Här är vad som förbättrats i The Witcher 3 4K-uppdatering till PS4 Pro

Robot
Här är vad som förbättrats i The Witcher 3 4K-uppdatering till PS4 Pro
Medlem

Inte stänga av motion blur?
Stänger alltid av motionblur då det förfular och gör det segare.
På pc kan man även välja om man ska köra 30 eller 60 fps, varför nu någon skulle vilja köra i 30.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Inte stänga av motion blur?
Stänger alltid av motionblur då det förfular och gör det segare.
På pc kan man även välja om man ska köra 30 eller 60 fps, varför nu någon skulle vilja köra i 30.

Går det att välja mer än 60fps på pc?


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Geeks Gaming
Skrivet av Ankh:

Går det att välja mer än 60fps på pc?

Japp det går bra

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Japp det går bra

Goodie! Ska installera det direkt - fick mitt Evga GTX 1080ti Kingpin häromdagen. Måste ju ge den något att jobba med


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Ankh:

Går det att välja mer än 60fps på pc?

Det är dock inte optimalt för motorn börjar bete sig konstigt efter det. Har därför alltid låst till 60 fps i the witcher 3 på pc.
Egentligen är spelet designat för 30 fps, men accepterar 60 fps.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Avstängd

Witcher ska spelas på PC med grafikmods! Allt annat är hädelse!

Medlem
Medlem
Skrivet av Araxes:

Witcher ska spelas på PC med grafikmods! Allt annat är hädelse!

Måste protestera. PC grafikmods = smaklös/smaklöst uppskruvad post-processing som spelets grafiker hade vett nog att yttra subtilt och typ övertilerade texturer... Och så försöker man ta bort skiten men den där jäveln har ju overwriteat runt som en galning så efter ett försök att ta bort så slutar spelet starta. Så får man ta bort spelet och ladda ner dess 50gb på nytt och börja om..... - PC grafikmods.

"Ska vi låta några av världens mest erfarna och talangfulla digitala grafiker diktera hur spelet ser ut?"
- " ... Näää! Vi bollar över det till nån snubbe har suttit och avkrypterat källkod på en vind sedan en dykningsolycka 1994 (som lämnade honom 50% döv/blind) istället!"
- "Jaaa! PC Masterrace-five!"


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

@magma: jag spelade hela spelet och expansionerna med olåst fps och gsync helt utan problem. Källa på att det skulle vara något fel på motorn?

Ambassadör
Xbox

Jag är ingen expert men borde inte halva 4K vara... 2K?


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Måste protestera. PC grafikmods = smaklös/smaklöst uppskruvad post-processing som spelets grafiker hade vett nog att yttra subtilt och typ övertilerade texturer... Och så försöker man ta bort skiten men den där jäveln har ju overwriteat runt som en galning så efter ett försök att ta bort så slutar spelet starta. Så får man ta bort spelet och ladda ner dess 50gb på nytt och börja om..... - PC grafikmods.

"Ska vi låta några av världens mest erfarna och talangfulla digitala grafiker diktera hur spelet ser ut?"
- " ... Näää! Vi bollar över det till nån snubbe har suttit och avkrypterat källkod på en vind sedan en dykningsolycka 1994 (som lämnade honom 50% döv/blind) istället!"
- "Jaaa! PC Masterrace-five!"

Någon låter lite väl bitter här. Det stämmer att vissa moddar är smaklösa, men att dra alla över samma kam är bara omoget. Det finns många fantastiska moddar till just The Witcher 3 på PC


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Måste protestera. PC grafikmods = smaklös/smaklöst uppskruvad post-processing som spelets grafiker hade vett nog att yttra subtilt och typ övertilerade texturer... Och så försöker man ta bort skiten men den där jäveln har ju overwriteat runt som en galning så efter ett försök att ta bort så slutar spelet starta. Så får man ta bort spelet och ladda ner dess 50gb på nytt och börja om..... - PC grafikmods.

"Ska vi låta några av världens mest erfarna och talangfulla digitala grafiker diktera hur spelet ser ut?"
- " ... Näää! Vi bollar över det till nån snubbe har suttit och avkrypterat källkod på en vind sedan en dykningsolycka 1994 (som lämnade honom 50% döv/blind) istället!"
- "Jaaa! PC Masterrace-five!"

Håller delvis med, sällan grafikmoddar funkar. Däremot hade det varit schyst om CD-projekt släppt en egen patch för PC så spelet kunde se mer ut som det var tänkt från början...

...innan konsolernas oväntat dåliga hårdvara diktera hur spelet skulle se ut.

