World of Warcraft blöder spelare igen

Medlem
Skrivet av Ender:
Skrivet av Pjotor:

WoDs endgame-material är ett skämt. Det finns inget att göra om man inte raidar aktivt. Ashran är ett skämt och garrison-systemet har gjort WoW till ett antisocialt Facebookspel.

Det var roligt att levla, men det finns ingen anledning att fortsätta spela med så lite nytt innehåll som det finns nu.

Har det någonsin funnits något att göra ifall man inte raidar aktivt? Nu finns det ju hur mycket saker som helst med det du kallar "Facebookspel". Förutom pyssel med Garrison så har du ju legacy raids för transmogs, pets och guld, petbattles osv. Förutom PvP (som jag inte har någon koll på i WoD) så finns det ju mer att sysselsätta sig med än någonsin i WoW. Att man sedan tröttnar på det är väl en annan femma.

Har haft gott om tid på senaste, så jag hann levla upp ett gäng karaktärer till 100, och har fullt upp med dem. Tack vare LFR så kan jag dessutom leka med dem allihopa, och geara dem till custom Normal/HC raids ifall jag vill. Dessutom släpps ju mer content med varje patch, och Tanaan Jungle är ju snart här, med sista delarna i den legendariska quest-kedjan.

Ja, nä, jag vet inte. Att levla alts är gammal skåpmat vid det här laget, och sånt brukar jag oftast spara till slutet av en expansions livscykel när man har utforskat det mesta. Legacy raids nötte jag till ve och förbannelse under evighetspatchen 5.4.

Uppenbarligen har folk roligt eftersom det fortfarande finns miljontals aktiva spelare, men när man tänker efter är det väldigt mycket som fattas i Warlords som man har kommit att förvänta sig baserat på tidigare expansioner. Några exempel:

- Inga nya raser.

- Inga nya klasser.

- Inga nya huvudstäder (räknas tältområdena Warspear och Stormshield?). De flesta sitter och ugglar i sin garrison och världen känns tommare än någonsin.

- Inga nya professions, istället blev många befintliga yrken stympade till den grad att de knappt är lönsamma.

- Inga hubs med bra daily quests. Tanaan kanske ändrar på det, mer än ett halvår efter expansionens lansering. Hittills har patcharna varit få och fattiga, så vi håller tummarna för matnyttigt innehåll den här gången.

- Inga nya battlegrounds. Ashran är den enda riktiga PvP-zonen och den är ett skämt.

Det här är givetvis mina subjektiva åsikter. Jag kommer säkert att börja spela igen någon gång (jag har varit rökfri längre än jag har varit WoW-fri), men just nu känns det bara fattigt.

Ha så kul i Draenor, vi kanske råkas där någon gång i framtiden!


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem
Skrivet av zobino:
Skrivet av Seraium:

Nästa expansion kommer nog visas på Blizzcon i år.

Vilket betyder att det troligen är nästan 1,5 år innan det faktiskt släpps. Om dom visar det nu till hösten, börjar beta Q2 2016 så släpps det mot Q4 2016..

Om vi har tur, tycker blizzard ligger ganska mycket på latsidan när det kommer till wow.

Förmodligen lägger dom inte lika stora resurser längre på spelet.
Jag tror nog att Hearthstone och Overwatch är deras största fokus nu.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Alla ni som påstår att WoW borde pensionera sig osv, om de fortf har 7 miljoner spelare så är det nog en bra jävla tid kvar på dess livslängd. Även om de skulle sjunka under EN miljon så skulle det ju fortfarande vara ett riktigt stort MMO i jämförelse med oppositionen.

Därmed inte sagt att jag själv vill spela spelet igen.

Inaktiv
Medlem

Screenshoten där påminner om mobilspelsgrafik.
Gå i pension WoW, blizzard skapa något nytt.


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

För en som aldrig spelat Wow, vad är det för figur på bilden. Kan man verkligen spela som en turkos fyrögd valrossman med snabel?


