Markus Persson återvänder till Twitter för att förespråka... LSD?

Robot
Markus Persson återvänder till Twitter för att förespråka... LSD?

"Jag har förlorat förståndet" skriver Minecraft-skaparen efter en serie drogliberala inlägg.


Medlem
Markus Persson återvänder till Twitter för att förespråka... LSD?

"are you ok?"

"no"

BibleThump

seriöst dock det är nog bäst att bara ignorera honom, verkar som att han går igenom en fas just nu

Medlem

Notch är nog en av mina favorit twittrare, drogliberala åsikter aside har han ganska mycket vettigt att säga oavsett hur mycket media gillar att medvetet missförstå honom, han gillar att trolla och provocera så har man en agenda så finns det gott om material. Han har inte heller självmordstankar om ni nu fått för er det, han bad folk att sluta oroa sig i ett nu borttaget tweet tidigare igår/idag.

Citat:

Markus Persson, kanske mer känd som Minecraft-Notch, återvände idag till Twitter efter en flera månader lång paus och fastän han var frispråkig innan tar de senaste inläggen honom till en ny nivå.

Han har inte tagit en lång paus, han har dock raderat allt sedan den 10:e maj, innan han raderade allt snackade han bland annat om att köpa 4chan, det var i samma veva som vissa av tweetsen i artikeln men han har tweetat i flera veckor innan dess, sen om detta är ett fall av han gick vilse i sina egna tankar eller det var droger låter jag vara osagt.

Medlem

Skulle jag gissa, så skulle jag gissa på att hans enorma ekonomiska framgångar på senare år har orsakat mer skada på hans mentala hälsa än LSDn han höll på med för 10 år sedan.

På tal om psykedeliska droger så håller jag med honom om att man bör läsa på om dem. Går man efter den allmänt rådande uppfattningen får man en felaktig och trångsynt bild.
Sen kan man ta ställning efter att man bildat sig en egen uppfattning.


signatur

<3

Medlem

Asså ja jag håller med han med: "ta ett vuxet beslut" gällande narkotika. Alla droger passar olika personer. Om man inte gillar alkohol så kanske cannabis funkar bättre.

Medlem

Där ser man, pengar kanske inte alltid skänker all den där lyckan. Hoppas allt fixar sig!

Medlem

Ironiskt att förspråka droger och samtidigt vara ett lysande exempel på de negativa aspekterna. Lite som en a-lagare som skriker högljutt om att alkohol är nyttigt, direkt från parkbänken.

Medlem

"I don't even want mine"

Haha, är detta Keno som har någon PR satsning nu igen? Problem för miljonärer?

k3m
Medlem
Skrivet av Flugsaft:

Asså ja jag håller med han med: "ta ett vuxet beslut" gällande narkotika. Alla droger passar olika personer. Om man inte gillar alkohol så kanske cannabis funkar bättre.

det är möjligt. det är bara det att cannabis o annat som funkar bra för stunden, ger för allvarliga konsekvenser. därav borde vuxna besluta samma sak varje gång. oavsett lagen. "nark o alko är för farligt, så jag avstår."

Medlem

Not so top notch.

Snubben borde verkligen stänga sitt Twitter konto och försöka tackla problemen han har i livet först. Alla mår dåligt, vilket är helt okej dessutom, men jag tror att han förvärrar sin situation på detta viset.

Lycka till, antar jag...?

Medlem

Om jag förstått rätt så lider han av bipolaritet. Känns väl lite som att han är i ett maniskt skov om det börjar komma massa tokiga uttalanden osv. Jävla tråkigt. Hoppas på snar hjälp

Medlem
Medlem

Klart att det har sin plats, vi har allt från musiker till nobelpristagare, programmerare och forskare som förespråkar det och som to.m tackat LSD-användandet för genombrott man gjort. Sen är det ju rätt oansvarigt att bara säga "ta det!" då det kommer med en mängd försiktighetsåtgärder som man måste följa.. Det har ju sitt dåliga rykte just pg.a att folk inte haft vett att läsa på om det, det är dessa som skapat tidningsrubriker.

Från början är LSD en drog som användes för att bota drogberoende, med mycket stor framgång. Sen urartade det iom oseriösa aktörer som stuntade i instruktionerna som skulle följas, bl.a spändes patienterna fast, de fick mardrömsupplevelser. 60-talet med hippes och Timothy Leary förstörde ryktet för LSD ytterligare och man kom på att det nog var en bra idé att förbjuda det (såklart helt rätt eftersom folk överlag är oansvariga och alldeles för oinsatta).

Brukade ofta prata med Bob Wallace (Microsoft, personen som f.ö myntade begreppet Shareware) på alt.drugs.psychedelics innan hans bortgång. Han var stor förspråkare för psykedelia, han tyckte också det hjälpt honom på många sätt.

