Cyberpunk 2077 får nya drivrutiner som lovar frames-underverk med ray-tracing

Medlem
Skrivet av I am Grööt:

Undrar hur långt vi kommer vi som sitter med fossilerna i 10-serien. Förväntar mig absolut inte Ultra men kanske medium/highish med en massa onödigt avstängt i 1080p? Vi får se klockan 01:01

Nåväl, fossil var väl ändå lite att ta i, visst 1080TI är hästlängder sämre än 30 serien, och presterar likvärd ett 2080. Men fossil?

Medlem
Skrivet av monsterbenke:

hur mkt bättre blir min 1070 gtx med dessa feta drivisar

Skrivet av I am Grööt:

Undrar hur långt vi kommer vi som sitter med fossilerna i 10-serien. Förväntar mig absolut inte Ultra men kanske medium/highish med en massa onödigt avstängt i 1080p? Vi får se klockan 01:01

Har ett 1070 och är hur optimistisk som helst. Tror fan det är mitt bästa köp sen många år tillbaka. Ser ingen anledning till att uppgradera heller då jag såg priserna på de nya korten, är ju lika bra att köpa en helt ny dator för de pengarna. Klara alla spel finfint, så länge jag håller mig över 60FPS är jag nöjd.

Medlem
Skrivet av alias:

Det är det lilla det, möljligen ett par fps mer om din cpu throttlar annars kommer du inte märka det.

Skrivet av hoppalängdhopp:

Ahaa, trodde det påverkade mer. Har för mig att jag hört eller läst om några spel där prestandan förbättrades rejält då DRM-skyddet togs bort.

Skrivet av alias:

Ja vissa vill ju tro det och alla är fria att tro vad de vill:
https://www.techpowerup.com/review/denuvo-performance-loss-te...

Nja, du kanske inte ska länka techpowerup som en källa.
Det beror helt på spel.

Jag testade körde en pirat version av Metro Exodus under min första playthrough och undrade sen varför min prestanda var så katastrofalt dålig på Steam versionen jag sedan köpte.
Problemet var Denuvo, nu när Denuvo är borttaget är FPSen finemang.

Och då snackar vi extrem skillnad, Jag brukade ligga runt 80-90 fps på caspian sea med mitt 2080ti. När jag spelade steam versionen låg jag under 60 fps konstant på den banan med RTX.
Nu när jag testade med mitt 3080 och utan Denuvo ligger jag på runt 120fps~

Avstängd
Skrivet av loerk:

Nja, du kanske inte ska länka techpowerup som en källa.
Det beror helt på spel.

Jag testade körde en pirat version av Metro Exodus under min första playthrough och undrade sen varför min prestanda var så katastrofalt dålig på Steam versionen jag sedan köpte.
Problemet var Denuvo, nu när Denuvo är borttaget är FPSen finemang.

Ok, men kanske du inte ska tänka din pirat bay pirat kopia versus orginal? Kanske inte är sanningen?
Vad var det för pirated skit du körde? Vem vet?
Kan det möjligen vara så att din CPU trottlade? Denuvo påverkar inte grafikkortet.
Att du får fler fps med 3080 säger ingenting eller?

Hoppas du har rätt, Cyberpunk2077 flyter på som smör på alla system när det är DRM-fritt. Tvivlar ganska hårt på det dock tyvärr.

Medlem
Skrivet av alias:

Ok, men kanske du inte ska tänka din pirat bay pirat kopia versus orginal? Kanske inte är sanningen?
Vad var det för pirated skit du körde? Vem vet?
Kan det möjligen vara så att din CPU trottlade? Denuvo påverkar inte grafikkortet.
Att du får fler fps med 3080 säger ingenting eller?

Du tycker inte att det är konstigt att jag ser mer än 100% förbättring i prestanda? Ett 3080 ligger i snitt 29% över ett 2080ti.
Vilket placerar ett 2080ti ungefär där jag låg när jag inte spelade med Denuvo.

Vad fan tror du piratversioner är egentligen? Det är samma spel utan DRM.
Du verkar ha noll jädrans koll. Vad skulle min CPU throttla? Jag använder precis samma CPU idag som jag gjorde då.

CPUn kan nyttjas en hel del när man kör med ray tracing. för att inte tala om att många spel nyttjar CPU mer än någonsin.
I spel där CPU knappt används så märker man ingen skillnad med Denuvo, men i andra spel blir skillnaden glasklar.

" it's entirely possible another developer will implement Denuvo differently (read: poorly), resulting in a higher performance impact." Också från den artikel som du själv länkade.

