Microsoft stöttar Epic i käbblet mot Apple

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Är inget större fan av Apple, men i detta fall så tycker jag ändå att de står på den rätta sidan av lagen. Epic bröt medvetet avtalet med Apple, och Apple svarar på det sätt som man förväntar sig att ett företag ska svara när avtal bryts. Avtalet må vara ett förlegat avtal som skapar orättvisa och förluster för utvecklare, men det är ändå ett avtal som utvecklarna skrivit under och gått med på att följa.

Då är det ju inte ens ett "avtal" de brutit utan mer ett villkorsbrott för att få marknadsföra sig på Apples produkter (App Store).

Skrivet av anon_328494:

Det är ju roligt att du försöker. Tror du Ica tar 30 % i vinst på varje vara som säljs?

Vi kan ta mjölk som exempel. Det här kan vara äldre siffror men Ica köper mjölk från Arla för ca 7,39 kr. Den säljs sedan för 9.60 kr. + moms och allt vad det heter.
Så Ica tjänar lite grann på varje såld liter, såklart, då man tillhandahåller varan för kunden.

Det är ingen som påstår att man ska få sälja saker gratis hos Apple, men 30 % är sinnessjukt.

Exemplet rörde väl mer om vilka krav man kan anse sig ha rätt att ställa av ett företag vars tjänster man anser sig ha rätt att använda. Konsum och ICA uppfann och utvecklade ju inte "matbutik", de är bara återförsäljare av någons produkter vilket är anledningen till att de inte tar så stor procent på vinsten. Att Apple/Google tar ut en hög procent av de som vill tjäna pengar på deras system/plattformar är ju knappast konstigt med tanke på utvecklingskostnaderna bakom dessa.

Skrivet av stein896:

Om du inte är nöjd med Coop eller ICA, kan du välja och starta en egen butik. Folk kommer kunna gå in i din butik och betala dig direkt där. Detta kan inte Epic göra på Apples plattformar. Många kunder är låsta till Apples produkter och kan därför inte handla direkt av dig. Konkurrensen är satt ur spel.

Konkurrens...låsta? Hur tänker du nu? Det är lika fritt för Appleanvändare att byta från Apple till något annat som det är för Epic att välja Google eller utveckla sin egen mobila plattform.

Folk verkar glömma att Apple har utvecklat både tekniken, hårdvaran och systemen....datorer, plattor, mobiler, operativsystem och plattformen för att använda godkända appar på deras produkter, en tjänst de erbjuder till alla som vill tjäna pengar på sina alster. Visst är 30% mycket, absolut, men det är ingen som blir tvingad att utveckla appar och marknadsföra dem där heller, och det är verkligen ingen som har rätt att diktera hur de vill tjäna sina pengar genom Apple/Google.

Medlem

30% kontra 12% är en skum diskution att föra i det här fallet då Epic i sin stämning hävdar att Apple borde ge tillgång till andra utvecklare gratis. Vilket Epic inte gör för EGS.
Sedan är det en spännande argumentation Tim för när han tittar på sin egen verksamhet och verkar kunna dra slutsatsen att alla verksamheter fungerar likadant och att 12% således är en vinstbärande marginal. Ännu intressantare blir det när Tim svarat på tweet om varför funtioner inte läggs till snabbare i EGS med att säga att det kostar för mycket pengar att ha fler folk som jobbar med det.

Medlem
Skrivet av martinot:

Japp. Tycker faktiskt att Apple och Google, om något, är betydligt girigare än Amazon när det gäller att ta betalt, och suga ut sina leverantörer som säljer genom deras butiker. Hutlösa vinstmarginaler, för väldigt lite arbete, för Apple och Google.

Dessutom; som kund kan jag välja mellan att handla av Amazon, eller hundratals andra nätbutiker.

Som användare av iPhone/iPad så har jag inget som helst val; kan bara välja mellan Apples butik eller ingen. Snacka om virtuellt monopol!

Är du låst till Nintendos spel när du köper en Switch också tro? Känner du besvikelse när du inte kan spela PS4-spel på din dvd-spelare? Jobbigt när kaviaren du köpte till limpmackan inte blir lika gott blodpuddingen?
Snacka om att prata om äpplen eller rödbetor. Amazon är ju bara en återförsäljare bland tusentals, även om de är stora och inkluderar många olika verksamheter...det var ju inte så att de uppfann "internet" för att sälja andras produkter direkt. Både Apple och Google har ju skapat en mobil plattform att inte bara sälja appar på, utan något att använda dem på också. Hur jämför du det med t ex Amazon?

