Har ni köpt ett spel för att stötta en utvecklare?

It's not a lake, it's an ocean
Har ni köpt ett spel för att stötta en utvecklare?

Som spelsamlare köper jag en hel del spel som jag faktiskt inte ämnar spela. Men jag har faktiskt även köpt spel för att visa stöd för en utvecklare. Jag reflekterade lite över det häromdagen när jag tog en titt i spelhyllorna.

Jag älskar Segas Sonic & All-Stars Racing Transformed, exempelvis, och har köpt det till flera olika format. Ett annat exempel är Ubisofts Rayman Legends, som jag köpt till inte mindre än fyra format. Bara för att jag älskar det så mycket.

Har du köpt ett spel för att stödja en utvecklare någon gång?


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Quake-konnässsör

Det händer ganska ofta att man köper spel på konsol som man tycker är riktigt bra, och sedan köper spelet igen när det kommer ut på PC. Det händer självklart att man spelar igenom spelet ifråga igen på PC förstås.

Final Fantasy 15, Nioh, Metal Gear, Dark Souls, My Friend Pedro, för att nämna några. Om ett spel är bra, eller om jag tycker om det för några andra anledningar så köper jag det både på konsol och på PC.

Dec
Medlem

Jag minns bara när GRID 2 gavs bort på Steam, och jag gillade det så mycket att jag köpte DLC-paketet för att stötta utvecklarna lite.


signatur

Ryzen 9 5900X | RTX 3070 | 32GB

Medlem

Jag kan stödköpa om det handlar om ideella organisationer, sportförening eller någon klass som ska åka på klassresa etc.

Är det riktiga företag så känner jag att de har ett eget ansvar att fixa sin ekonomi utan att folk ska stödköpa/skänka pengar, så nej.

Har dock köpt Skyrim 2 gånger, men spelade det på båda plattformarna, FFX köpte jag iofs remake också, skulle dock aldrig köpa utan att ha för avsikt att använda produkten.

Medlem

Jag stödköper spel lite nu och då från väldigt små studios eller solo-projekt. Skulle aldrig stödköpa ett AAA spel.. Kickstarter är ett bra ställe att hitta projekt att stödja men även bra att hålla ett öga på reddit när utvecklare lägger ut deras första spel på steam eller liknande.
Jag är dock selektiv och stödjer endast spel jag känner har lite potential eller visar på bra kunskap. Jag vet själv hur uppskattat det hade varit att få några köp när man lanserat sitt första projekt som man kanske lagt flera år på att utveckla.

Senaste spelet jag stödköpte var Phantom Path som är ett spel som gjorts av en solo-utvecklare. Personen har skrivit hela spelmotorn själv och gjort musik och grafik själv.

Medlem

På den tiden det piratades så "stödköpte" jag väl en del.

Nu, aldirg.


signatur

IDKFA

Medlem
Japp

Ja, om det är ett svenskt spelbolag kan jag köpa om det är er vettigt spel.
Även om det är ett riktigt bra spel som har, för mig, en bra idé om företaget, och speciellt om hur de ska tjäna pengar. Därför aldrig EA men istället CD Project och From Software.
Samt gamla godingar som släpps på Steam, för att jag inte betalade för dom när det begav sig 😀.

Medlem

Om man har köpt ett spel typ 4-5 gånger, räknas det som stödköp? haha.

Medlem

Hmm, ja i princip. Men kanske inte på det sättet att jag köpt flera exemplar av det.

Kommer nog t.ex. köpa allt Simogo gör "bara för att" även om jag egentligen inte kanske skulle köpt spelet annars. Sayonara Wild Hearts t.ex. Så det är väl på utvecklarnivå mer då när man hittat något de tidigare gjort man verkligen känt för.

Annat exempel är väl Subnautica, som jag spelade första gången gratis via Epic. Hade aldrig gett det en chans annars. Spelet blev fasen GOTY för mig i princip så tog och köpte "uppföljaren" i tidig early access bara för att jag ville sponsra dem oavsett. Kommer ändå vänta på en färdig release innan jag spelar det.

Medlem

Sist köpte jag nygjorda Commodore 64 spelet Fix it Felix. Det var valfritt att betala. Men jag tyckte det var så pass välgjort att jag ville pynta.

Geeks Gaming

Jajjemen, speciellt spel från utvecklare som får oförtjänt lite uppmärksamhet.
Ett exempel:

För något år sedan fick jag ”oxenfree” ”gratis” genom någon bundle eller liknande. Jag gillade det så mycket och tyckte det fick på tok för lite uppmärksamhet så jag köpte två exemplar till och gav bort

Medlem

FIFA och NBA intalade man sig innan Haah, nu bojkottar jag dem och köper endast när det är för en spottstyver. Knappt äns då för att de har blivit så fruktansvärt själlösa.

