Game of Thrones (Spoilers S8!)

Medlem
Skrivet av breahl:

Bara det att dom har sånna där stora armborstar

Fast flyger draken in uppifrån så bör dom ju har svårare att skjuta den.

Draken kan göra som flygarässen under andra världskriget och anfalla med solen i ryggen. ☀️🛩️😎

Medlem
Skrivet av Cedmoy:

själv funderar jag på skita å titta på de sista avsnitten, sjukt ospännande, å risken är överhängande att jag bara mår dåligt... avsnitt 4 var droppen i kistan för mig.... avundas dig lite som fortfarande tycker det ska bli kul.

Jo, jag förstår vad du menar. De senaste avsnitten är ju rätt kassa jämfört med de tidigare säsongerna, men jag är så pass investerad i serien nu så det är väl därför jag fortfarande tycker det är spännande. Fanboy-varning på mig, jag vet! 😁

Nu vill jag bara se klart och sedan kan jag lämna serien. Fast jag hoppas att det blir ett lyft i de två sista avsnitten så att serien slutar med flaggan i topp, om det nu går.

Medlem
Skrivet av breahl:

Vad tror ni om den här andra serien då? Som ska utspela sig flera 1000 år innan detta. Såg att dom spelade in den just nu. Kommer ju inte vara samma skådisar med så klart men kan ändå vara intressant.

Jag hade hört talas om den men visste inte mer, men nu har jag läst på lite här och tycker det verkar intressant.

Det står inte mycket om handlingen, förutom att det utspelas 8000 år före händelserna i GoT samt att King's Landing och andra ställen inte existerade då.

Martin verkar inte vara delaktig i manusarbetet i prequel-serien så frågan är vilken klass storyn kommer att ha.

Medlem

Euron: The Bowmaster of King's Landing, lite lustig. Lite scener från annat, så kanske en liten spoilervarning, inget märkvärdigt dock.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Avstängd
Skrivet av Nemo:

Jag hade hört talas om den men visste inte mer, men nu har jag läst på lite här och tycker det verkar intressant.

Det står inte mycket om handlingen, förutom att det utspelas 8000 år före händelserna i GoT samt att King's Landing och andra ställen inte existerade då.

Martin verkar inte vara delaktig i manusarbetet i prequel-serien så frågan är vilken klass storyn kommer att ha.

Han har väl inte varit delaktig sedan typ säsong 4?

Han sa ju även att det som händer i serien kanske inte kommer hända i böckerna.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem
Skrivet av breahl:

Han har väl inte varit delaktig sedan typ säsong 4?

Han sa ju även att det som händer i serien kanske inte kommer hända i böckerna.

Manusförfattarna verkar göra bäst ifrån sig om de har böcker som de kan utgå ifrån såsom i de tidigare säsongerna. Då kunde de till och med göra lite ändringar och utsvävningar på egen hand och det funkade rätt okej. De kunde ju hela tiden falla tillbaka på böckerna som stod för "den röda tråden" i handlingen.

I den sista säsongen fick manusförfattarna vad jag vet bara nyckelpunkter om viktiga händelser samt lite tips från Martin, i övrigt har de fått komma på handlingen själva. Det funkar ju sådär...

Avstängd
Skrivet av Nemo:

Manusförfattarna verkar göra bäst ifrån sig om de har böcker som de kan utgå ifrån såsom i de tidigare säsongerna. Då kunde de till och med göra lite ändringar och utsvävningar på egen hand och det funkade rätt okej. De kunde ju hela tiden falla tillbaka på böckerna som stod för "den röda tråden" i handlingen.

I den sista säsongen fick manusförfattarna vad jag vet bara nyckelpunkter om viktiga händelser samt lite tips från Martin, i övrigt har de fått komma på handlingen själva. Det funkar ju sådär...

Helt sjukt, tror det hade slagit ännu hårdare ifall vi väntat 10 år till och han fick skriva klart och sen dö. Kunde låtsas lagt ner serien vid säsong 5.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem
Skrivet av breahl:

Helt sjukt, tror det hade slagit ännu hårdare ifall vi väntat 10 år till och han fick skriva klart och sen dö. Kunde låtsas lagt ner serien vid säsong 5.

