Recension – Kingdom Come: Deliverance

Medlem

@Tomas Helenius: håller helt med. Fåtal gäller det men ibland har det varit någon större titel. Självklart nämns de men tas som sagt inte alltid upp i vägning av slutbetyget. Där är problemet. Nu menar jag inte att alla buggar som går att hitta skall granskas och vägas utan enbart de som har stor betydelse rent objektivt. Det subjektiva medvetandet i den vägningen kommer troligtvis att försöka övertala förnuftet 😋 eller ja beroende på inställningen till spelet från början.

Överlag gillar jag den mer berättande recensionsstil som ni kör och tycker att det är helt rätt.

Men tycker att det är ett problem som man kanske bör beakta utan att slänga fram exceller eller liknande. På samma plan där 😊
Lite arbete kring det hela gör ni ju redan med tex en second opinion kanske även att man skulle kunna åberopa samma här. Ja inte i kindom comes fall då betyget är rättvist men i framtida fall.

Redaktör

@nekered: vi är inte utan skuld, det ska erkännas. Men som sagt, det är undantag. Men vi tar ett snack om hur buggar och problem nämns i recensioner, om det behöver lyftas upp tydligare. Tack för input.


signatur
Medlem

@Snake Plissken: varför ska en bugg av stor betydelse inte tas upp är min fråga.

Att älta sådant i en recension vill inte jag heller men tråkigheter måste tas upp och i alla fall göra avtryck i slutbetyget beroende på arten av buggen och dess påverkan. Men visst kan man strunta i det så kan vi alla sjunga kombaja runt lägerelden 😋 nä då, skämt o sido

I de fall där recensenten tyckt att buggarna inte påverkat så har de ju inte det förutsatt att de inte blundat för problemen. De fall som är korrekta har jag inget emot att saker inte läggs vikt på..

@nekered: jo klart en bugg av en stor betydelse skall tas upp, håller fullständigt med dej!

Men vem är det som avgör ifall buggen har stor betydelse?
Frågar du mej så är det den som ressenserar sin spegling av spelet ifall den buggen gjort spelandet mindre roligt..
Men i denna tråden känns ärligt det som att det är du som avgör ifall den har betydelse.

Säger inte att Fz inte har missat det i andra spel och på så sett råkat slarvat lite, kan mycket väll vara så.
Men det kan ju också lika väll vara så att dom kännt att buggarna (även dom är liknande på ett annat spel) inte har haft stor betydelse i spelandet.


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Skribent

Glöm inte att buggar är oberäkneliga. Det har hänt mig otaliga gånger att jag inte stöter på några buggar alls i spel som andra verkar ha rejäla problem med, och tvärtom för den delen.

Medlem

@Snake Plissken: var skriver jag att jag ska bestämma något? Ingenstans.det är den andre personen som gett sig fasen på att jag har menat det. En ganska grov feltolkning av det jag skrivit.

Det sista i ditt svar har jag inte ens varit inne på och sagt något om.det har jag förutsatt att de gjort på detta sätt. Möjligtvis har jag skrivit att de ska fortsätta som de redan gör i dag med sådana saker.

Det känns mer som att man i min problemställning känner sig träffad pga feltolkning och sedan struntat i mina svar. Med flit valt att inte läsa en del i texten?

Ett bättre sätt av de som rantat om saker som jag inte tagit upp eller menat hade väl varit att faktiskt reda ut vad man feltolkat, skrivit ett svar och faktiskt tagit till sig av svaret.

Jag är helt öppen för diskussion gällande problemställningen så länge man är konstruktiv kan ta åt sig av andras idéer och tankar.
Försöker man vinna något i form av att argumentera om feltolkningar trotts förklaringar så är man ganska fel ute.

@nekered: ja mu har jag ju inte sagt att du har sagt att det är du som ska bestämma så. Jag sa bara att man får den känslan av det. Men ber om ursäkt för om det lätt att jag sagt det.

Men åter igen vem är det då som skall bestämma ifall buggen är av betydelse?


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem

Det är därför vi har recensenten. Vår guide till ett beslut om köp 🙂.

Jag skrev bara problemställningen men där slutar det. Hur, vad, vem osv är upp till tex FZ.

Medlem

Fast the witcher 3 som ni jämförde med i recensionen var ju minst lika buggigt om inte buggigare i vissa avseenden och trasigare vid release än Kingdom. Men det blundade man för eller fick ni någon specialutgåva som var buggfri?

