Medlem
steam box

Så rätta mig om jag har fel men är inte en steambox en typ klar PC utan skärm och med steam OS installerat helt enkelt?, Varför inte isåfall köpa en vanlig pc istället ? =D

KoP
Medlem

Fördelen med steambox (och alla andra konsoler) är ju att spelutvecklarna vet exakt vilken hårdvarukonfiguration dom har att jobba med för att få sitt spel att fungera så bra som möjligt.
Vilket betyder mindre mek hos den enskilde spelaren för att få sitt nyinköpta spel att fungera felfritt.

Medlem
Skrivet av KoP:

Fördelen med steambox (och alla andra konsoler) är ju att spelutvecklarna vet exakt vilken hårdvarukonfiguration dom har att jobba med för att få sitt spel att fungera så bra som möjligt.
Vilket betyder mindre mek hos den enskilde spelaren för att få sitt nyinköpta spel att fungera felfritt.

Mja Valve själva lär väll anpassa sina PC spel efter steambox, så det blir bättre optimerat, men chansen att alla andra utvecklare kommer göra det är väll ganska liten?

Sen om jag inte missminner mig så kan man bytta komponenterna i Steamboxen, så valve själva lär inte kunna optimera för varenda steambox ändå.

Det jag skulle säga är poängen med steambox är väll att man får en kraftfull mini pc, utan att behöva bygga en själv.
Däremot vad jag inte lyckats lista ut en är: Kommer steambox vara såsom alienware? En överprisad gaming pc? I så fall lär den väll inte sälja så bra? Och om nu en Steambox kommer vara billigare en att köpa komponenterna för sig. Så kan man ju köpa en Steambox och ta komponenterna ifrån till sin stat.


signatur

Rwa?

Medlem
Skrivet av Natrium:

Så rätta mig om jag har fel men är inte en steambox en typ klar PC utan skärm och med steam OS installerat helt enkelt?

Ja, det är precis vad det är.

Skrivet av KoP:

Fördelen med steambox (och alla andra konsoler) är ju att spelutvecklarna vet exakt vilken hårdvarukonfiguration dom har att jobba med för att få sitt spel att fungera så bra som möjligt.

Fast det vet dom ju inte. Steambox säljs redan från början med flera olika konfigurationer och troligtvis kommer fler att tillkomma efterhand. Dessutom, eftersom det är en PC, kommer nya modeller att komma med varje ny hårdvarugeneration.

Steambox är ingen konsol. Det är ett varumärke som Valve använder för att släppa speldatorer med SteamOS förinstallerat. Den enda fördelen mot att bygga en dator själv och installera SteamOS är just att allt kommer färdigt och klart för start. Samt (antar jag) att det finns mottagare för Steamcontrollern inbyggd i chassit.

Medlem
Skrivet av KoP:

Fördelen med steambox (och alla andra konsoler) är ju att spelutvecklarna vet exakt vilken hårdvarukonfiguration dom har att jobba med för att få sitt spel att fungera så bra som möjligt.
Vilket betyder mindre mek hos den enskilde spelaren för att få sitt nyinköpta spel att fungera felfritt.

Att det blir mindre mek för dom som kanske inte vill bygga en egen pc kan jag hålla med om, men vad jag vet av min erfarenhet av vad jag sett i mitt liv så är 50% av spel som inte funkar som dom ska på datorer inte själva spelets fel, utan folket som sitter bakom sin dator och har väldigt liten koll på hur man ska underhålla en dator rätt och har en sjukt mycket skit på den, allt från felinstallerade grejor till virus program och helt enkelt inte tillräckligt med "know how" för hålla sin dator i topptrim, vilket skulle lika väl kunna hända på en steam box som en vanlig PC, Ja ok det ska väl vara att dom enbart har steam OS på den och aldrig rör något annat program förutom det, men nu vet jag inte vad steam OS kommer tillåta direkt, men jag kan tänka mig att folk vill använda dom som en vanlig PC och det kommer bli massa problem när dom ska sätta igång vissa spel ändå.
Här är en liten bild jag tycker förklarar rätt bra en sak i pc världen.

Precis, det är som en PC-konsol för spel.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Är ju lite sugen på en snygg box för spel i tv hyllan, sedan kan stationära underhållas som ljudproduktionsdator.

Beror ju helt och hållet på vad för priser vi får och konfiguration. Är det billigare sätta ihop själv gör man ju det såklart. Kanske bara köpa loss chassit om det går.

Är den tyst är det ju också ett plus som man slipper tänka på också

Medlem

Förstår inte heller helt syftet med den, gillar dock hur OS ser ut på dem

1
Skriv svar