Spelutveckling/pogrammering

Medlem
Spelutveckling/pogrammering

Idag när jag var på gymnasiemässan så hittade jag många gymnasien med spelutveckling och kom på vad jag ville bli. Nu vill jag ha lite tips och gärna länkar på tutorials på pogrammering. Alltså inom spelpogrammering och inte webb eller media. Är helt ny med detta men ska försöka göra mitt bästa att förstå. Tack för hjälpen i förhand!

Medlem

Kul att du är sugen på att lära dig saker!

Av egen erfarenhet är att plugga helt på egen hand (utan att följa en kurs eller program) är ganska trögt / utmanade...

1. Jag försökte lära mig japanska på egen hand i 2-3 års tid, resulterade inte i så mycket...
2. Därefter testade jag men kvällskurser gav mycket bättre resultat, och
3. allra bäst resultat gav en utomlands intensivkurs under 1 års tid.

Så min erfarenhet säger att eget pillande...
kan fungera men kanske inte ger så mycket resultat (för mig personligen)
eftersom man inte har struktur eller deadlines satt av andra personer.

En annan utmaning är det där med NYA VANOR:
Det är lätt att börja träna på gym,
särskilt de första 2-3 veckorna, men sedan kommer
man av någon anledning tillbaka till gymmet.

Så jag skulle rekommendera att hitta någon kurs/program att följa, där du har
struktur, deadlines och framförallt andra medstudenter på din nivå.

-Kurser/Program kostar oftast pengar dock..
Alternativet är väl att försöka på det spåret som inte kostar ett öre,
som gratisfilmer på youtube som lär en dit eller datt, men
problemet med tappat intresse riskerar att dyka upp efter 2-3 veckor!

Om du inte kan hitta några kurser / program genom att bara googla runt så
kanske du kan försöka med betal-webbinspelningar?

Ett exempel på en sida som har kurser för allt möjligt är www.Lynda.com

Sök exempelvis efter "game programming"
https://www.lynda.com/search?q=game+programming

Här kanske är en filmserie som är bra att börja med?
https://www.lynda.com/Unity-tutorials/Welcome/456825/497991-4...

Verkar vara hur man börjar ifrån scratch,
med Unity som utvecklingsplattform också!

Medlem
Skrivet av Jokkepalm:

Kul att du är sugen på att lära dig saker!

Av egen erfarenhet är att plugga helt på egen hand (utan att följa en kurs eller program) är ganska trögt / utmanade...

1. Jag försökte lära mig japanska på egen hand i 2-3 års tid, resulterade inte i så mycket...
2. Därefter testade jag men kvällskurser gav mycket bättre resultat, och
3. allra bäst resultat gav en utomlands intensivkurs under 1 års tid.

Så min erfarenhet säger att eget pillande...
kan fungera men kanske inte ger så mycket resultat (för mig personligen)
eftersom man inte har struktur eller deadlines satt av andra personer.

En annan utmaning är det där med NYA VANOR:
Det är lätt att börja träna på gym,
särskilt de första 2-3 veckorna, men sedan kommer
man av någon anledning tillbaka till gymmet.

Så jag skulle rekommendera att hitta någon kurs/program att följa, där du har
struktur, deadlines och framförallt andra medstudenter på din nivå.

-Kurser/Program kostar oftast pengar dock..
Alternativet är väl att försöka på det spåret som inte kostar ett öre,
som gratisfilmer på youtube som lär en dit eller datt, men
problemet med tappat intresse riskerar att dyka upp efter 2-3 veckor!

Om du inte kan hitta några kurser / program genom att bara googla runt så
kanske du kan försöka med betal-webbinspelningar?

Ett exempel på en sida som har kurser för allt möjligt är www.Lynda.com
https://www.lynda.com/search?q=game+programming

Tror också att webbsidan har någon gratisperiod så man kan pröva på.

Jag hade tänkt mig att välja ett gymnasie med spelutveckling linje

Medlem
Skrivet av bestrobin01:

Jag hade tänkt mig att välja ett gymnasie med spelutveckling linje

Ledsen, där läste jag lite för slarvigt.
Bra att du är inne på att läsa en gymnasielinje.

Som jag editerade in i första posten:

Här kanske är en filmserie som är bra att börja med?
https://www.lynda.com/Unity-tutorials/Welcome/456825/497991-4...

Verkar vara hur man börjar ifrån scratch,
med Unity som utvecklingsplattform också.

P.S.
Det finns ca. 2000 filmer som relaterar till "Game Programming" på Lynda.com

Att jag valde just denna filmserie var för att den verkar kunna ge en schysst introduktion
till fältet "spelutveckling" i sig, olika arbetsroller etc.

Sök vidare på sidan om du vill lära dig grunderna i programmering etc. Att komma in i programmeringstänket har väl i normala fall...lite av en inlärningströskel till början, men sen blir det roligare och bättre ju mer man lär sig.

