Mass Effect: Andromeda – du får ca 30 fps med rekommenderade systemkraven

Gen
Medlem
Skrivet av Remus:
Skrivet av Gen:

Är inte lika sugen på detta längre då vi fått reda på flera tråkiga saker gällande spelet den senaste veckan.

Vad mer för tråkiga saker? Jag inväntar PC recensioner självklart men har inte följt detta spelet så noga. Vad har kommit fram?

Tja, nu minns jag inte allt men först detta som vi snackar om i tråden. Sen en tidigare nyhet gällande att de bantat ner kvalitén på ansiktsanimationerna som såg stela ut. Ännu tidigare snackades det om problem med grafiken (nedgraderingar) samt att MP betan blev indragen osv.

Jag försöker att inte förboka innan jag läst/sett reviews och denna gången blir det absolut så! Reviews först sen får vi se.

Medlem
Skrivet av Gen:

Är inte lika sugen på detta längre då vi fått reda på flera tråkiga saker gällande spelet den senaste veckan.

Skrivet av Påskmust:
Skrivet av Newklear:
Skrivet av Påskmust:

Har bara ett 960 så det kanske är bättre att satsa på PS4-versionen. Det blir alltid så deppigt när man får dra ner grafikinställningarna.

Fast då drar du ju verkligen ner på grafikinställningarna....

Hur tänkte du nu?

Nja, på konsoll finns ju inga grafikinställningar, vilket kan vara väldigt skönt. Man accepterar spelet för vad det är.

Hatar mig själv när jag spelar på PC och sitter och pillar med grafikinställningarna hela tiden istället för att bara spela.

Fast på PS4 Pro så har vissa spel börjat få inställningar och min dröm är att alla spel ska ha liknande val. Tex Rise of the Tomb Raider har:
High resolution : 4K checkerboard
High framerate : 1080p/60fps
Best visuals : 1080p/30fps dock med extra ögongodis

InFAMOUS : Second Son som jag spelar har också 4K upplösning eller högre framerate. Personligen kör jag på högre framerate eftersom spelet redan ser skitbra ut och även om man ligger på 45-50 fps så känns det bättre än 30 fps

Sen håller jag med om att det är lite småsegt att behöva pilla med inställningar istället för att spela spelet men samtidigt är det lite charmen med just PC spelande att man har så många roliga val

Det har du så klart rätt i och jag tycker själv att det är en väldigt bra lösning. Man väljer grafik eller framerate efter ens preferenser och sen så är det bara att köra.

Och ja, jag är medveten att man inte behöver göra det valet på PC om man har en burk som pallar med.

Medlem

Sitter själv med ett GTX 970 och blev lite osäker nu. Borde man avboka och köra PS4, eller borde ett 970 kunna hantera detta tror ni?

Medlem
Skrivet av Dudinkalv:

Sitter själv med ett GTX 970 och blev lite osäker nu. Borde man avboka och köra PS4, eller borde ett 970 kunna hantera detta tror ni?

Om det inte är viktigt att du har spelet vid release så skulle jag rekommendera att invänta prestandatester på både konsoll och PC. Hade själv tänkt köpa till PC vid release, men det blir att vänta lite.

Medlem
Skrivet av Dunder:
Skrivet av Påskmust:
Skrivet av Dunder:
Skrivet av Påskmust:

Har bara ett 960 så det kanske är bättre att satsa på PS4-versionen. Det blir alltid så deppigt när man får dra ner grafikinställningarna.

Fast då drar du ju verkligen ner på grafikinställningarna....

Hur tänkte du nu?

Nja, på konsoll finns ju inga grafikinställningar, vilket kan vara väldigt skönt. Man accepterar spelet för vad det är.

Hatar mig själv när jag spelar på PC och sitter och pillar med grafikinställningarna hela tiden istället för att bara spela.

Precis, det drar ju ner inställningarna åt dig.

Nja inte helt sant heller, spelen är oftast optimerade väldigt specifikt till konsolerna på de versionerna så en motsvarande effekt är sällan bara att dra ner slidsen på PC för att få samma upplevelse då den motsvarande upplevelse för de längre inställningarna ofta känns bättre på konsol.

Medlem

Rätta mig om jag har fel nu men menar de att spelet är låst till 30 fps även på pc? Elller är spelet så tungt att man inte kommer över 30?

Inget av det låter särskilt bra...

Ambassadör
Xbox

Det kräver sin dator för att driva de sanslöst fula cartoon-karaktärerna!


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Dudinkalv:

Sitter själv med ett GTX 970 och blev lite osäker nu. Borde man avboka och köra PS4, eller borde ett 970 kunna hantera detta tror ni?

Beror på hur inkompetenta dem är på att koda eller komma fram till minimumkrav. Som referens är kraven typ samma som BF1, så här presterar det spelet med ett geforce 760 och en dassig gammal i5:a jämnfört med en vanilla ps4

Dock vet man aldrig hur dem klantat till spelet, därför man aldrig ska förboka, kan också mycket väl vara så att ps4 versionen är skit... alltså mer än vad som anses normalt idag

Invänta helt enkelt och se hur det presterar och om spelet ens är bra.

