Tio miljoner Switch sålda på nio månader

Robot
Inaktiv

Jag hade nog köpt en jag med om Nintendo bara hade kunnat erbjuda ett stationärt lite kraftfullare alternativ. Förstår deras tanke med något som är både och men jag gillar inte den alls, hellre två separata stationära/bärbara. Har nog aldrig sett någon utanför hemmet spelandes på en Switch faktiskt.

Medlem

PS4 kan säkert nå 100 miljoner. Switch når nog 25 miljoner under sin livstid, men redan i februari kommer säljsiffrorna att mattas ut. Vid nästa jul kommer analytikerna få tugga mössa för sina uttalanden.

Medlem

@Star Lord:

Har dom inte sagt att det ska släppas ett riktigt pokemon? Jag tror att den skulle sälja ganska bra om ett sånt kom.

Medlem

Kanske om de släpper ett episkt pokemon som är bättre än Zelda och Mario tillsammans, men jag tror Nintendos folk går i cirklar runt det ritbordet och kliar sig i huvudet. Hur ska de lyckas med det?
Däremot tror jag MONSTER HUNTER: WORLD kan plocka många fans ifrån Nintendo.

Medlem

Jag köpte en Switch-bundle med Super Mario Odyssey i helgen som komplement till min stationära PC. Fick en Pro Controller på köpet och ett fodral till nedsatt pris, så nu är jag redo för både portabelt spelande och soffgaming! Det här är alltså min första Nintendokonsol sedan Gameboy Color.

Har suttit som klistrad framför Odyssey varje kväll sen i lördags. Det är 100 % skamlös, renodlad, helylle spelglädje och jag inte vet vad jag ska jämföra det med. Skitkul och skitsnyggt helt enkelt. Bara lite fler tredjepartsutvecklare hakar på plattformen så kan Switchen bli Nintendos största succé på decennier.

Så fort jag är klar med Odyssey ska jag köpa Breath of the Wild, men har också sneglat lite på Stardew Valley-doftande Golf Story. Och så måste jag säkert skaffa Mario Kart för att lira med syskonbarnen under julhelgen. Tips på andra bra spel tas gladeligen emot


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem

@Pjotor: Splatoon 2 är riktigt bra! Enspelarläget är grymt tycker jag men det är ju multiplayer som verkligen skiner. ARMS är nåt som jag gillar mycket och spelar regelbundet, där skulle jag däremot rekommendera att du testar först, det är inte för alla. Mario and Rabbids kingdom Battle rekommenderas varmt. Där är tre tips!😊

phi
Medlem

Jag köper en Switch när Metroid Prime 4 släpps. Inte en dag före det.

Inaktiv

lol hörlurarna som är inkopplade på bilden. Bara bra om man gillar sitta 20 cm från skärmen

Medlem
Skrivet av Pjotor:

Jag köpte en Switch-bundle med Super Mario Odyssey i helgen som komplement till min stationära PC. Fick en Pro Controller på köpet och ett fodral till nedsatt pris, så nu är jag redo för både portabelt spelande och soffgaming! Det här är alltså min första Nintendokonsol sedan Gameboy Color.

Har suttit som klistrad framför Odyssey varje kväll sen i lördags. Det är 100 % skamlös, renodlad, helylle spelglädje och jag inte vet vad jag ska jämföra det med. Skitkul och skitsnyggt helt enkelt. Bara lite fler tredjepartsutvecklare hakar på plattformen så kan Switchen bli Nintendos största succé på decennier.

Så fort jag är klar med Odyssey ska jag köpa Breath of the Wild, men har också sneglat lite på Stardew Valley-doftande Golf Story. Och så måste jag säkert skaffa Mario Kart för att lira med syskonbarnen under julhelgen. Tips på andra bra spel tas gladeligen emot

Xenoblade 2 om du gillar RPG, framför allt JRPG.
Fire Emblem Warriors om du gillar hack 'n slash RPG.
Mario + Rabbids: Kingdom Battle om du gillar turbaserade strategispel spel som XCOM.
Splatoon 2 om du gillar tredjepersonsshooters
Snipperclips om du gillar gullig problemlösning
Fast RMX om du gillar futuristisk racing i stil med F-Zero och Wipeout.
Super Bomberman R, inte det bästa Bomberman-spelet, men riktigt skoj att lira med vänner och några öl.
Arms har jag inte testat, men har hört mycket gott om det. Så det kan ju vara värt att kolla upp och se om det är något för dig.