Visst, jag har flera gånger stört mig på att Apple inte tillåter ALLT innehåll jag vill ha tillgång till genom App Store, men att välja Apple är ett aktivt val jag gjort som konsument. Ingen tvingar mig att välja Apple nästa gång, även om jag fortsätter att komma tillbaka gång på gång. Tänkte faktiskt prova att köpa en Androidplatta nästa gång jag köer en sådan, även om jag avskyr all jäkla bloatware och att det är kartläggande Google som ligger bakom skiten.

Det är inte upp till Epic att ställa krav på en plattform de inte har utvecklat och det är inte upp till dem att avgöra prisbilden. Ska spelutvecklare ifrågasätta priset för UE också då? Den är ju så bra menar jag, och då blir det ju liksom tvingade att använda den...typiskt monopol!

Medlem
Skrivet av anon_328494:

Epic får sälja sina egna saker hur man vill ja. Apple borde inte kunna kräva 30 % av alla andra saker. Jag förstår inte riktigt heller hur svårt det kan vara att förstå. Men vad spelar det för roll. Vi får se hur det här utvecklar sig

Epic för sälja sina saker för vad de vill på sin egna plattform, men inte på Apples. För att få sälja på Apples plattform får de rätta sig efter Apples villkor för att få sälja saker på Apples plattform. Apples plattform är Apples plattform, inte Epics plattform. Epic bestämmer inte över Apples plattform då det inte är Epic som har utvecklat plattformen. Vill Epic utveckla en egen mobil plattform är det fritt fram för Epic att göra det, det är ingenting som har med Apple eller deras plattform att göra.

Gör-det-själv-test! Prova att lägga upp en vara på valfri digital handelsplats som Amazon, Blocket eller Tradera och se hur de reagerar när du kräver att lägga upp dina varor på deras plattformar och enbart betala det du själv anser rimligt. Känn därefter monopol-chocken lägga sig som en våt filt över kroppen.

PS.

Skrivet av hannes.theorell:

Det finns ju en viss poäng i att Apple inte vill ha tredjepartsplattformar som installerar en massa appar som Apple inte har kontrollerat och godkänt. Om telefonen strejkar när någon app gjort något dumt så är det ju Apple som måste hantera det, vanligen som någon form av garantiärende.

Jag håller med, och har flera gånger blivit imponerad över supporten man får av Apple. Det skall tilläggas att jag inte har något att jämföra med, men ändå.

@Ender: I Amazons fall så kör de mer på taktiken att du måste uppge var du införskaffat varan du säljer och sedan tar de kontakt med leverantören själva för att kunna erbjuda samma vara till förlust till dess att du går i konkurs. Sedan när du är ute ur bilden höjer de priset igen för att gå med vinst.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Inaktiv
Skrivet av Ender:

Epic för sälja sina saker för vad de vill på sin egna plattform, men inte på Apples. För att få sälja på Apples plattform får de rätta sig efter Apples villkor för att få sälja saker på Apples plattform. Apples plattform är Apples plattform, inte Epics plattform. Epic bestämmer inte över Apples plattform då det inte är Epic som har utvecklat plattformen. Vill Epic utveckla en egen mobil plattform är det fritt fram för Epic att göra det, det är ingenting som har med Apple eller deras plattform att göra.

Gör-det-själv-test! Prova att lägga upp en vara på valfri digital handelsplats som Amazon, Blocket eller Tradera och se hur de reagerar när du kräver att lägga upp dina varor på deras plattformar och enbart betala det du själv anser rimligt. Känn därefter monopol-chocken lägga sig som en våt filt över kroppen.

PS.
Jag håller med, och har flera gånger blivit imponerad över supporten man får av Apple. Det skall tilläggas att jag inte har något att jämföra med, men ändå.

Ok, det är många som skriver samma sak. Vet inte riktigt varför så många inte förstår poängen. Epic påstår inte att man själva ska bestämma. Man påstår att 30 % är sinnessjukt, och det är sinnessjukt. Svårare än så är det faktiskt inte, men det är skoj att så många försöker få fram nån poäng.

Medlem
Skrivet av Hullken:

Inte den du citerade men jag personligen retar mig mycket mer på Apple än på övriga teknikjättar för att de är så självgoda.

Även många Apple-användare man stöter på i vardagen är självgoda. Typ "Ta bara ner denna i App store ... Vadå? Har du ingen iPhone? *Ser helt oförstående ut* vad menar du?".

Eller kallar surfplattor för "paddor" och tror att alla är ipads.

Fast de måste ju ändå vara dominerande på surfplatte-fronten? Jag kör Windows , men jag skulle aldrig kunna släppa iOS. Det känns ju märkligt att vara arg på ett bolag pga deras användare. Har du sett hur Microsoft presenterar sina Surface-produkter? Knappast någon skillnad från när Apple har press release för nya produkter.

Medlem
Skrivet av Dreijer:

Fast de måste ju ändå vara dominerande på surfplatte-fronten? Jag kör Windows , men jag skulle aldrig kunna släppa iOS. Det känns ju märkligt att vara arg på ett bolag pga deras användare. Har du sett hur Microsoft presenterar sina Surface-produkter? Knappast någon skillnad från när Apple har press release för nya produkter.