Det är forfarande ett alldeles för kontroversiellt ämne att prata om som "kändis", och om man nu måste förespråka det öppet ska man nog hålla en något högre nivå..


signatur
Releasehästryttare

Med tanke på att vi hör att ungdomar som dricker är all "time low" det senaste hade det varit kul om fz gjorde en poll som fågade alla här om de dricker alkohol eller tar droger regelbundet.

Medlem

Är vi helt säkra på att det är Marcus? Kan han inte ha fått sitt konto kapat?

Om det verkligen är Marcus, verkar han inte må så bra. Många genier lider av någon psykisk funktionsnedsättning.

Marcus blev stenrik, med bekostnad på hans hälsa. Ett bevis på att pengar inte är allt. Tror att han ångrar sig djupt.

Medlem
Skrivet av k3m:
Skrivet av Flugsaft:

Asså ja jag håller med han med: "ta ett vuxet beslut" gällande narkotika. Alla droger passar olika personer. Om man inte gillar alkohol så kanske cannabis funkar bättre.

det är möjligt. det är bara det att cannabis o annat som funkar bra för stunden, ger för allvarliga konsekvenser. därav borde vuxna besluta samma sak varje gång. oavsett lagen. "nark o alko är för farligt, så jag avstår."

Det vore ju drömläget men vi lever på ett sådant vis att droger hjälper oss för att slappna av osv. vissa droger är medicin med.ett exempel: MDMA ska vara väldigt effektivt mot PTSD.

Medlem

Han verkar lite instabil, minst sagt. Kanske gått in i en depression, ett psykotiskt tillstånd eller liknande.

Håller dock med honom om LSD, det är någonting jag tycker att alla borde uppleva. Livet i HD.

@Flugsaft Självfallet kan det hjälpa. MDMA är ren eufori.

Nu för tiden har jag bytt narkotikan mot träning, men ändå. LSD...

Medlem

Fattar inte.. Alla kreativa eller framgångsrika tar droger.. man kanske ska ge upp det moraliska och börja testa något preparat

Medlem
Skrivet av ForrestFox:

Fattar inte.. Alla kreativa eller framgångsrika tar droger.. man kanske ska ge upp det moraliska och börja testa något preparat

Det är många som mikrodosar LSD. Har tydligen väldigt positiva effekter vad jag hört. Skulle dock avråda från det ändå då man aldrig vet vad som kan gå snett.

Medlem
Skrivet av penne:
Skrivet av ForrestFox:

Fattar inte.. Alla kreativa eller framgångsrika tar droger.. man kanske ska ge upp det moraliska och börja testa något preparat

Det är många som mikrodosar LSD. Har tydligen väldigt positiva effekter vad jag hört. Skulle dock avråda från det ändå då man aldrig vet vad som kan gå snett.

På blotters vet man aldrig hur stor dosen är exakt, flytande form är inte så lätt att få tag på, iaf var det inte det då jag höll på (c:a 15 år sen), vet ej hur det är idag. Tycker Psilocybin var mer intressant egentligen, mer lättdoserat och satt inte i lika länge alls..

Men nej, man ska inte bara "testa nått", finns en väldigt bra anledning till varför det inte är lagligt. Bästa är att läsa på om det i några år innan, finns mycket bra böcker i ämnet, finns många bra forum också. Dr. Stanislav Grof, McKenna osv är rätt bra att läsa först. Jag började intressera mig och läsa om det när jag var 22-23, när jag var 26 så tog jag LSD första gången. Blev riktigt bra och kände mig även 100% säker pg.a allt jag läst (tusentals tripprapporter och kanske ett 20-tal böcker), hade en jättelång förberedelse på många år. Upplevde aldrig någon dålig tripp (tog det kanske 15 ggr under några års tid).

Det är folk som bara får för sig att lite spontant testa (för att nån kändis de ser upp till tagit det) som kan råka illa ut.. Sen, är det inte rätt mycket barn och yngre som följer Notch också (med tanke på Minecraft)? I så fall tycker jag det är ännu mer oansvarigt att säga som han gör, en vuxen människa ska tänka till både en och tio ggr innan han pratar om droger inför barn, även om det inte råkar vara heroin..


signatur
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Han verkar lite instabil, minst sagt. Kanske gått in i en depression, ett psykotiskt tillstånd eller liknande.

Håller dock med honom om LSD, det är någonting jag tycker att alla borde uppleva. Livet i HD.

@Flugsaft Självfallet kan det hjälpa. MDMA är ren eufori.

Nu för tiden har jag bytt narkotikan mot träning, men ändå. LSD...

Kan nog vara bland det dummaste jag hört på detta forum hittills.

Medlem
Skrivet av mh76:

Är vi helt säkra på att det är Marcus? Kan han inte ha fått sitt konto kapat?