Medlem
Skrivet av Star Lord:

PS4 kan säkert nå 100 miljoner. Switch når nog 25 miljoner under sin livstid, men redan i februari kommer säljsiffrorna att mattas ut. Vid nästa jul kommer analytikerna få tugga mössa för sina uttalanden.

Konsollförsäljningen mättas av i början av året efter julhandeln, vilken superanalys! Michael Pachter se upp!

Medlem
Skrivet av anon_319742:

Jag hade nog köpt en jag med om Nintendo bara hade kunnat erbjuda ett stationärt lite kraftfullare alternativ. Förstår deras tanke med något som är både och men jag gillar inte den alls, hellre två separata stationära/bärbara. Har nog aldrig sett någon utanför hemmet spelandes på en Switch faktiskt.

Jag har den ofta med på resande fot och spelar på tåget. Har dock aldrig sett någon annan spelat. Men det är inte ofta jag ser någon spela 3DS eller Vita heller dock händer det ibland. Är diggar dock bärbart spelande.

Medlem

Jag tappar förtroende för fz när ni kör copy och paste på Nintendos egna "pressmeddelanden". Hur vore det om ni gjorde en egen anamys än bara spär på antalet sålda masiner och samtidigt säger Wii U var en flopp? Hade Zelda endast släppts för Wii U hade det förmodligen blivit ett större uppsving för Wii U.

Är det något som är en flopp så är det Switch som är svindyr med för klen hårdvara. Varför släpps succse spelet MK8 från Wii U till Switch om allt var så dåligt?

Var journalister än bara lek följa John och kör copy + paste utan egna analyser och ifrågasätt saker.

I mina ögon finns det bara en intressant titel för Switch i nuläget: Mario Odyssey. Jag är inget större Zelda fan direkt och i övrigt finns det bara en drös av udda titlar eller gammal skåpmat som återlanseras! Det är ren desperation!

Rubrikerna skulle lika bra kunnat vara negativa typ: Åh nej nu släpps gamla speltitlar åter igen som inte efterfrågats och det släpps fler gamla speltitlar än nya! Det skrivs sällan om det tripple a titlar som inte portas till Switch pga för klen hårdvara.

Känns inte kul att punga ut med 4000 kr för ett spel. Zelda gick att köra på Wii U och det hade säkert gått att köra Mario Odyssey på Wii U med!

Har absolut inget behov att bära med mig konsolen vs ha en starkare stationär konsol med bredare spelutbud. Har en Wii U och 3Ds för bärbara biten. Wii u kan man tex också ligga i sängen hemma och spela med gamepaden om man nu vill spela bärbart hemma.

Det jag inte gillar med den här typen av artiklar spär på rykten att Wii U var så dålig och Switch en sådan otrolig succe och bara tittar på siffror! Hur nöjda var Wii U ägarna vs Switch ägarna? Spelen på Wii U var extremt välgjorda men konsolen sålde dåligt delvis pga media alltid lekte följa John utan att själva verkar ha spelat på Wii U. Konsolen var inte usel ! Media gjorde den usel!

Switch är inget annat än en Wii U Second Edition fast fem år senare.

Vill man spela bärbart så finns det mobiltelefoner och surfplattor samt bärbara datorer. En Switch är inte särskilt "bärbar" dessutom vs en 3DS som får plats i bröstfickan.

Det enda man kan säga om Switch är att den sålt mycke snabbare än Wii U i nuläget. Förmodligen blir Switch som Wii, dvs Wii sålde bra men hur många gillade konsolen och hur många undermåliga portade titlar släpptes till Wii? Wii fick faktiskt ganska dåligt rykte pga en drös av dåligt portade titlar. Och det kommer kanske bli samma fenomen för Switch pga hypad i media vilket ökar på försäljningen, men folk kommer få se mängder av halvdanna portningar och stortitlar som uteblir pga för klen hårdvara.

