Därför kommer VR aldrig att slå igenom

Medlem
Därför kommer VR aldrig att slå igenom

Jag tycker det är kul att se hur de företag som investerat åtskilliga miljoner i VR nu i lite smygdesperation försöker pusha något som folk helt uppenbart inte vill ha. VR har knappast slagit igenom som exempelvis HD-upplösning, utan mer blivit en parentes på samma nivå som 3D.

Jag kan säkerligen tänka mig att VR kan nå hyfsad framgång i japanska arkadhallar eller på bio. Kanske kan tekniken även användas inom helt andra områden än underhållning. Men att VR skulle slå igenom i hemmen? Aldrig.

Anledningen är att tekniken är för klumpig. När folk inte ens var beredda att ta på sig ett par glasögon för att se 3D, varför förväntar sig investerare då att de vill dra på sig en hjälm varje gång de ska spela eller se på film?

VR i hemmen kommer sakta att dö ut precis som 3D gjorde. Investerarna kommer pusha tekniken ett tag till innan de inser att det är hopplöst. Håller ni med?

Avstängd
Skrivet av MiniSara:

Jag tycker det är kul att se hur de företag som investerat åtskilliga miljoner i VR nu i lite smygdesperation försöker pusha något som folk helt uppenbart inte vill ha. VR har knappast slagit igenom som exempelvis HD-upplösning, utan mer blivit en parentes på samma nivå som 3D.

Jag kan säkerligen tänka mig att VR kan nå hyfsad framgång i japanska arkadhallar eller på bio. Kanske kan tekniken även användas inom helt andra områden än underhållning. Men att VR skulle slå igenom i hemmen? Aldrig.

Anledningen är att tekniken är för klumpig. När folk inte ens var beredda att ta på sig ett par glasögon för att se 3D, varför förväntar sig investerare då att de vill dra på sig en hjälm varje gång de ska spela eller se på film?

VR i hemmen kommer sakta att dö ut precis som 3D gjorde. Investerarna kommer pusha tekniken ett tag till innan de inser att det är hopplöst. Håller ni med?

Tror inte på den här tekniken heller, för mycket fix med det, extra skit att hålla reda på. En skärm duger gott, man får en välbehövlig distans till mediet, friare, bättre översikt.

Medlem

@MiniSara: jag jobbar med det och du har fel. Det är i sin linda men kommer oundvikligen bli det primära ingerfacet i framtiden. Dina argument är som att säga att bilen inte kommer slå igenom för att den vara går i 30km/h år 1910.

Avstängd
Skrivet av sebrock:

@MiniSara: jag jobbar med det och du har fel. Det är i sin linda men kommer oundvikligen bli det primära ingerfacet i framtiden. Dina argument är som att säga att bilen inte kommer slå igenom för att den vara går i 30km/h år 1910.

Tror du inte att det är väl klumpigt? T.ex. glasögon utbyts mot linser, smycken läggs i lådor etc. Cool teknik, men på en daglig basis?, verkar bli för mycket, mot en stor skärm som du kan gå ifrån, toalettbesök, kaffedags osv.

Medlem
Skrivet av sebrock:

@MiniSara: jag jobbar med det och du har fel. Det är i sin linda men kommer oundvikligen bli det primära ingerfacet i framtiden. Dina argument är som att säga att bilen inte kommer slå igenom för att den vara går i 30km/h år 1910.

Vad har du för motivering till att det är oundvikligt? Och nej, jag klagar inte på att upplösningen är för dålig (vilket hade stämt väl in med din jämförelse), utan på att det helt enkelt är för klumpigt att ta på sig en hjälm varje gång man ska konsumera underhållning.

Avstängd

@MiniSara: håller absolut med. Och har sagt detta sedan dag1. Man pallar inte ha en hjälm på skallen hela tiden. Dessutom kommer det ju inga riktiga spel

Kanske om några år, men näe, jag hoppar VR. Folk har precis uppgraderat till 4k/UHD TV. Behöver ingen "virtual" reality när real reality är så bra
Bra tråd!

Avstängd

@sebrock: primära interfacet.. Knappast. En gimmick grej man plockar fram på fest, max. VR bubblan spricker om ca 3år.

Medlem

Så många som drar på sig ett headset varje gång de spelar för att kunna snacka med polare så tror jag inte att det är det som är problemet. Mycket hänger på att det är dyrt och har för få spel. Sedan kanske man inte har kommit på allt som man kan göra med tekniken heller. Både rent mjukvarumässigt och när det kommer till hårdvaran, t ex tillbehör.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av conthox:

Så många som drar på sig ett headset varje gång de spelar för att kunna snacka med polare så tror jag inte att det är det som är problemet. Mycket hänger på att det är dyrt och har för få spel. Sedan kanske man inte har kommit på allt som man kan göra med tekniken heller. Både rent mjukvarumässigt och när det kommer till hårdvaran, t ex tillbehör.

