Vad gör streaming med vår syn på ägande?

It's not a lake, it's an ocean
Vad gör streaming med vår syn på ägande?

En äldre arbetskamrat frågade en betydligt yngre kollega vid lunchbordet om hon ville låna en film på DVD. Hon såg både road och förvånad ut. DVD? Någon DVD-spelare hade hon aldrig haft. Jag noterade hur alla runt 30 år och nedåt alla verkade lika roade över erbjudandet. Vem ser på film på skiva, liksom? Detta fick mig att inse att jag tillhör en annan generation, även om min kollega är betydligt äldre än jag.

Det har länge tagits för givet att film, musik och spel på skiva är på utdöende. Att framtiden är digital. Än är varken CD-skivan, fysiska spel eller ens DVD-filmen helt döda, även om försäljningen minskar för samtliga till förmån för streaming och nedladdning. Men som en småskalig spelsamlare som gillar att ha mina spel, men även filmer, tillgängliga i hyllan närhelst jag önskar ser jag med viss oro på en framtid då jag inte kan köpa mina spel och filmer på skiva längre.

Streaming har tagit över alltmer när det gäller TV och film. Microsofts Game Pass och kommande xCloud samt Googles Stadia är försök att göra något liknande i spelbranschen.

Jag har börjat fundera på vad denna utveckling gör med vår syn på ägande.

Tjänster som Netflix roterar ju in och ut sitt material. Plötsligt är en film eller serie borta, ersatt av något annat. Fördelen med att faktiskt ha samma produkt på skiva i hyllan är att detta inte kan ske, förutsatt att skivan inte går sönder. För många yngre verkar detta inte vara ett problem över huvud taget. De reflekterar inte över det och känner tydligen inte att de behöver ha tillgång till något fysiskt alls.

Att Sony nu lanserar en PS5 utan skivläsare är förstås ett tecken i tiden. Alltfler köper spel digitalt, så Sonys beslut är helt logiskt.

Jag har inget emot streamingtjänster, de är ett jättebra komplement och tillgängligheten gör dem väldigt tilltalande att använda. Men jag vill gärna ha alternativ. Långt ifrån allt finns ju på HBO eller Netflix, och att inte längre ha några spelfodral skulle faktiskt kännas... tomt.

Hur ser ni på denna utveckling? Bryr ni er om att spel på skiva förmodligen är på väg bort eller bejakar ni utvecklingen? Och, kanske på ett lite mer filosofiskt plan, vad tror ni att streaming gör med vår syn på ägande när ett företag bestämmer vad vi ska ha tillgång till och när?


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Geeks Gaming

@Ruffles: Jag tror det är viktigt att man redan nu skiljer på streaming som prenumerationstjänst (Netflix/HBO/psnow/xcloud etc) och streaming som teknik.

Det finns ju fortfarande tjänster där du kan köpa spel/filmer för att sedan streama det.
Inga konstigheter här, eller hur? Mjo, det kan bli beroende på hur det går för plattformen där du köpt varan.

I min mening krävs det mycket tydligare regler/lagar. Har du köpt en film så ska licensen sträcka sig längre än tjänsten du köpt den av, den bör sträcka sig hela vägen till filmbolaget så där inte är några tveksamheter om att du äger rätten till att titta på den.

Säg att du köper en film av sfanytime. Tjänsten går skit och stänger. Om jag inte missuppfattat allt helt fel så riskerar man att bli av med köpet.
Detsamma gäller steam (om det nu förmodan skulle kursa). Nu har det inte hänt ännu att en mediejätte kursat/stängt ner men det är nog bra att redan nu slänga in lagar på plats

Ambassadör
League of Legends

Jag använder mig nästan uteslutande av streaming när det kommer till underhållning. Jag har även en helt annan syn på ägande än vad, exempelvis mina föräldrar har, som du säger @Ruffles. Jag ser ingen anledning att äga saker som jag inte använder konstant. Vare sig det är en film eller en bil.

Jag har dock ändrat syn den senaste tiden, hade du frågat för ~2 år sedan hade jag sagt att jag vill äga det jag använder.

Sen tycker jag att utvecklingen har vänt bakåt. Anledningen till att jag gillar streaming och att inte äga saker är att jag kan hyra det jag är i behov av för en kort stund. Men mer och mer tycker jag går mot exklusivitet och begränsningar som påminner om TV-paket och liknande.

