Recension – Jurassic World Evolution utvecklas åt fel håll

Robot
Recension – Jurassic World Evolution utvecklas åt fel håll

Att bygga sin alldeles egna urtidspark är mångas dröm – vem gillar inte dinosaurier? Frågan är om Frontier infriar förväntningarna, eller om spelarna attackerar som en flock velociraptorer.

#frontier-development, #jurassic-park, #jurassic-world-evolution, #pc, #recension


Medlem

Det räcker med att höra titeln på spelet för att förstå att det är omöjligt att få det bättre än "MEH".


signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2 x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Medlem

Jag satt fem raka timmar igår och hade väldigt roligt! men vi får se hur snabbt det blir enformigt.

Medlem

Likt filmerna så förstår jag inte riktigt hur man kan finna det här intressant längre?

Hela grejen med Jurassic Park's succé va att det va något man aldrig någonsin hade sett förut, det va fantastiskt snyggt och spännande. Men nu när inget av det är märkvärdigt längre så måste man ha ett gameplay som är helt otroligt kul eller gripande, vilket jag tyvärr inte tror att detta har.

Medlem
Skrivet av duchovny:

Likt filmerna så förstår jag inte riktigt hur man kan finna det här intressant längre?

Hela grejen med Jurassic Park's succé va att det va något man aldrig någonsin hade sett förut, det va fantastiskt snyggt och spännande. Men nu när inget av det är märkvärdigt längre så måste man ha ett gameplay som är helt otroligt kul eller gripande, vilket jag tyvärr inte tror att detta har.

Ja det har ju faktiskt tillkommit en heeel del människor sedan 1993 som kanske aldrig sett gamla jurrasic park eller spelat de gamla spelen.

Medlem

Riktigt skoj tills dem börjar köra huvudena i staken hela tiden. helt galet trist efter det. Blev refund.
Kan även påpeka att det kvittade om dinos hade 100 i comfort.

Fixar dem detta i en patch kan det bli ett nytt köp igen.


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Medlem

Efter 12 timmar så tycker jag att det är en stark 4:a, och då finns det väldigt mycket kvar att låsa upp, så jag kan inte hålla med om att det känns enformigt då nya byggnader ger nya möjligheter och nya dinosaurier ger nya utmaningar. Det enda jag tycker saknas är variation på byggnader och stöd för moddar. Jag hade gärna också sett att man kunde skapa egna öar.

Medlem
Jag har låst upp 3 öar.

@Snabeltorsk: har inga problem alls med dinos som slår huvudet i staketen. Allt handlar inte om comfort. Comfort 100% bra tänker man och går vidare. Jag ljög. En växtätare rymde i början. Jag kunde inte förstå varför. Den hade ju 100% comfort? Men social var lite taskig. Dom behöver likasinnade att kommunicera med.
Jsg satte in två till och dom blev flock och trivdes jättebra. Men population var låg så dom började bli aggressiva. Jag började då blanda dinos. Lite växtätare här och där och då ökade population också. Nu haringen försökt att rymma. Inte ens de farliga.

Vissa dinos behöver mer dinos runt sig av olika sorter och sina egna för att må bra, känna sig trygga och så vidare. Sätter man in en ras och 3 stycken av en annan ras så kan det bli problem för dom har ingen att kommunicera med.

Jag tycker denna recension är missvisande att Mr fz inte har koll på hur spelet fungerar. Har du två olika raser som behöver mycket social men dom har svårt att hantera en större population. Då kanske man bara kan ha en ras med 4 stycken i en inhägnad. Tyvärr talar inte spelet om detta innan du sätter ut dom.

Medlem

Jag köpte JP:genesis när det släpptes och blev lite besviken på det.
Det va för lätt och så efter en stund så kom det bara upp meddelanden att man inte kunde ha mer saker pga nått max tak.
så jag är grymt nyfiken på detta, men vad jag har sett så är det väldigt likt föregångaren.
Så jag undrar om någon kan förklara vad de har ändrat på i Evolution? Bortsett från grafiken så klart... och öarna (för det fattade jag faktiskt).

