Josef Fares tycker Xbox Series X har ett "j*vligt förvirrande namn"

Ambassadör
Xbox

Om jag ska köpa en produkt som jag själv inte är insatt i så gör jag några minuters research på nätet innan, simpelt. Är man det minsta insatt innan så finns ju ingen förvirring, ser verkligen inte problemet i något av fallen.


signatur

Jump in.

Medlem

De vill inte ligga en siffra bakom playstation... Nä men gör inte det då, kan väl döpa det till vad de vill, vilket de redan visar. Dessutom var ju xbox one tre siffror efter playstation men det gick ju bra. Döp nästa till xbox 7 och kör vidare därifrån, enkelt löst och ligger då före playstation helt plötsligt.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Om jag ska köpa en produkt som jag själv inte är insatt i så gör jag några minuters research på nätet innan, simpelt. Är man det minsta insatt innan så finns ju ingen förvirring, ser verkligen inte problemet i något av fallen.

Folk swishar pengar utan att dubbelkolla namnet först, det borde t o m vara enklare att klara av för en oinsatt, kan hålla med om att man researchar, men kanske inte är lika självklart för andra. Sen har jag faktiskt själv fått tänka till några gånger då det stått one x i en text och jag först trott det handlat om series x, så tydligare kan det allt bli iaf.

Medlem

Xbox Y
Xbox Z


signatur

autograph

Avstängd
Skrivet av Mortaigne:

Om jag ska köpa en produkt som jag själv inte är insatt i så gör jag några minuters research på nätet innan, simpelt. Är man det minsta insatt innan så finns ju ingen förvirring, ser verkligen inte problemet i något av fallen.

Uppenbarligen så är det ju ett problem.

Medlem
Skrivet av nicbex:

Inga? Eller tycker du att PS5 är förvirrande? 😅

Precis! Det är det som var min poäng..

Medlem
Skrivet av tuckdragon:

Fast det gjordes endast för att det inte skulle krocka i sökmotorer med windows 98 och 95

Windows 10 farligt likt Windows 1.0.. ajaj.

Tror en stor anledning var att man ville distansiera sig från katastrofen Windows 8 samt matcha Mac OS X. Där X = 10.

Hursom, finns det en anledning så går det bra att hoppa siffror.

Medlem

Men Microsoft har alltid varit roliga med namn, ett roligt exempel är när de släppte Windows Millenium och 2000.

Tyvärr blir det en jäkla soppa inför varje släpp varpå Sony bara kan fortsätta med 6 7 8 9 osv

Medlem

Jag tycker det är förvirrande men har börjat greppa det nu.
Men jag måste ändå tänka till (nu i början av denna generation) om vilken maskin vi pratar om.

Medlem
Skrivet av Meurik:

Är väl inte så jävla svårbegripligt? Har ingen Xbox Series-konsoll själv, men man bör väl ha läst på (minimalt) innan man köper.

Xbox One - förra generationen
Xbox Series - nuvarande generation

S/X är bara modell-namn till Xbox Series, precis som Slim och Elite var förr till Xbox 360.

Fast som sagt, ”läsa på”.

Playstation 4
Playstation 5

Behöver ”man” läsa på för att utreda i vilken ordning dom kom?

Series tolkar jag undermedvetet som ”serie”. En serie konsoler är väl alla generationer Xbox? Blir förvirrat när man börjar döpa en generation konsoler till ”series”.

Nä, det här är nog den absolut sämsta namngivningen hittills. Hade dom inte bara kunnat nöja sig med Xbox 1-4? Problemet är väl att dom ligger en generation bakom PS och därmed inte ville skapa förvirring med att T ex Xbox 4 motsvarar PS5.

Medlem
Skrivet av whoo:

Fast som sagt, ”läsa på”.

Playstation 4
Playstation 5

Behöver ”man” läsa på för att utreda i vilken ordning dom kom?