Edit: Lite av en lögn i första meningen. När det kommer till spel köper jag det, dock digitalt.

Bra fråga. Jag har dock en annan fundering relaterat till detta, nämligen att streamingtjänsterna skulle hjälpa oss få allting samlat på ett ställe med en service. Istället för vi måste ha TV1000 och Canal+ och Viasat abonnemang. Vad som har hänt nu är dock att de stora streamingtjänsterna ersätter inköpt innehåll med sina egna producerade serier och filmer, vilket är coolt i sig men det gör att vi är tillbaka i samma situation som tidigare. Vill du se allt måste du nu ha Netflix/HBO/AppleTV och Disney+. Hur det kommer påverka vårt tittande vet jag inte. Förmodligen kommer den ökande konkurrensen ge oss ännu bättre serier men mer splittrad tittar bas.

Dock så kan man ju plöja en serie på Netflix en månad och sen säga upp och sen ta HBO en månad och sen säga upp.

PS. För att svara på din fråga, jag tror ägande vad gäller film och tv-spel kan förändras till digitalt "ägande" helt. Till skillnad från böcker så påverkas inte själva upplevelsen av mediet. Det är nog mest samlare eller folk som vill sälja spelen efter att de spelat dem som kan tänkas köpa. DS.

Quake-konnässsör

Jag köper alltid filmer / serier på skivor, mest för att jag har lite sämre internet och kan inte riktigt se dem i den kvalitén jag vill. När jag köper då på skiva köper jag de jag är säker på är bra eller underhållande, vågar alltså inte köpa något jag inte är så insatt i eller vågar lägga pengar på.

Men med Streaming så öpnnar det upp möjligheter att kanske fler börjar se på filmer och serier som inte annars personer hade vågat att köpa? Tar min mor som ett exempel, hon började för någon vecka sedan se på Full Metal Alchemist, en anime. Hon har aldrig varit intresserad av den typen av underhållning, men ihop med streaming så vågade hon lägga tid på ett par avsnitt och fastande för berättelsen som serien förmedlar.

Det öppnar möjligheter, men alternativ är bra för oss som bryr sig om kvalité på det man ser. Sen när det gäller anime så kanske det inte är lika hårt då kvalitén går att se även för mig med lite sämre lina.

Avstängd
Skrivet av Ruffles:

En äldre arbetskamrat frågade en betydligt yngre kollega vid lunchbordet om hon ville låna en film på DVD. Hon såg både road och förvånad ut. DVD? Någon DVD-spelare hade hon aldrig haft. Jag noterade hur alla runt 30 år och nedåt alla verkade lika roade över erbjudandet. Vem ser på film på skiva, liksom? Detta fick mig att inse att jag tillhör en annan generation, även om min kollega är betydligt äldre än jag.

Det har länge tagits för givet att film, musik och spel på skiva är på utdöende. Att framtiden är digital. Än är varken CD-skivan, fysiska spel eller ens DVD-filmen helt döda, även om försäljningen minskar för samtliga till förmån för streaming och nedladdning. Men som en småskalig spelsamlare som gillar att ha mina spel, men även filmer, tillgängliga i hyllan närhelst jag önskar ser jag med viss oro på en framtid då jag inte kan köpa mina spel och filmer på skiva längre.

Streaming har tagit över alltmer när det gäller TV och film. Microsofts Game Pass och kommande xCloud samt Googles Stadia är försök att göra något liknande i spelbranschen.

Jag har börjat fundera på vad denna utveckling gör med vår syn på ägande.

Tjänster som Netflix roterar ju in och ut sitt material. Plötsligt är en film eller serie borta, ersatt av något annat. Fördelen med att faktiskt ha samma produkt på skiva i hyllan är att detta inte kan ske, förutsatt att skivan inte går sönder. För många yngre verkar detta inte vara ett problem över huvud taget. De reflekterar inte över det och känner tydligen inte att de behöver ha tillgång till något fysiskt alls.

Att Sony nu lanserar en PS5 utan skivläsare är förstås ett tecken i tiden. Alltfler köper spel digitalt, så Sonys beslut är helt logiskt.