Medlem

Rekommenderar att lära dig programmera i GameMaker:Studio så att du blir lite uppvärmd innan du börjar plugga spelutveckling/programmering.
Det ger dig programmerings- och spelutvecklingskunskaper som kan vara bra att ha senare. Om inte annat så är det jävligt roligt att hålla på med.
GM:S finns i gratis version, sen kommer det även med flera tutorials där man kan lär sig dess programmeringsspråk GML.
Hoppas du gillart.


signatur

<3

Medlem

Kul!

Mitt råd är att sätta igång så fort som möjligt och prova på olika programmeringsspråk. Idag finns det flera spelmotorer som stödjer flera språk, och det kan vara bra att testa flera språk för att se vad som du har enklast för.
Har du tänkt dig en framtid inom AAA-industrin så blir oftast valen av språk smalare; men annars så utvecklas det spel i allt möjligt.

Jag skulle börja titta på C# eller javascript och prova att göra lite saker i Unity. Det finns många tutorials för att göra enkla spel i Unity, och du får känna på lite vad det handlar om.

Här är t.ex. en som streamat spelutveckling i Unity: https://www.youtube.com/c/mpjmevideos

Nummer 1; om du vill jobba med spelutveckling eller programmering och inte har programmerat tidigare är att programmera, programmera, programmera. Öva och testa nya saker så mycket du kan. För det handlar inte bara om att lära dig ett visst språk eller att lära dig att göra en speciell sak. Utan att vara öppen och snabb på att ställa om till nya saker, nya språk och verktyg.
Det tar, för dom flesta, lång tid att bli skicklig.

Medlem

Glöm inte att sätta upp ett mål också, det gör susen för motivationen och håller dig fokuserad. Jag skulle rekommendera ett space invaders med c# i unity.

Medlem

skulle rekommendera den här kursen

https://www.udemy.com/unitycourse/


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av bestrobin01:

Idag när jag var på gymnasiemässan så hittade jag många gymnasien med spelutveckling och kom på vad jag ville bli. Nu vill jag ha lite tips och gärna länkar på tutorials på pogrammering. Alltså inom spelpogrammering och inte webb eller media. Är helt ny med detta men ska försöka göra mitt bästa att förstå. Tack för hjälpen i förhand!

Om jag läser dig rätt så är du mer intresserad av själva programmeringen. För sakens skull, man kodar inte för webb även om de som gör det gärna vill påskina detta. I bästa fall kan man kalla det scripting.

Är du verkligen inne på denna linjen, hade jag valt en "riktig" programmeringslinje där du får grundlig kunskap i C och C++. Kan du dessa så kan du också C# (C Sharp). Varför jag säger detta är för att området där utvecklarna lägger oerhört mycket krut är i optimeringen av kod (eller borde göra i många fall) och har du bra kunskaper i grundläggande programmering är det inget problem alls att adaptera dig till vilken miljö som helst efteråt oavsett vilket område du väljer. Men du kommer aldrig undan att du MÅSTE KUNNA PROGRAMMERA (caps intended). Och, nej, du kommer aldrig att lära dig detta ordenligt i Unity eller vilken annan RAD-miljö som helst. Anledningarna är flera men den mest grundläggande är att du aldrig kommer i kontakt med själva motorn. Det är liksom poängen med dem. Visst, du kan lära dig lägga in scripts för att få assets att fungera, men vill du verkligen komma in i industrin så hoppa över det steget.

Jag vet jag låter tråkig och de första åren av ditt programmerarliv kommer att vara jävligt tråkiga. Men kan du harva dig igenom detta så du har bra på fötterna i riktig grundläggande programmering kan du välja precis vad du vill efteråt. Vill du jobba med grafikeffekter eller själva spelmotorn är hoppet dit obefintligt om du redan kan programmera eftersom det inte är någon skillnad i själva kodandet. Så gott som alla spelmotorer (jag misstänker även Unity) är skrivna i C++ (med inslag av C för att få upp hastigheten på vissa funktioner.). En bonus är också att om du kan C++ är Java en barnlek och C# får du på köpet. Poängen är att tro inte att du kan hoppa rakt in i DICE Frostbite-avdelning direkt och du vinner ingenting på att försöka ta genvägar. Är du verkligen intresserad så ta utbildningen på allvar och gör dina hemläxor.

