HTC Vive Pro – ett jättekliv mot VR som faktiskt fungerar

Robot
HTC Vive Pro – ett jättekliv mot VR som faktiskt fungerar

Den nya, dyra VR-hjälmen från HTC är fylld med fler, varmt välkomna pixlar.

#dcs, #htc-vive, #hårdvara, #il-2, #oculus-rift, #playstation-vr, #psvr, #rift, #virtual-reality, #vr


Medlem

Det finns mods som ersätter den Ryska texten med Engelska. När jag spelade DCS: Mig 21 som mest så körde jag med den modden.

Medlem
Skrivet av Raid25:

Det finns mods som ersätter den Ryska texten med Engelska. När jag spelade DCS: Mig 21 som mest så körde jag med den modden.

Är det inte inbyggt redan ? : )

Medlem
Skrivet av Comstedt:

Är det inte inbyggt redan ? : )

Nu var det i och för sig länge sedan jag spelade Mig 21 så dom kanske har lagt till det.

Medlem

Usch vad keckigt att gå runt sådär med ett peklasso, förstår att VR inte riktigt funkar för vanliga spel ännu.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Redaktör
Skrivet av Raid25:

Det finns mods som ersätter den Ryska texten med Engelska. När jag spelade DCS: Mig 21 som mest så körde jag med den modden.

Ja, jag vet. Men den hade förtagit den komiska poängen.

Skrivet av Comstedt:

Är det inte inbyggt redan ? : )

Inte vad jag sett.


signatur
Medlem

Kände precis samma sak när jag fick mitt Vive: För en "gammal" man är upplösningen bara för låg i spel som Elite Dangerous and andra spel som "tillåter" VR. Spel gjorda direkt för VR fungerar generellt bättre, men är så j-a innehållsfattiga.
Hoppas själv mest på nästa generation PSVR/PS5 eftersom headsetet är överlägset i komfort. Både OR och Vive känns j'igt billiga. Men inte använt vare sig PSVR eller mitt vive på flera månader. Det finns alltid den där "orkar inte"-tröskeln.

Medlem

Jag köpte Vive Pro enbart för sim-racing, spelar Project Cars och Assetto Corsa. Jag äger inte ens handkontrollerna och har inga planer på att skaffa dom heller. Så är man nischad är det en bra produkt som skribenten säger. I övrigt är det nog för dyrt.

Redaktör

@ulrik.borg: i fråga om komfort är Vive Pro grymt mycket bättre. Den har lärt från PSVR.


signatur
Medlem

"Vive Pro erbjuder i nuläget det överlägset bästa flygandet " Inte En Chans.

Är det bara för flygande, så använder Samsung odyssey exakt samma panel.
Och windows MR fick nyligen "Motion reprojection" som är en variant av oculus ASW. SteamVrs Async Reprojection " är rent skräp i jämförelse.

Vill du inte flyga med minimum grafikinställningar i xplane, dsc osv. Så Är ASW/Motion reprojection ett krav.

Det enda Vive pron är ltie bättre på är komfort och handkontroll stracking (som inte betyder något vid simulator spelande).
I allt annat så får den pisk av Odesseyn. Och den är billigare, med enorm marginal. 1400$ för komplett paket vs 499$ ..........

@shiko du skulle importerat en Odyssey istället utan handkontroller så finns där noll anledning att köpa en vive pro.

Medlem

Fortfarande samma trista screen door effekt och god rays som den första modellen, innan de får bort detta så blir det inget VR för min del.

Lämnade tillbaka de jag testade efter 1 dag.

eld
Medlem
Skrivet av xermalk:

Inte En Chans.

Vive kan fortfarande potentiellt få mer stöd för bättre reprojection, men odyssey kommer aldrig få bättre tracking.

Men jo, ska man bara spela simulatorer och ingen annat så är det ett bättre val.

Medlem

Funderar starkt på att gå över och testa VR i Simmarna nu, kör en hel del DCS Viggen och även IL2 Stalingrad. Jag har också kikat lite väl snävt på Vive Pro, kanske ska man vidga vyerna och kika på annat om det främst är simulatorer man kör, jäkla skillnad i pris.

Hur ä huvudtrackingen på dem andra osv är ju frågan.

