Digital Foundry analyserar Sonys ökända Playstation 3-avtäckande

Robot
Digital Foundry analyserar Sonys ökända Playstation 3-avtäckande

Om du tyckte att Xbox One fick en dålig start har du förmodligen glömt vad som hände 2005.

#playstation-3


Testpilot / Ambassadör
Speedrunning

Jag kommer ihåg diskussionerna hos mina kompisar som PS3an när den släpptes. Priset på ca 6000 SEK var helt galet. Jag skaffade mig inte ett PS3 förrän runt 2012 och har haft många fina äventyr på konsolen. Jag köpte en begagnad amerikansk 60-gigare, dvs en launchkonsol med bakåtkompatibiliteten genom hårdvara.


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem

Gud, den där hemska boomerang-kontrollen minns man allt. Blev glad när Sony meddelade att de hade övergett den och skulle släppa en vanlig Dualshock-kontroll, eller Sixaxis som den hette då. Launchen för PS3 måste ha känts som en mardröm för Sony, men genom att banta den på features (ta bort bakåtkompatibilitet och minneskortläsare) och sänka priset så lyckades de med vad som då kändes omöjligt. Synd bara att min älskade launch-konsol gick sönder efter några år

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Synd bara att min älskade launch-konsol gick sönder efter några år

Min launch-konsol gick sönder OCH blev stulen Annars hade jag nog fortfarande haft kvar den i förrådet. Den var ju såå fin!

Medlem
Skrivet av brunnlake:

Min launch-konsol gick sönder OCH blev stulen Annars hade jag nog fortfarande haft kvar den i förrådet. Den var ju såå fin!

Jo jag har kvar min av just den anledningen Känns fel att slänga en så pass fin konsol.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Gud, den där hemska boomerang-kontrollen minns man allt.

Kommer inte ihåg om den bara kallades det på forumet jag hängde på eller om det var ett allmänt namn men jag kallar den för "rymdbananen".

Medlem

PS3an blev min första playstation-konsol, och första konsoll på många år (dreamcast innan dess). Minns hypen med bluray och allt. Vansinnigt pris kan man tycka (6000 kr), men det var ju trots det bra prestanda för pengarna. Köptes på launchdagen men gick tyvärr sönder för något år sedan (lödningen släppte av värmen till slut). Många trevliga minnen trots det.

Medlem

@yoloswaggins: Kollade du på videon i artikeln?
Det var inte mycket hårdvara för pengarna då dom verkar ha laggt all krut på processorn.
Xbox 360 hade nästan lika bra grafik, lanserades ett år tidigare och kostade betydligt mindre.
Blu-ray var väl ingen självklarhet när ps3 släpptes och det fanns många som tyckte att Xbox 360 HDDVD var en kompetent utmanare.
Sen så var spelutbudet bedrövligt i början, något som spelföretagen(?) inte verkar ha förstått att det är viktigt innan Nintendo switch släpptes.

Fokusen låg på helt fel ställe helt enkelt, ledningen förstod sig varken på hårdvara, spelutveckling eller prissättning.

Jag körde på Wii och PC dom första åren tills det började komma lite bättre spel som var optimerade för konsolen. Man slapp då det höga priset och barnsjukdomar som var vanliga i början.

Jag tyckte att digital foundrys video var lite sisådär.
Det hade varit trevligt om den var mer fakta orienterad, men det kanske inte har kommit fram så mycket mer information om vad som hände och vilken/vilka hårdvaror som användes för att visa spelen under presentationen.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

@yoloswaggins: Kollade du på videon i artikeln?
Det var inte mycket hårdvara för pengarna då dom verkar ha laggt all krut på processorn.
Xbox 360 hade nästan lika bra grafik, lanserades ett år tidigare och kostade betydligt mindre.
Blu-ray var väl ingen självklarhet när ps3 släpptes och det fanns många som tyckte att Xbox 360 HDDVD var en kompetent utmanare.
Sen så var spelutbudet bedrövligt i början, något som spelföretagen(?) inte verkar ha förstått att det är viktigt innan Nintendo switch släpptes.
Fokusen låg på helt fel ställe helt enkelt, ledningen förstod sig varken på hårdvara, spelutveckling eller prissättning.

Nej jag kollade inte på videon. Men jag står trots det fast vid att jag fick bra ut bra valuta för pengarna av ps3an:

  • Andra blu-ray-spelare på marknaden kostade skjortan vid releasedagen för PS3. Det spelar ingen roll att det inte var en självklarhet att blu-ray var framtiden vid just releasen. Det relevanta är utfallet och det dröjde ett år ungefär och sen var HDDVD-utvecklingen nedlagd och sedan dess har det varit blu-ray som gällt.

  • Visst fokus blev kanske för mycket på processorn sett ur en gamers ögen, men för den som ville köra Linux var detta en dröm. Det var ju företag som köpte mängder av ps3or enbart för att användas i serverkluster.

  • Ps3an funkade utmärkt som HTPC för uppspelning av musik och video upp till full hd. Detta var inte helt att uppnå på den tiden.

För 6000 kr fick man allt detta tillsammans med ett launchspel. För mina behov var bra bang for the buck.

Medlem

@yoloswaggins: Om du ändå tänkt att köpa blu-ray spelare så var den såklart prisvärd. Men många körde DVD och stream eftersom att blu-ray filmer och tv-apparater var dyra.

Både ps3 och 360 kunde streama video från datorn, vet inte när mjukvaran kom på respektive konsol dock.

Jo processorn var en dröm som vart en mardröm.
Linux användarna fick aldrig någon större användning av YDL eller någon annan dist, tomma löften från Sony som inte ledde någonstans och senare patchades bort.

PS3 kluster var väl inte direkt planerat, det fanns men var ganska ovanligt.
Jag tror inte att Sony ville sälja PS3 med förlust till hårdvarukluster.

Medlem

Visst var det Killzone 2 som "visades" 2005?

Jag minns hur jag tappade hakan fullständigt när det och även Motorstorm visades. Men snabbt blev det tydligt att det inte var ärligt.

Nåväl, både Killzone 2 (det faktiska spelet) och Motorstorm var riktigt roliga spel när de väl släpptes men ja det är riktigt fult att förrendera en fejktrailer.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Soulless:

Visst var det Killzone 2 som "visades" 2005?

Jag minns hur jag tappade hakan fullständigt när det och även Motorstorm visades. Men snabbt blev det tydligt att det inte var ärligt.

Nåväl, både Killzone 2 (det faktiska spelet) och Motorstorm var riktigt roliga spel när de väl släpptes men ja det är riktigt fult att förrendera en fejktrailer.

Yep, killzone 2.. året efter var det "game based on ancient japanese history, so here's this giant enemy crab" samt "riiiidge racer" och typ den sämsta uppvisningen utav rörelsekontroller nånsin när dom visade upp Warhawk på scen.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem
Skrivet av Dumlen:

Yep, killzone 2.. året efter var det "game based on ancient japanese history, so here's this giant enemy crab" samt "riiiidge racer" och typ den sämsta uppvisningen utav rörelsekontroller nånsin när dom visade upp Warhawk på scen.

https://www.youtube.com/watch?v=pRqKffIjCDU

Hahaha ja det är jobbigt att se! Liksom microsofts år då kinect visades upp....man vet inte riktigt vart man vill försvinna!

På tal om detta så saknar jag "kevin butler" som fan!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

1
Skriv svar