Medlem

@Mortaigne: om man tar det helt ur kontexten, då är 2000 hälften av 4000

Medlem

Borde det inte bli suddigt om man skalar upp bilden? Vet hur det ser ut om man har fel upplösning på en skärm

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Måste protestera. PC grafikmods = smaklös/smaklöst uppskruvad post-processing som spelets grafiker hade vett nog att yttra subtilt och typ övertilerade texturer... Och så försöker man ta bort skiten men den där jäveln har ju overwriteat runt som en galning så efter ett försök att ta bort så slutar spelet starta. Så får man ta bort spelet och ladda ner dess 50gb på nytt och börja om..... - PC grafikmods.

"Ska vi låta några av världens mest erfarna och talangfulla digitala grafiker diktera hur spelet ser ut?"
- " ... Näää! Vi bollar över det till nån snubbe har suttit och avkrypterat källkod på en vind sedan en dykningsolycka 1994 (som lämnade honom 50% döv/blind) istället!"
- "Jaaa! PC Masterrace-five!"

Eller så kanske man har lite känsla och ser vad som är bra och funkar eller inte så slipper man allt skit.

Är glad att jag körde detta på PC med BRA mods. Kollade på när en kompis körde det till PS4, såg så jävla dött och tråkigt ut i jämförelse.

Medlem
Skrivet av magma:

Det är dock inte optimalt för motorn börjar bete sig konstigt efter det. Har därför alltid låst till 60 fps i the witcher 3 på pc.
Egentligen är spelet designat för 30 fps, men accepterar 60 fps.

Jag tror du blandar ihop det med Fallout 4 där allt över 60 fps får fysikmotorn att balla ur.

Witcher 3 fixar högre fps över 100 alldeles utmärkt.

För övrigt fattar jag inte varför folk skulle vilja spela spel med 30 fps med dippar ner till 25. Det är ju rena rama diabildsvisningen.

Medlem
Skrivet av Novdid:

För övrigt fattar jag inte varför folk skulle vilja spela spel med 30 fps med dippar ner till 25. Det är ju rena rama diabildsvisningen.

Nej du förstår inte, det är 60fps mode men som inte riktigt når ”True 60fps” med enbart halva mängden av frames xD.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Jag är ingen expert men borde inte halva 4K vara... 2K?

Hälften av 4K är ungefär 2715*1527 dvs närmare 3K

Avstängd

@Anton Q: Protestera bäst du vill, men det finns mods som gör spelet rejält mycket snyggare än utan.

Medlem

Är det bara jag som tycker Witcher 3 e smått fult? Vet inte om det blev så när release kom men jag har aldrig varit riktigt imponerad. Ett jevla tjat om E3 trailern kanske men måste säga att GTA V utan mods ser något mer realistiskt ut nu i jämförelse. Witcher 3 ser lite pastellfärgat ut.

Medlem
Skrivet av Pholiage:

Är det bara jag som tycker Witcher 3 e smått fult? Vet inte om det blev så när release kom men jag har aldrig varit riktigt imponerad. Ett jevla tjat om E3 trailern kanske men måste säga att GTA V utan mods ser något mer realistiskt ut nu i jämförelse. Witcher 3 ser lite pastellfärgat ut.

Det är nog få som håller med om att det är fult. Det är ett riktigt vackert spel i mitt tycke och då specifikt ansikten, deras animationer är mycket tillfredsställande.

Medlem

@Dreijer: Alltså jag menar inte att det är ful fult. Animation osv är top notch
Men shaders känns lite off på nåt sätt. Särskilt när floder och sjöar e i bild så blir det lite pastellfärgat. Kan vara nåt med reflektionerna.

Medlem

Inkommande PCMR-inlägg, känsliga läsare varnas!

"PC är för dyrt", "vill inte spendera tusentals kronor vart X år för att uppgradera och hänga med", "random argument". Sedan lägger man 4000 kronor på en "uppgradering" av konsolen som knappt gör märkbar skillnad och är fortfarande kappad till 30 fps, sämre upplösning, hårdvara som inte hänger med trots att "det är lättare att utveckla när alla sitter på samma hårdvarukonfiguration", utan modsupport, betala för MP, sämre styrning osv osv. Är detta en slags religionfråga eller?


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av powerbuoy:

@magma: jag spelade hela spelet och expansionerna med olåst fps och gsync helt utan problem. Källa på att det skulle vara något fel på motorn?

Enligt utvecklaren själv är det inte optimalt:

https://forums.cdprojektred.com/forum/en/the-witcher-series/t...

"In short, the game wants to run at 30 FPS. It will cooperate with 60 FPS, occasionally showing some attitude. It starts throwing tantrums when running at anything over 60. The same is true of most complex, real-time RPGs. Too many processes that need to be in sync".

Har begränsat min framerate till runt 60 där. Inget tearing och input-lag märks knappt då jag har en ganska hög responstid på min skärm.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av Novdid:

Jag tror du blandar ihop det med Fallout 4 där allt över 60 fps får fysikmotorn att balla ur.