Avstängd
Skrivet av loerk:

Du tycker inte att det är konstigt att jag ser mer än 100% förbättring i prestanda? Ett 3080 ligger i snitt 29% över ett 2080ti.
Vilket placerar ett 2080ti ungefär där jag låg när jag inte spelade med Denuvo.

Vad fan tror du piratversioner är egentligen? Det är samma spel utan DRM.
Du verkar ha noll jädrans koll. Vad skulle min CPU throttla? Jag använder precis samma CPU idag som jag gjorde då.

Sluta snacka i nattmössan istället.

Ok, vi säger så. Lugna ner dig nu.

Medlem
Skrivet av alias:

Ok, vi säger så.

Ja, det måste vara svårt när någon callar ut dig när du är mitt uppe i att sprida felinformation.
Du har ju inte ens läst artikeln som du länkar.

Avstängd
Skrivet av loerk:

Ja, det måste vara svårt när någon callar ut dig när du är mitt uppe i att sprida felinformation.
Du har ju inte ens läst artikeln som du länkar.

Ok, har troligen spelat fler spel med och utan Denuvo än dig, inte speciellt stolt över det utan bara fakta. Har varit med ett bra tag.
Tror du på underverk så gärna för mig. Hoppas dessutom du har rätt.
Erfarenhet säger mig att du inte har det dock.

Avstängd
Skrivet av loerk:

Du tycker inte att det är konstigt att jag ser mer än 100% förbättring i prestanda?

Tror du på det själv? 100% LOL
Tror du någon utgivare skulle acceptera DRM lösning som cripplade fps med mer än 100% ? Från 100fps till 0fps? Är ärligt talat negativa tal vi snackar om... Hur ser minus 10 fps ut? Hänger ögat med?
Sure du kan fått 100% förbättring, men då beror det på något annat, inte att ett spel använder Denuvo eller inte.
Något som inte stämmer med din setup.

Medlem
Skrivet av Jonlissla:

Har ett 1070 och är hur optimistisk som helst. Tror fan det är mitt bästa köp sen många år tillbaka. Ser ingen anledning till att uppgradera heller då jag såg priserna på de nya korten, är ju lika bra att köpa en helt ny dator för de pengarna. Klara alla spel finfint, så länge jag håller mig över 60FPS är jag nöjd.

Allt beror ju på vilka inställningar man nöjer sig med. Hellre 60 fps på medium än 40 fps på high.

Skrivet av AntonKG:

Nåväl, fossil var väl ändå lite att ta i, visst 1080TI är hästlängder sämre än 30 serien, och presterar likvärd ett 2080. Men fossil?

Fossil (lite skämtsamt) i den bemärkelsen att det saknas stöd för Ray Tracing och DLSS.

Skrivet av alias:

Ganska stor spännvidd när du inte preciserar dig mer än 10-serien, förmodar tex mitt 980ti klår vissa i 10-serien? Ska vara ganska jämbördigt med 1070.
Men antar vi alla får köra 1080p? 1440? Kanske med riktigt låga inställningar. Frågan är vad som ser bäst ut..

Jag generaliserade genom att skriva 10-serien då det både saknas stöd för Ray Tracing och DLSS hos samtliga. Det finns inte heller några benchmarks som tar med 10-serien trots att de fortfarande är hyfsat vanliga. Därav den med glimten i ögat föregående "fossil"-liknelsen.

Medlem
Skrivet av alias:

Tror du någon utgivare skulle acceptera DRM lösning som cripplade fps med mer än 100% ? Från 100fps till 0fps? Är ärligt talat negativa tal vi snackar om... Hur ser minus 10 fps ut? Hänger ögat med?
Sure du kan fått 100% förbättring, men då beror det på något annat, inte att ett spel använder Denuvo eller inte.

Dude... 100% förbättring innebär ju att han gick från tex 50 till 100 fps.

Avstängd
Skrivet av I am Grööt:

Jag generaliserade genom att skriva 10-serien då det både saknas stöd för Ray Tracing och DLSS hos samtliga. Det finns inte heller några benchmarks som tar med 10-serien trots att de fortfarande är hyfsat vanliga. Därav den med glimten i ögat föregående "fossil"-liknelsen.

Haha ja vi får se snart, bara drygt två timmar kvar..;) Hoppas man får chansen att hitta rätt med inställningar innan man börjar själva spelet, finns inget mer "immersive breaking" än när man kommit in i storyn efter de obligatoriska första cgi scenerna och upptäcker att man behöver ställa ner grafikinställningarna och i värsta fall behöva starta om spelet för att få det spelbart..