Det är stor skillnad på headset och en hjälm. Headset är dessutom helt nödvändigt för att du ska kunna prata ordentligt online, det är ingenting du kan klara dig utan.

Avstängd
Skrivet av SenseMaker:

@MiniSara: håller absolut med. Och har sagt detta sedan dag1. Man pallar inte ha en hjälm på skallen hela tiden. Dessutom kommer det ju inga riktiga spel

Kanske om några år, men näe, jag hoppar VR. Folk har precis uppgraderat till 4k/UHD TV. Behöver ingen "virtual" reality när real reality är så bra
Bra tråd!

Japp!, hon har helt rätt!

Medlem
Skrivet av MiniSara:

Det är stor skillnad på headset och en hjälm. Headset är dessutom helt nödvändigt för att du ska kunna prata ordentligt online, det är ingenting du kan klara dig utan.

Jag tror att det är en vanesak, men visst, du kan ha en poäng där.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av MiniSara:

varför förväntar sig investerare då att de vill dra på sig en hjälm varje gång de ska spela eller se på film?

va? jag har varit ganska investerad i VR sedan oculus announcade sin kickstarter 2012, äger en vive och psvr, men har aldrig för en sekund tänkt eller hoppats på att VR ska ersätta "2d"-spelande. jag spelar fortfarande långt mycket mer på skärmen och tv'n än i VR, men det ser jag knappast som ett problem. det är två helt och hållet olika medier, och det ena utesluter inte det andra.

jag tror ingen nånsin har sagt att deras mål är att vi ska dra på oss ett headset VARJE GÅNG vi ska spela eller titta på film.

det känns mer och mer som att den största anledningen till att folk är så jävla anti är pga kostnaderna för current gen VR. som att det är nån slags rättighet att alla ska ha råd med den senaste tekniken, och har dom inte det så innebär det per automatik att tekniken i fråga är ett misslyckande. tänk om alla hade resonerat så när en 10 MB hårddisk kostade ~30,000 SEK på 80-talet.

phi
Medlem

Har inga större förhoppningar om VR som underhållning och i spelbranschen. Däremot lär det dyka andra kommersiella områden där VR kommer att slå igenom.

Utifrån allt det jag testat (vilket är en hel del då jag har en kompis som är frälst i VR och som jobbar med att utveckla saker för VR) hittills inom VR så är det ingenting som fått mig att känna "jag måste ha ett VR-headset!".

Jag kan se vissa nischade spelgenres (simulatorer t.ex) lyckas bra i VR men att t.ex spela ett kommande Battlefield i VR? Kommer aldrig att hända.

Medlem

Ingen bildskärm, hur hög upplösning den än har, kan erbjuda den inlevelse VR kan erbjuda redan idag med sin lägre upplösning och klumpiga hjälmar. Men åtminstone i dagsläget är det väldigt begränsat till vilka genrer det fungerar bra till.
Flyg och bilspel är oslagbart i VR. 5 minuter i Dirt Rally och jag insåg att jag aldrig kommer starta ett bilspel utan VR igen.

Å andra sidan finns det väldigt många spel jag aldrig skulle försöka spela i VR så hederliga bildskärmar kommer nog aldrig (inom nära tid) ersättas.

VR är dock här för att stanna och kommer verkligen inte dö ut som en gimmick likt 3D (som för övrigt tyvärr fortfarande är en grej på bio). Det har inte fått det genomslag som många verkade tro, men det är verkligen inte uträknat.
De kommande åren kommer etablerade märken att utvecklas och nya märken introduceras, tekniken blir bättre, lättare och framförallt billigare. Touch controller utvecklas och fler och fler spel utvecklad för VR lär släppas.
Förr eller senare kommer ett genombrott som får försäljningen att skjuta i höjden.

Tänk t.ex. vad som troligen skulle hända om Blizzard annonserar ett spel för VR, oavsett spel.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av SenseMaker:

@MiniSara: håller absolut med. Och har sagt detta sedan dag1. Man pallar inte ha en hjälm på skallen hela tiden. Dessutom kommer det ju inga riktiga spel

Kanske om några år, men näe, jag hoppar VR. Folk har precis uppgraderat till 4k/UHD TV. Behöver ingen "virtual" reality när real reality är så bra
Bra tråd!

Fast VR var ju aldrig tänkt att konkurrera med upplösning och bildkvalitet så, 4k tv i all ära men du kommer alltid titta PÅ spelet, inte I spelet.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

VR slår igenom när det finns tillräckligt mycket porr och tillräckligt mycket spel att motivera köpet. Hårdvaran måste ner i pris markant för att bli "var mans...". Går inte att jämföra med en konsoll eller priset på en dator, det upplevs av de flesta som ett tillbehör och då är det som enskilt tillbehör förtfarande för dyrt.