Witcher 3 fixar högre fps över 100 alldeles utmärkt.

För övrigt fattar jag inte varför folk skulle vilja spela spel med 30 fps med dippar ner till 25. Det är ju rena rama diabildsvisningen.

De kör helt olika grafikmotorer. The witcher 3 kör redengine och fallout 4 Creation Engine.

Att spelet fixar 100+ fps betyder inte att det är optimalt att stänga av spärren. Visst, för att testa hur långt hårdvaran kan pusha kan det vara värdefullt. Hade jättekonstiga pop-ins och effekter samt NPCS som klippar ut ur kartan, många delar av spelet hamnar ur sync. Det mesta av dessa problem försvinner vid 60 fps och under. Har ett gtx 1080 och ryzen 5 1600x, så min hårdvara är det inget fel på. Det är motorn som är designad för 30 från början.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

@magma: Oväntat att jag aldrig märkt av något då. Förvisso ligger jag sällan över 60 i det spelet (på ultra@1440p) så det kanske är därför.

Medlem
Skrivet av Novdid:

Jag tror du blandar ihop det med Fallout 4 där allt över 60 fps får fysikmotorn att balla ur.

Witcher 3 fixar högre fps över 100 alldeles utmärkt.

För övrigt fattar jag inte varför folk skulle vilja spela spel med 30 fps med dippar ner till 25. Det är ju rena rama diabildsvisningen.

Fel. Det går utmärkt att låsa fps till 90 i Fallout 4 med exempelvis RivaTuner. Det optimala sägs vara 72, men jag har inte märkt någon direkt skillnad. Däremot är spelets hastighet bundet till frekvensen på bilduppdateringen, så om man kör med olåst fps kommer spelet att gå mycket snabbare. Vilket såklart är helt jävla rubbat.


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 1TB • 1440p 165Hz
12700K • 3080 • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
3700X • 3070 • 32GB • 1TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

Medlem
Skrivet av powerbuoy:

@magma: Oväntat att jag aldrig märkt av något då. Förvisso ligger jag sällan över 60 i det spelet (på ultra@1440p) så det kanske är därför.

När jag körde freesync och fury med "unlimited fps" i spelet la jag inte märke till någon screentearing, men vissa vädereffekter kunde bli rätt osynkade med resten av världen. Låg runt 70-80 med en del inställningar avstängda. Spelet blir även lite hackigt ibland i högre framerate för mig.

Och precis som samma utvecklare skriver längre ner:

"So, if a game relies on accurate "frame-timing", (i.e. like TW3 or Skyrim do for PhysX calculations), that means that the game engine will call for drawn frames at regular intervals, check the 3D data (like where an arrow is in its arc of flight), and use the data it finds to calculate where the arrow should be in the next drawn frame. If the engine finds a missing frame (dropped frames), mixed data from multiple frames (screen tearing / vsync off), and/or repeated frames (duplicate frames) it can really screw with the game engine's processes, which the engine will then need to cope with. This is when the game may suffer a wacky, physics explosion, stutter, hang, etc.

All of this stuff happens multiple times per second, so the most important thing for complex RPGs, Strategy, and some Simulations is to ensure your FPS is synced, not "high". For TW3 (and likely TW1 and 2) it is safest that 1.) rendered FPS never exceed 60, 2.) drawn FPS never exceed 60, 3.) drawn frames are always "whole", and 4.) no one process ever drastically exceeds another".

I fps är det betydligt viktigare med högre framerate än i ett rpg eftersom inputlag spelar större roll. I spel som quake champions pushar jag 120fps (120hz) med några få enstaka dippar. I det spelet behöver man hög fps.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

@magma:
Vet inte riktigt hur det är med spellogiken och hur den beter sig men åtminstone när det gäller frametiming så kan man fixa det genom riva tuner.

Kan möjligtvis vara så att spelet även funkar okej så länge fps:en inte hoppar för mycket. Trist att behöva begränsa sig till 60, visst det är inte lika viktigt som snabbre fps lir som du säger, men det blir mycket skönare och behagligare att lira.

I Fallout 4 däremot är det mer eller mindre ett måste att lira i 100+fps för att få en jämn upplevelse. Tack vare deras knäppa lösning hur inputdevices är beroende av frameraten, känns låst 60fps i Fallout 4 som ett normalt fps gör i 30fps =/. Även menyerna känns vedervärdiga i 60, hade tex windows haft lika dålig respons och seghet hade jag blivigt vansinnig. Vid 100+ däremot känns det ändå rätt okej, dock fick jag problem med att hacka terminaler, kunde inte gå ur dem eller något liknande men för mig jag hitta ett fix.

12
Skriv svar