Man skulle kunna skriva en bibel vid det här laget om alla buggfixar som witcher 3 fått fixade.

The witcher 3 är ett grymt spel på många plan men är inget äkta hardcore RPG. Det är ett casual RPG för mainstream gamers och det är inget fel i det. I kingdom måste man lära sig allt från början.

I the witcher 3 kan du nästan bete dig hur som helst. Du kan i witcher 3 springa in i folks hem och ta vad du vill utan att något händer. För majoriteten av dessa gör man uppdrag för att vinna deras förtroende. Prova gå in i någons hus och ta deras värdesaker i Kingdom så får ni se vad som händer.

Annars väldigt hög klass på recensionerna 👍


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Synd att de inte kunde vänta några månader till så de värsta buggarna blev fixade. För när man läser och hör andra prata om spelet förstår man att det här är något utöver det vanliga. Det är en intressant recension men här om något märker man verkligen hur knasigt det kan bli när man sätter betyg.

Glitcher 3 - 5 Mästerligt

Error Scrolls V: Skyhorse - 5 Mästerligt

Ass! Ass! n Cringe Uneedapatch - 5 Mästerligt

Fallout u kNew WegassedtheQAforlackoftime - 5 Mästerligt

Kingdom Come: Deliverance - Meh, typ lika bra typ som Starwars Battlegrounds 2 =|.

Hur man än vrider och vänder känns det fan inte rättvist, där kanske ett av de bästa och innovativa Rollspel som släpps de senaste 10-15åren får nöja sig med en 3:a.

Speciellt med tanke på hur dagens spelindustri ser ut, där spel ersätts med "game services", lootboxes, microtransaktioner och stagnerat spelasigsjälv skräpspel.

När var det sist vi såg ett renodlat singleplayer AAA lir från en nystartad utvecklare med den här nivån av passion, inlevelse och ambition?

Tycker det borde väga in lite mer i slutet.

Medlem

Bra recension!

Har spelat ett tag, men av någon anledning så har striderna blivit hur lätta som helst. Dödar allt på ett slag, ibland två. Rensar läger med 4-5 banditer på 6 sekunder utan något motstånd. Det dödar spelet lite faktiskt. Det där med att man är en nobody och inte rollspelsgud som i andra spel är lite överdrivet och inte sant.

Sparsystemet är som det är, finns en mod som fixar det.

Men, dömer från min egen upplevelse, buggarna och prestandan är helt åt helvete. Många av dem är små buggar men det finns så många så att ibland blir jag less på hela spelet.

Sen att behöva lyssna på Henry's läspande är sjukligt irriterande.

För att delta lite i buggdiskussionen, känner att varken Skyrim eller Witcher hade några så jobbiga buggar som detta spelet, åtminstone inte för mig. Och eftersom det varierar kraftigt mellan maskin och person så tycker jag det är helt okej att ta med det i betyget om det påverkat upplevelsen negativt.

Helt okej spel, roligt som fan i början men överröstas senare med buggar, lätt svårighetsgrad och, som skrivet, "skeva designbeslut".

Ambassadör
Xbox

@Sapiens: Du- med flera, är något på spåret där.

Varför är buggar avgörande i vissa spel men inte i andra? Jag förstår allt det där med subjektiva recensioner, så skippa predikan, men någonstans så samlar ju FZ sina recensioner under ett gemensamt paraply och man kan ju tycka att det borde finnas en viss gemensam policy om vad man tar hänsyn till i de recensioner man publicerar för att inte spreta så jäkligt. Alternativt återvända till spel man varit tveksam till initialt, pga ex. buggar, efter en viss tid med en "state of the game" och ett fräscht betyg/omdöme.
Visst, det gäller att vara snabb på bollen vid release etc etc, men det måste ju finnas fler som är intresserade av spel bortom releaseveckan? Det är kanske jag som är konstig iofs.

Spelnyheter är ju en sak, de finns ju överallt och är ju dussinvara, men det som är sällsynt och värdefullt är de mer djupgående artiklarna som jag tror "state of the game" skulle kunna vara. Journalistik typ.
Som spelintresserad så söker man naturligtvis sin information från många källor, men jag gillar FZ och värdesätter sajten och därför är det ju av intresse vad ni tycker om saker.


signatur

Jump in.