Series tolkar jag undermedvetet som ”serie”. En serie konsoler är väl alla generationer Xbox? Blir förvirrat när man börjar döpa en generation konsoler till ”series”.

Nä, det här är nog den absolut sämsta namngivningen hittills. Hade dom inte bara kunnat nöja sig med Xbox 1-4? Problemet är väl att dom ligger en generation bakom PS och därmed inte ville skapa förvirring med att T ex Xbox 4 motsvarar PS5.

Handlar bara om att googla "senaste xbox" eller fråga i butik så har man ju informationen som behövs.
Klarar man inte det så är det ju lika jävligt att veta vad ps5 digital edition innebär. Är det en maskin som spelas på över molnet? Klarar den andra ps5 bara analoga spel? Hur får jag tag på analoga ps5 spel jag har aldrig sett sådana?

Medlem

Om det blir ännu en konsol sen, så borde de smälla till och kalla den X-Station. Så att det blir ännu mer förvirrande. Fler människor borde ligga sömnlösa om nätterna

Retro är ju coolt, lite 90-tals nostalgi kanske? Kalla den eBox.

jbx
Medlem
Skrivet av gardis84:

PlayStation är ju superlogiskt. Ett namn plus kontinuerlig sifferföljd. Du vet att 5an är den nyaste för 5 är en högre siffra än de tidigare utgåvorna. Xbox borde namnges på samma sätt. De andra Exemplen är såklart lika idiotiska, om än inte lika förvirrande.

Ja om du vet att ps4 var den innan? Isåfall borde du kanske veta att Xbox One var den tidigare också?
Allt kan ju inte heta nummerföljd skulle blir jättetråkigt. Eller hur vore det om allt hette sitt modellnamn och vilket år de släpptes, Playstation 2020, Xbox 2020, Volvo V70 2020, Denver Brödrost 2018, Nisses surdegsbröd 1993? 🤦🏽‍♂️


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Handlar bara om att googla "senaste xbox" eller fråga i butik så har man ju informationen som behövs.
Klarar man inte det så är det ju lika jävligt att veta vad ps5 digital edition innebär. Är det en maskin som spelas på över molnet? Klarar den andra ps5 bara analoga spel? Hur får jag tag på analoga ps5 spel jag har aldrig sett sådana?

Vanliga PS5 spelar endast minidisc, det fattar du väl?

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Meurik:

Fel.

Konsollerna borde heta "Xbox Four X" och "Xbox Four S"

Xbox
Xbox 360
Xbox One
Xbox Series

S/X modellerna är 4:e i raden. Men går ju absolut inte ha en 4:a i titeln, för då låter det plötsligt som dom ligger en generation bakom Playstation 5.

Xbox var ett konstigt namn till att börja med (jag föredrar namn som Gamecube, Dreamcast och för all del även PlayStation, namn som betyder och förmedlar någonting). Men när det väl har satt sig så sitter det ju där och det är bara att leva med.

Xbox 360 var obegripligt, men det blev ju kort och gott "360" för de flesta efter ett tag och kändes OK. Xbox One var aldrig ett bra namn över huvud taget. Det spelar liksom ingen roll vilken logiken bakom namnet var, resonemanget är för internt för att fungera utåt.

Om jag hade fått råda hade Xbox Series i stället hetat Xbox Infinite och lanserats med Halo Infinite. Så det så. (Det hade ju varit möjligt att ha två modeller ändå Infinite X och Infinite S, om de nu envisas.)


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Xbox KeX
Xbox FleX
Xbox GooglepleX

Medlem
Skrivet av Meurik:

Det argumentet skulle lika gärna funka för Playstation. Om du inte hade vetat det på förhand, hur skulle du veta att Playstation 5 är den nyaste?

Går man in i en elektronikaffär eller spelaffär, och ber att få köpa "det nyaste Xbox" eller Playstation, så bör man iallafall räkna med att personalen vet vilket det gäller. Och beställer man enbart online, så bör man även utan att vara påläst... läsa på lite. Dom flesta sökmotorer till exempel, kan man ganska enkelt söka som en fråga... ex.

