Recension – Vampyr

Robot
Recension – Vampyr

Vampyr suger mer än bara blod, vilket väl är en del av charmen.

#pc, #ps4, #recension, #vampyr, #xbox-one


Medlem

Köper det möjligen på någon rea. Om det är tillräckligt billigt.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Neeeeej jag som såg fram emot det. Jaha då köper jag det nästa gång på rea för testa eller demo.

Medlem

Vampyrer är jävligt löjliga.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem

Fan också kommer nog också vänta tills det dyker upp på rea...

Medlem

såg fram i mot detta jag också, dels för jag har lite av en vampyr fetish antar jag :PP

Medlem

"Oh, my looord." - "My Lady..."


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

Bästa ordvitsen på länge "Vampyr suger":P

Medlem

Så länge den har en stark story, så har jag överseende med det tekniska.

Medlem
Skrivet av B-itta:

Så länge den har en stark story, så har jag överseende med det tekniska.

Näe, det räckte med det i Game of Thrones

Kanske blir att prova på framöver, fast det roligaste jag haft med vampyrer måste nog vara HL modden Vampire Slayer.

Det går att göra bra saker med vampyr tema, problemet blir nog när man slänger på för mycket romantik.

Skribent
Skrivet av B-itta:

Så länge den har en stark story, så har jag överseende med det tekniska.

Stark skulle jag väl inte direkt kalla den. Men den är underhållande nog, i alla fall om man roas av teatrala manér. Jag tror nog att det är just tonen i spelet som kommer dela flest åsikter.

Medlem

Blir till att mosa igenom Fallout 4 i väntan på rea för Vampyr.


signatur

|Playstation 5|Metspö|

Medlem
Skrivet av Joakim Kilman:

Stark skulle jag väl inte direkt kalla den. Men den är underhållande nog, i alla fall om man roas av teatrala manér. Jag tror nog att det är just tonen i spelet som kommer dela flest åsikter.

Synd! Med tanke på hur välskriven deras Life is Strange var...

P.S. ser att andra recensioner gett den bra för story, bla IGN, så är väl smaksak..

Skribent
Skrivet av B-itta:

Synd! Med tanke på hur välskriven deras Life is Strange var...

P.S. ser att andra recensioner gett den bra för story, bla IGN, så är väl smaksak..

Ja, det är det ju alltid. Ganska stor spridning på Vampyr-omdömena, dock. Det är roligt. Jag tycker förvisso att Dontnod fått lite väl mycket beröm för sina manus även tidigare, men ostnivån i Vampyr är i en helt egen liga.

Medlem
Skrivet av Nyhet:

Vampyr suger mer än bara blod, vilket väl är en del av charmen.

#pc, #ps4, #recension, #vampyr, #xbox-one


Men, är det kul då? Eller mera en tidsfördrift? (låt oss säga att man inte förväntade sig ngt seriöst som Vampire Bloodlines).

Medlem

Känns lite som att du missförstått syftet med den sociala aspekten. När du bygger ett starkare band blir blodet hos personen mer synkroniserad med ditt eget och på så vis mer gynnsamt för din utveckling, detta har du beskrivit.

Det du inte nämner är att konsekvenserna av att döda en sådan person påverkar andra relationer i dennes sociala umgänge, och inte nog med det kan moralen i staden sjunka till en nivå där det inte längre finns folk ute på gatorna, utan folket har istället insjuknat till vampyrer, dvs om du skulle gå bärsärk och döda alla dina nära och kära (som du beskriver). Det kan vara så att du spelat för lite för att uppleva detta, eller helt enkelt inte förstått eller brytt dig om dina bytens sociala interaktioner med spelvärlden. Det kan mycket väl vara så att spelet är otydligt i sitt utförande och det är en av bristerna i spelet.

För er som är intresserade rekommenderar jag en titt på ACGs recension på Youtube som går igenom hur det sociala systemet fungerar.

Skribent
Skrivet av BlueTeam:

Känns lite som att du missförstått syftet med den sociala aspekten. När du bygger ett starkare band blir blodet hos personen mer synkroniserad med ditt eget och på så vis mer gynnsamt för din utveckling, detta har du beskrivit.

Det du inte nämner är att konsekvenserna av att döda en sådan person påverkar andra relationer i dennes sociala umgänge, och inte nog med det kan moralen i staden sjunka till en nivå där det inte längre finns folk ute på gatorna, utan folket har istället insjuknat till vampyrer, dvs om du skulle gå bärsärk och döda alla dina nära och kära (som du beskriver). Det kan vara så att du spelat för lite för att uppleva detta, eller helt enkelt inte förstått eller brytt dig om dina bytens sociala interaktioner med spelvärlden. Det kan mycket väl vara så att spelet är otydligt i sitt utförande och det är en av bristerna i spelet.

