Josef Fares tycker Xbox Series X har ett "j*vligt förvirrande namn"

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Nej nej nej, dit vill vi inte igen
https://www.youtube.com/watch?v=Vhh_GeBPOhs

Ja, för oinsatta användare så är väl Microsofts namnsättning lite svår att förstå, men de låter ju ok i marknadsföringen.

Xbox= DirectX och att X var(och är?) lite coolt. Just X var väl populärt och kan samtidigt användas till att mena vad som helst.
Xbox 360= Åt alla håll. Lite samma där, bred betydelse som är matematiskt, relateras till skateboard etc.
Xbox One= Media station som är den ända du behöver typ, man kör all media(film, spel, TV etc) genom en enhet(One) helt enkelt. Kan också kopplas till Sagan om ringen
Xbox Series= Lite klurigare dock, tror att dem kanske försöker ge sig på någon Apple variant.

Vart tar man vägen efter detta, eller tänkte dem att det här kommer bli den sista generationen?
Eller är det tänkt att nästa släpp blir Series X/S igen med året i det finstilta?
Vad kommer mid-gen heta? Series Z?
Series X2 eller S2 blir också rätt konstigt...
Börjar man om igen Xbox Series X: 360, Xbox Series X: One?

Det här med namn har väl alltid varit ett besvär för Microsoft, de lär lägga väldigt mycket möda på det för att det ska fungera så bra som möjligt för marknadsföringen, då menar jag på namnen, inte logiken:

Windows 1
Windows 2
Windows 3
Windows 95
Windows NT 4
Windows 98
Windows 2000
Windows Me (Windows 1000?)
Windows XP
Windows Vista
Windows 7
Windows 8
Windows 10.

Så de gick också från 3 till 7 för vanliga användare och sedan skippade 9

Mer! GE MIG MER! xD


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Avstängd

Det beror lite på hur de har planerat för framtiden. Om de ska ha olika varianter/modeller/serier av Xbox-konsolerna, så kanske de inte har nåt val. Hur kommer framtiden se ut för PS?

PS5
PS5 DE
PS5 SLIM
PS5 DE SLIM
PS5 PRO
PS5 DE PRO

Hur hade Sony löst det med en motsvarighet till Series S och X i prestanda? Startat med en Pro? Vad ska en uppdaterad version prestandamässigt heta isf?

PS5
PS5 PRO
PS5 SLIM
PS5 PRO SLIM
PS5 PRO 2????

Medlem

Måste vara jobbigt för folk som sitter så djupt i fanboy-mentaliteten att en diskussion om namn ses som en attack mot deras älskade plastbit.

1, 2, 3, 4, 5 är lätt att följa.
Xbox, Xbox 360, Xbox One är lätt att följa.
64, Gamecube, Wii är lätt att följa.

Xbox One, Xbox One S, Xbox One X, Xbox Series S, Xbox Series X är kasst. Vore som att Sony släppte en ny konsol som hette ”Playstation Series 5” istället för PS6. Det introducerar onödig friktion för oinsatta vid konsolköp just på grund av att man, som sagts i tråden, ”behöver läsa på lite”. Du behöver inte läsa på för att enkelt hitta den senaste modellen av Playstation eller Nintendo (som lärde sig efter Wii U-missen), det är liksom det kritiken grundar sig i.

Det har ingenting att göra med att ni som sitter och försvarar Microsoft dag ut och dag in på internetforum skulle vara hyperintelligenta och att ”alla normalbegåvade hittar rätt”.

Medlem

Xbox, 360, One är knappast logiskt på något sätt och inga toppennamn det heller. Sen finns det flera versioner av 360 med. Arcade, Core, Pro, Elite med fler.

Håller med Ruffles om Infinite. Det hade varit ett bra namn. Med One tog de ett snedsteg kan jag tycka. Visst, 720 hade varit hål i huvudet efter det med. Men Xbox och något namn efter hade varit bäst där.