Medlem
Skrivet av alias:

Han skrev faktiskt 100% förbättring. Inte försämring. Så skippa snacket om negativa fps.
Utvecklare vill säkerligen inte ha DRM-skydd som drar ner fps för mycket men många utgivare bryr sig mer om att skydda intäkt kortsiktigt istället för att värna om upplevelsen för användaren. Just Denuvo har många kända fall där det dragit ner prestandan rejält. Ingen koppling till GPU, som han heller inte menade.

Medlem
Skrivet av alias:

Haha ja vi får se snart, bara drygt två timmar kvar..;) Hoppas man får chansen att hitta rätt med inställningar innan man börjar själva spelet, finns inget mer "immersive breaking" än när man kommit in i storyn efter de obligatoriska första cgi scenerna och upptäcker att man behöver ställa ner grafikinställningarna och i värsta fall behöva starta om spelet för att få det spelbart..

Ja får se om det hinns med något lir inatt för min del. Steam ligger och drar på en patch till Cyberpunk på ~50 GB. Märkligt att den inte går att tanka hem INNAN kl 01.

Jag hoppas också att vi har chans att kika i grafikinställningarna innan vi kastas in i spelet. Känner igen den där ångesten med automatiska cutscenes och framedrops från helvetet allt för väl.

Avstängd
Skrivet av brunnlake:

Dude... 100% förbättring innebär ju att han gick från tex 50 till 100 fps.

Ja dude, tro på det om du vill, felimpletering av denuvo kanske kan hända. Tror du själv Cyberpunk kommer gå från recensions exemplar till 100% högre fps så drömmer även du.

Medlem

För er som håller på att diskutera om Denuvo. Läs gärna på lite. Finns inte några konkreta bevis att Denuvo har någon negativ påverkan på prestanda eller vice versa. Däremot har det hänt att piratkopior har haft sämre prestanda pga. metoden de använt för att "cracka" spelet.

Ett hyfsat okej exempel är Assassin's Creed Origins, där piraterna lyckades ta bort Denuvo helt från spelkoden, och det visade sig att det enda som egentligen ändrades märkbart var att laddningstiderna (som det spelet har väldigt få av ändå) blev marginellt kortare, och även det är att överdriva att kalla någon form av bevis.

Att prestandan helt plötsligt blir bättre efter Denuvo blivit borttaget i en uppdatering är också skitsnack att kalla bevis. Uppdateringen hade till största sannolikhet mer i sig än bara borttagning av DRM.

Denuvo är såklart asdåligt, men av andra skäl än prestanda.

PS. Anekdotbevis är helt värdelöst. Om någon fick en prestandaökning av en uppdatering betyder ungefär lika mycket som att säga "Spelet är inte alls buggigt, JAG har inte stött på några buggar själv, du har fel"... Pinsamt ju.

Medlem
Skrivet av alias:

Ja dude, tro på det om du vill, felimpletering av denuvo kanske kan hända. Tror du själv Cyberpunk kommer gå från recensions exemplar till 100% högre fps så drömmer även du.

Ja att du inte ens vet hur procentuella skillnader fungerar säger ju en del.
Ingen har sagt att det kommer bli 100% bättre utan Denuvo.

Medlem
Skrivet av Fiddi:

För er som håller på att diskutera om Denuvo. Läs gärna på lite. Finns inte några konkreta bevis att Denuvo har någon negativ påverkan på prestanda eller vice versa. Däremot har det hänt att piratkopior har haft sämre prestanda pga. metoden de använt för att "cracka" spelet.

Ett hyfsat okej exempel är Assassin's Creed Origins, där piraterna lyckades ta bort Denuvo helt från spelkoden, och det visade sig att det enda som egentligen ändrades märkbart var laddningstiderna (som det spelet har väldigt få av ändå) blev marginellt kortare, och även det är att överdriva att kalla någon form av bevis.

Att prestandan helt plötsligt blir bättre efter Denuvo blivit borttaget i en uppdatering är också skitsnack att kalla bevis. Uppdateringen hade till största sannolikhet mer i sig än bara borttagning av DRM.

Denuvo är såklart asdåligt, men av andra skäl än prestanda.

PS. Anekdotbevis är helt värdelöst. Om någon fick en prestandaökning av en uppdatering betyder ungefär lika mycket som att säga "Spelet är inte alls buggigt, JAG har inte stött på några buggar själv, du har fel"... Pinsamt ju.