Tråddemonen
Testpilot

FZ värdesätter sina läsare, alla har rätt att posta sina åsikter kring spel, för det är något som redaktionen faktiskt läser också inom dessa kommentarer.
En recension är baserad främst kring hur personen upplever spelet under sin tid inom den spelvärld, som spelaren faktiskt spelar igenom. Det FZ skulle kunna posta vid slutbetyget är antal speltimmar också, så vi läsare kan se hur mycket spelande som betyget är baserat på.

Men om man läser vad spelbetygen betyder så är det faktiskt en 3a och det är inte dåligt enligt FZ "Tilldelas spel eller produkter som levererar vad som kan förväntas av dem." och Kingdom Come har faktiskt lagt upp en ny form utav realism RPG baserat på historik som spelet levererar. Men det kräver också att finslipa ett spel för att höja värdet inom spelupplevelsen.

Tycker det var ett riktigt bra betyg, för mycket fel kan ofta förväntas utav stora spel och det blir ett extra svårt och ambitiöst projekt, detta innebär oftast att det blir svårare att få en perfekt avslutning på det hela. Vi lär se mer patchar som kommer antagligen fixa de mesta problemen.

Själv har jag haft en hel del frustationer ifrån Kingdom Come där jag ofta fastnar i dörrar, buskar eller tom strömmar som har fått 1-2 timmars speltid att rinna ut i sanden. Save systemet är otroligt krångligt och det innebär att man ofta har dött eller måste backa bandet med en hel del tid pga de brister som kan förstöra för spelaren. Måste ha gett upp och stängt av mitt PS4 säkert 3-5 gånger sen jag började att spela spelet. Men det positiva är att man alltid finner sig tillbaka framför spelkontrollen efter ett par timmar.

Medlem

Nu så har man kunnat lira ett antal timmar och kunnat bilda sig en egen uppfattning.

Om man frångår en hel del buggar som är jobbiga, speciellt att man fastnar och en del med sparandet, så skulle jag vilja påstå att det är en stark 4:a. De rätta elementen finns där när det kommer till RPG och framförallt att det inte är så himla Arcade. Tillbaka till tiden då spelen hade en själ...

Med det sagt så är det inte mer än en 3:a pga buggar osv. Men att ändra gameplay som en del arcade-vana spelare whinar om hoppas jag att de inte gör. Gillar man Arcade RPG så är detta inget för dig!

En enkel sammanfattning av vad man dels känner: https://youtu.be/y80jiJvr8HA
Runt 12:50 så är det vad man man känner rent känslomässigt 😋

Edit tillägg.

Efter ytterligare speltid är jag sjukt imponerad av spelupplevelsen. De icke förlåtande felstegen man kan råka göra med väldigt liten chans att det sparats på, enligt eget tycke, rätt ställe så förstår jag varför. Ett RPG ska vara oförlåtande och påminner om dark souls i tanken. Man bryr sig mindre och mindre om saker som stör vilket enligt det gamla sättet att sätta betyg på skulle innebära just en 4a eller kanske till och med en 5a för att de tar tillbaka själen i RPG.

Medlem

Folk är ju lika butthurt som feminister, låt dom sätta vilket jävla betyg dom vill.
Det är ju inte så att dom hindrar er ifrån att köpa spelet, jösses.

Medlem

@Rackaren: ingen som säger att de inte får det heller. Vi bara påtalar hur pålitliga recensionerna kommer att bli om man inte säkerställer kvalitén i arbetet.

Känns mer som att alla som whinar om att folk påpekar detta blir butthurt. Förändringar är ju farliga. Speciellt om de blir till det bättre...

Medlem

Personligen tycker jag att man ska avvakta lite tills det har patchats några gånger. Alldeles för mycket trassel med spelet i dess nuvarande stadie. För övrigt verkar spelet jäkligt trevligt måste jag säga, men utvecklarna har en hel del att fixa! Citerar min steamrecension:

"My first 30 minutes with the game summarized:

- Game crashes at startup screen because I clicked my mouse
- Trying to change graphics settings and the game freezes at the loading screen. This happens 5 times in a row before I give up. I still haven't been able to change my graphics settings 6 hours in.
- Every time I start the game up, it resets my Color Calibration settings in Windows and I have to manually set these to my previous settings again. Extremely frustrating.
- Both me and other NPCs keep getting stuck at stairs, at some times I haven't even been able to JUMP up the stairs as it almost seems my character is blocked by an invisible wall.
- Random freezes mid game when turning the camera fast (which is why I have now chosen to play with a controller).
- Lockpicking minigame seems extremely unconsistent and buggy. Often it feels like there's more luck than skill involved.
- FPS normally sits steadily above 80, but sudden dips below 25 occurs from time to time with no clear reason."