Jag har inget emot streamingtjänster, de är ett jättebra komplement och tillgängligheten gör dem väldigt tilltalande att använda. Men jag vill gärna ha alternativ. Långt ifrån allt finns ju på HBO eller Netflix, och att inte längre ha några spelfodral skulle faktiskt kännas... tomt.

Hur ser ni på denna utveckling? Bryr ni er om att spel på skiva förmodligen är på väg bort eller bejakar ni utvecklingen? Och, kanske på ett lite mer filosofiskt plan, vad tror ni att streaming gör med vår syn på ägande när ett företag bestämmer vad vi ska ha tillgång till och när?

Det är inte företagen som bestämmer vad vi ska ha tillgång till och när.
Det är konsumenterna som visar mega företagen vilken väg dem ska gå.
Och är företagen bra på att lyssna in. Då blir den nya vägen något dem tillsammans går.

Företagen jobb är att bara skapa verktyg som konsumenterna vill ha.

Medlem

Jag köper hellre filmer och musik, även om jag börjat köpa det sistnämnda digitalt.
Jag vill vara säker på att jag har kvar filmerna och musiken jag gillar, och kan se eller lyssna när jag vill.
Det finns knappast någon garanti att t ex. Spotify alltid kommer ha kvar ett visst album jag gillar.

Medlem

Jag tycker att problemet med digital media är att man aldrig riktigt "äger" det. Även om jag köpte en fysisk CD eller DVD (musik,film, spel) så var jag fast bunden till det formatet. Musiken på en CD-skiva kunde jag bara spela i en CD-spelare, inte via en MP3-spelare. Filmen jag köpte på DVD kunde jag inte spela på min Padda. Samma gäller spelen, bundna till ett format/konsoll.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Konstig Inombords:

Det är inte företagen som bestämmer vad vi ska ha tillgång till och när.
Det är konsumenterna som visar mega företagen vilken väg dem ska gå.
Och är företagen bra på att lyssna in. Då blir den nya vägen något dem tillsammans går.

Företagen jobb är att bara skapa verktyg som konsumenterna vill ha.

Så kan man ju se på saken i all enkelhet. Men det är fortfarande Netflix m.fl. som bestämmer när en film ska läggas till och plockas bort. Inte du eller jag som kund.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

@Ruffles: I senaste avsnittet av Historiepodden så målar Daniel Hermansson upp en arkeologiskt utgrävning på 2100-talet där man bara hittar "metallföremål". Han snuddar nog rätt mycket på din frågeställning där upplever jag.

Mitt ägande av fysiska saker har jag alltid uppskattat mer eller mindre. På något vis tycker jag det är lite jobbigt att slänga bort gamla PC-spel och dvder, det jag gillar med PS4 är också att man kan se filmer på den. Jag gillar också att äga musikalbum på CD och bränna samlingsskivor som man kan spela i bilen. I början så gillade jag inte heller steam för man var tvungen att vara ansluten till internet, när man inte ens körde onlinespel. På min PS4 så har jag bara fysiska spel utom ett, det känns på något vis att spelen är "mina" när jag har skivorna. När du säger att PS5 inte kommer att ha DVD-läsare så känner jag mig inte så jätteglad av det rent spontant, man borde kunna som konsument få välja själv för det finns alltid en efterfrågan på det.

Jag har netflix och tycker det är gött med streaming idag, det är gött att man kan använda sig av Google Doc när man gör arbeten med jobbarkompisar eller klasskamrater under en utbildning, informationssamhället är otroligt frihetligt om man jämför med 2008 exempelvis. Jag har förstås spotify för när det kom så blev min musiksmak så mycket bredare och bättre än vad jag hade innan. Vi konsumenter har kanske överskott på frihet men det är svårare att ta del av det om man exempelvis har dåligt internet eller sämre ekonomi.

En fördel med att äga en skiva är att det blir ett tidsdokument, skivan jag brände 2010 återspeglar vad jag gillade då och hur jag troligen kände för livet då. Ett spel återspeglar vad som var populärt då och även med filmer.

Medlem
Skrivet av Konstig Inombords:

Det är inte företagen som bestämmer vad vi ska ha tillgång till och när.
Det är konsumenterna som visar mega företagen vilken väg dem ska gå.
Och är företagen bra på att lyssna in. Då blir den nya vägen något dem tillsammans går.