Medlem

Hur kan så många spela spelet? Släpps det inte den 22:a?

Jag vill verkligen bli positiv överraskad, så säg nu det går att köpa någonstans och jag totalt missat releasen


signatur

Who's the fool? A man who believes in a god he can't see, or the man who is offended by a god he doesn't believe in.

Medlem

@Hittebarn: Det släpptes digitalt den 12 Den 22 juni har Fallen Kingdom biopremiär i USA dock ;P

Medlem

Läste recensionen som en 2/5


signatur

Meep!

Medlem
Skrivet av MrKudden:

@Hittebarn: Det släpptes digitalt den 12 Den 22 juni har Fallen Kingdom biopremiär i USA dock ;P

Men vad tusan!

Jag måste ha kollat upp den fysiska utgåvan. Vilken positiv överraskning dock!


signatur

Who's the fool? A man who believes in a god he can't see, or the man who is offended by a god he doesn't believe in.

Medlem

Jag har 9 timmar spelade nu, och jag har begär efter mer. Jag skulle ge det en svag fyra av fem.
I och med att jag aldrig spelat Jurassic Park: Operation Genesis så kan jag inte riktigt jämföra med det spelet, men om jag får jämföra Evolution mot ett spel som Planet Coaster så tycker jag helt klart att Evolution är bättre då jag slipper detaljstyra minsta lilla grej. Men så har jag läst på steam forumet hur det finns spelare som gråter blod över att de inte får sätta ut papperskorgar, hyra städtanter och detaljdesigna försäljningsbutikerna så som i Planet Coaster, så jag gissar att det hela handlar helt om vad man har för förväntningar.
Det enda jag saknar just nu är möjligheten att ändra hastigheten, och framförallt pausa spelet när någon katastrof händer. Samtidigt så är det ändå lite charmigt att hela parken fortsätter i ett stadigt lunk samtidigt som jag frenetiskt och i stor panik försöker hitta hålet i stängslet där velociraptorn lyckats ta sig ut och börja anfalla åskådarna, samtidigt som jag ska skicka säkerhetsvakter i helikopter att söva nämnda dinosaurie och även hinna köra igång paniksystemet så besökarna springer till skyddsrummet för att kanske hinna rädda ytterligare någon enstaka gäst innan helikoptern hunnit fram. PANIK!! Och så som jag älskar att hata när det händer!
Så länge utvecklarna inte blir dumsnåla och släpper dyra DLC's (jag tittar på er Cities: Skylines, The Sims) utan istället kanske släpper någon gratis uppdatering då och då, samt något större expansion till humant pris så lär spelet kunna leva länge i mitt bibliotek.
Det här spelet passar perfekt att roa mig med medan jag väntar till nästa dlc till Frostpunk

Skribent

@denza: Social påverkar comfort. Likaså population. Jag är rätt säker på att de byggt in någon ”feature” som får dinosaurier att bli griniga.


signatur

I am the black wizards.

Medlem
Skrivet av denza:

@Snabeltorsk: har inga problem alls med dinos som slår huvudet i staketen. Allt handlar inte om comfort. Comfort 100% bra tänker man och går vidare. Jag ljög. En växtätare rymde i början. Jag kunde inte förstå varför. Den hade ju 100% comfort? Men social var lite taskig. Dom behöver likasinnade att kommunicera med.
Jsg satte in två till och dom blev flock och trivdes jättebra. Men population var låg så dom började bli aggressiva. Jag började då blanda dinos. Lite växtätare här och där och då ökade population också. Nu haringen försökt att rymma. Inte ens de farliga.

Vissa dinos behöver mer dinos runt sig av olika sorter och sina egna för att må bra, känna sig trygga och så vidare. Sätter man in en ras och 3 stycken av en annan ras så kan det bli problem för dom har ingen att kommunicera med.