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem
Skrivet av SID 6.7:

För en som aldrig spelat Wow, vad är det för figur på bilden. Kan man verkligen spela som en turkos fyrögd valrossman med snabel?

Det är ett troll, och det är inte fyrögt. Det håller bara ena handen för ansiktet.

Inaktiv
Skrivet av Segas:

"sällsynt bra expansion", nej. En sällsynt bra expansion var Burning Crusade, resten är...nä.

Ja det är nog en av de bättre expansionerna till något spel någonsin.

Medlem
Skrivet av Seraium:
Skrivet av zobino:
Skrivet av Seraium:

Nästa expansion kommer nog visas på Blizzcon i år.

Vilket betyder att det troligen är nästan 1,5 år innan det faktiskt släpps. Om dom visar det nu till hösten, börjar beta Q2 2016 så släpps det mot Q4 2016..

Om vi har tur, tycker blizzard ligger ganska mycket på latsidan när det kommer till wow.

Förmodligen lägger dom inte lika stora resurser längre på spelet.
Jag tror nog att Hearthstone och Overwatch är deras största fokus nu.

För typ ett halvår sedan sa de att WoW-teamet var större än någonsin.

Medlem

Kanske inte så otippat och därutöver har vanilla-wow på piratservrar exploderat.

Att det är mindre och folk slutar är förstås inte bra för spelet och företaget men mjölkkon är fortfarande enorm. Sju miljoner konton för dryga hundralappen i månaden (svenskar betalar säkert mer än övriga världen, tror Blizzard drar nåt på 130 spänn av mig) blir inte småpengar. Microtransaktioner lägger förstås till mera pengar och pris för spel och expansioner är därtill också pengar så all-in-all så genererar wow fortfarande hysteriska summor pengar.

7 miljoner x ~100 spänn månadsavgift + spel/expansioner/ingame-köp = en helvetes massa stålar i månaden. Hur många företag kan stoltsera att de på en produktserie drar in de summorna PER MÅNAD? Per år snackar vi ju x12 i omsättning. Efter serverkostnader och devs så är det en rätt fin summa kvar.

Inte så att det går dåligt, bara inte lika bra. Man får lätt intrycket av att det går utför och man snart måste stänga ner när det kommer såna här rapporter.


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem
Skrivet av dTexN:

Gå i pension WoW, blizzard skapa något nytt.

Se ovan. Det har släppts en hel uppsjö "wow-dödare" som många har varit bra men ingen lyckats med sitt mål. Att vara WoW utan att vara WoW...

När det kommer ett spel som är eller uppenbart har förutsättningarna att bli bäst så får WoW stryk. Folk skaffar det som de vill ha eller om man är iKund det som media talar om för en att man ska ha.


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem
Skrivet av zobino:
Skrivet av Seraium:

Nästa expansion kommer nog visas på Blizzcon i år.

Vilket betyder att det troligen är nästan 1,5 år innan det faktiskt släpps. Om dom visar det nu till hösten, börjar beta Q2 2016 så släpps det mot Q4 2016..

Om vi har tur, tycker blizzard ligger ganska mycket på latsidan när det kommer till wow.

En nog inte alltför vild gissning är att det släpps en expansione i samband med att filmen släpps till sommaren nästa år

Medlem

Visst tappar dom 3 miljoner spelar som är fler spelare än vad många andra MMO's har totalt.. men dom har fortfarande mer än dubbelt så många som fortsätter att spela, sjukt bra spel som bevisligen håller än.

Medlem

På vilket sätt var WoD sällsynt bra? Introducerade den något nytt som var bra? Nej det ända nya var Garnisionen som var skit.
Fick vi en massa content, nope inte det häller. Det var rekordlite.
PvPet var obalanserat och skills har tagits bort.

Förstår inte varför WoD får så bra kritik, är det bara för att det inte handla om Pandor? Hur som helst så verkar spelarna inte hålla med. Inte konstigt att folk drar, jag slutade efter en månad.