"Vad heter nyaste Xbox?"

Går alldeles utmärkt via exempelvis Google som är standard för väldigt många.

Nej man kanske inte vet att 5:an är den senaste modellen. Men man vet ju enkelt vart den hamnar i jämförelse med modellerna 1, 2, 3 och 4 iallafall.

Inte för att detta borde vara något problem för en normalbegåvad person, men men...

Medlem
Skrivet av Exxo:

Nej man kanske inte vet att 5:an är den senaste modellen. Men man vet ju enkelt vart den hamnar i jämförelse med modellerna 1, 2, 3 och 4 iallafall.

Inte för att detta borde vara något problem för en normalbegåvad person, men men...

Nej inget problem för normalbegåvade. Men de är väl inte tänkta att vara i butiker samtidigt heller? Vet inte när de slutade produceras, men det här problemet som folk ser det lär inte finnas länge. One S och Series S är hyfsat lika. Till och med priset är rätt lika. Verkar finnas i handel nu bägge två.

Medlem

kunde inte ha sagt det bättre själv

Medlem

Första Playstation hette Playstation. Den andra hette Playstation 2.
Tredje generationen Xbox hette Xbox One.
Jag gillar när saker är lätta att förstå sig på, och allt inte är så fucking tillkrånglat

Medlem
Skrivet av Dischange:

Vanliga PS5 spelar endast minidisc, det fattar du väl?

Aha tack för förklaringen. Tänkte det var något liknande LP skivor.

Medlem

I början var det lite förvirrande ,men jag tänker/säger bara xbox s och x, ha med "series" blir bara jobbigt.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av Proximately:

Jag menar, det här är ju bara asroligt! Är inte heller något större fan av namnet men det är ju inte hela världen som det för honom. Älskar passionen, skulle vara kul om Microsoft byter spår någon dag... influerat av detta. xD

Nej nej nej, dit vill vi inte igen

Skrivet av Ruffles:

Xbox var ett konstigt namn till att börja med (jag föredrar namn som Gamecube, Dreamcast och för all del även PlayStation, namn som betyder och förmedlar någonting). Men när det väl har satt sig så sitter det ju där och det är bara att leva med.

Xbox 360 var obegripligt, men det blev ju kort och gott "360" för de flesta efter ett tag och kändes OK. Xbox One var aldrig ett bra namn över huvud taget. Det spelar liksom ingen roll vilken logiken bakom namnet var, resonemanget är för internt för att fungera utåt.

Om jag hade fått råda hade Xbox Series i stället hetat Xbox Infinite och lanserats med Halo Infinite. Så det så. (Det hade ju varit möjligt att ha två modeller ändå Infinite X och Infinite S, om de nu envisas.)

Ja, för oinsatta användare så är väl Microsofts namnsättning lite svår att förstå, men de låter ju ok i marknadsföringen.

Xbox= DirectX och att X var(och är?) lite coolt. Just X var väl populärt och kan samtidigt användas till att mena vad som helst.
Xbox 360= Åt alla håll. Lite samma där, bred betydelse som är matematiskt, relateras till skateboard etc.
Xbox One= Media station som är den ända du behöver typ, man kör all media(film, spel, TV etc) genom en enhet(One) helt enkelt. Kan också kopplas till Sagan om ringen
Xbox Series= Lite klurigare dock, tror att dem kanske försöker ge sig på någon Apple variant.

Vart tar man vägen efter detta, eller tänkte dem att det här kommer bli den sista generationen?
Eller är det tänkt att nästa släpp blir Series X/S igen med året i det finstilta?
Vad kommer mid-gen heta? Series Z?
Series X2 eller S2 blir också rätt konstigt...
Börjar man om igen Xbox Series X: 360, Xbox Series X: One?