Företagen jobb är att bara skapa verktyg som konsumenterna vill ha.

Jag är inte helt övertygad om "köpviljan" alltid finns, för företagen bestämmer ju mer eller mindre vad som finns på marknaden. Det finns många floppar helt klart men det känns som företagen ibland är fega för sitt eget bästa ibland. Exempelvis att EA games kräver att man måste ha Orgin för att man ska spela deras spel där och inte Steam (och andra tjänster om det finns) för det tror jag EA games hade vunnit på i längden. De hade fortfarande varit bland de största om man hade kunnat spela deras spel på steam.

Sedan är det ju enklare att falla för det som är mest bekvämt. Musikbolagen väljer också vilka artister det ska satsas på och det är dom som också spelas på listorna, det är en fördel om många gillar musiken men det är ju samtidigt musikbolagen som levererat musiken till dom.

Ett scenario: En tjänst som heter "megaplay" kommer ut på marknaden och du kan genom att betala xx kr/mån för att kunna se Premier Leuge och La Liga om du bara gillar de serierna. Megaplay har ett avtal med viaplay och cmore om rättigheterna.

Jag skulle faktiskt tro att megaplay hade funkat väldigt bra eftersom man i så fall slipper ligorna på viaplay som man ändå inte vill se och deras tv-serier som annars suger. Om man tycker det.

Åt andra sidan verkade inte som att strive slog i genom helt heller trots man hade möjligheten att se serier via en tjänst utan att behöva vara ansluten till Cmore och betala jättemycket i månaden.

Medlem

En sak är säker:

Jag saknar ingenting av tablå-TV. Enda gången jag ser är när det är direktsänd sport. När jag var yngre föredrog jag videoinspelade program (så man kunde köra förbi reklamen).

Gnällkuk

Fysisk media kommer antagligen att dö ut, eller bli väldigt dyr är min spontana tanke. Det finns ju en del argument till varför man ska äga en fysisk kopia när det gäller t ex film och tv-serier men för majoriteten finns det ingen större vits mot digitala lösningar på sikt.

Vi ser ju en stark uppgång för piratkopiering igen, med fler aktörer på marknaden är utbudet mer splittrat än någonsin, lägg där till att det finns regionsbegränsningar så kan du ha en aktiv prenumeration på flera tjänster, men ändå inte se de filmerna eller serierna du allra mest vill ha.

Det är intressant hur de stora företagen aldrig tycks kunna hänga med ordentligt i antingen utvecklingen, eller så har de andra beslut bakom som istället bidrar till piratkopiering som de sedan gråter ut högljutt om hur det "dödar" industrin när det i själva verket är de själva som är anledningen till en stor del av piratkopieringen.

Skivbolagen kämpade med näbbar och klor för att döda Napster, Bearshare, LimeWire och allt vad de nu hette. Sen lanserade ett gäng grabbar en tjänst för att strömma musik lagligt och även om det var mer än gråzon för en hel del musik på Spotify i början så var det precis den här produkten de ville ha och var mer än villiga att betala.

Nästa stora steg var när Netflix fick sitt genomslag när man övergav uthyrning av fysisk media till att strömma den istället. Än en gång så stördök piratkopieringen. Nästa stora problem för dem att lösa är att dels bli av med regionsbegränsningarna för sitt innehåll och sen behöver utbudet samlas så att det går att se fler av bolagens innehåll på en plattform, alternativt samarbeten dem emellan.

När det gäller rätten/licensen att spela upp materialet när som helst, hur mycket som helst är det givetvis också en viktig nöt att knäcka, däremot är den klart viktigare att garantera/erbjuda för musik. Samma album, samma låt kan spelas oändligt mycket och fortfarande skänka så mycket njutning, detsamma kan inte riktigt sägas om film och tv-serier.

Visst ser man om filmer och framför allt kanske tv-serier, men jag undrar hur vanligt det egentligen är om man slår ut det på ett snitt. Mitt intryck är att det som oftast konsumeras flertalet gånger är komediserier, men det slötittas generellt sett så behovet av kvalité kan väl diskuteras.

Film på fysisk utgåva känns mest för den som antingen gillar att samla, eller är väldigt intresserad av film och varit intresserad av bluray-utgåvor för att få maximal kvalité. I takt med att utvecklingen blir bättre när det kommer till komprimering av digitalt ljud och bild så minskar behovet av fysisk media.