Medlem

Är Xbox-människa, men jag håller med här. Värst är det nog för icke-spelande föräldrar. Dessutom är "series" ett ganska konstigt ord för svenskar. Som namn så var 360 coolt, One var lite dumt, men Series är förvirrande. S och X är bra dock. S kan ju stå för typ slim eller small eller nåt, och X är ju en coolare bokstav än S.


signatur

Övning ger träning.

Medlem

Spårade ju redan ur vid "Xbox One"

Medlem

Nu ska jag komma med en banbrytande synvinkel som kan tala lite för Microsofts fördel och lite för Sonys nackdel, så håll i er!

Jag förhörde min fru om dom respektive tillverkarnas namn på konsoler. Jag skulle uppskatta att hon är lika tekniskt oinsatt som den där "föräldern i butiken" som vi alltid refererar till, om inte ännu värre

Först ut var Sonys konsoler. Där tycker hon generellt att det är lite förvirrande med just förkortningen "PS", när man talar om t ex PS4. Hon förväxlar det nämligen med PC. Vi kan stanna där.

Sen var det dags för Microsoft, och jag gav henne en ledtråd om att det börjar på Xbox, varpå hon utbrister "360!"

Så om vi ska extrapolera här så kanske 360 är ett slagkraftigare namn än vi någonsin kunnat ana, och att Sonys namngivning lätt kan förväxlas med hemdatorer.

(One och Series hade hon såklart aldrig hört talas om.)


signatur

Spel under utveckling:
https://missingmildred.com/

Medlem
Skrivet av Cane:

Spårade ju redan ur vid "Xbox One"

Har kallat den Xbone sen dag 1

Sen kom Xbonx

Medlem
Skrivet av RmK:

Helt rätt, om man har läst på så går det ganska lätt och förstå men majoriteten av konsumenterna som köper dessa sitter inte på FZ och läser på. De flesta köper till sina ungar och då är det betydligt mycket viktigare att ha en simpel namnstandard likt Playstation har, ju högre desto bättre. Det finns en anledning till att Xbox One X försäljningen gick upp i topp samma dag som Xbox One Series X släpptes.

Vänta nu lite. Heter den Xbox One Series X? Jag köpte en på lanseringsdagen och redan glömt. Trodde den heter Xbox Series X.


signatur

thank you, come again

Medlem
Skrivet av JohannesID:

Nu ska jag komma med en banbrytande synvinkel som kan tala lite för Microsofts fördel och lite för Sonys nackdel, så håll i er!

Jag förhörde min fru om dom respektive tillverkarnas namn på konsoler. Jag skulle uppskatta att hon är lika tekniskt oinsatt som den där "föräldern i butiken" som vi alltid refererar till, om inte ännu värre

Först ut var Sonys konsoler. Där tycker hon generellt att det är lite förvirrande med just förkortningen "PS", när man talar om t ex PS4. Hon förväxlar det nämligen med PC. Vi kan stanna där.

Sen var det dags för Microsoft, och jag gav henne en ledtråd om att det börjar på Xbox, varpå hon utbrister "360!"

Så om vi ska extrapolera här så kanske 360 är ett slagkraftigare namn än vi någonsin kunnat ana, och att Sonys namngivning lätt kan förväxlas med hemdatorer.

(One och Series hade hon såklart aldrig hört talas om.)

Hon hade mao köp en gammal konsol för att namnsättningen inte är tillräckligt bra

Medlem
Medlem

Rolig tråd dessutom har jag lärt mig att aldrig blanda ihop Xbox Series och Xbox One nu.

Medlem

Han har rätt.

Medlem
Skrivet av Disturbedcows:

Gjorde bort sig? Närdå? När han använde sig av ruggiga ajja-bajja-svordomar?

Nej, när han gick upp på scen och gjorde bort sig.
Vare sig grym PR-stunt eller ej. Hans spel är bra nog för att tala för sig själva utan "uppträdandet".
Kul för de som tycker att det var skoj.