Kommer att stödköpa ett spel från Madagaskar då min sambo är därifrån, https://store.steampowered.com/app/1107730/DAHALO/ verkar vara en hel del skavanker men det är en kul grej och de behandlar ett aktuellt problem från södra Madagaskar. + att de pratar malagasy så sambon blev jätteglad när hon hörde det

De påstår även att 1$ av varje sålt spel ska gå till offren av Dahalo så förhoppningsvis kommer en del pengar dit också.

Annars har det blivit något i early access som får väl anses vara ett stödköp?

Gnällkuk

Absolut, men det kan vara lite olika anledningar. Oftast är det för att stötta ett spel jag tycker verkar intressant genom early access. Enda undantaget är nog Cyberpunk 2077 som jag förbokade via GOG för att jag tycker de förtjänar all deg de kan få efter Witcher 3.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Nej, jag köper endast spel jag tror på och vill spela, inga stödköp.


signatur

I drank what?

Medlem

jag har köpt dark souls tre gånger, dark souls 2 två gånger och dark souls 3 två gånger.

om detta är något att lita på så blir det nog ett till köp av bloodborne också.

om dessa räknas som faktiska stödköp vet jag inte, men jag köper gladeligen fromsoftspel flera gånger om.

Medlem

Spel som för mig har varit 5/5, har jag köpt både till pc & konsol. T.ex Divinity original sin 2, xcom 2 m.fl..
Har nog mer tänkt att spelen förtjänat det, än att utvecklarna behöver det.
Skulle nog kalla de för "kärleks köp" än stödköp.

Medlem

Får väl vara ärlig och svara "ja" på frågan


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Köper då och då en del spel som är i Early access för att stötta mindre utvecklare om det rör sig om ambitiösa projekt med utvecklingspotential. Senast blev det ATOM RPG Trudograd av gänget bakom ATOM RPG (ett hett tips till er som gillar de gamla Fallout-spelen. ATOM-spelen utspelar sig i Sovjet/Ryssland.)

Har nog aldrig köpt ett spel jag egentligen inte vill ha bara för att stödja ett visst företag direkt, däremot köpte jag Witcher 3 på GOG istället för Steam bara för att CDP skulle få hela kakan för sig själv.

Medlem

Köpte Mutant Year Zero: Road to Eden och Hellblade: Senua's Sacrifice för att jag ville stödja dem, sen testade jag spelen och det visade sig att de var riktigt bra men från början var det för att stödja dem


signatur

Man mår bra av Apple produkter!

Medlem

Njäe, men jag har då definitivt köpt spel jag piratkopierade när jag var yngre och inte hade pengar för att göra rätt för mig i efterhand, även om jag inte hade några planer på att spela dem igen. Fast det är ju inte riktigt samma sak.

Medlem

Egentligen är alla mina spel stöttande av spelutvecklare. Några dubletter har det blivit om det är det som efterfrågades


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem

Har horder av indiespel som jag aldrig kommer spela.

Medlem

Det har hänt. Nu för tiden är det mer att jag köper ett spel som kanske inte faller mig i smaken och då brukar jag strunta i att kräva pengarna tillbaka om det är en mindre men seriös utvecklare.

Sen brukar jag köpa endel Early Access tidigt när de knappt är spelbara om jag tror att det har potential.

Medlem

Har köpt saker i free to play spel för att stödja de gånger jag fått ut nått av spelen. Hawken var ett sådant. Hade tillräckligt roligt och lirade nog mycket för att visa min uppskattning genom att handla i spelet så att utvecklaren skulle få in några kulor.

Medlem

Yes. Köpte Thimbleweed Park två gånger. En gång på Steam och en gång till Switchen, enbart för att Ron Gilbert ska känna motivation att göra fler spel i samma stil. (vilket det nu verkar bli iom Delores minispelet!?! Hell yeah!!!)

Medlem

Det har jag. Senast var utsökta Panzer Dragoon Remake. Dels för att jag älskar serien och dels för att visa att jag bryr mig och stödjer deras arbete. Väntar nu på zwei-remaken och drömmer om Saga.

Det spel jag köpt om flest gånger är givetvis Dark Souls. Äger det till 360, PC, PS4 och Switch 😄

ELF
Medlem

Tror aldrig jag köpt ett spel utan att spela det bara för att stödja utveklaren, men ett eller flera dlc där emot om ett spel har varit gratis och jag verkligen har gillat det.

Där emot om jag har införskaffat ett spel gratis då det inte gått att få tag på i drm fri form och jag spelat och gillat det så har jag köpt det direkt när det släppts på GoG, även om jag kanske inte kommer spela det igen.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Stephan:

Njäe, men jag har då definitivt köpt spel jag piratkopierade när jag var yngre och inte hade pengar för att göra rätt för mig i efterhand, även om jag inte hade några planer på att spela dem igen. Fast det är ju inte riktigt samma sak.

Wow. Det var stort.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Japp, köpte 5 kopior av Fortnite så Epic skulle klara sig.

12
Skriv svar