Senaste filmen du såg

FM-guru
F.d. Sisyr

Det blev två filmer under gårdagen.

Run, Hide, Fight (2020)

Trött action om en elev som slåss tillbaka när hennes skola drabbas av en skolskjutning. Isabel May gör sig bra i huvudrollen, annars fanns det inte mycket att hämta här. Förutsägbart till tusen och sprängfylld av klichéer - en film som gjorts dussintals gånger tidigare, men denna gång med en mer "edgy" premiss. Vill man se en film som behandlar ämnet skolskjutningar rekommenderar jag de väldigt mycket bättre Elephant eller We Need to Talk About Kevin istället.

1/5.

--

The Little Things (2021)

Thriller där Denzel Washington och Rami Malek spelar poliser på olika håll i karriären - Denzel varvar ned i lantorten medan Rami är "the hot shot" i innerstan. Av olika anledningar jagar dem samma seriemördare och slår sig samman.

Manuset till filmen skrevs tydligen redan i början på 90-talet, och det är även då filmen utspelar sig. Tyvärr känns manuset också väldigt föråldrat, och det är svårt att inte dra paralleller med Seven (som alltså skrevs senare) - en kultfilm jag själv inte är något större fan av men som likväl är bättre än The Little Things på nästan alla punkter. Regin är ärligt talat rätt kass, klippningen Taken 3-usel och manuset förvirrat samt ihåligt. Fotot är dock rätt bra, med några tjusiga stadsbilder. Rami Malek känns helt felcastad och Denzel spelar Denzel. Jared Leto står istället för den primära underhållningen som polisens huvudmisstänkta.

1/5.

Nä, det var inga vidare filmval jag gjorde. Försöker igen ikväll.

Medlem

Legion (2010)

Netflix.

Lågbudget action med Apokalypsen (ja, stor bokstav.) som tema.

Eftersom jag har en soft spot för filmer med religiöst tema så ger jag den, trots en viss ostighet,
Tre ärkeänglar av Fem. (Vilket i ärlighetens namn kanske är ett högre betyg än den förtjänar.)


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

FM-guru
F.d. Sisyr

The Nightingale (2018)

Brutal film om en kvinna som är ute efter hämnd på några brittiska soldater under Svarta kriget (väpnad konflikt mellan aboriginer och brittiska kolonister på 1800-talet). Tänk typ I Spit on Your Grave fast med mer fokus på realism och mindre på exploitation. Filmen är över två timmar lång trots ett rätt simpelt narrativ, för lång för sitt eget bästa, och har en del lite väl tunna karaktärer, men annars är det i mångt och mycket ett väldigt gediget hantverk och därtill ett överlag oerhört välspelat sådant. Var inget fan av Jennifer Kents debutfilm (The Babadook, 2014) men efter The Nightingale är jag sugen på att se vad hon kommer med härnäst.

3/5

--

You Were Never Really Here (2017)

Joaquin Phoenix spelar en psykiskt labil (PTSD och självmordstankar) före detta militär och polis som numera "frilansar" med att spåra och frita offer för trafficking. Baserad på en novell, med manus och regi av Lynne Ramsay. Visuellt är det rent jävla ögongodis från början till slut med grymt foto, set design och snudd på felfri regi (Ramsay vältrar sig i sin egen förträfflighet lite väl mycket ibland, kanske). Phoenix är, som oftast, övertygande och tillsammans med tidigare nämnda plus så lyfter han filmen till något betydligt mer sevärt än den enkelspåriga handlingen "förtjänar". Usel titel, dock.

4/5

Medlem

The mask (1994):
Jim Carrey i topp av sin karriär? Han är ju som gjord för rollen. Humorn är spot on, lagom barnslig och även lite vuxenhumor på sina ställen. Ikväll blir det ”naked Gun 1”.

4/5, jag skrattade till många gånger.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Samurai Cop (1991) https://www.imdb.com/title/tt0130236/

En hårdkokt actionrulle med bra koreografi, superbt skådespeleri samt mycket naket. Vad mer kan man önska av en film?
Denna film var banbrytande för sin tid då den använde sig av avancerad teknik för att förmedla ett simpelt budskap - alla japaner i USA är inte gangsters, men de som är det borde se upp när Samurai Cop är i stan.
Helt klart en sevärd film, den kunde dock gärna varit lite längre.

4/5

Medlem

Space Sweepers (2021)

Netflix.

Koreansk scifi som utspelas 2092. Jorden har blivit nästintill obebolig och ett stort företag tänker evakuera människorna till Mars men endast ett fåtal utvalda får chansen att åka. Samtidigt som detta pågår så flyger ett gäng omkring med sitt rymdskepp och samlar skrot i omloppsbanan runt jorden. De råkar hitta en robot som ser ut som ett barn och som onda makter vill komma åt, sedan tar storyn fart.