Dessutom börjar det ju bli klart vanligare att film- och teknikintresserade rippar sina filmer och musikalbum för att ha dem tillgängliga digitalt via en NAS t ex. Jag har svårt att se att fysisk media kommer ha någon större roll i framtiden.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Samma album, samma låt kan spelas oändligt mycket och fortfarande skänka så mycket njutning, detsamma kan inte riktigt sägas om film och tv-serier.

De flesta poplåtar är omkring 3-4 minuter långa. När det kommer låtar du inte är så förtjust i på en CD-skiva eller Spotify trycker du bort den utan att det påverkar så mycket.

En långfilm varar i timmar. TV-serieavsnitt är ofta 30 minuter eller en timme. Ser du inte allt är det ofta du inte hänger med i handlingen.

Däremot tror jag många korta sketcher från gamla TV-program eller scener ur komediserier fortfarande kan uppskattas, och delas ibland på sociala medier.

Gnällkuk
Skrivet av Swedengamer:

De flesta poplåtar är omkring 3-4 minuter långa. När det kommer låtar du inte är så förtjust i på en CD-skiva eller Spotify trycker du bort den utan att det påverkar så mycket.

En långfilm varar i timmar. TV-serieavsnitt är ofta 30 minuter eller en timme. Ser du inte allt är det ofta du inte hänger med i handlingen.

Däremot tror jag många korta sketcher från gamla TV-program eller scener ur komediserier fortfarande kan uppskattas, och delas ibland på sociala medier.

Det finns andra genres än pop Dessutom har du friheten att skapa dina egna spellistor, lite det som är det fiffiga. Mina klassiska favoritalbum har jag nog veckor av speltid på vid det här laget, filmer ser jag otroligt sällan om, tv-serier än mindre.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

För mig är det lite 50/50.

Jag är helt på samma sida om att använder du dig av streaming så äger du inte själva materialet, utan du hyr en tjänst, där företaget bakom tjänsten bestämmer vad som ska visas och vad som ska tas bort. Har för mig att jag var mitt i och se på en TV-serie på Viaplay (eller om det var Netflix), och den togs bort innan jag vart klar.
Fördelarna jag ser med streamingtjänster är lite det en annan påpekade tidigare; att man har möjligheten till att titta/lyssna på något du annars inte hade köpt alls. Och det är lite samma med TV-serier som man tittade på TV under 90-talet.

Däremot om det är serier eller musik jag verkligen gillar så köper jag Box-setet/albumet, så att jag har det tillgängligt när jag väl känner för att jag vill se om det.

När det kommer till filmer så är det antingen att jag ser den på Bio eller köper Blu-Ray versionen. Vissa har jag sett genom streamintjänster (igen, om trailer eller 'first impression' har känts rätt meh).

När det kommer till spel; på PC så kör jag genom Steam/Epic Games/Origin, men alla mina spel är nästintill Multiplayer bara. Single-player spel brukar jag köpa fysiskt till konsol, där jag vet att blir jag sugen på att spela om något spel så kan jag bara gå till hyllan och plocka fram det spelet.

Jag hoppas att fysiskt medium när det kommer till Spel, Film, Serier och Musik stannar kvar flera år framöver. Blir det dyrare så är det något jag får leva med, men jag väljer hellre det än att bara ha något tillgängligt över streaming-plattform (som sen kanske blir bortplockad).

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Det finns andra genres än pop Dessutom har du friheten att skapa dina egna spellistor, lite det som är det fiffiga. Mina klassiska favoritalbum har jag nog veckor av speltid på vid det här laget, filmer ser jag otroligt sällan om, tv-serier än mindre.

I detta sammanhang avser jag med ordet pop "all populärmusik" (självklart räknar jag med alla sorters rock, disco med mera).

Medlem

Jag bryr mig inte längre om att äga spel. Spel ger mig upplevelser precis som en resa. Den ger mig minnen men inte kan jag äga den eller återleva den igen. Spel är en färskvara som ska njutas i nuet! Detta gäller andra fysisk media också för min del. Jag bryr mig inte om ettor och nollor ligger på en plastskiva eller kommer flygande genom fibern. Data som data.

