Robot
Soma

Det är dags att grunna över identitet och mänsklighet i fuktiga stålkorridorer på havets botten. Soma är existentiell undervattenskräck.

#frictional-games, #soma, #i-have-no-mouth-and-i-must-scream, #amnesia-the-dark-descent


Medlem
Soma

En trea, de låter som en besvikelse :(.

Hoppas jag kommer gilla det ändå.


signatur

Life is short , play more

Skribent
Skrivet av SajCo:

En trea, de låter som en besvikelse :(.

Hoppas jag kommer gilla det ändå.

Det tror jag nog. Det är absolut ett bra spel, även om jag tycker att det slarvar lite emellanåt.

MEG
Medlem

Hmm får kolla in lite klipp och andra recensioner men om detta stämmer någorlunda med min tycke så är det en besvikelse. Kanske man hoppades för mycket


signatur

Death is only the beginning

Avstängd

Existentiella spörsmål

Liker at det er en normann som jeg her. (Halv)

Skribent
Skrivet av SebastianV:

Existentiella spörsmål

Liker at det er en normann som jeg her. (Halv)

Värmlänning. Vi kör gärna med lite halvnorska uttryck här.

Medlem
Skrivet av SajCo:

En trea, de låter som en besvikelse :(.

Inte nödvändightvis.
http://www.gamerankings.com/pc/735002-soma/index.html
89% i snitt av 8 recensioner, rätt hyggligt

Skribent

Glöm inte att en trea faktiskt är ett bra betyg. Soma är ett bra spel. Huruvida spelet i sig är en besvikelse eller inte kan ju bara var och för sig avgöra om/när ni spelar det - vilket jag tycker att ni ska göra.

Medlem

FZ recension på Amnesia: The Dark Descent stämde inte alls i min mening, så jag får hoppas att ni har fel här med . Samtidigt så är 3/5 (Bra) helt okej betyg ändå, men man hade ju hoppats på ännu mer. Vi får se om jag håller med er.

Medlem

"Kliv rakt in i avgrunden. Allt flyter här nere."

Pennywise? "They all float down here..."

Medlem
Skrivet av herrkilman:

Glöm inte att en trea faktiskt är ett bra betyg. Soma är ett bra spel. Huruvida spelet i sig är en besvikelse eller inte kan ju bara var och för sig avgöra om/när ni spelar det - vilket jag tycker att ni ska göra.

Vissa folk tror att 3 är lika med halvkasst spel. Dom har blivit för skadade av hur IGN sätter betyg

Skribent
Skrivet av Quarry:

FZ recension på Amnesia: The Dark Descent stämde inte alls i min mening, så jag får hoppas att ni har fel här med . Samtidigt så är 3/5 (Bra) helt okej betyg ändå, men man hade ju hoppats på ännu mer. Vi får se om jag håller med er.

Återkom gärna med dina synpunkter sen! Alltid kul att höra andra perspektiv.

Skrivet av Achtung:

"Kliv rakt in i avgrunden. Allt flyter här nere."

Pennywise? "They all float down here..."

He he, precis! Tänkte väl att någon skulle snappa upp det.

Medlem

Kanske borde skippa hela poängsystemet och ha "betyg-badges" för betygen istället så man inte "luras" av att se x/5.
(Bra har en symbol, Utmärkt en annan osv. Äsch, skitsamma, bara jag som tänker högt.)

Skaffar säkerligen Soma eventuellt men det blir nog en upplevelse jag helst sparar tills VR har hamnat på marknaden nästa år.

Medlem
Skrivet av Smoo87:

Vissa folk tror att 3 är lika med halvkasst spel. Dom har blivit för skadade av hur IGN sätter betyg

Visst kan det säkert vara så, men varför bara gå på en speltidnings recension? IGN? FZ?
Återigen rekommenderar jag om man vill kolla betyg för ett spel gamerankings, det ger en hygglig överblick

Medlem

Detta verkar ändå nog vara ett av få spel som jag känner att jag velat se en playthrough på. Jag är oerhört nyfiken på storyn i spelet men inte intresserad av att spela det.


signatur

Everybody needs help.