Jag tänkte samma sak redan när jag såg första inlägget. När man lägger till alla andra inlägg känns det ännu mer sannolikt. Alternativt så kanske han trollar? Annars är det verkligen synd om snubben.

Medlem

Han verkar ju ha sneat helt och hållet.

Medlem

Nog för att man bör ta det försiktigt med att proklamera radikala åsikter hur som helst så kan jag ändå intyga att "heroiska" doser av psykedeliska droger kan ge otrolig insyn i sina egna lager av identitetsförvirring som inget annat kan.

Det krävs dock att man är väldigt grundad och säker på vad man söker i drogen. Och ja han har rätt när han säger att "det går inte att förstå om man inte själv har provat" och trots att jag är oerhör glad över att jag tog beslutet att testa så kan jag ändå inte rekommendera det till folk. Det var det bästa jag gjort i hela mitt liv, men det var samtidigt en sådan psykisk påfrestning och sjukt jobbigt att jag inte skulle vilja göra om det.

Nåväl att sitta och skrika på Twitter om hur fantastiskt LSD är tycker jag är lite dåligt och får mig att tvivla på att notch faktiskt har gjort det själv.

KoP
Medlem

Fuck droger. Sånt skit är bara för svaga människor som är i behov av att fly verkligheten av någon anledning. Bättre att leva rent och med ett klart sinne.

k3m
Medlem
Skrivet av vurt:
Skrivet av penne:
Skrivet av ForrestFox:

Fattar inte.. Alla kreativa eller framgångsrika tar droger.. man kanske ska ge upp det moraliska och börja testa något preparat

Det är många som mikrodosar LSD. Har tydligen väldigt positiva effekter vad jag hört. Skulle dock avråda från det ändå då man aldrig vet vad som kan gå snett.

På blotters vet man aldrig hur stor dosen är exakt, flytande form är inte så lätt att få tag på, iaf var det inte det då jag höll på (c:a 15 år sen), vet ej hur det är idag. Tycker Psilocybin var mer intressant egentligen, mer lättdoserat och satt inte i lika länge alls..

Men nej, man ska inte bara "testa nått", finns en väldigt bra anledning till varför det inte är lagligt. Bästa är att läsa på om det i några år innan, finns mycket bra böcker i ämnet, finns många bra forum också. Dr. Stanislav Grof, McKenna osv är rätt bra att läsa först. Jag började intressera mig och läsa om det när jag var 22-23, när jag var 26 så tog jag LSD första gången. Blev riktigt bra och kände mig även 100% säker pg.a allt jag läst (tusentals tripprapporter och kanske ett 20-tal böcker), hade en jättelång förberedelse på många år. Upplevde aldrig någon dålig tripp (tog det kanske 15 ggr under några års tid).

Det är folk som bara får för sig att lite spontant testa (för att nån kändis de ser upp till tagit det) som kan råka illa ut.. Sen, är det inte rätt mycket barn och yngre som följer Notch också (med tanke på Minecraft)? I så fall tycker jag det är ännu mer oansvarigt att säga som han gör, en vuxen människa ska tänka till både en och tio ggr innan han pratar om droger inför barn, även om det inte råkar vara heroin..

alla kan råka illa ut, oavsett förberedelse. fast förbereda sig för sinnesförändrande medel är bättre än ett spontant intag. där tror jag det misslyckas för många, då de flesta är så anti droger så det hamnar under tabu, vilket så klart försvårar ett säkrare spontant intag av narc.

Inaktiv

Han låter som en person med stora psykiska besvär. Föga förvånande så är han även drogliberal. Dessa två går alltför ofta hand i hand.

Medlem
Skrivet av KoP:

Fuck droger. Sånt skit är bara för svaga människor som är i behov av att fly verkligheten av någon anledning. Bättre att leva rent och med ett klart sinne.

Inkluderar du koffein, nikotin och alkohol där också? Det blir väldigt snabbt svårt med vad som klassas som droger. Förespråkar inte dem på något sätt, men även vardagliga saker kan klassas som droger utan att töja på sanningen. Ofta är det en fråga om vad som är socialt accepterat.

Medlem
Skrivet av KoP:

Fuck droger. Sånt skit är bara för svaga människor som är i behov av att fly verkligheten av någon anledning. Bättre att leva rent och med ett klart sinne.

Utan droger hade det varit snudd på omöjligt att utföra vissa kirurgiska ingrepp.

Att det sedan finns droger i näst intill allt vi äter i form av socker gör det ännu svårare för lilla dig att leva helt drogfritt.

Men fortsätt tro att du är bäst i världen, alvedon har du väl aldrig tagit?

Medlem

Detta stärker min hypotes om att pengar bara gör en lyckligare till en viss gräns. Efter den gränsen så tenderar folk att bli uttråkade och rent av deprimerade, speciellt om rikedomen har kommit snabbt. Förklarar massor med stjärnors drogmissbruk och även till och med självmord.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Skriv svar