Jag tycker denna recension är missvisande att Mr fz inte har koll på hur spelet fungerar. Har du två olika raser som behöver mycket social men dom har svårt att hantera en större population. Då kanske man bara kan ha en ras med 4 stycken i en inhägnad. Tyvärr talar inte spelet om detta innan du sätter ut dom.

Detta! Måste man laga staken hela tiden så har man missnöjda dinosaurier. Vissa arter är i behov av socialt nätverk, andra avskyr att vara bland andra dinosaurier, vissa avskyr att vara bland andra arter. Vissa kräver massor av skog, andra stora gräsfält. Sen kan man så klart råka ut för sabotage eller stormar som gör att dinosaurierna rymmer, men detta ser jag bara som positivt. Hade det inte funnits några överaskningsmoment så hade det ju blivit långtråkigt i längden. Jag råkade exempelvis ut för sabotage där alla grindar öppnades så att en T-rex, fyra raptorer och en ceratosaurus rymde och satte skräck i hela parken. Det fick en ju att vakna till lite om man säger så

Medlem

@Nocturnal77: Operation Genesis var ju riktigt jäkla bra.

Medlem

@duchovny: För att dinosaurier?

Tack, då skippar man denna.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Redaktör
Skrivet av Phobo:

Läste recensionen som en 2/5

Det var nära.


signatur
Medlem

@"Johan Olander för mig är det inga problem. Social hänger inte ihop helt hundra med comfort. Som exempel. Comfort kan ligga på 100 och population men om social är dåligt då har man en dinosaurie med 100% comfort som löper amok ändå. Jag har inga som helst problem alls med spelet. Dom är så snälla så. Jag placerar mat nära stängsel så jg knappt behöver åka in och fylla på. Stör dom aldrig heller. Har 2 lager staket. De staketen man måste reparera kan jag göra en bra bit ifrån dom. Eller missuppfattar jg er här?

Medlem
Kul

@Bojkott: ja sådana saker är ju roliga.

Medlem

Jag sökte på nätet och hittade fler som klarar sig utan griniga dinosaurier.

”None of the dinosaurs in Jurassic World Evolution escape without reason. Even the highly aggressive dinosaurs will remain within the boundaries of a fenced in area if you know what you are doing”

”As you can see here, my Diplodocus is perfectly happy at 100% comfort. All good, right? Not quite. If you look at his Social stat, it is a tiny bit above red. If that was to drop just once, it would cause the dinosaur to lose it and eventually try to escape. You increase the Social stat by adding more dinosaurs of the same species into the same pen. However, you need to be careful”

Komforten hänger såklart ihop med allt så det tar jg tillbaka men en 100% comfort dinosaurie kan bli lite grinig för att någon kör omkring därinne och det har hänt. När jag ser det så söver jag ner dom och kör dom till en annan inhägnad som jag kallar för återhämtning. Den får sen komma tillbaka efter en stund. Finns nog mycket man göra men än så länge har jag klarat mig.

Men jag köper inte att det finns någon mekanism bakom som automatiskt ska göra dinosaurierna griniga om det inte är pga sabotage men det går också att lösa genom att balansera uppdragen.

Medlem

Det tveklöst sämsta med hela spelet är ju att sandbox-läget är låst bakom kampanjen.

Medlem

Scooby Doo med dinosaurier - Dom rycker av masken från T-rexen och det visar sig vara vaktmästaren

Ambassadör
Xbox

Har lyckats lägga vantarna på det här men inte spelat så mycket ännu. Det är dock betydligt mer komplicerat att få dinosaurierna att trivas än att stirra blint på en comfort-mätare. Massor av subtilare saker påverkar. Det ska inte vara lätt att hägna in dinosaurier, det är ju inte kossor...