Det här med namn har väl alltid varit ett besvär för Microsoft, de lär lägga väldigt mycket möda på det för att det ska fungera så bra som möjligt för marknadsföringen, då menar jag på namnen, inte logiken:

Windows 1
Windows 2
Windows 3
Windows 95
Windows NT 4
Windows 98
Windows 2000
Windows Me (Windows 1000?)
Windows XP
Windows Vista
Windows 7
Windows 8
Windows 10.

Så de gick också från 3 till 7 för vanliga användare och sedan skippade 9

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Xbox 5 hade varit enkelt. För de enkla.

Xbox V

Löser både PS5 problemet och samtidigt kör vidare från "X"

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Nej nej nej, dit vill vi inte igen
https://www.youtube.com/watch?v=Vhh_GeBPOhs

Ja, för oinsatta användare så är väl Microsofts namnsättning lite svår att förstå, men de låter ju ok i marknadsföringen.

Xbox= DirectX och att X var(och är?) lite coolt. Just X var väl populärt och kan samtidigt användas till att mena vad som helst.
Xbox 360= Åt alla håll. Lite samma där, bred betydelse som är matematiskt, relateras till skateboard etc.
Xbox One= Media station som är den ända du behöver typ, man kör all media(film, spel, TV etc) genom en enhet(One) helt enkelt. Kan också kopplas till Sagan om ringen
Xbox Series= Lite klurigare dock, tror att dem kanske försöker ge sig på någon Apple variant.

Vart tar man vägen efter detta, eller tänkte dem att det här kommer bli den sista generationen?
Eller är det tänkt att nästa släpp blir Series X/S igen med året i det finstilta?
Vad kommer mid-gen heta? Series Z?
Series X2 eller S2 blir också rätt konstigt...
Börjar man om igen Xbox Series X: 360, Xbox Series X: One?

Det här med namn har väl alltid varit ett besvär för Microsoft, de lär lägga väldigt mycket möda på det för att det ska fungera så bra som möjligt för marknadsföringen, då menar jag på namnen, inte logiken:

Windows 1
Windows 2
Windows 3
Windows 95
Windows NT 4
Windows 98
Windows 2000
Windows Me (Windows 1000?)
Windows XP
Windows Vista
Windows 7
Windows 8
Windows 10.

Så de gick också från 3 till 7 för vanliga användare och sedan skippade 9

För att göra det lite mer förvirrande så var ju tex Windows 7, version 6.1 och Windows 8 version 6.3, medan win 10 initialt var version 6.4 (Ms bytte senare versionsnamn till 10 på Win 10 dock).

Medlem
Skrivet av rudeboystig:

Xbox V

Löser både PS5 problemet och samtidigt kör vidare från "X"

Blir jobbigt med nästa version dock. Xbox VI Vilket inte bara lär få Nintendo (Inte troligt att de skulle vinna en sådan fajt kanske men skulle inte bli förvånad om de försökte) att dra öronen åt sig utan även lär få folk att kalla den Xbox Why

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Nintendo borde heta Nintendo 8 också. Nån jävla ordning!

Nu är ju Nintendo företagsnamnet, inte namnet på konsollerna.
/Mvh kul på fest

Medlem
Skrivet av shelter:

Nu är ju Nintendo företagsnamnet, inte namnet på konsollerna.
/Mvh kul på fest

Aha, så den senaste jag hade hette Entertainment System?

Då ändrar jag mig. Entertainment System 9.

Medlem
Skrivet av Komured:

Blir jobbigt med nästa version dock. Xbox VI Vilket inte bara lär få Nintendo (Inte troligt att de skulle vinna en sådan fajt kanske men skulle inte bli förvånad om de försökte) att dra öronen åt sig utan även lär få folk att kalla den Xbox Why

Xbox Why, mycket meme-material där

Medlem

Jag brukar kalla den Xboxxx eftersom jag alltid glömmer om den heter Xbox x eller något annat. Men så har jag heller inte något intresse om vad den igentligen heter.

Skriv svar