Högt tryck stänger tillfälligt Sea of Thieves för nya spelare

Robot
Högt tryck stänger tillfälligt Sea of Thieves för nya spelare
Medlem

Bra stresstestat
Jävlar va mediokert mottagande det har fått, vilket är förståligt men tråkigt

Ambassadör
Xbox

Kanske inte helt oväntat, men fortfarande surt när man inte kan spela. Jag är ingen server-expert men det känns inte som om det vore helt omöjligt att förutse en surge av spelare vid launch och justera serverkapaciteten därefter? Det är ju likadant i nästan alla mp-spel, kass.

@Bulletblues Vi har kul här iaf! Det känns som huvudsaken, haha. Jag vet inte vad folk har för lustiga förväntningar på spelet, det är ett lattja-runt-mp-co-op-spel som man glider runt i. Perfekt mellan de seriösa, tyngre spelen man spelar. Det är ju inget man sitter och grindar dag ut, dag in liksom.


signatur

Jump in.

Medlem

Aja det löser sig nog om en vecka eller så när folk tröttnar

Medlem

Förstår inte hur ett $60 spel utan content kan sälja så himla bra. Är det pga alla xbox-folk tro?

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

.......
@Bulletblues Vi har kul här iaf! Det känns som huvudsaken, haha. Jag vet inte vad folk har för lustiga förväntningar på spelet, det är ett lattja-runt-mp-co-op-spel som man glider runt i. Perfekt mellan de seriösa, tyngre spelen man spelar. Det är ju inget man sitter och grindar dag ut, dag in liksom.

Problemet är att 600 kr inte är ett " lattja-runt-mp-co-op-spel" pris på ett spel. Folk räknade nog med att innehållet i spelet skulle räcka längre än 5-7h

Medlem
Skrivet av spikes:

Förstår inte hur ett $60 spel utan content kan sälja så himla bra. Är det pga alla xbox-folk tro?

Som konstateras även i artikeln du kommenterar, man kan testa Xbox game pass gratis i 14 dagar och sen 79:- i månaden.

Så är nog hundratusentsls personer som kör på det.

Även om spelet så bara håller 6 veckor så har man ju inte betalar me ön 79:- för besväret, rätt värt i min mening.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av spikes:

Förstår inte hur ett $60 spel utan content kan sälja så himla bra. Är det pga alla xbox-folk tro?

Utan vintern är lite att ta i. I så fall är CS (utan knivar), Battlegrounds, Fortnite och alla andra mp-spel fattigt på content. Det är en stor lekstuga till havs där innehållet och underhållningsvärdet utgår från individerna och deras påhitt.


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Utan vintern är lite att ta i. I så fall är CS (utan knivar), Battlegrounds, Fortnite och alla andra mp-spel fattigt på content. Det är en stor lekstuga till havs där innehållet och underhållningsvärdet utgår från individerna och deras påhitt.

De andra spelen marknadsförs inte som utforskar- och äventyrsspel med multiplayer. De är rena pvp-spel och erbjuder omedelbar kamp i pvp. Som jag förstått det kan ett uppdrag i SOT ta rätt lång tid att göra, bara för att bli gankad av några som campar målet. Dessutom, Fortnite kostar ingenting alls. SOT kostar €60.

Inaktiv

Därför jag avvaktade med att aktivera Game Pass tills jag vet att servrarna slutat strular. Det var förväntat att det kunde bli en del downtime i början men så är det nästan alltid hoppas alla som spelar har skoj

Geeks Gaming

*foliehatt på*

Man kanske har börjat använda ”servrarna är överbelastade” som ett PR-trick för att visa att det minsann är mååånga som vill spela spelet

/foliehatt

Medlem
Skrivet av NordhNet:

*foliehatt på*

Man kanske har börjat använda ”servrarna är överbelastade” som ett PR-trick för att visa att det minsann är mååånga som vill spela spelet

/foliehatt

Vart tog Microsofts 300 000 Xbox molnservrar vägen?

(ref: https://www.polygon.com/2013/10/16/4846636/xbox-one-will-have... )

Medlem
Skrivet av spikes:

Förstår inte hur ett $60 spel utan content kan sälja så himla bra. Är det pga alla xbox-folk tro?

Spelet har uppenbarligen blivit överhypat via streamers och dylikt. Kommer nog vara populärt i några veckor, kanske månader med lite tur. Sen dör det ut sakta men säkert. På med foliehatten?

Räckte alltså inte alla betatestningar? De kanske borde ha väntat i någon månad till så att servrarna var i sin ordning. Folk har betalt fullpris för detta. Borde inte kosta mer än 200-250kr max.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Det här hade aldrig hänt via Steam.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Utan vintern är lite att ta i. I så fall är CS (utan knivar), Battlegrounds, Fortnite och alla andra mp-spel fattigt på content. Det är en stor lekstuga till havs där innehållet och underhållningsvärdet utgår från individerna och deras påhitt.

Problemet är att SoT content är meningslöst. 3 items, 4 vapen, 2 båtar och 3 quest givers med standards "gå och hämta det och kom tillbaka" quests.