Jag återkommer senare, men jag tror att det här betyget är snett faktiskt. (Recension är subjektivt yadda yadda - jag vet, men åsikter bör baseras på fakta )


signatur

Jump in.

Redaktör

@Mortaigne: Att lägga fram fakta är produktinformatörernas jobb, vårt är att ta denna fakta och berätta hur kul man har med den. Om du inte håller med måste jag be dig att med enbart fakta berätta hur kul spelet är.


signatur
Ambassadör
Xbox
Skrivet av Tomas Helenius:

@Mortaigne: Att lägga fram fakta är produktinformatörernas jobb, vårt är att ta denna fakta och berätta hur kul man har med den. Om du inte håller med måste jag be dig att med enbart fakta berätta hur kul spelet är.

Det är väl ändå inte helt ovanligt att man får upptäcka funktioner och hur saker påverkar varandra i spel utan att det uttryckligen står printat i en manual?

Missförstå mig rätt, jag menar inte att någon gjort ett dåligt jobb eller har "fel" åsikt. Jag påpekar bara att det kanske finns mindre uppenbara saker än en enda mätare som påverkar beteende och att det krävs en del spelande innan man får koll på det. Uppenbarligen så har andra inte dessa problem.


signatur

Jump in.

Skribent
Skrivet av Mortaigne:

Det är väl ändå inte helt ovanligt att man får upptäcka funktioner och hur saker påverkar varandra i spel utan att det uttryckligen står printat i en manual?

Missförstå mig rätt, jag menar inte att någon gjort ett dåligt jobb eller har "fel" åsikt. Jag påpekar bara att det kanske finns mindre uppenbara saker än en enda mätare som påverkar beteende och att det krävs en del spelande innan man får koll på det. Uppenbarligen så har andra inte dessa problem.

Jag har ju spelat spel där folk har haft en uppsjö problem, men själv inte stött på något. Här har jag testat att bygga efter konstens alla regler, läst olika guider, kopierat etc. Det har gått bra för att sedan bli pannkaka senare in i spelet. Om det är en balanseringsfråga eller feature, vet jag inte. De jag snackat med har haft samma problem, vilket inte för den delen betyder att vi är någon slags majoritet. Jag kan å andra sidan inte basera en recension på vad folk på internet säger.

Sen, bör sägas, det är ett bra spel. Jag har haft skitroligt och skittråkigt. Ja, det behöver några patchar och dlc, men jag ångrar inte mina sena nätter. Jag kommer fortsätta spela, men det är störigt som fan.

Skrivet av kebbe:

Det tveklöst sämsta med hela spelet är ju att sandbox-läget är låst bakom kampanjen.

Fast det är ju simpelt att låsa upp! Till en början trodde jag de här småöarna var någon slags tutourial. Hade älskat om end game var Isla Nublar och jag skulle få sätta alla mina färdigheter på prov.


signatur

I am the black wizards.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Johan Olander:

Jag har ju spelat spel där folk har haft en uppsjö problem, men själv inte stött på något. Här har jag testat att bygga efter konstens alla regler, läst olika guider, kopierat etc. Det har gått bra för att sedan bli pannkaka senare in i spelet. Om det är en balanseringsfråga eller feature, vet jag inte. De jag snackat med har haft samma problem, vilket inte för den delen betyder att vi är någon slags majoritet. Jag kan å andra sidan inte basera en recension på vad folk på internet säger.

Sen, bör sägas, det är ett bra spel. Jag har haft skitroligt och skittråkigt. Ja, det behöver några patchar och dlc, men jag ångrar inte mina sena nätter. Jag kommer fortsätta spela, men det är störigt som fan.

Det kan ju definitivt vara något som är knas, vi får hoppas att de reder ut det snart om det är så. Jag spelar på Xbox One X, men det ska ju inte göra någon skillnad.

Delar din dinosauriefetish så man vill ju att det ska vara perfekt


signatur

Jump in.

12
Skriv svar