Svenska spelbranschen vill ta steg för jämställdhet

Robot
Svenska spelbranschen vill ta steg för jämställdhet

Nya projektet Spektrum X ska se över möjligheterna till certifiering för normkritiskt arbete.


Medlem
Svenska spelbranschen vill ta steg för jämställdhet

Kul för dem. Får se hur det blir med det. Fanns det inte nån märkning för att det är lika många kvinnor som män i filmer?


signatur

Hidden Call of Dangerous Duty in Enemy Territory: 1942

Medlem

Suck. Hur naiva kan folk vara? Det här kommer inte hålla i längden.


signatur

Idono. That's me!

Medlem

Så varje spel som inte är 100% pk ska utmålas ett sämre alternativ? Med andra ord så försvinner konstnärsfriheten helt och ersätts med en grå massa där alla gör/tycker/ser likadant.

Kanske ska vi sätta en stjärna på spel utvecklade av judar? En naziststämpel på spel gjorda av människor som inte röstar på miljöpartiet? Eller sätta en lapp över halva framsidan på spellådan "spel kan leda till döden eller allvarligt skada din hälsa"?

Var går gränsen?

Fy fan för katalogisering av åsikter/media/underhållning. Låt människor själva avgöra vad som är ok och inte.

Uberrage på detta.

Medlem

Härligt, kan vi inte göra allting totalt könsneutral?
Jag tänker mig the neutrals i futurama:

Medlem

Så fruktansvärt löjligt, och så typiskt Sverige.

Inaktiv

Vilket idiotiskt slöseri med pengar. Sorgligt.

Medlem

Spel som har en certifiering av mångfald:
The elder scrolls
World of Warcraft

Medlem

Ska väl helst vara en svart lesbisk transsexuell hbtq bög feminist som ska stå bakom utvecklingen av spel och vara huvudkaraktärer för att vissa ska vara nöjda.

Medlem

Man tror knappt att det är sant, tror dessa människor verkligen att de gör en god sak när de straffar spel som inte uppnår deras subjektiva politiska och moraliska standard, och tror de verkligen inte att människor inte kan tänka själva, utan behöver ledas in i fållor som de själva godkänt?


signatur

Metal is best served heavy.

Medlem
Skrivet av Gamer-Tompa:

Var går gränsen?

Din fantasi sätter gränserna tydligen.

Inte mig emot om det blir lite färre brunhåriga snaggade 30-something män i spel. Givetvis skall man inte säga åt folk vad dom bör och inte bör göra för något i sitt kreativa uttryck och i sina berättelser. Problemet är väl dock att utgivare hela tiden säger åt utvecklare vad dom får och inte får göra. Det är ju knappast som om kreativiteten tycks bestämma i spellandskapet idag.

Kanske kan en märkning ge utvecklare ammunition emot utgivare när dom vill ha lite större variation i sina spel. Ingen vill nog att det ska vara helt homogent och ointressant. Problemet är väl att det närmast är så det ser ut idag?

Om den här märkningen blir en bra eller dålig grej visar sig väl framöver, men inte kan det väl vara så att folk tycker att vi aggressivt måste skydda denna kreativa fristad som är spelbranchen? Släng in lite skit, så kanske det händer nått, säger jag.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Artiklar om jämställdhet är riktiga clickbaits på FZ!

Medlem

Lägg ner på en gång!

Frilansare

Nu är det ju ingen som säger något om att förbjuda vissa spel eller ställa dessa i dålig dager, ni läser väldigt selektivt. Snarare vill man ju lyfta de som arbetar för jämställdhet. Vilket ju inte kan vara så farligt, oavsett var man står i debatten.

Inaktiv

Äckliga sverige..

Politisk dravel.

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Nu är det ju ingen som säger något om att förbjuda vissa spel eller ställa dessa i dålig dager, ni läser väldigt selektivt. Snarare vill man ju lyfta de som arbetar för jämställdhet. Vilket ju inte kan vara så farligt, oavsett var man står i debatten.

Att märka vissa spel eller spelutvecklare som bättre än andra är just att ställa de övriga i dålig dager.


signatur

Metal is best served heavy.

Medlem
Skrivet av Red_warning:

Att märka vissa spel eller spelutvecklare som bättre än andra är just att ställa de övriga i dålig dager.

Som det står i artikeln så skall spelen isåfall alltså märkas med att dom innehåller mer mångfald än övriga. Du kan ju tycka det är bra eller dåligt, eller som jag - inte bry sig så mycket. Tycker du att det är dåligt så gör dom ju dig en tjänst också så du vet vad du inte skall köpa.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Preed:
Skrivet av Red_warning:

Att märka vissa spel eller spelutvecklare som bättre än andra är just att ställa de övriga i dålig dager.