Att bara segla runt och hamna i även meningslös PvP, med dåligt respawn-system blir tröttsamt efter ett tag.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Vercadi:

Problemet är att SoT content är meningslöst. 3 items, 4 vapen, 2 båtar och 3 quest givers med standards "gå och hämta det och kom tillbaka" quests.

Att bara segla runt och hamna i även meningslös PvP, med dåligt respawn-system blir tröttsamt efter ett tag.

Jag håller nog inte med och det är tydligt att omdömena kring Sea of Thieves kommer att vara polariserade.


signatur
Medlem

Jag gillar spelet tror jag fortsätter med gamepass en stund efter mina 14 dagar gått ut får ju även tillgång till lite andra spel på köpet.

Medlem

Kommer ihåg när yogscast på youtube hade testat å latjat omkring på "heroes and generals" i en stream som många tusen följde. Från ingenstans hade spelarbasen växt från några tusen till det 3-dubbla. Dom fick slänga upp en extra server för att inte systemet skulle lägga ner helt, ändå hade man en kö på 10 min för att kunna lira. sen en månad senare så hade det gått tillbaka till det normala igen och extra servern stängdes ner igen. tror det var 2015 eller nåt.

På tal om innehåll, grind osv så verkar spelarbasen väldigt delad. Vissa vill ha mer grind om xp, levels mm, medans vissa menar på att det är just det som är hela grejen med sot; att det inte innehåller den sortens implentering.

Jag tänker att det handlar om att sticka ut från mängden och skapa något nytt som inte kopierar nån annans koncept. Vem vill lira en kopia om man kan lira originalet? Där tycker jag att Rare verkligen har lyckats då detta spel har ett annat värde som många andra mmos saknar: Allt handlar om samarbete för att ha roligt tillsammans. Typ som "dont starve together" där allt igentligen handlar om att samarbeta för att överleva. Blir basen tillräckligt bra så kan man ta sej utanför den å plocka ner nån av dessa giants-bossarna. Det är hela endgamet. Jag tänker att i jämförelse med det endgamet så skulle endgamet i SoT vara att plocka kraken ihop med andra eller försöka hålla pvp-ön så så länge det går emot andra. Det är vad ett sandbox i grund å botten handlar om. Man själv får skapa sina mål.


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem

spelade igår å hade det skit kul. men en som startade om sitt spel råkade ut för detta att han inte kunde komma in igen. spelade med några på geeks discord server.

tror det kan vara kul att lira i mellan annat så som en skrev här uppe. man får hitta på grejer att göra helt enkelt.

vi hittade dock mer random skatter på öar än vad man gjorde under betan. under betan hittade vi flaskpost med skattjakt. igår hittade vi 3 st å de verkar vara lite random. nårga är gåtor å några sa direkt var vi hittar skatten.

jag tror de har satt det höga priset just för att spelare ska gå games pass vägen för att testa det. sedan betala en månad å om man då senare vill köpa spelet får man 20% rabatt.

Medlem

@Vercadi: meninglös?

eller jo det är sant för oss kanske det var det igår men vi hade en väldigt jämn fajt igår mot några. de bordade oss å vi körde samma taktik. ibland sänkte de nästan oss å ibland vi dem. det slutade med att båda våra skepp sjönk efter alla sammadrabbningar. så ingen vann. jo förutom det där lilla skeppet vi hade sett precis innan. de hadde loot från två stora skepp utan att de behövde göra något

Inaktiv
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Utan vintern är lite att ta i. I så fall är CS (utan knivar), Battlegrounds, Fortnite och alla andra mp-spel fattigt på content. Det är en stor lekstuga till havs där innehållet och underhållningsvärdet utgår från individerna och deras påhitt.

Nja, Fortnite har faktiskt väldigt mycket content. Extrema mängder för ett early access spel. Du kanske bara tänkte på Battle Royale läget och klumpade ihop det med de andra spelen?

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av anon_319742:

Nja, Fortnite har faktiskt väldigt mycket content. Extrema mängder för ett early access spel. Du kanske bara tänkte på Battle Royale läget och klumpade ihop det med de andra spelen?

Jag trodde de flesta, inklusive Epic själva, hade glömt singleplayerdelen


signatur

Brukar läsa på FZ men är sällan inloggad.

Inte för att attackera någon men jag har läst runt på nätet och ser många klaga på att det är fattigt på content.

Du har tre factions du ska skaffa reputation med. För var femte level får du en ”promotion” som i sin tur ger dig möjligheten att få mer avancerade uppdrag. Du kanske börjar med att åka för att bara gräva upp skattkistor på en strand men när du kommer upp några levlar så ska du helt plötsligt klara av gåtor för att komma åt grottor där mer värdefull skatt väntas.

När du har kommit till en viss nivå(man vet inte vilken ännu) får du möjligheten att bli ”Pirate Legend”. När du har nått den har ranken så kommer du få helt nya uppdrag som man inte har fått någon information alls om. Du får ett nytt legendariskt skepp och helt nya kläder/vapen/utrustning som ingen har sett ännu.