Ja, det hade nog blivit lite konstigt om TV-serien hade tagit paus i ett antal år och väntat på att de två sista böckerna ska bli klara. Det kunde ha blivit knepigt att få alla skådisarna att ställa upp igen och de skådisarna som hade tid skulle vara flera år äldre. 😀

Medlem
Skrivet av Nemo:

Draken kan göra som flygarässen under andra världskriget och anfalla med solen i ryggen. ☀️🛩️😎

Har du sett trailern inför det kommande avsnittet?

Medlem
Skrivet av Ftmch:

Har du sett trailern inför det kommande avsnittet?

Nej, inte ännu. Menar du att draken kör flygarässtaktiken? Haha, lysande i så fall!

FM-guru
F.d. Sisyr

De senaste säsongerna är nog det värsta jag har varit med om i fråga om tappad kvalitet i en TV-serie. Nästan alla TV-serier tappar med tiden, men här är raset så extremt att man baxnar. Från en (i mitt tycke) av de bästa serierna som skapats till generisk, hjärndöd hollywoodaction #789349834.

De första 3-4 säsongerna var det bästa jag sett sedan serier som The Wire och Sopranos, medan senaste säsongerna inte är ett dugg bättre än serier som The Walking Dead eller True Blood. Ledsamt.

Medlem
Skrivet av Nemo:

Nej, inte ännu. Menar du att draken kör flygarässtaktiken? Haha, lysande i så fall!

Det är inte bekräftat men trailern hintar om det åtminstone tycker jag allt, precis mot slutet.

Dödgrävaren

Efter att ha funderat på senaste avsnittet lite mer, så hatar jag det fortfarande. Men mest av allt avskyr jag Jamie Lannisters karaktärsutveckling, han har gått från att vara en hyperintressant karaktär som var hatad av alla. "The Kingslayer", mannen som kastade en unge ut från ett fönster medans han hade sex med sin syster.

Till att när man fick förklarat varför han var en Kingslayer så kände man viss sympati med honom, och om Ned Stark hade varit i samma sits så hade kungen överlevt och fått avrätta alla barn. Man såg Jamie växa som människa och faktiskt ha vissa sympatiska stråk, han kändes som han faktiskt kände genuin ånger för vissa av sakerna han gjort. Men nä, i senaste episoden så konstaterade han helt enkelt "Ive always been a douchebag" typ, och rider iväg för att hänga med Cersei igen. Så bye bye 8 säsonger av karaktärsväxt.

Avstängd
Skrivet av Nemo:

Ja, det hade nog blivit lite konstigt om TV-serien hade tagit paus i ett antal år och väntat på att de två sista böckerna ska bli klara. Det kunde ha blivit knepigt att få alla skådisarna att ställa upp igen och de skådisarna som hade tid skulle vara flera år äldre. 😀

Jo det är sant att dom skulle blivit äldre så det hade blivit konstigt. Jag måste läsa böckerna någon gång känner jag men tror jag väntar tills alla är ute. Ifall jag lever då vill säga.


signatur

PS5 och inget annat.

Inaktiv
Skrivet av breahl:

Jo det är sant att dom skulle blivit äldre så det hade blivit konstigt. Jag måste läsa böckerna någon gång känner jag men tror jag väntar tills alla är ute. Ifall jag lever då vill säga.

Men alltså.. palla läsa GOT-böckerna... Serier/filmer är 1000 gånger bättre om det görs rätt.
Som det faktiskt gjordes de första säsongerna.

Jag har läst LOTR-böckerna och jag tyckte det var episka berättelser men det finns inget som slår att se det med egna ögon och få det hela utspelat framför sina ögon. LOTR-filmerna var helt sinnesjukt mycket bättre än böckerna. Visst.. hade varit fett om Bombadill hade varit med. Men nu var han inte det! Blev filmerna sämre för det? NEJ! Filmerna var episka. Långt mycket mer episka än böckerna.

Säger som Joe Rogan när det kommer till att "game of thrones böckerna är bättre än serien":

Avstängd

Vet inte vad jag ska tycka om det senaste avsnittet. Jag hade dock på känn att drakdrottningen skulle gå emo och helt tappa det. Hoppas Arya dödar henne i nästa avsnitt.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem

Mjamje, hyfsat avsnitt, en hel del coola och snyggt gjorda scener.

Men fortfarande ganska urdumt manus.

Ett avsnitt kvar. jag gissar på ett mediokert slut.