NuZ
Testpilot
Skrivet av Achtung:

"Kliv rakt in i avgrunden. Allt flyter här nere."

Pennywise? "They all float down here..."

Haha tänkte samma sak! Den clownen gjorde mig rädd för dom när man var liten. Tål fortfarande inte clowner


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

fasan också, ett spel till man inte har tid för

Inaktiv

Hur kommer det sig att det inte nämns något om grafiken och ljudet? Själv tycker jag att dessa delar är halva grejen med ett spel.


signatur

Spel är som sex, man skryter inte om hur snabbt man klarar det.

Medlem

Men jag trodde farbror Calle skulle recensera detta, eller "råkade" han få förhinder av någon outgrundlig anledning?

Medlem

Nä, recensionen avslöjade för mycket av spelet.
Då blir det inget köp! Tack för det.


signatur

autograph

Skribent
Skrivet av Vapendragaren:

Hur kommer det sig att det inte nämns något om grafiken och ljudet? Själv tycker jag att dessa delar är halva grejen med ett spel.

Grafiken nämner jag i och med att jag prisar miljöerna. Soma gör mycket med relativt små medel. Rent tekniskt är det inte så avancerat, men nog för att gjuta liv i miljöerna. Framför allt är det oerhört stämningsfullt på havsbottnen. Mot slutet kommer flera enormt läckra partier som verkligen visar upp Frictionals känsla för det visuella.

Vad gäller ljudet så är det precis vad man kan vänta sig av ett skräckspel som utspelar sig bland en massa stålbyggnader under vatten. Simons andetag, rosslande monster, metalliska klinkanden. Ljudet är väldesignat utan att vara påträngande, och det hjälper till att höja stressnivån när temperaturen höjs och skiten träffar fläkten. Röstskådespeleriet är okej, men lite ojämnt.

Medlem
Skrivet av autograph:

Nä, recensionen avslöjade för mycket av spelet.
Då blir det inget köp! Tack för det.

Å.. söte.. Jesus..


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem
Skrivet av devilrat:
Skrivet av Smoo87:

Vissa folk tror att 3 är lika med halvkasst spel. Dom har blivit för skadade av hur IGN sätter betyg

Visst kan det säkert vara så, men varför bara gå på en speltidnings recension? IGN? FZ?
Återigen rekommenderar jag om man vill kolla betyg för ett spel gamerankings, det ger en hygglig överblick

Har jag aldrig sagt, men det är väl ändock IGN som är kända för att ha 5/10 för dåliga spel värda 3/10? Som max? Och 7.5/10 för spel som är okey? Jag kollar olika recensioner för att få mig en helhetsbild av gameplay, så jag skiter i slutändan i betyget. Man har hittat lite pärlor på det sättet

Medlem

Plöjde igenom spelet idag och jag måste säga att jag håller med om typ hela recensionen. Lite halvbesviken för jag förväntade mig mer men det är ändå ett bra spel, 3/5 är ett bra betyg.

Spoilers ahead:

Tyckte det var väldigt intetsägande "slutstrid" och underligt avslut på hela WAU-grejen. Var kom fisken som käkade upp roboten ifrån? Varför satt den roboten i ett glasfängelse? Många frågor, inga svar. Dåligt bara...

Medlem

Tja, rättvist betyg tycker jag. Tycker recensenten fångade spelet bra.
Ljud och grafikmässigt är det riktigt bra.

Kayl, fisken fanns det en förklaring till... mer eller mindre. Om man kollade all backstory som fanns lite här och var.
Sprang man genom spelet så förstår jag att man kan missa lite av poängen men "slutstriden" fattar jag inte heller vad den hade för syfte egentligen.

1
Skriv svar