Redaktör

@Mortaigne: vi har funderat kring att kika på Kingdom Come igen längre fram, när det patchats. Att vi inte alltid gör så beror på saker som tidsåtgång och potentiellt lågt läsarintresse. Det brukar vara mer aktuellt för mmo- och onlinespel, som ju tenderar att förändras löpande över tid, men vi kikar på det som sagt.


signatur
Gen
Medlem

Gamebreakern för mig verkar var de där FPS dipsen samt de allvarligare buggarna. Det första man vill ha är en behaglig visuell upplevelse, sen får det gärna gå att spela spelet.

Medlem

Favorit i repris, nästan som Witcher 1 recensionen som fick urkasst betyg för det var lite naket i spelet.

Nä men ja buggarna förstör för en del, men vill knappast påstå att de bör dra ner betyget så här mycket. Jämför man med recensioner av liknande spel som Witcher 3 och Fallout 4 så bör det iaf ha fått betyget 4. Ser fram mot nästa recension av en patchad version.

Skrivet av Gen:

Gamebreakern för mig verkar var de där FPS dipsen samt de allvarligare buggarna. Det första man vill ha är en behaglig visuell upplevelse, sen får det gärna gå att spela spelet.

Ligger mellan 40-70 fps för mig allt på ultra 1440p, 1080ti, 8700k, 16GB DDR4 3200Mhz, pcie x4 disk. Jag hade nog räknat med lite högre fps, men tycker inte det dippar något rejält, mellan 40-50 i städerna, 60-70 i skogen. Inte krashat än, peppar peppar...

Medlem

är väl som med witcher och skyrim helt enkelt, men om man väntar lite så det hinner fixas och moddas lite hit och dit så kanske det blir riktigt bra


signatur

//monster

Gen
Medlem
Skrivet av Horniak:

Ligger mellan 40-70 fps för mig allt på ultra 1440p, 1080ti, 8700k, 16GB DDR4 3200Mhz, pcie x4 disk. Jag hade nog räknat med lite högre fps, men tycker inte det dippar något rejält, mellan 40-50 i städerna, 60-70 i skogen. Inte krashat än, peppar peppar...

Att ett 1080Ti inte orkar med mer än 40fps i 1440p är ju skrattretande. Hade förstått om vi snackade 4K men 1440p ska ju inte vara tungdrivet.

Medlem

@Gen: Jag kör i 1440P med high inställningar och ett 1080TI dippar sällan under 90 fps, men kör man borderless så flyger fpsen ner till 15 ibland, sålänge fullscreen är igång så har jag inga problem.

Medlem
Skrivet av Gen:

Att ett 1080Ti inte orkar med mer än 40fps i 1440p är ju skrattretande. Hade förstått om vi snackade 4K men 1440p ska ju inte vara tungdrivet.

Nu skrev jag dock mellan 40-70 fps i Ultra, men kan hålla med det är lite ooptimerat. Fps'en går upp rätt mkt om jag ställer ner till High inställningar, men har inte känt det behovet då G-sync tar hand om den lägre fps'en på ett bra sätt.

Gen
Medlem
Skrivet av Keneralen:

@Gen: Jag kör i 1440P med high inställningar och ett 1080TI dippar sällan under 90 fps, men kör man borderless så flyger fpsen ner till 15 ibland, sålänge fullscreen är igång så har jag inga problem.

Killen nedan kanske kör Ultrainställningar isf? Hörde att någon eller några av dem var väldigt tunga men gav inte så mycket visuellt?

Skrivet av Horniak:

Nu skrev jag dock mellan 40-70 fps i Ultra, men kan hålla med det är lite ooptimerat. Fps'en går upp rätt mkt om jag ställer ner till High inställningar, men har inte känt det behovet då G-sync tar hand om den lägre fps'en på ett bra sätt.