Som det står i artikeln så skall spelen isåfall alltså märkas med att dom innehåller mer mångfald än övriga. Du kan ju tycka det är bra eller dåligt, eller som jag - inte bry sig så mycket. Tycker du att det är dåligt så gör dom ju dig en tjänst också så du vet vad du inte skall köpa.

Jag kan mycket väl tycka att ett spel med märket kan vara bra, men jag tycker inte politiker ska peta i detta. Man undrar ju hur folk skulle reagera om samma sak gjordes mot film och böcker.


signatur

Metal is best served heavy.

Medlem
Skrivet av Red_warning:
Skrivet av Preed:
Skrivet av Red_warning:

Att märka vissa spel eller spelutvecklare som bättre än andra är just att ställa de övriga i dålig dager.

Som det står i artikeln så skall spelen isåfall alltså märkas med att dom innehåller mer mångfald än övriga. Du kan ju tycka det är bra eller dåligt, eller som jag - inte bry sig så mycket. Tycker du att det är dåligt så gör dom ju dig en tjänst också så du vet vad du inte skall köpa.

Jag kan mycket väl tycka att ett spel med märket kan vara bra, men jag tycker inte politiker ska peta i detta. Man undrar ju hur folk skulle reagera om samma sak gjordes mot film och böcker.

Vad fick du politiker ifrån? Det är ju personer ifrån en branchorganisation som vill införa en egen märkning och har ingenting med politik att göra, utan är helt fristående.

Finns massor av märkningar för filmer och böcker.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

skumt , har dom inget bättre för sig?

Medlem
Skrivet av Preed:
Skrivet av Red_warning:
Skrivet av Preed:
Skrivet av Red_warning:

Att märka vissa spel eller spelutvecklare som bättre än andra är just att ställa de övriga i dålig dager.

Som det står i artikeln så skall spelen isåfall alltså märkas med att dom innehåller mer mångfald än övriga. Du kan ju tycka det är bra eller dåligt, eller som jag - inte bry sig så mycket. Tycker du att det är dåligt så gör dom ju dig en tjänst också så du vet vad du inte skall köpa.

Jag kan mycket väl tycka att ett spel med märket kan vara bra, men jag tycker inte politiker ska peta i detta. Man undrar ju hur folk skulle reagera om samma sak gjordes mot film och böcker.

Vad fick du politiker ifrån? Det är ju personer ifrån en branchorganisation som vill införa en egen märkning och har ingenting med politik att göra, utan är helt fristående.

Finns massor av märkningar för filmer och böcker.

Missade du att de får pengar till denna utredning från "statliga innovationsmyndigheten"? Jag har aldrig sett en politisk märkning av en bok eller film.


signatur

Metal is best served heavy.

Medlem
Skrivet av Red_warning:
Skrivet av Preed:
Skrivet av Red_warning:

Att märka vissa spel eller spelutvecklare som bättre än andra är just att ställa de övriga i dålig dager.

Som det står i artikeln så skall spelen isåfall alltså märkas med att dom innehåller mer mångfald än övriga. Du kan ju tycka det är bra eller dåligt, eller som jag - inte bry sig så mycket. Tycker du att det är dåligt så gör dom ju dig en tjänst också så du vet vad du inte skall köpa.

Jag kan mycket väl tycka att ett spel med märket kan vara bra, men jag tycker inte politiker ska peta i detta. Man undrar ju hur folk skulle reagera om samma sak gjordes mot film och böcker.

Film och böcker ligger låååångt framför spel i den utvecklingen. Förstår att folk inte gillar att politik ska lägga sig i vad spel bör och inte bör innehålla, men som branschen ser ut idag så kan det knappast skada ifall någon gör det.
Just nu är så de flesta spel bara gråa kopior på varandra, där den "konstnärliga friheten" lyser med sin frånvaro...vad gäller just detta ämne vill säga.

Medlem

Ständigt lika tragiskt att se hur rädda och defensiva FZ kommentarerna blir så fort denna typ av artikel dyker upp. (och kommenterar utan att ha riktigt läst innehållet i många fall verkar det som) Speciellt med tanke på att det i princip är för att få mer komplexa och varierade karaktärer och innehåll i spelen. Inte konstigt att spel ses som antingen produkter för barn eller som hjärndöda mördar simulatorer av många oinsatta när de knapt utvecklas.

Tanken är såklart inte (för denna missuppfattning brukar dyka upp bland de rädda och osäkra som ställer sig emot jämställdhet) att tvinga alla spel att bli mer jämställda. Utan att upplysa och möjligheter och att försöka undvika att trampa på i gamla spår omedvetet. De flesta ifrågasätter inte och tar därför inte aktivt ställning om de vill titta närmare på vad det skulle innebära att ha en mer jämställd tankegång under utvecklingen.