Har inte trott på den här generationen VR heller men den generation som gäller nu driver steget stort framåt.

Man ska inte spotta efter det för mycket, investeringar i nåt som inte slår väl ut är tråkigt för dem som plöjer ner pengar i det men framstegen görs och lärdomar dras. Nästa generation, generation på riktigt och inte bara nåt man döper till ny generation för att man gjort en liten uppgradering, lär nog få bättre fäste än rådande generation VR.


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem

Problemet som jag ser det är avsaknaden av spel för att motivera köp, tech kan avancera så gott det vill men finns det ingen slutanvändare som införskaffar det så finns det ingen poäng. Interaktiva appar och småspel är knappast någon säljare och undervärderar VR som underhållningsplattform, dem närmsta spel som något utnyttjar PS VR positivt är Resident Evil 7, Until Dawn, Infinite Warfare Jackal Assault VR Experience och Superhot. Men med endast två(?) spel vid launch intressanta nog inte ens är exklusiva för VR är inte heller försvarsbart, men spel kommer om man ser i Sony's lineup - men första intrycket när det begav sig känner att man gärna antar det hela som en fluga.

VR kan bli en del mainstream, men det tar för lång tid.


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Medlem
Skrivet av MiniSara:

Det är stor skillnad på headset och en hjälm. Headset är dessutom helt nödvändigt för att du ska kunna prata ordentligt online, det är ingenting du kan klara dig utan.

Icke. Jag som avskyr headsets (känns som att jag får övertryck i skallen) har kopplat in en Jabra-högtalartelefon till datorn och använder den för onlinekommunikation. Ljudet från spelen får jag via ett 5.1 system.

Däremot har jag inga problem med min Vive då den inte innesluter mina öron och det tar lika kort tid att ta av sig ett vr-headset som ett vanligt.

Vr stora svaghet just nu är spelen. Utan spel kommer köparna att utebli.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

Problemet är att man inte vill lägga 7 lax på en sekundär skärm, som bara funkar för en person pt gången. Som sen ska ha massa sensorer ute i rummet.

Fixa 2-3 gånger dagens upplösning till typ en fjärdedel av storleken, skippa kameror och sensorer och max 2000:- så köper jag en VR.

Problemet är ju just att det inte i närheten går att ersätta sin skärm med VR och då blir bara VR en sekundär gimmicks och då är betalviljan därefter

Medlem
Skrivet av whoo:

Problemet är att man inte vill lägga 7 lax på en sekundär skärm, som bara funkar för en person pt gången. Som sen ska ha massa sensorer ute i rummet.

Fixa 2-3 gånger dagens upplösning till typ en fjärdedel av storleken, skippa kameror och sensorer och max 2000:- så köper jag en VR.

Problemet är ju just att det inte i närheten går att ersätta sin skärm med VR och då blir bara VR en sekundär gimmicks och då är betalviljan därefter

Sensorer är borta i nästa generation. Kablar är borta i nästa generation. Upplösning är inga problem i nästa generation. Det kan tom bli lättare att driva 4K VR än 4K på vanlig skärm tack vare foveated rendering.
Den tunga hjälmen kommer bli ett lättviktsvisir. Priserna kommer självklart bli lägre med tiden.

Max två år bort.

Medlem

Gillar man inte bilspel eller flygsims så är det lite tunnt med spel, är inget altertnativ för mig att köra något annat än vr i ovan nämda spel :-),
har kört vr i 9månader nu och aldrig tröttnat vilket många sa, vr kommet vara här för att stanna för alla som gillar simulatorer.
Ang tyngd så är det inget problem, Är otroligt lätt att ha på sig, en byggnadshjälm är mycket tyngre att ha på sig än en oculus.
Priset är nog det som avskräcker mest för nejsägarna

Medlem

Tror att du har helt fel. Inga trender visar på det du påstår.
VR ökar ständigt sin marknadsandel, dessutom är flera stora företag på väg in vilket ytterligare kommer att påskynda adoption rate på marknaden. Men generation 1 är just generation 1 och har varit mera riktat mot early adopters. Om ca ett-två år räknas nästa generation komma med allt från trådlöst, mycket högre upplösning, eye tracking, FOV rendering, bättre ergonomi osv.

Spelen och hela upplevelsen har också klart blivit bättre om man tittar på vad som släpps idag (om man räknar bort indie) mot när Vive/Rift hade nyss släppts. Är en hel industri som måste vad som fungerar och inte. Dessutom tar AA och AAA många år att utveckla så med tid ökar kvalitet. Vi ser också stora AAA spel som görs om till VR för att få den bättre upplevelsen.