Alla är olika antar jag Jag hade aldrig accepterat dips ner till 40fps, helst ska man ligga på max (i mitt fall 95FPS) eller så nära max som möjligt. 60fps känns lite passé (förutom på TVn).

Medlem
Skrivet av Gen:

Killen nedan kanske kör Ultrainställningar isf? Hörde att någon eller några av dem var väldigt tunga men gav inte så mycket visuellt?

Alla är olika antar jag Jag hade aldrig accepterat dips ner till 40fps, helst ska man ligga på max (i mitt fall 95FPS) eller så nära max som möjligt. 60fps känns lite passé (förutom på TVn).

Hade det handlat om ett fps spel så hade jag sänkt grafikinställningarna för högre fps, speciellt om det vore tävlingsinriktat, men detta är ett Singleplayer RPG och sen så som jag skriver så gör Gsync rätt bra ifrån sig att upprätthålla ett flyt även när det blir en dipp.

95fps+ känns rätt overkill att ha som gräns när det gäller singleplayer RPG.

Medlem
Citat:

Vad jag vill säga är att det kan hända väldigt mycket och enda sättet att spara under uppdragen är genom så kallade "save schnaps". I början av din resa är de sällsynta och dyrköpta, och det är ju i synnerhet då du behöver dem.

Dyra? Vad är det, 70g material för 3st som du brewar ihop på två röda redan från start i alchemy (och ja, du börjar med receptet). Det är typ två föremål (och vanligtvis droppar fiender 5-12) från vilken trasig bandit som helst.

Citat:

Likadant är det med det mycket handfasta alkemisystemet som verkligen ställer krav på exakta mått vad gäller både ingredienser och tid.

Mnja, så värst exakt är de inte. Ta receptet ovan för save schnaps; lägg i vin, lägg i en nettle, lägg i två belladona, klar. Behöver inte koka eller mala ner någon ört som står i receptet. Ännu lättare blir det när du låser upp perken som tillåter dig att göra en miss.

Därutöver undrar jag hur du kan springa runt i 2h (Jag antar IRL tid) utan att bli hungrig, trött, för skadad rustning, full inventory, ska lämna in ett quest för att komma vidare eller liknande och då behöver vända hem till någon stad. Spendera de där två groschen mynten för att sova i en timme och du har din save.

Edit: Det var visst hela 5.5groschen för 2st savory schnaps. Så har man inte 2.75groschen för att skapa sig en save flaska så vet jag inte vad man gör för fel. Med andra ord, att savesystemet är någonting som helst minuspoäng är ju bara fånigt. Men visst, en save-and-exit funktion kan väl vara trevligt om man nu mot förmodan inte skulle ha en schnaps på sig och behöver stänga av spelet där och då.

Avstängd
Skrivet av Gen:

Att ett 1080Ti inte orkar med mer än 40fps i 1440p är ju skrattretande. Hade förstått om vi snackade 4K men 1440p ska ju inte vara tungdrivet.

Varför är det skrattretande? Det är till PC, inte konsol. Finns inget som gör det självklart att kunna maxa spelet i hög upplösning med bara ett ensamt grafikkort.
Dubbla grafikkort har varit en grej ända sen 90-talet, så att tycka att man självklart ska kunna maxa allt med ett singelkort är naivt - ännu mer så när man tycker det ska vara möjligt i upplösningar som är högre än standard!

Spelet funkar för övrigt bra med två kort, så vill man ha bättre prestanda så går det att få genom att peta in ett till 1080Ti.
Hellre att det är högt till tak än att det är sämre grafik.

Med det sagt behöver spelet optimeras en hel del, då det dippar på de mest underliga ställen utan rimlig anledning, konversationer exempelvis.

Avstängd

Väntar in patchar innan jag börjar spela, men är det mycket bättre på PC än på PS4?
Metacritic skiljer ordentligt:
PC: http://www.metacritic.com/game/pc/kingdom-come-deliverance
PS4: http://www.metacritic.com/game/playstation-4/kingdom-come-del...

Avstängd
Skrivet av Rackaren:

Folk är ju lika butthurt som feminister, låt dom sätta vilket jävla betyg dom vill.
Det är ju inte så att dom hindrar er ifrån att köpa spelet, jösses.

Vilken bullshit kommentar. Har du problem med jämställdhet eller? Znark.

Skriv svar