Vi får nöja oss med Nintendos egna titlar som är optimerade för Switch. Men från och med nu efter Mario Odysse är det som framtiden får visa. Jag tycker konsolen är för dyr och undermålig i nuläget, den borde ha släppts ett år senare med lite mer prestanda. Kanske får vi en uppdaterad Switch Second Edition inom något år, då kan det bli intressant.

Medlem

Jaha, men då är det väl dags att sluta producera konsolen, i sann Nintendo-anda?


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

@xverminator: Det var mycket jag i texten.
Själv tycker jag helt tvärtom om vi ska gå på personliga åsikter.

Mer sålda konsoler ger mig chansen att lira fler spel i soffan när sambon kollar på tv.

Medlem

@anon_319742: Jag spelar portabelt typ 40% av tiden.
När tvn är upptagen kan jag fortfarande spela i soffan.
Sedan kommer den användas på lite längre resor. Känner dock inte behovet att spela på bussen eller tunnelbanan direkt.

Medlem
Skrivet av didde:

@xverminator: Det var mycket jag i texten.
Själv tycker jag helt tvärtom om vi ska gå på personliga åsikter.

Mer sålda konsoler ger mig chansen att lira fler spel i soffan när sambon kollar på tv.

Sorry om jag lät lite sur och grining. Jag uppdaterade min text några ggr i efterhand.

Svar på detta: "Mer sålda konsoler ger mig chansen att lira fler spel i soffan när sambon kollar på tv."

Jepp man kan ju hoppas och tro så, men om vi tittar på Wii som råkade ut just för detta fenomen med succerubriker med så många sålda konsoler trots att Wii var på sin tid väldigt klen i hårdvaran vs sina konkurrenter, så hoppade många spelutvecklare på tåget att ösa ut väldigt dåligat portade spel till Wii som såg bedrövliga ut på Wii. Typ alla jag känner som har Wii är inte så lyriska över konsolen utöver några enstaka spel de hade tex Wii Sports.

Är rädd att det kommer bli samma visa med Switch.. För klen hårdvara och det pumpas ut mängder med halvdanna titlar och till ett dyrare pris. För mig går den bärbara biten nästan bort helt, hade hellre haft en stark stationär Nintendo som kunde blivit en allroundmaskin för fler spel än att de ska gå att köra bärbart. Visst kan det va skönt att ta med sig konsolen till landet eller på bil eller tågresan.. Men jag spelarmer stationärt än portabelt. Dessutom är konsolen för dyr och för få intressanta speltitlar för mig. Har redan en Wii U så många av spelen tex MK8 kör jag regelbundet, hade förväntat mig ett nytt Mario Kart 9 men Nintendo orkade inte ens anstränga sig att släppa något nytt förutom ett minimalt uppdaterat MK8

Det är nästan så jag tycker Nintendo misshandlar och missbrukar sin publik. För mig finns det bara Mario Odyssey som är intressant men jag skulle tex vilja ha Netflix för Switch men inte ens det finns väl än?!

Medlem
Skrivet av anon_319742:

Jag hade nog köpt en jag med om Nintendo bara hade kunnat erbjuda ett stationärt lite kraftfullare alternativ. Förstår deras tanke med något som är både och men jag gillar inte den alls, hellre två separata stationära/bärbara. Har nog aldrig sett någon utanför hemmet spelandes på en Switch faktiskt.

Så tänkte jag med. Trodde aldrig jag skulle spela i bärbart läge. Men nu spelar jag faktiskt mer bärbart än dockat. Dock bara i hemmet.

Kommer ihåg när jag körde Zelda i början och blev lite trött. Hmm man kan ju ta med det till sängen och fortsätta en kvart till kanske. Sagt och gjort, bara att dra ur konsollen från dockan och spela direkt.

Och perfekt när man inte vill låsa TVn om någon annan vill spela PS4 eller kolla på Netflix. Bara att dra ur konsollen och spela i soffan eller i ngt annat rum. Supersmidigt!

Hade jag velat ha mer kraft? Absolut.

1
Skriv svar