Det är de kanske, jag vet inte, vi har ett gäng Android-plattor här hemma. Jag har också en Surface och visst, det är ju lite Apple över det men samtidigt, hur många träffar du på som går och är lite småmalliga över att ha köpt in sig i svensson-massan med en Surface?

Medlem

@anon_328494: Vad jag vet så har vi ingen tillgång till varken Epic, Steam, Apple eller googles vinstmarginal på försäljning av applikationer, så att säga att det är sinnessjukt är väldigt märkligt.

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

@Ender: I Amazons fall så kör de mer på taktiken att du måste uppge var du införskaffat varan du säljer och sedan tar de kontakt med leverantören själva för att kunna erbjuda samma vara till förlust till dess att du går i konkurs. Sedan när du är ute ur bilden höjer de priset igen för att gå med vinst.

Är tyvärr ett tillvägagångssätt som många kör med i mängder av olika branches. Det glädjer mig bl a att Mediamarkt går i uppförsbacke fortfarande. Jag tror tyvärr att de flesta inte vill se den fula sanningen.

Skrivet av anon_328494:

Ok, det är många som skriver samma sak. Vet inte riktigt varför så många inte förstår poängen. Epic påstår inte att man själva ska bestämma. Man påstår att 30 % är sinnessjukt, och det är sinnessjukt. Svårare än så är det faktiskt inte, men det är skoj att så många försöker få fram nån poäng.

Mmm, också skoj av Epic att stämma Apple och Google för att de "tycker" att priserna de tar ut på sina egna plattformar är för mycket. Hur menar du att så många inte förstår poängen? Det kan ju inte bli mer uppenbart, men jag kanske har missat något?

Ifall Epic inte är nöjda med att Google och Apple tar ut en viss % av vinsten andra gör (genom försäljning av/i appar på deras egen plattform) och därmed stämmer dem för det så vet jag inte hur man ska beskriva det på annat sätt än Epic själva anser sig ha rätt att ange villkoren på en plattform som inte är deras egen. Detta genom att bryta mot villkoren i något som närmast går att likna vid en kupp.

Jag har också åsikter, men jag har än så länge inte stämt någon för att hens åsikter inte överensstämmer med mina egna.

International
Man of Mystery

@lerb: Precis, väldigt bra sammanfattat tycker jag.


signatur

Time flies like the wind
Fruit flies like bananas

NuZ
Testpilot

Är väl mtx de bråkar om? Att Apple hotar gratisappar att använda mtx. Att de tar även 30% på varje köp i appar osv?

Inte att just Ica/Coop tar 30% av mjölken. Utan även 30% av det som Arla säljer själva och hotar med att plocka ner varorna i ända butiken i byn om de inte gör det


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Skönt att vi kunde samla alla experter i samma kommentartråd i vilket fall.

Medlem

Det är apple som förlorar mest . Om Unreal Engine blir blockad.
Rätt många spel som använder spel motorn.
Så princip så kommer App store bli exit store.

eld
Medlem
Skrivet av Bojkott:

Faktum kvarstår dock att det finns gott om andra alternativ till Apple, och därmed är deras metoder, hur hårda de än må vara, inte konkurrenshämmande eftersom konkurrensen äger en betydligt större del av marknaden som tillåter mer än vad Apple gör. Att Epic råkar ha en stor del av sin målgrupp på IOS ger dem ingen rätt till särbehandling, och absolut ingen rätt att bryta avtal.

Men det är ju det det inte gör, du kan inte tänka "jag gillar inte 30% så jag går någon annan stans". Du måste släppa din app till iphone om du vill nå en lukrativ marknad, och när du väl väljer att släppa på en iphone så måste du välja app store, och du måste gå med på 30%.

Epic vill säkerligen ha massa mer pengar, men de kommer inte få en särbehandling om de kräver att alla ska få precis samma behandling, en särbehandling fungerar bara om enbart de får den.

Medlem
Skrivet av eld:

Men det är ju det det inte gör, du kan inte tänka "jag gillar inte 30% så jag går någon annan stans". Du måste släppa din app till iphone om du vill nå en lukrativ marknad, och när du väl väljer att släppa på en iphone så måste du välja app store, och du måste gå med på 30%.

Epic vill säkerligen ha massa mer pengar, men de kommer inte få en särbehandling om de kräver att alla ska få precis samma behandling, en särbehandling fungerar bara om enbart de får den.

Det hela började som en förfrågan om särbehandling.
https://www.fz.se/nyhet/284144-apple-epic-games-bad-om-sarbeh...

