill ska ha något inflytande på vad som händer med spel i framtiden.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Nowly:

citat

Då förstår jag vad du menar.

citat

Jag tycker givetvis inte att man ska tvinga spelföretag och utvecklare att göra kvinnliga karaktärer, men det vore roligt om fler ville göra det, för jag tror att det skulle bli en större variation på spel då. Eller om man fick valet som i Mass Effect att spela som man eller kvinna.

citat

Även om majoriteten soldater i historien alltid har varit män så har det funnits kvinnor som har varit med också. T.ex så fanns det kvinnor som klädde ut sig till män för att vara med och kriga, Jeanne d’Arc, Emilia Plater, kvinnliga soldater i Ryssland under andra världskriget, kelterna hade kvinnliga krigare, det fanns kvinnliga agenter under andra världskriget också osv.

Men i samtliga fall är anledningen till att soldaten är en kvinna en historia i sig som kräver både exposition och tid osv att förklara. Att en löst sammansatt rörelse idag jobbar ideologiskt för att företag skall lägga ned möda och tid till detta i favör för ett av könen finner jag skrämmande. Om vi nu skall göra detta, är det inte mer en rätt att vi gör samma sak för svarta, homosexuella och asiater, funktionsnedsatta osv. Om vi skall börja lobba för att företag skall hitta _ursäkter_ att sätta karaktärer i situationer som normalt inte karaktären i fråga är representerade i så för att vara intellektuellt ärliga och förnuftiga bör vi då gå hela vägen och skapa PK riktlinjer för media och kultur att följa så media och kultur speglar en PK värd och inte värden som den är, för det är ljust vad ni försöker göra med kvinnor. Titta över eran position, det är åt de hållet ni är på väg.
Det finns sexism i spel värd, jag håller med om, _99% är dock från eller relaterat till japan_ att problematisera kring antal kvinnliga karaktärer, mario osv är strunt prat.

Medlem

Tror en hel del har med att spelutvecklare idag är bara så allmänt jävla sämst på att ge valmöjligheter man faktiskt vill ha, såsom bland annat female player models. I tex Unreal Tournament, Quake 3, AVP 2 var ju spelbara kvinnliga karaktärer en lika självklarhet som dedikerade servrar.

Och hur bra ett spel allmänt är och hur mycket utvecklarna bryr sig spelar nog in rätt mycket. Tex karaktären Tanya i Red Alert 1 var frikken badass, precis som spelet. Tanya i RA2 var okej men ändå lite av en besvikelse, precis som spelet. Tanya i RA3 var bara pinsamt dålig, precis som spelet.

Dvs så som så många andra problem inom spelbranchen skulle det här bekymmret kanske lösas om dem flesta arsel storföretag som EA, Activision, Sony, Microsoft, Ubisoft bara kunde försvinna och ruttna bort någongång, helst innan någon av dem ger Gearbox rättigheterna till NOLF3 eller nått O_O.

Medlem
Skrivet av Artur Foxander:

– Jag har hand om rekrytering till mitt team och jag kan definitivt säga att om en kvinna och en man har samma meriter skulle jag ta in kvinnan. Det handlar inte om kvotering utan helt enkelt om sunt förnuft. Att vara kvinna är nämligen meriterande i sig.

Bara jag som tycker det här låter riktigt fel? Tänk om man byter ut kön mot hudfärg så förmedlar det fortfarande samma budskap.

– Jag har hand om rekrytering till mitt team och jag kan definitivt säga att om en vit man och en svart man har samma meriter skulle jag ta in vita mannen. Det handlar inte om kvotering utan helt enkelt om sunt förnuft. Att vara vit man är nämligen meriterande i sig.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Hahaha, jämställdhets-söndag igen! Om inte annat så lockar det många besökare

Medlem

våga inte kritisera FZ för då tar dom bort era inlägg i smyg och tror att man inte märker det!

Jävla PK skrift ni har blivit! Kan inte inte bara återgå till hur ni var 2010-2011, fan internets bästa spelsida...nu är ni bara skrattretande!!

Får se hur länge det här meddelandet finns kvar innan det tas bort


signatur

Game long and prosper

Skriv svar