Om jag nu inte redan blivit spoilad slutet av det jag nyss läste på kära internet, hoppas det inte stämmer. Vidrigt folk som vill spoila, snark.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Fragtjuv

Ja, då har man ett avsnitt kvar då. Tycker att avsnitt fem håller samma kvalité som de tidigare under säsongen. Enligt mig innebär det kring 6 av 10 i betyg. Med andra ord helt godkänt men inte mer. Serien har verkligen tappat ju längre den gått vilket känns tråkigt. Däremot ser jag ändå fram emot att se sista avsnittet.


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Dödgrävaren

Hade Serien hållt den här kvaliteten från början hade jag slutat titta.

@anon_326725: Du har fel. Böcker och film är två helt olika medium med olika krav, i böckerna får man mycket mer nyans än vad man får i filmerna. Samma i GoT, fast serien har tagit bort mycket av skiten i böckerna som inte fyller någon direkt funktion. En bra bok kommer alltid vara bättre än en bra film i mina ögon, men det är en personlig preferens och inte en objektiv sanning.

Avstängd

Vad tror ni? Kommer Arya att döda henne? Alltså drakdrottningen?


signatur

PS5 och inget annat.

Moderator | Testpilot

Problemet för mig är att allt är så påskyndat. Alla som dör och allt som händer känns som att de bara vill få det gjort så att de kan gå vidare till något annat, vilket är otroligt tråkigt.

Absolut kass säsong än så länge. Vilket är fel att säga, det är ju långt ifrån 1/10, men 5/10 eller 6/10 räcker inte för GoT imo. Helst då serien varit på topp så otroligt länge.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

@uberpwnage2.0: Indeed, stressat och uruselt manus har gjort denna säsong extremt medelmåttig tyvärr. Själv tycker jag dom första säsongerna är mästerverk, otroligt jävla bra. Speciellt när man inte hade läst böckerna och undvikt spoilers, när karaktärer som dog verkligen betydde något.

Jämför t.ex. The Red Wedding med dom senaste säsongerna, inget kommer i närheten av den tyngden och känslobomben den scenen gav en, ett riktigt holy-shit moment utan dess like.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Fezk:

@uberpwnage2.0: Indeed, stressat och uruselt manus har gjort denna säsong extremt medelmåttig tyvärr. Själv tycker jag dom första säsongerna är mästerverk, otroligt jävla bra. Speciellt när man inte hade läst böckerna och undvikt spoilers, när karaktärer som dog verkligen betydde något.

Jämför t.ex. The Red Wedding med dom senaste säsongerna, inget kommer i närheten av den tyngden och känslobomben den scenen gav en, ett riktigt holy-shit moment utan dess like.

Sedan har jag inget problem med vad som egentligen händer med diverse karaktärer, problemet är väl att, igen, allt går så jäkla snabbt. Hade man faktiskt fått 10 avsnitt, eventuellt en säsong till och faktiskt ge strider och några av karaktärernas död lite spotlight hade det kunnat funka. Att Danny agerar som en "Mad Queen" är lugnt, men som det speglas i avsnittet så verkar det precis som att det är klockorna som får henne att vara arg.

Och var kom alla Dothraki ifrån? Dog inte de flesta uppe i Winterfell? De verkade ju inte ha några problem med trupper alls.

Så kaaaaaaaaaaaaaaaaaaasst. Folk som söker underhållning får det givetvis, och kommer tycka de här avsnitten är bra. Vi som hängt med sedan början och verkligen uppskattat djupet i karaktärerna får tyvärr inte ut något av det här alls.

Cersei var totalt värdelös och gjorde inget den här säsongen, likså Euron. Två i det stora hela väldigt "mäktiga" karaktärer som inte tillför något vettigt alls såhär på slutspurten.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Balans-patch till EP5 :')


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem
Skrivet av joelthor100:

Ja, då har man ett avsnitt kvar då. Tycker att avsnitt fem håller samma kvalité som de tidigare under säsongen. Enligt mig innebär det kring 6 av 10 i betyg. Med andra ord helt godkänt men inte mer. Serien har verkligen tappat ju längre den gått vilket känns tråkigt. Däremot ser jag ändå fram emot att se sista avsnittet.

Ja, nu är man ju så pass investerad i serien så det är lika bra att kolla slutet också.

Medlem
Skrivet av JackG100:

Hade Serien hållt den här kvaliteten från början hade jag slutat titta.