Medlem

Jag ser inga som helst problem med det. Det är rätt skönt att slippa hålla reda på fysiska filmer, cd-skivor och spel.

ELF
Medlem

Kan väl tänka mig att streama filmer och serier men har faktiskt aldrig gjort det. Köper heller inte skiva. Musik vill jag där emot alltid ha lagrat lokalt så att jag alltid kan komma åt det. Så musik har jag köpt några ggr via Google Music.

När det kommer till spel så särskiljer jag på singleplayer och multiplayer.
Multiplayer spel spelar ingen roll om jag "äger" dem eller ej då de ändå slutar fungera när servrarna stängs av.
Singleplayer spel där emot vill jag verkligen äga. Säger inte nej till fysisk utgåva, men det går lika bra med digitalt så länge de är drm fria (GoG for president). Vill kunna installera och spela mina spel när och hur som helst med eller utan uppkoppling.
Tror förövrigt att jag aldrig kommer streama något spel, inte äns multiplayer. Skulle annars vara ifall jag streamar från egen server hemmifrån om jag är någon stans.

Har gått och blivit lite av en datahoarder ;p


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

Jag håller med trådskaparen. Jag föredrar fysisk media för att det ger mig frihet att spela mina spel när jag vill det och min spelsamling har inget bäst före datum. Jag äger konsoler med fysiska spel där online tjänsten/butiken tagits ned. Spel jag aldrig skulle kunna komma åt längre om det inte vore för mina fysiska ex.

Ett annat problem med streaming tjänster är sättet användande och popularitet mäts på. Det är ofta detta som bestämmer vilka rättigheter streamingtjänsterna är beredda att betala för när de skall visa innehåll. Det är också därför tex Netflix byter innehåll. Detta gör att smala spel som inte har den popularitet som urvattnade men populära trippel A spelserier med gigantiska marknadsförings budgetar har inte kommer att finnas tillgängliga länge, om alls. Det innehåll som är tillgängligt är också det som kommer bygga framtida spelares preferenser för spel då de inte kan ta ställning till spel som de inte har möjlighet att testa eller ens vet existerar.

Allt detta kommer leda till att utbudet i stort sett består av, och kontrolleras av, de stora spel publicisterna så som EA och Activision/Blizzard. Stora drakar som redan idag visar stor räddhågsenhet inför risken med att vara innovativ i speldesign och testa nya saker framför att släppa urvattnade spel i serier de kan mjölka. Likt musikbranchen och framväxten av popmusiken i spåren av radions toplistor så leder det även till korta och intensiva spel som måste fånga spelaren direkt med högt tempo för att vinna popularitet vilket gör att djup offras. Så länge folk inte vet bättre, då det är det enda utbud framtidens spelare möts av, så kommer få klaga.

Så kontentan av det hela är att ägande hos oss som slutkund lägger en stor del av konsumentmakten i våra händer. Det ger fler och djupare spel en möjlighet att se världen och uppmuntrar innovation. Streamingtjänster lägger all makt i handen på publicisterna när vi endast hyr tid i ett ständigt utbytbart bibliotek av titlar.

Avstängd
Skrivet av Ruffles:

Så kan man ju se på saken i all enkelhet. Men det är fortfarande Netflix m.fl. som bestämmer när en film ska läggas till och plockas bort. Inte du eller jag som kund.

Är ganska säker på att du fick en hymn av vad jag mena.
Och om du missade vad jag menade.

Då kan jag ta och anstränga mig lite.
Självklart gör företagen inte allt för konsumenten.

Men företagen har en bra uppfattning om vad människan vill ha.
Och det kan diskuteras vad jag menar med föregående mening.

Jag är ganska säker på att företagen vet vad en människa vill ha.
Och kan därmed inte bete sig hur den vill.

Och, visst. Det går också att diskutera.
Men min mening är. Utan konsumenten.
Är företagen inget.

Så jag är någorlunda säker på att dem tar hänsyn till saker och ting.
Även när dem byter filmer och så.

Kontot avslutas

Väldigt intressant läsning.

Själv blev jag väldigt intresserad av att äga spel digitalt redan när Wii kom med sitt Virtual Console. Efter det har det bara blivit mer och mer digitaliserat.