Jag som hänger mycket på reddit i VR trådarna läser varje dag hur VR folk mer eller mindre nästan helt minska sin 2d gaming och inte alls som det du påstår med gimmicken 3d tv.

Medlem

Svårt när man pratar om "generation". Redan på... 80(?)-talet spelade jag VR-spel på Gröna Lund och jag har för mig att det även fanns på Liseberg. Rimligen var det "generation 1".


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem
Skrivet av Kane:

Svårt när man pratar om "generation". Redan på... 80(?)-talet spelade jag VR-spel på Gröna Lund och jag har för mig att det även fanns på Liseberg. Rimligen var det "generation 1".

Jag tror du inser att ingen i den här diskussionen refererar till VR från 80/90talet

På tal om vilket så minns jag ett tv-program där barn tävlade i olika saker och de två finalisterna fick mötas i en duell i någon sorts VR spel! Tidigt 90tal måste detta varit.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Det förstår jag mycket väl men likväl kan det knappast vara "generation 1" eftersom ... det inte är första generationen VR. Första generationens "hem-vr" kanske, då är vi överens

Själv minns jag mest alla "ring in och spela på telefonen" med tillhörande PIIIIIIIIIIIIP PIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIP PIIIIP. Allt från motorcykelspel i "Unga tvåan" till "Hugo"... Borde inte nyare versioner av detta komma ut där man spelar med en app på tv'n och tävlar. Hmmm...


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem
Skrivet av walextheone:

Spelen och hela upplevelsen har också klart blivit bättre om man tittar på vad som släpps idag (om man räknar bort indie) mot när Vive/Rift hade nyss släppts.

Vilka spel?


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av Kane:

Det förstår jag mycket väl men likväl kan det knappast vara "generation 1" eftersom ... det inte är första generationen VR. Första generationens "hem-vr" kanske, då är vi överens

Själv minns jag mest alla "ring in och spela på telefonen" med tillhörande PIIIIIIIIIIIIP PIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIP PIIIIP. Allt från motorcykelspel i "Unga tvåan" till "Hugo"... Borde inte nyare versioner av detta komma ut där man spelar med en app på tv'n och tävlar. Hmmm...

Hugo!!

Alltid nån stackars unge som trycker o trycker men det förbannade trollet gjorde aldrig rätt! Var alltid sån komik över det skitkassa systemet som fungerade så dåligt men det till trots skulle soffipropp eller tobbe berömma inringaren för "ett bra försök"!

Ber om ursäkt om jag nu blandat ihop flera program, hela barndomen är som en ända soppa numer


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av walextheone:

Tror att du har helt fel. Inga trender visar på det du påstår.
VR ökar ständigt sin marknadsandel, dessutom är flera stora företag på väg in vilket ytterligare kommer att påskynda adoption rate på marknaden. Men generation 1 är just generation 1 och har varit mera riktat mot early adopters. Om ca ett-två år räknas nästa generation komma med allt från trådlöst, mycket högre upplösning, eye tracking, FOV rendering, bättre ergonomi osv.

Spelen och hela upplevelsen har också klart blivit bättre om man tittar på vad som släpps idag (om man räknar bort indie) mot när Vive/Rift hade nyss släppts. Är en hel industri som måste vad som fungerar och inte. Dessutom tar AA och AAA många år att utveckla så med tid ökar kvalitet. Vi ser också stora AAA spel som görs om till VR för att få den bättre upplevelsen.

Jag som hänger mycket på reddit i VR trådarna läser varje dag hur VR folk mer eller mindre nästan helt minska sin 2d gaming och inte alls som det du påstår med gimmicken 3d tv.

Låt oss inte hålla med varandra då. Så länge folk måste ta på sig en hjälm kommer inte VR att slå igenom massmarknadsmässigt. Bara den detaljen är för bökig och omständig.

Medlem
Skrivet av MiniSara:

Låt oss inte hålla med varandra då. Så länge folk måste ta på sig en hjälm kommer inte VR att slå igenom massmarknadsmässigt. Bara den detaljen är för bökig och omständig.

nej? äger du ens något headset? jag clickar på "VR" knappen i steam, drar på mig viven som ligger här brevid mig, och jag är igång. det tar väl max 5 sekunder. inget bök, inget krångel. ok, ska jag köra room scale / stående så måste jag flytta på bordet först, så lägg till en 10 sekunder där då, men i det stora hela så går det mycket snabbare än att tex starta ett spel på PS4'an.

varför försöker du göra det till något det inte är? förklara gärna.

Medlem

@SenseMaker: du är gullig nästan. Mobiler var det heller ingen som trodde skulle bli det primära interfacet för 15 år sedan. Se hur det ser ut idag. Samma gäller för VR. Det är en tidsfråga bara.

Skriv svar