Valve förändrar gåvor via Steam

Robot
Gnällkuk

Lär slå hårt på gråzonsnycklarna. Bra att Steam äntligen tar lite ansvar.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Bara att använda VPN för att ta emot gåvorna då. Sedan är rätt stor andel av "Steam gifts" på grå marknaden köpta och levererade från kapade Steamkonton och deaktiveras rätt fort, så att köpa dem är idiotiskt oberoende av etisk status.

Medlem

Bra att de tar ytterligare ansvar.

Medlem

Ännu bättre om det inte fanns "stora prisskillnader". Inte Valves fel, men...

Medlem

Kör Vpn så kunde inte bry mig mindre


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Medlem

Det blir mindre frihet för konsumenten vad man kan göra med sina spel, innan hade jag iallafall lite frihet vad jag kunde göra med mina spel innan jag la till dem i biblioteket,

Om detta är för att bekämpa gråzonsnycklar så är de en klumpig uppdatering som kunde göras på mycket bättre sätt.

Medlem
Skrivet av karatekex:

Det blir mindre frihet för konsumenten vad man kan göra med sina spel, innan hade jag iallafall lite frihet vad jag kunde göra med mina spel innan jag la till dem i biblioteket,

Om detta är för att bekämpa gråzonsnycklar så är de en klumpig uppdatering som kunde göras på mycket bättre sätt.

Det bästa vore att man som utvecklare inte kan trycka nycklar hej vilt (sätt en gräns på kanske 50 eller 100 i veckan bara).
Folk tycker det är bra att man kan köpa billiga steamspel på ANDRA sidor, sedan tycker samma personer att steam borde få lite konkurrens, vilket dom inte får när man köper billiga keys till deras system.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Snabeltorsk:

Kör Vpn så kunde inte bry mig mindre

Vart köper man billigast? Fungerar spelen sedan när du går över till normal?
Är inte så värst kunnig, därför jag undrar.

Gen
Medlem
Skrivet av ulrik.borg:

Ännu bättre om det inte fanns "stora prisskillnader". Inte Valves fel, men...

Nu hittar jag inte längre den sidan men fanns en sida som jämförde priserna på steam i alla valutor och det gick alltid att hitta stora variationer. Vi svenskar som handlar i EUR betalade mer för våra spel än norrmännen som handlar i NOK (så var det iaf då), bara som exempel.

Medlem

så sidan steamgifts om man vinner ett spel kommer inte funka längre alltså? vann nyligen ett spel värt ändå 50$...

Medlem

Trist drag som gör allt dyrare för alla.

Medlem
Skrivet av Gen:

Nu hittar jag inte längre den sidan men fanns en sida som jämförde priserna på steam i alla valutor och det gick alltid att hitta stora variationer. Vi svenskar som handlar i EUR betalade mer för våra spel än norrmännen som handlar i NOK (så var det iaf då), bara som exempel.

Mm, så är det fortfarande. En kompis var bosatt i Norge så han köpte våra spel när vi skulle spela. Han betalade typ 20% mindre än vi i Sverige.

Medlem
Skrivet av Gen:

Nu hittar jag inte längre den sidan men fanns en sida som jämförde priserna på steam i alla valutor och det gick alltid att hitta stora variationer. Vi svenskar som handlar i EUR betalade mer för våra spel än norrmännen som handlar i NOK (så var det iaf då), bara som exempel.

Du har ju sidor som http://www.dlcompare.com/ som kollar gråzonssidor och sen finns
https://isthereanydeal.com/ som kollar de som är officiella.
Dessutom finns det ett plug-in till steam i läsaren http://www.enhancedsteam.com/ som jämför priset.

Kanske var det någon av dessa?

Medlem
Skrivet av FelixenS:

Bara att använda VPN för att ta emot gåvorna då. Sedan är rätt stor andel av "Steam gifts" på grå marknaden köpta och levererade från kapade Steamkonton och deaktiveras rätt fort, så att köpa dem är idiotiskt oberoende av etisk status.

Intressant, har du något belägg för detta?

Jag och väldigt många i min bekantskapskrets köper oftast via sidor som exempelvis kinguin. Och då ibland "steamgåvor", har inte en enda gång råkat ut för att något deaktiverats. Och om det är en "stor" andel som du påpekar så borde jag eller någon av mina vänner helt säkert råkat ut för detta.

Etisk status, precis som att det skulle vara mer etiskt rätt att ta olika priser beroende på var i världen du befinner dig för exakt samma produkt.

1
Skriv svar