@SaltyApple: Du har fel. Böcker och film är två helt olika medium med olika krav, i böckerna får man mycket mer nyans än vad man får i filmerna. Samma i GoT, fast serien har tagit bort mycket av skiten i böckerna som inte fyller någon direkt funktion. En bra bok kommer alltid vara bättre än en bra film i mina ögon, men det är en personlig preferens och inte en objektiv sanning.

Tack för inlägget om olika medium. Jag blir lite trött på att folk inte kan se att det handlar om helt olika saker.

Personligen väljer jag ibland att jämföra böckerna med tvserien. Då blir jag sur på mig själv😜.
Hur det än är så blev jag inte särskilt mycket gladare av detta avsnittet. De dödar serien snabbt helt enkelt, uppenbart sedan tredje avsnittet denna säsong.
Sedan att Cersei inte ens gör ngt annat än följer med brorsan och dör i gångarna. Tycker jag var sämre än hur de dödade Night king. Att "drakmodern" till slut blir helt knäpp var en inte helt ologisk grej iaf. Det har talats en hel del om hur de ofta blev mordiska, galna i släkten. Vilket varit både i början av serien och i böckerna. Att ha drakkontaktgener kanske inte är så hälsosamt😝 Jon iofs kanske. Sansa? Kommer hon ner från norden. Troligen flyger drakdrottningen och dödar henne.
Nu får de avsluta hur de vill! Jag kommer med ett roligt tips tillslut sitter Tyrion som regent. Han lever ju än, tror jag😂 Så vet ni var ni såg det först!😁

Medlem
Skrivet av breahl:

Vet inte vad jag ska tycka om det senaste avsnittet. Jag hade dock på känn att drakdrottningen skulle gå emo och helt tappa det. Hoppas Arya dödar henne i nästa avsnitt.

Haha, ja apropå det... Senaste åren så har det visst blivit rätt populärt bland föräldrar som är GoT-fans att döpa ungen till Khaleesi. Undrar vad de tänker nu? 😄

Skägg.
10 Chambers

signatur
Avstängd
Skrivet av Nemo:

Haha, ja apropå det... Senaste åren så har det visst blivit rätt populärt bland föräldrar som är GoT-fans att döpa ungen till Khaleesi. Undrar vad de tänker nu? 😄

Hörde det i tronspelet podden på aftonbladet haha. Över 500 pers i USA som döpt sina barn till Khaleesi och 19 i Sverige.

Jag klandrar dock ingen då mitt mellannamn är Jerry efter Jerry Williams och det känns väl sådär, har aldrig gillat honom men mina föräldrar och storebror gjorde haha.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem

Jag måste ändå säga att många av skådespelarna gör ganska bra prestationer. Men att jobba med detta, antagligen heldumma manuset, underliga repliker och snabba pådrivande avsnitt. Det gör nog att många av dem inte direkt jublar när de även får se slutresultatet.

Men bra betalt har ju en del haft. Det skulle inte förvåna mig om mycket som var tänkt från början. Började skrotas ju mer TV-Serien blev populär, ny förhandlade löner efter säsonger (inte bara skådisarna, ALLT). Till slut har vi inte råd med det och det.
Längre Tv-serier mår ekonomiskt inte bra av att bli FÖR populära. Budgeten måste ju fördelas över en lång period. Så mycket intäkter får man inte till efter att inspelningen börjats. Reklamintäkter är ju inte särskilt stort under pågående arbete. Tv blir aldrig lika stort som en film på bio.
Bottennapp finns på alla håll i film världen. Men när TV-serier börjar mycket bra dras ju en låååång process igång.
Som jämförelse MARVEL-en film i taget mastodontbudget, massor av reklam, nästan alla vet vad det handlar om, hype, fortsättningar i flera filmer m.m.m

Det är inte många längre tv-serier som till slutet orkat leva upp till folks hype och förväntningar. Dåliga sista säsonger ofta. Folk slutar även följa dem ofta efter (för) många avsnitt.

Till och med Lord of the Rings blev lyckat som extremt långa filmer och extramaterial till hemma bio. Hypen var stor och olyckskorpar kraxade. Men det lyckades.

Bara mina funderingar. Men jag känner igen mönstret med långa Tv-serier som blir dyrare och dyrare. Bio är bio och Tv Tv plus säljmarknaden runt det hela olika.

Skriv svar