Sweeney och Epic sket med andra ord i andra till en början. De fick ett nej från Apple och bestämde sig då för att stämma Apple. Hade Epic fått ett ja så hade vi mest troligt inte haft en aning om det.

Medlem
Skrivet av Varmkorv:

Det är apple som förlorar mest . Om Unreal Engine blir blockad.
Rätt många spel som använder spel motorn.
Så princip så kommer App store bli exit store.

Rätt många spel ja, men inte mer än de. Vad tror du spelutvecklare som vill profitera på Apples enorma marknad kommer göra ifall Epic schabblar bort möjligheten att använda UE på den? En ledtråd; det kommer att bli ett Epic Exit, inget annat.

Skrivet av eld:

Men det är ju det det inte gör, du kan inte tänka "jag gillar inte 30% så jag går någon annan stans". Du måste släppa din app till iphone om du vill nå en lukrativ marknad, och när du väl väljer att släppa på en iphone så måste du välja app store, och du måste gå med på 30%.

Epic vill säkerligen ha massa mer pengar, men de kommer inte få en särbehandling om de kräver att alla ska få precis samma behandling, en särbehandling fungerar bara om enbart de får den.

Det är tungt när man får ta del av del av en lukrativ marknad man inte skapat, men ändå måste betala för det...tung.

Tror du verkligen på Epics "Vi ställer oss på barrikaderna för folket" trams? De skiter väl i "alla andra" så länge de får en större bit av kakan, vilket är det enda de vill ha.

Medlem

Haha vafan är det för tomtar som försvarar apple? Skulle ni försvara Microsoft om dom tog betalt av alla 3e parts program till windows? Tvinga utvecklare och annat att släppa sitt på microsoft store? Haha hycklare hela högen.

eld
Medlem
Skrivet av Bojkott:

Det hela började som en förfrågan om särbehandling.
https://www.fz.se/nyhet/284144-apple-epic-games-bad-om-sarbeh...

Sweeney och Epic sket med andra ord i andra till en början. De fick ett nej från Apple och bestämde sig då för att stämma Apple. Hade Epic fått ett ja så hade vi mest troligt inte haft en aning om det.

https://twitter.com/TimSweeneyEpic/status/1296918541627793411...

"Apple's statement is misleading. You can read my email in Apple's filing, which is publicly available. I specifically said in Epic's request to the Apple execs, "We hope that Apple will also make these options equally available to all iOS developers...""

Medlem
Skrivet av Dreijer:

Fast de måste ju ändå vara dominerande på surfplatte-fronten? Jag kör Windows , men jag skulle aldrig kunna släppa iOS. Det känns ju märkligt att vara arg på ett bolag pga deras användare. Har du sett hur Microsoft presenterar sina Surface-produkter? Knappast någon skillnad från när Apple har press release för nya produkter.

Skrivet av Hullken:

Det är de kanske, jag vet inte, vi har ett gäng Android-plattor här hemma. Jag har också en Surface och visst, det är ju lite Apple över det men samtidigt, hur många träffar du på som går och är lite småmalliga över att ha köpt in sig i svensson-massan med en Surface?

Surface x86 har inga som helst begränsningar (som tex. iOS). De är normala PC med normal standard Windows installerad.

De är mycket väldesignade precis som Apples datorer, och jag gillar bägge (både Apples och Microsofts) produkter mycket. Kan varmt rekommendera de. Riktigt trevliga!

Även macOS har inga sådana begränsningar som iOS bör påpekas (många som blandar ihop de).


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Skrivet av sebrock:

jag funderar på att stämma Coop och ICA. Jag vill att mitt hembakade bröd ska stå i deras hyllor så folk kan köpa det. Men jag vill inte betala Coop och ICA för det. Det låter väl logiskt?

Kan du inte ställa dig utanför ICA och Coop och sälja ditt bröd?

Medlem
Skrivet av Rakoon:

Haha vafan är det för tomtar som försvarar apple? Skulle ni försvara Microsoft om dom tog betalt av alla 3e parts program till windows? Tvinga utvecklare och annat att släppa sitt på microsoft store? Haha hycklare hela högen.

Håller med.

Tror att Microsoft hade fått grymt stor kritik och de bara tillät utvecklare att sälja spel via deras butik.

Men det är inte det värsta med Apple (säger jag som extremt lojal och trogen Apple-kund), de vill även ta betalt och censurera sådant som *inte* säljs via deras butik.

Censur av innehåll på strömmande media idag, kanske censur och godkännande av innehåll på alla webbsidor och webbapplikationer nästa gång?

Censur av låtar och musik som strömmas via Spotify eller radio P3 i nästa fas?

Tycker Apple gått över gränsen allt mer sedan Jobs försvann och tyvärr gick bort. Dumheterna har verkligen accelererat och gjort det allt svårare för mig att vara lojal iOS-kund de senaste åren.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

123
Skriv svar