Men vad vet jag, ni kanske har kul med de grå och tråkiga manliga muskulösa hjältarna utan personlighet som dyker upp i de flesta spel och har svårt att förstå empati för någon annan berättelse än "din kvinna har råkat ut för något hemskt, rädda henne"

Medlem
Skrivet av Preed:
Skrivet av Gamer-Tompa:

Var går gränsen?

Din fantasi sätter gränserna tydligen.

Inte mig emot om det blir lite färre brunhåriga snaggade 30-something män i spel. Givetvis skall man inte säga åt folk vad dom bör och inte bör göra för något i sitt kreativa uttryck och i sina berättelser. Problemet är väl dock att utgivare hela tiden säger åt utvecklare vad dom får och inte får göra. Det är ju knappast som om kreativiteten tycks bestämma i spellandskapet idag.

Kanske kan en märkning ge utvecklare ammunition emot utgivare när dom vill ha lite större variation i sina spel. Ingen vill nog att det ska vara helt homogent och ointressant. Problemet är väl att det närmast är så det ser ut idag?

Om den här märkningen blir en bra eller dålig grej visar sig väl framöver, men inte kan det väl vara så att folk tycker att vi aggressivt måste skydda denna kreativa fristad som är spelbranchen? Släng in lite skit, så kanske det händer nått, säger jag.

På vilket sätt blir spelbranschen bättre genom att tillsätta fler pekpinnar?
Att det skulle vara en fördel för utvecklare med fler märkningar anser jag vara bull. Tvärtom kommer utgivarna att tvinga utvecklarna mot sagda märkningar.

Om det nu är överskottet på män som du tycker är ett problem så är lösningen att du köper spel med kvinnor i huvudrollen. Ganska enkelt.

Inaktiv

Alltså - vad är grejen med alla på FZ? Varför blir ni så rädda och defensiva så fort redaktionen tar upp såna här nyheter?


signatur

lololololol

Medlem
Skrivet av Lance McCloud:

Ständigt lika tragiskt att se hur rädda och defensiva FZ kommentarerna blir så fort denna typ av artikel dyker upp. (och kommenterar utan att ha riktigt läst innehållet i många fall verkar det som) Speciellt med tanke på att det i princip är för att få mer komplexa och varierade karaktärer och innehåll i spelen. Inte konstigt att spel ses som antingen produkter för barn eller som hjärndöda mördar simulatorer av många oinsatta när de knapt utvecklas.

Tanken är såklart inte (för denna missuppfattning brukar dyka upp bland de rädda och osäkra som ställer sig emot jämställdhet) att tvinga alla spel att bli mer jämställda. Utan att upplysa och möjligheter och att försöka undvika att trampa på i gamla spår omedvetet. De flesta ifrågasätter inte och tar därför inte aktivt ställning om de vill titta närmare på vad det skulle innebära att ha en mer jämställd tankegång under utvecklingen.

Men vad vet jag, ni kanske har kul med de grå och tråkiga manliga muskulösa hjältarna utan personlighet som dyker upp i de flesta spel och har svårt att förstå empati för någon annan berättelse än "din kvinna har råkat ut för något hemskt, rädda henne"

Varför skulle det vara fel att gilla sådana spel jämtemot ett spel som är pk?

Hela debatten börjar bli kusligt lik debatter man kan ha med troende.

Pk-ister (eller vad ni nu ska kallas) beter er som nyfrälsta religiösa människor som tror er stå över alla andra och er "tro" är den enda sanningen. Alla meningsmotståndare är i era ögon således mindre vetande eftersom vi inte blivit upplysta. Därav blundar ni för all kritik som automatiskt behandlas som strunt.

Låt människor bestämma själva. Varför är det så farligt?

Medlem
Skrivet av flio3:

Alltså - vad är grejen med alla på FZ? Varför blir ni så rädda och defensiva så fort redaktionen tar upp såna här nyheter?

För att det är trams.

Medlem

Lämnar detta här

Medlem
Skrivet av Gamer-Tompa:

Med andra ord så försvinner konstnärsfriheten helt och ersätts med en grå massa där alla gör/tycker/ser likadant.

Är det inte redan så idag? Trodde det var det folk ville ändra på i spelvärlden med initiativ för mångfald. Men jag kanske förstår ordet mångfald fel... Sen om det är bra eller dåligt låter jag andra svara på.

Inaktiv
Skrivet av disinfect:
Skrivet av flio3:

Alltså - vad är grejen med alla på FZ? Varför blir ni så rädda och defensiva så fort redaktionen tar upp såna här nyheter?

För att det är trams.

Kan du ge ett sakligt argument för varför det är trams?


signatur

lololololol

123
Skriv svar