Medlem
Skrivet av Barkbiten:

Rätta mig om jag har fel nu men menar de att spelet är låst till 30 fps även på pc? Elller är spelet så tungt att man inte kommer över 30?

Inget av det låter särskilt bra...

Undrar jag med

Medlem
Skrivet av Påskmust:
Skrivet av Newklear:
Skrivet av Påskmust:

Har bara ett 960 så det kanske är bättre att satsa på PS4-versionen. Det blir alltid så deppigt när man får dra ner grafikinställningarna.

Fast då drar du ju verkligen ner på grafikinställningarna....

Hur tänkte du nu?

Nja, på konsoll finns ju inga grafikinställningar, vilket kan vara väldigt skönt. Man accepterar spelet för vad det är.

Hatar mig själv när jag spelar på PC och sitter och pillar med grafikinställningarna hela tiden istället för att bara spela.

Vad man känner igen det där! Blir lika för mig med allt för ofta.


signatur

// Bacon <3

Medlem

Den 16e får de med EA/Origin Access testa spelet. Kan man då efter det förboka spelet eller behöver man invänta riktiga släppet för att man redan fått spela spelet?

Medlem

Med i7 6800k, GTX 1080 och 32Gb Ram och en ssd tillägnad godbitar som dessa blir detta en piece of cake. Mass effect är inte typen av spel där de blir spelförödande att de ligger vid 30 fps. Hoppas däremot de inte är låst vid 30 per automatik. Några prestandapatcher och drivisar senare man man nog anta att riktiga monsterburkar kan få de upp till 40-50 i annat fall

Medlem
Skrivet av zumo:

Med i7 6800k, GTX 1080 och 32Gb Ram och en ssd tillägnad godbitar som dessa blir detta en piece of cake. Mass effect är inte typen av spel där de blir spelförödande att de ligger vid 30 fps. Hoppas däremot de inte är låst vid 30 per automatik. Några prestandapatcher och drivisar senare man man nog anta att riktiga monsterburkar kan få de upp till 40-50 i annat fall

Jag håller verkligen inte med dig, jag kräks på 30 fps och störde skiten ur mig på att cutscenes va i 30 i första Mass Effect.

Medlem
Skrivet av Barkbiten:
Skrivet av zumo:

Med i7 6800k, GTX 1080 och 32Gb Ram och en ssd tillägnad godbitar som dessa blir detta en piece of cake. Mass effect är inte typen av spel där de blir spelförödande att de ligger vid 30 fps. Hoppas däremot de inte är låst vid 30 per automatik. Några prestandapatcher och drivisar senare man man nog anta att riktiga monsterburkar kan få de upp till 40-50 i annat fall

Jag håller verkligen inte med dig, jag kräks på 30 fps och störde skiten ur mig på att cutscenes va i 30 i första Mass Effect.

Ja, alltså det är ju definitivt en kraftig fördel med MINST 50 fps helst 60-100 men 30 fps i en slowpace-shooter som Mass Effect tycker jag de är rätt OK. Det är väl främst i cutscenes precis som du säger det verkligen blir en nagel i ögat. Gameplay fungerar de OK, enligt mig. Däremot har de ju uttalat skruvat upp tempot så det återstår att se hur detta fungerar i praktiken, men enligt tester med liknande system som mitt ser det ut att fungera utmärkt.

Medlem
Skrivet av zumo:
Skrivet av Barkbiten:
Skrivet av zumo:

Med i7 6800k, GTX 1080 och 32Gb Ram och en ssd tillägnad godbitar som dessa blir detta en piece of cake. Mass effect är inte typen av spel där de blir spelförödande att de ligger vid 30 fps. Hoppas däremot de inte är låst vid 30 per automatik. Några prestandapatcher och drivisar senare man man nog anta att riktiga monsterburkar kan få de upp till 40-50 i annat fall

Jag håller verkligen inte med dig, jag kräks på 30 fps och störde skiten ur mig på att cutscenes va i 30 i första Mass Effect.

Ja, alltså det är ju definitivt en kraftig fördel med MINST 50 fps helst 60-100 men 30 fps i en slowpace-shooter som Mass Effect tycker jag de är rätt OK. Det är väl främst i cutscenes precis som du säger det verkligen blir en nagel i ögat. Gameplay fungerar de OK, enligt mig. Däremot har de ju uttalat skruvat upp tempot så det återstår att se hur detta fungerar i praktiken, men enligt tester med liknande system som mitt ser det ut att fungera utmärkt.

Hade varit ännu värre om det va i gameplay delarna som var 30 fps. Cutscenes var låsta till 30 (så man kunde inte göra så mycket åt det) i första Mass Effect vilket var uselt precis som i Mortal Kombat när du gjorde din super. Då sjönk det från 60 ner till 30 och sen tillbaka upp till 60 fps när supern va över, vilket va fett störande...

Medlem
Skrivet av anon_124359:

30 FPS, vad tror de vi spelar på, konsol?

You'll get 30fps AND LIKE IT!

12
Skriv svar