Jag är inte säker men jag har för mig att den högsta leveln för varje faction är 50. Efter ca 5-6 timmar spelat så är jag level 10 på ena, 5 på den andra och 1 på den tredje.

Tittar man på grundmekaniken så måste du styra båten samtidigt som du sköter segel och eventuell förankring medans du reser runt i den gigantiska världen. Medans du gör det kan du samtidigt bli attackerad av spelare, stormar eller Kraken.

Du har även ”raids” i form av ”Skeleton Forts”. Först kommer fem vågor av skelett med olika förmågor för att sedan spawna en boss. Samtidigt som det här händer kan vilken spelare som helst komma och attackera.

Det här är inte för att attackera någon utan mer för att informera. Blir irriterad över att folk klagar på dåligt content när spelet har funnits ute i ett dygn och spelet tydligt har mer content än många spel på marknaden.

Jag spelar spel som WoW, PUBG och Fortnite annars vilket i sig också har väldigt repetitivt spelsätt.

Att spelet kanske inte faller just DIG i smaken ger dig inte rätt att kasta skit på det av fel anledningar.

Om någon vill åka runt på haven någon dag så heter jag VixiousOne på Xbox. Ha en trevlig vecka!

Inaktiv

@Carl Johansson-Sundelius: Det är ingen "singleplayerdel" utan co-op upp till 4 spelare. Termen du söker är nog PvE?
Började med att köra battle-royale delen för att det var gratis men upptäckte sedan hur pass bra PvE läget var. Har spelat säkert 50 timmar med en polare i det läget hittills och det finns massor kvar att göra. Bland de bäst spenderade 180kr på länge. Så väldigt mycket kul för så lite pengar.
Mer och bättre content än Destiny 2 som kostade det dubbla och som ni påstod hade "mängder av innehåll".

Så att påstå att Fortnite saknar content tycker jag låter som om man är ute och cyklar

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av anon_319742:

@Carl Johansson-Sundelius: Det är ingen "singleplayerdel" utan co-op upp till 4 spelare. Termen du söker är nog PvE?
Började med att köra battle-royale delen för att det var gratis men upptäckte sedan hur pass bra PvE läget var. Har spelat säkert 50 timmar med en polare i det läget hittills och det finns massor kvar att göra. Bland de bäst spenderade 180kr på länge. Så väldigt mycket kul för så lite pengar.
Mer och bättre content än Destiny 2 som kostade det dubbla och som ni påstod hade "mängder av innehåll".

Så att påstå att Fortnite saknar content tycker jag låter som om man är ute och cyklar

Tror du förstår vad jag menar


signatur
Medlem

Det saknas ett progress-system och något som håller kvar folk... Det krävs inte många timmar innan man hunnit göra allt som faktiskt erbjuds, då det finns extremt lite innehåll, så något slags progress-system hade behövts.
Sjöstriderna är roliga och borde vara något man fokuserat på, men nu finns det ingen poäng med det.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

@Dunder: du får ju progress genom de olika uppdragen. du stiger i level där som gör att du får nya uppdrag.

poängen å sänka någon är ju att ta deras saker.

Skrivet av Dunder:

Det saknas ett progress-system och något som håller kvar folk... Det krävs inte många timmar innan man hunnit göra allt som faktiskt erbjuds, då det finns extremt lite innehåll, så något slags progress-system hade behövts.
Sjöstriderna är roliga och borde vara något man fokuserat på, men nu finns det ingen poäng med det.

Jag förstår vad du menar när du säger att det saknar ett progress-system då det du låser upp under spelets gång faktiskt bara är cosmetics och ingenting som gör dig starkare eller ger dig bättre förmågor. Det krävs dock otroligt många timmar innan du har hunnit göra allt då du får nya typer av uppdrag ju längre in i spelet du kommer. Då vet vi heller inte vad Pirate Legend innebär ännu!

Medlem
Skrivet av educk:

@Newklear: du får ju progress genom de olika uppdragen. du stiger i level där som gör att du får nya uppdrag.

poängen å sänka någon är ju att ta deras saker.

Jag anser att det inte är progress när man bara kommer traska på på samma sätt ändå.

Det finns inga saker att ta. Du kan ta deras skattkistor, men vad ska du göra med dem? Sälja för lite pengar som du inte kan göra något med?

Skrivet av ViktorMattsson:

Jag förstår vad du menar när du säger att det saknar ett progress-system då det du låser upp under spelets gång faktiskt bara är cosmetics och ingenting som gör dig starkare eller ger dig bättre förmågor. Det krävs dock otroligt många timmar innan du har hunnit göra allt då du får nya typer av uppdrag ju längre in i spelet du kommer. Då vet vi heller inte vad Pirate Legend innebär ännu!

Visst, nya typer av uppdrag som verkar vara samma fetch-quests med något litet pussel till kanske...


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Det var nån på reddit som jämförde SoT med lol. i slutet när man levlat upp sin character till level 30 i lol(som går snabbt som tusan) så handlar det om skins och att klättra i den legendariska stegen. Det receptet verkar ju funka i den genren så varför skulle det inte funka här?


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

12
Skriv svar