Min största oro kring att äga spel digitalt har kommit efter Playstation 3 och Wii / Wii U då det inte går att spela de digitala spelen som man köpt vidare på sin Playstation 4* och Switch.
Men ännu mer oroad blev jag när Wii shop stängdes ner 2019. Det går inte längre att köpa nya spel men man kan än så länge fortfarande ladda ner sina redan köpta spel.

Så jag känner att jag hellre vill äga spelen fysiskt idag än att spelföretagen ska bestämma hur länge jag ska få ha tillgång till deras spel som jag betalat för.

*Äger ingen Playstation 4 men har fått uppfattningen att det är samma sak där


signatur

ゼルダの城

Medlem

Jag köper vissa spel fysiskt för att ha det som minne, skulle gå lika bra med en nyckelring men just nu är det skivor/fodral, sen så har jag mer eller mindre aldrig tagit upp ett spel igen som jag har ”klarat” de så har inget med ägande att göra. Jag gör som tiden, går framåt! Har jag sett en film/serie eller klarat ett spel så är det bra så, det inget mervärde i att ”äga” saker på de sättet.


signatur

Man mår bra av Apple produkter!

Medlem

Jag nöjer mig med portal- eller terminalägande. Där jag äger slutterminalerna för min konsumtion genom portaler som medger denna åtkomst.

Det kommer alltid finnas något som underhåller genom dessa, så tillvida att det inte blir någon form av kollaps och då har vi föga gagn av lyxkonsumtion ändå.

Min vision är att en fullkomligt transparent plattform etableras för licenshantering av den underhållning man har rätt till, rimligen konstruerad på blockkedjeteknik. Sedan är alla anslutna via ett jättelikt P2P-nätverk där några av de större profitörerna också har ett driftsansvar sätt till rå datakraft utan att för den delen kunna utöva inflytande över plattformen.

Slutanvändare kan också bidra med sin datakraft i utbyte mot krediter som nyttjas för att ta del av dess utbud.

Tar inte hänsyn till media här, men fantasin sätter inga gränser.

Medlem

Jag köper filmer på DVD, då jag ännu inte äger en BluRay spelare, men det kommer nästa gång jag uppdaterar hemmabio anläggningen. Jag köper kanske 2-3 filmer per år, filmer som jag älskar och då gärna med så mycket extramaterial/directors cut som möjligt. Det, tillsammans med ovissheten om filmen finns kvar om 1 år på exvis Netflix, gör att fysisk fortfarande slår digital - det är inget som man behöver disktutera, utan är ett faktum.

När det gäller spel så samlar jag på retrospel, så... Ni förstår


signatur

:: Regimus neque hostis :: Retrospelande Skaraborgare som har en backlog från 1984 ::

Medlem
Skrivet av bronie:

Jag tycker att problemet med digital media är att man aldrig riktigt "äger" det. Även om jag köpte en fysisk CD eller DVD (musik,film, spel) så var jag fast bunden till det formatet. Musiken på en CD-skiva kunde jag bara spela i en CD-spelare, inte via en MP3-spelare. Filmen jag köpte på DVD kunde jag inte spela på min Padda. Samma gäller spelen, bundna till ett format/konsoll.

Fast det har ju alltid gått att rippa och ändra format.


signatur

autograph

Medlem

har långt för mkt spel för att ha dom i fysisk form och spelar sällan spel äldre än några år, digitalt är smidigt. jag har inte använt skivor på minst 15 år. har många ssd och mkt plats för spel. formaterar datorn med win10 på usb och så vidare, smooth som fan

tog bort skivspelaren i datorn typ 2004 lr nåt tom, för jag tyckte den slöade ner hur snabbt datorn startar


signatur

//monster

Medlem

Jag tror att synen på underhållning har ändrats också såtillvida att utbudet är så enormt att det liksom inte spelar någon roll ifall det inte är beständigt. Det finns ändå fler bra grejer än gemene person har tid att konsumera och antalet blir ju inte färre om man räknar med allt äldre bra också.

Medlem

Jag köper alltid de spel, filmer och musik, som jag gillar, fysiskt. Om det bara går.
Och jag vill kunna spela, se och lyssna när jag vill.
Jag gillar att hålla i ett fysiskt fodral, och titta på omslagen.
Plus remaster/remix/extramaterial/directors cut, mm.


signatur

autograph

12
Skriv svar