Jag vågar svära på att vilket spelföretag som helst svarar samma sak om du frågar dem.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem
Medlem
Skrivet av Mike.K:

Rekommenderar att lära dig programmera i GameMaker:Studio så att du blir lite uppvärmd innan du börjar plugga spelutveckling/programmering.
Det ger dig programmerings- och spelutvecklingskunskaper som kan vara bra att ha senare. Om inte annat så är det jävligt roligt att hålla på med.
GM:S finns i gratis version, sen kommer det även med flera tutorials där man kan lär sig dess programmeringsspråk GML.
Hoppas du gillart.

håller inte med... Då bygger du in dig i ett sätt att programmera. Du skall börja från grunden direkt. Annars kommer du aldrig förstå hur saker och ting fungerar. Jag lärde mig själv C++ genom LAN för 20 år sedan, sedan började jag smått med C# för att jag var lat och upptäckte fördelarna med C# / Java som "egen" utvecklare. Finns mycket färdigt och tutorials för allt. Sen är det UNITY som gäller... den bästa motorn som gjorts för indie utvecklare.

Börja hellre med Unity än gamemaker... Unity har bra tutorials för helt nya programmerare. Allt gratis på deras sida. Då lär du dig dessutom C# på köpet, och är det nåt du undrar över så finns allt på nätet.

Medlem

Jag är gymnasielärare inom programmering och spelutveckling, jag kompletterar min undervisning med filmer på http://kodarapan.se och https://www.facebook.com/Kodarapan/

Ha i åtanke att det är som komplettering till min vanliga undervisning men kanske kan ge lite grunder.


signatur

Jobbar på äventyrsspelet Beneath the Waves.
http://beneaththewavesgame.com/

Medlem
Skrivet av bestrobin01:

Idag när jag var på gymnasiemässan så hittade jag många gymnasien med spelutveckling och kom på vad jag ville bli. Nu vill jag ha lite tips och gärna länkar på tutorials på pogrammering. Alltså inom spelpogrammering och inte webb eller media. Är helt ny med detta men ska försöka göra mitt bästa att förstå. Tack för hjälpen i förhand!

Det programmeringsspråket som arguably är mest "spelprogrammering" är C/C++ (börja med C++ hellre än C). Med det sagt så, om man programmerar spelmekanik (alltså character movement och liknande) istället för mer grundläggande spelmotor mekanik så scriptar man oftast - där skulle jag börjat om jag var du.

Dra hem Unity (det kommer med gratis Visual Studio) och så kör du igenom de scripting tutorials som finns på Unitys hemsida (där lär du dig både grundläggande scripting-koncept samt specifikt kring spel/unity) . Efter det bör du vara igång. I Unity använder du med fördel C# som är ett scriptingspråk baserat på C utvecklat av Microsoft. Det är motparten till Apples scriptingspråk Objective C som också har grunden i C.


signatur

subterranean homesick alien

Inaktiv

Kul att du skrev pogrammering två gånger

Medlem

Vilken del inom spelprogrammering intresserar dig mest?
t.ex. gameplay, nätverk eller grafik osv.

Tycker du ska gå en teknisk/natur linje men kanske inte fokusera så mycket på att det måste vara en spelutbildning (fast det skadar inte om valet finns om det nu är roligt och en bra skola).

(jag har dock aldrig jobbat med spel )

Medlem

Pluggade själv spelutveckling utan några förkunskaper inom programmering, men under 5 år på högskolan. Vi körde C++ från start, och det var väldigt bra då man fick oerhört mycket grunder och vad som sker bakom kulisserna till dagens spelmotorer. Man lär sig snarare hur man skulle kunna bygga en spelmotor mer än bara scripta ihop ett spel. Men att lära sig C++ kommer ta enormt lång tid, och du kan ju glömma att sitta med något spel att bygga på. Tröskeln blir oerhört hög om du ska lära dig C++ och samtidigt göra spel under inlärningen.

Om du vill göra spel så kan du testa Game Maker, som flera påpekat, men sen tycker jag att du borde testa Unity och lära dig programmering i C# där. När du sedan väljer utbildning så hade jag valt den som verkar mest ingående och avancerad. När jag började leta jobb som spelutvecklare upptäckte jag ganska snabbt att C++ var ett krav hos de stora studiorna, och det var samtidigt en väldig konkurrens. Att komma med Unity-kunskaper eller GameMaker kommer inte landa dig några jobb, enligt det intrycket jag fick när jag sökte jobb för 3 år sedan

Viktigaste tipset jag kan ge dig är att starta riktigt smått. Även ett spel som Snake kan vara mer än utmanande - speciellt om du inte kodat tidigare. Många har visionen att göra World of Warcraft 2 när de börjar med spelutveckling. Ta det simplaste spel du kan komma att tänka på, kopiera det rakt av, och sen fundera kring andra element att lägga in.

Jag läste: Naturprogrammet -> Civilingenjör i Spel -och Programvaruteknik på Blekinges Tekniska Högskola. Ångrar inte att jag körde Naturprogrammet istället för en spelutbildning redan på gymnasienivå då Natur gav mig en enorm bredd att plugga vad jag ville ifall jag skulle ändra mig i min inriktning. Det är viktigt att tänka på när du väljer utbildning, inte bara på gymnasiet utan även på högskolan sen.

1
Skriv svar