Du är lite väl snabb med att avfärda allt som inte är backat av en vetenskaplig studie.
Varför skulle de optimera spelet långt efter släpp när knappt någon spelar längre? Det finns flera dokumenterade fall där man får enorma höjningar i FPS efter att Denuvo tas bort.

Det är på en spel till spel basis, men att avfärda det är bara ignorant.

Det senaste Prey såg en ökning på 21% i fps t.ex.
När den enda skillnaden vi vet om är att ett DRM tas bort samt att det dokumenteras så kan man inte bara avfärda det.
Eller säga åt folk att "läsa på"

Avstängd
Skrivet av loerk:

Ingen har sagt att det kommer bli 100% bättre utan Denuvo.

Ok, du är en sån där som vill "vinna" alla diskussioner även när du vet att du har fel. Fint så!
Vi får väl se om en timme, hoppas du har rätt och att alla som recenserat spelet och nämnt fps och prestanda får krypa till korset.
"det var p.g.a. det där jäkla drm denuvo skyddet, nu flyter det ju på 100% bättre!"
Vi får se. Var glad att ett efterlängtat spel släpps om 50minuter istället!

Medlem
Skrivet av alias:

Ok, du är en sån där som vill "vinna" alla diskussioner även när du vet att du har fel. Fint så!
Vi får väl se om en timme, hoppas du har rätt och att alla som recenserat spelet och nämnt fps och prestanda får krypa till korset.
"det var p.g.a. det där jäkla drm denuvo skyddet, nu flyter det ju på 100% bättre!"
Vi får se. Var glad att ett efterlängtat spel släpps om 50minuter istället!

Handlar inte direkt om att ha rätt eller fel.
Finns som sagt flera fall där spel flyter på bättre på alla fronter när Denuvo inte är med i leken.

Och jag har som sagt aldrig påstått att Cyberpunk kommer flyta på 100% bättre när Denuvo inte är med.

Avstängd
Skrivet av loerk:

Så från 100 till 0 är inte minus 100%? Ok, vad vet jag..vet bara att bortagande av denuvo inte ger dig 100% ökning av dina fps.
Klart slut.

Medlem
Skrivet av alias:

Så från 100 till 0 är inte minus 100%? Ok, vad vet jag..vet bara att bortagande av denuvo inte ger dig 100% ökning av dina fps.
Klart slut.

Nae, 0% ökning är samma FPS som man hade innan.
Det finns inget minus med i bilden där.

Avstängd
Skrivet av loerk:

Nae, 0% ökning är samma FPS som man hade innan.
Det finns inget minus med i bilden där.

Det förstår även jag men likadant är minus, har du 100fps minus 50% så måste det väl ändå bli 50fps? LOL om vi utgår från att 0 är minsta nämnaren.
Att du ska spela med negativ fps var ironiskt, skulle väl behövas en tidsmaskin för att åstakomma det..

Medlem
Skrivet av alias:

Det fårstår även jag men likadant är minus, har du 100fps minus 50% så måste det väl ändå bli 50fps? LOL om vi utgår från att 0 är minsta nämnaren,

Ja du har rätt, 50% avdrag av 100 är 50 och 100 % är 0.

Avstängd
Skrivet av BeardedRobot:

Ja du har rätt, 50% avdrag av 100 är 50 och 100 % är 0, några här som saknar antingen mattekunskaper eller läsförståelse.

Precis! haha

Medlem
Skrivet av alias:

Säkert. antar du menar mig Denuvo kunskaper finns dock.

Nej jag menar att det du sa stämmer. Ingen sarkasm.

Avstängd
Skrivet av BeardedRobot:

Nej jag menar att det du sa stämmer. Ingen sarkasm.

Förstod det nu, efter jag redigerat mitt inlägg, mer förvirrande tråd än den här finns nog inte på FZ

Megadelux

Nu får ni ta och ge er.

Avstängd
Skrivet av renod:

Nu får ni ta och ge er.

Är ju 26 minuter kvar! Låt oss ha något att fördriva tiden med!
Sen slipper du oss på obestämd tid, förhoppningsvis länge.

Medlem
Skrivet av alias:

Förstod det nu, efter jag redigerat mitt inlägg, mer förvirrande tråd än den här finns nog inte på FZ

Ja det märks att du är förvirrad.
Jag har aldrig nämnt 100fps, det gjorde Brunnlake, och han skrev precis det du skrev.
Vad är det du försöker komma fram till?

Det är nog dags att lägga ner det här.

123
Skriv svar