Medlem

Har en HTC Vive och tycker såklart att den har låg upplösning men så länge VR har för låg upplösning och ingen riktigt standard (ögon tracking kanske kommer, steam håller på med helt nya kontroller) kommer jag stanna med min Vive tills det känns lönsamt att köpa en ny modell

Skägg.
10 Chambers

@DeFeCT: Det var lite konstigt att de körde samma optik som tidigare - där finns det stor potential till förbättring. Särskilt när devkitsen för Vive var bättre.


signatur
Medlem

Inväntar 4k per öga och en GPU som klarar det i 90. Men då jävlar blir det att investera i en monster-racing-rig.

Medlem

Man blir mer och mer sugen nu, speciellt efter man ser saker som det här:

Medlem
Skrivet av xermalk:

"Vive Pro erbjuder i nuläget det överlägset bästa flygandet " Inte En Chans.

Är det bara för flygande, så använder Samsung odyssey exakt samma panel.
Och windows MR fick nyligen "Motion reprojection" som är en variant av oculus ASW. SteamVrs Async Reprojection " är rent skräp i jämförelse.

Vill du inte flyga med minimum grafikinställningar i xplane, dsc osv. Så Är ASW/Motion reprojection ett krav.

Det enda Vive pron är ltie bättre på är komfort och handkontroll stracking (som inte betyder något vid simulator spelande).
I allt annat så får den pisk av Odesseyn. Och den är billigare, med enorm marginal. 1400$ för komplett paket vs 499$ ..........

https://www.youtube.com/watch?v=jmZjJIyz-xA

@shiko du skulle importerat en Odyssey istället utan handkontroller så finns där noll anledning att köpa en vive pro.

Fast Vive Pron är fortfarande bäst (om man inte räknar med priset). Den är precis lika bra som Odysseyn i det mesta fast den har till och med bättre komfort, skriver du själv. Alltså är den trots allt lite bättre, om än lite.

Medlem
Skrivet av shiko:

Fast Vive Pron är fortfarande bäst (om man inte räknar med priset). Den är precis lika bra som Odysseyn i det mesta fast den har till och med bättre komfort, skriver du själv. Alltså är den trots allt lite bättre, om än lite.

Mycket sämre mikrofon, Tinniga hörlurar med för mycket bas och sämre bildkvalitet tack vare att de använder samma fresnel lins som i vanliga viven. Odyssey linsen har inte de problemen.

Kombinerat detta med att vive pron är tre gånger så dyr som en odyssey, så är det inte värt det at vive pron är *marginellt* mer bekväm. Dvs odyssey hörlurarna går inte att vika up som på viven och gummi flaparna runt näsan är inte perfekta.
Men det är inte vivens heller om man har en för stor näsa.

Största problemet är at Samsung inte säljer Odysseyn i europa, utan den måste importeras

Medlem
Skrivet av powerbuoy:

Inväntar 4k per öga och en GPU som klarar det i 90. Men då jävlar blir det att investera i en monster-racing-rig.

Fast... spelen blir ju mer krävande hela tiden. Så det känns ju som att väntan kan bli lång.

Medlem

Måste bara inflika videon nedan, byta linser verkar vara en grej som förbättrar viven avsevärt, såklart bryter man sin garanti och finns en risk med att göra det.

https://www.youtube.com/watch?v=2ckPBhIlkX0&t=481s

Medlem
Skrivet av Wattem:

Måste bara inflika videon nedan, byta linser verkar vara en grej som förbättrar viven avsevärt, såklart bryter man sin garanti och finns en risk med att göra det.

https://www.youtube.com/watch?v=2ckPBhIlkX0&t=481s

En EXTREMT stor risk. Varje Vive fabrikskalibreras tillsammans med sin lins.
Där var nydlinge ne poll på /r/vive. och bara ca 25% var nöjda med linsbytet, 25% hade inte bestämt sig och 50% hade byta tillbaka då det ansträngde ögonen och de blev åksjuka av en mindre perfekt kompensation av "barrel distortion"

Hade det varit så pissenkelt att byta lins så hade där funnits tredjepartsföretag som erbjudit betydligt bättre linser.

Från Alan Yates själv. En av valve utvecklarna bakom Viven.

Yes each panel-lens assembly needs individual calibration for good performance. The main problem with other lens types is distortion variation over the eyebox "pupil swim" that can not be dynamically corrected without high performance eye tracking.

Medlem

@Evilof: Spelen brukar inte bli mycket mer krävande än vad konsolerna klarar av. Ett 1280ti (eller vad nästnästa kort nu kommer heta) borde klara 4k VR i 90 om samma spel körs i 4k/30 på PS5 tycker jag.

1
Skriv svar