Medlem
Skrivet av jbx:

Ja om du vet att ps4 var den innan? Isåfall borde du kanske veta att Xbox One var den tidigare också?
Allt kan ju inte heta nummerföljd skulle blir jättetråkigt. Eller hur vore det om allt hette sitt modellnamn och vilket år de släpptes, Playstation 2020, Xbox 2020, Volvo V70 2020, Denver Brödrost 2018, Nisses surdegsbröd 1993? 🤦🏽‍♂️

Tråkigt eller ej, logiskt och lättförståeligt. Vill
Man inte gå den vägen, fine, men vill man bli förstådd är namn + nummerföljd ett smart val. Har du svårt att förstå om 5 är en senare version än 4 kan jag bara beklaga.

Medlem
Skrivet av gardis84:

Tråkigt eller ej, logiskt och lättförståeligt. Vill
Man inte gå den vägen, fine, men vill man bli förstådd är namn + nummerföljd ett smart val. Har du svårt att förstå om 5 är en senare version än 4 kan jag bara beklaga.

Återigen så är väl problemet att man ska vet att den förra hade siffran lägre än den nuvarande? En oinsatt person kan ju tro att Playstation 5 är det senaste, medans det faktiska är Playstation 10!


signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Medlem
Skrivet av Meurik:

Återigen så är väl problemet att man ska vet att den förra hade siffran lägre än den nuvarande? En oinsatt person kan ju tro att Playstation 5 är det senaste, medans det faktiska är Playstation 10!

Fast finns t.o.m 10 så lär ju det vara den senaste om de är namngivna som "konsolserie"-"siffra"? Återigen detta med att endast räkna, argumentet står inte särskilt stark haha.

Att tro att någon skulle se playstation 7 som den senaste jämfört med t.ex. 9, så börjar man dra dåliga argument lite väl långt.

"Finns många som skulle kunna tro att andra världskriget kom före det första" är samma logik tillämpad till något annat numrerat. Du lär märka hur urdumt de låter haha.

Medlem
Skrivet av Meurik:

Återigen så är väl problemet att man ska vet att den förra hade siffran lägre än den nuvarande? En oinsatt person kan ju tro att Playstation 5 är det senaste, medans det faktiska är Playstation 10!

En oinsatt person kan tro att det är år 2022 nu. Ska vi skita i att numrera åren? Jag har en idé: 2021 kan heta ”år X One s” och 2022 kan heta ”år X series y”. Tydligt och bra!

Medlem
Skrivet av Disturbedcows:

"Finns många som skulle kunna tro att andra världskriget kom före det första" är samma logik tillämpad till något annat numrerat. Du lär märka hur urdumt de låter haha.

Förutom att ditt argument håller mindre än mitt, om man inte är insatt mycket i historia så vet man säkerligen inte att 100-årskriget kom före 2:a Världskriget. 100 är ju större än 2, så 100 måste vara *efter* 2 eller hur?


signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Medlem
Skrivet av Meurik:

Förutom att ditt argument håller mindre än mitt, om man inte är insatt mycket i historia så vet man säkerligen inte att 100-årskriget kom före 2:a Världskriget. 100 är ju större än 2, så 100 måste vara *efter* 2 eller hur?

Men där har du ju en siffra som antyder på tidsrymden kriget pågick och inte ordningen det förekom? För helt plötsligt blir storleksordning viktigt så som om man talar om dagar, veckor eller år. Det är skillnad på siffror och siffror, kontext är relevant.

Nu talar du alltså om siffror som syftar på hur länge något pågått, fungerar konsolers namngivning så? Eller t.ex. filmer med 2 eller 3 i titeln?

You make no sense, underhållande argument dock!

Medlem

Jag vill bara ha den senaste versionen, tack.


signatur

autograph

Medlem

Alltså, är ganska säker på att det finns utrymme för en diskussion som säger att de annorlunda namnen gör att man lättare kommer ihåg vissa konsoler. Vi kan dra detta fram-och-tillbaka ganska länge men det är väl ändå ganska meningslöst att bli så upprörda kring en diskusison om hur vi titulerar konsoler att man börjar förolämpa varandra...


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem

-Aftonbladet eller eller Expressen?
-Vilken version?


signatur

autograph

Skriv svar