Inaktiv

" behållt en trygg stabil och lojal spelarbas"

Gravt tankefel i fallet WoW. Onlinespelare växer upp, dagens tonåringar vill ha en förnyad upplevelse mot vad du själv hade. "Core"-spelarna i MMO's är totalt ointressanta, snarare byta ut dem mot nya.

Medlem

WoW är som ett hårs rus.. Första gången var bäst, men blir aldrig detsamma som första gången.

Medlem

WoW har varit dött sedan de plockade 40 man raider..

Medlem
Skrivet av Segas:

"sällsynt bra expansion", nej. En sällsynt bra expansion var Burning Crusade, resten är...nä.

En bild säger mer än tusen ord är ganska passande här. För nostalgikerna!

Karazhan, Magtheridon, Sunwell, flying mounts... Vilken expansion det var, och fokus låg fortfarande på stenhårt raidande. Det fanns något att verkligen sträva efter.

Personligen slutade jag efter en timme i WotLK då orken tröt. Att vara en väldigt central figur i en hårt raidande guild i flera år är ansträngande, och en expansion är ju lite som nystart på de flesta sätt. Ingen expansion hittills har dock lockat tillbaka mig, utan jag loggade ut och loggade aldrig in igen.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

Spelet är ju gammalt som gatan vid det här laget. Inget märkligt med att folk har tröttnat.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

Den enda tid jag lagt på WoW är att kolla på cinematic trailers Den senaste var riktigt schysst!

Medlem

Älskar RPG men har aldrig fått lust att spela WoW, eftersom det ser så "enhörnings-gulligt" ut.

Medlem

WoD var rätt okej men tyvärr har de man spelade med lagt av så det blev rätt trist pga det.

Medlem
Skrivet av shelter:

WoD var rätt okej men tyvärr har de man spelade med lagt av så det blev rätt trist pga det.

Samma här, det gänget man raidade med under TBC är sedan länge borta, även om många kom tillbaka till WoD.

Det som fick mitt gäng att falla samma nu under WoD är "nivå"-systemet som dom infört på raidingen.

Den enda nivån som i min mening ger en utmaning liknande det som var under vanilla och TBC är "Mythic". Problemet är att man måste sitta och nöta sig igenom LFR/Normal/HC för att geara dit, så när man väl kommit till Mythic så är man så trött på fighterna/områdena att man vill spy på skiten.

Jag gillade bättre konceptet under vanilla/tbc med bara en nivå, och att man istället "fastnade" på bossar och fick farma upp till den bossen man satt fast på varje vecka.

Nuförtiden så clearar man ju utan problem normal första veckan, sen HC tog väl ett par veckor extra i blackrock mountain när man redan hade en rätt bra gearnivå. Detta på 1-2 kvällar raid i veckan som vi körde.

Detta jämfört med att jag tror vi satt fast i SSC i typ 3-4 månader av 3-4 kvällars raiding per vecka back-in-the.days...

Så för att kortfatta:
LFR/Normal/HC har blivit för faceroll och Mythic aldeles för otillgängligt, vilket gör att det inte finns någon utmaning kvar såvida man inte lägger den tid som krävs för att få lite Mythic-action going...

Och precis som JONIS säger ovan, förr var det feta questchains för att få attune, kändes som att det hängde ihop mycket mer, kändes mer överväldigande och mäktigt.
Nuförtiden kommer den en ny raid som man trillar igenom medans man har wow i windowed-mode och spanar en tvserie

EDIT:
Och förr i tiden fanns inget wowhead, inga guider på youtube.
Man fick nöta fighterna och lista ut sina egna taktiker, bli samspelta å få skit att fungera.
Nuförtiden är det mest en bunt spelare utan tålamod som bara vill gå in och exekvera en taktik dom spanat från nån av storguilderna på yotube för att få maximal loot/speltimme.
Glädjen i att nöta en boss i veckor och få sin "firstkill" finns inte kvar längre.

12
Skriv svar