För er som är intresserade rekommenderar jag en titt på ACGs recension på Youtube som går igenom hur det sociala systemet fungerar.

Det är mer att jag inte beskrivit allt i detalj av utrymmesskäl. Jag skrev betydligt mer än jag skulle göra, men har ändå massor jag skulle velat få med som inte fick plats. Men jag förstår systemet. Så klurigt är det inte, och jag har spelat igenom det till slutet på PS4, samt en bit även på pc.

Jag menar inte att jag går bärsärk och dödar alla sidokaraktärer ("alla pappskallar" är otydligt, men jag menar de karaktärer jag stör mig mest på här), men gatorna är fulla med vampyrjägare och andra fiender som man slår ihjäl hela tiden. Och det sociala systemet ger absolut konsekvenser, men i regel är det ganska tunt. Det varierar, men ofta är det mest någon extra replik här och var, och om det är särskilt viktiga karaktärer en artikel i lokaltidningen. Och dödar du för mycket blir det kaos och stadsdelen i fråga blir total misär. Men det är ganska lätt att undvika genom att döda folk strategiskt och bota sjuka. Däremot är det mer underhållande att döda folk för att se vad som händer, än att låta bli. Dels för att spelet är ganska statiskt annars, för sidospåren i sig leder inte till några speciellt intressanta karaktärsögonblick. Och dels för att jag har svårt att bry mig om de endimensionella karaktärerna från första början.

Medlem

Efter att kollat på ACG:s lyriska recension på youtube blev jag verkligen sugen på spelet.


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Näe, det räckte med det i Game of Thrones

Kanske blir att prova på framöver, fast det roligaste jag haft med vampyrer måste nog vara HL modden Vampire Slayer.

Det går att göra bra saker med vampyr tema, problemet blir nog när man slänger på för mycket romantik.

Fick världens blast from the past nu. Helvete, det var en helt underbar mod!

Skribent
Skrivet av ClockWise:

Fick världens blast from the past nu. Helvete, det var en helt underbar mod!

Jag har aldrig testat den. Känns som om jag missat nåt. Älskade Bloodlines när det begav sig, dock.

Medlem
Skrivet av Joakim Kilman:

Jag har aldrig testat den. Känns som om jag missat nåt. Älskade Bloodlines när det begav sig, dock.

Och jag i min tur har missat Bloodlines Men om jag inte minns fel så var det en gammal mod där man körde 5v5 där ena laget var Vampire Slayers och andra laget var Vampires. Varje karaktär i laget hade olika abilities. Var rätt coolt att kunna springa omkring på väggar och tak, medans Vampire Slayers hade feta, och olika, vapen. Vill även minnas att någon vampyr kunde bli osynlig.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av B-itta:

Synd! Med tanke på hur välskriven deras Life is Strange var...

P.S. ser att andra recensioner gett den bra för story, bla IGN, så är väl smaksak..

Det var ju dock Jean-Luc Cano som skrev Life is Strange. Han arbetar med Life is Strange 2 och har inte skrivit manus till Vampyr.

Medlem

@Sisyr: Visst, men ta studios som Telltale games och Pixar, har oftast olika manusförfattare men ändå håller dem sig på hög nivå.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av B-itta:

@Sisyr: Visst, men ta studios som Telltale games och Pixar, har oftast olika manusförfattare men ändå håller dem sig på hög nivå.

Jag tycker båda studiorna du nämner blandar högt och lågt rejält när det gäller manus. To each his own.

Avstängd

Lite dåligt att det inte direkt finns någon möjlighet för att smyga. Tydligen respawnas fiender när man sover, sånt orkar man inte med, speciellt inte i rollspel där det ju alltid känns som ett roligt framsteg att man rensat upp ett område osv. Inget köp för min del.

Medlem

Detta var ungefär precis vad jag väntade mig. Har sett väldigt mediokert ut från start till släpp.

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Vampyrer är jävligt löjliga.

Du vågar förolämpa Christopher Lee?

Medlem

Ja vad ska man säga.
Helt fantastiskt spel. Får fan mig jobba för att komma vidare.

Grafiskt sätt så är det bara ok men med en skön atmosfär av ett sunkigt/mörkt London.

Så många klagar på fighting - men jag gillar det. Går inte att slappna av.
Lite tänk hur man ska ta fiender.

Inte stött på några problem efter 20 timmars spelande.

1
Skriv svar