Jag ville gärna gilla den här filmen men det var knepigt. Filmen hade stundtals rätt okej CGI och effekter men tyvärr föll den på svagt manus och inte minst dålig regi samt klippning. Mycket plot armor och teleportering där folk dyker upp eller försvinner lite här och där utan förklaring. Dessutom var det tveksamma skådisar i birollerna vilket drog ned en hel del.

Sedan är jag osäker på vem filmen egentligen riktar sig mot. Första halvan kändes som en putslustig barnfilm med pruttskämt och en skämtande Bender-liknande skrotsamlarrobot, men i andra halvan hände något brutalt och filmen blev plötsligt väldigt mörk. Definitivt ingen barnfilm alltså, tänkte jag. Det kan förstås vara intressant när en film gör en tvärvändning i handlingen, men i det här fallet tycker jag inte det fungerade så bra. Skådisarna i huvudrollerna gjorde trots allt ett okej jobb med manuset de fått och filmen hade en del snygga rymdscener.

2/5 rymdskrothögar

Medlem

Hacksaw ridge

SVT Play i några dagar till.

En krigsfilm baserad på verkliga händelser.

Jag gav nästan upp under den lite väl långa obligatoriska "Boot camp-sekvensen" i början av filmen.
Men när den väl kom igång, så kom den verkligen igång.

Pga. den långa sekvensen i boot camp, så får den ingen fyra, men väl en stark trea.

Tre av fem.

Massiv spoiler i början av den här trailern. Sedan kommer det ännu fler spoilers.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Freaky

Galen-mördare-Vince-Vaughn byter kropp med en tonårstjej. Hilarity ensues.

Skräck/komedi som faktiskt är lite roligare än det låter som! Rekommenderar den till er som kan uppskatta lite blodiga irrfärder på sidan av alla seriösa oscarsrullar

3.5 av 5 blodstänk då jag inte kan bestämma mig för om jag skulle ge den tre eller fyra.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Akronym:

Hacksaw ridge

SVT Play i några dagar till.

En krigsfilm baserad på verkliga händelser.

Jag gav nästan upp under den lite väl långa obligatoriska "Boot camp-sekvensen" i början av filmen.
Men när den väl kom igång, så kom den verkligen igång.

Pga. den långa sekvensen i boot camp, så får den ingen fyra, men väl en stark trea.

Tre av fem.

Massiv spoiler i början av den här trailern. Sedan kommer det ännu fler spoilers.

https://www.youtube.com/watch?v=s2-1hz1juBI

Ganska underhållande film trots att jag alltid haft oerhört svårt för Andrew Garfield, men det som var mest givande (för egen del) var att läsa om mannen filmen är baserad på. Sjuk historia. Där kan man prata "krigshjälte".

Medlem

The Last Castle (2001) - 4/5

"Gammal" klassiker som numera finns att hitta på Netflix..


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem

Mannen från Jupiter

Fick upp denna svenska dokumentär i mitt flöde på tuben. Väldigt fin och rörande men samtidigt vemodig, värd att titta igenom.

"Hans-Erik Norberg has chosen to live trapped in his own "bubble". After a childhood marked by illness, abuse and bullying, he decided to break all contact with the outside world and say no to friendship.
Overall, he spent 45 years in self-imposed isolation behind barred windows in Fittja. The only thing that made him get up in the morning was the construction of a seven meter luxury cruiser in the living room.
After meeting with the crew his life changed and suddenly he leaves the protective cover of the bubble ...
"


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Avstängd

Suckers från 1999. Okej underhållning om bilhandlare.


signatur

“If you have an apple and I have an apple and we exchange these apples then you and I will still each have one apple. But if you have an idea and I have an idea and we exchange these ideas, then each of us will have two ideas.”
George Bernard Shaw

Medlem

The Irishman

Helt ok,
massa bra skådisar.
Handlar om Maffian i USA och Hoffa

Medlem

Ex Machina (2014) https://www.imdb.com/title/tt0470752/

Betyg: 2.5/5


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Phantom of the Opera (2004)

Bra film om man gillar musikaler, lite seg bitvis men värd att se.

Medlem

Dogtooth - (2009) https://www.imdb.com/title/tt1379182/

"Three teenagers live isolated, without leaving their house, because their over-protective parents say they can only leave when their dogtooth falls out."

Snyggt, bra skådespeleri och ganska unik, men var det en bra film? Nja, inte direkt skulle jag påstå. Jag kan uppskatta vad den försökte göra men i slutändan föll den ganska platt för mig.

Betyg: 2.5/5

Tredje filmen jag sett från Yorgos Lanthimos nu och har tyvärr blivit besviken av dom två senaste, denna och The Lobster, medans den första jag såg av han "The Killing of a Sacred Deer" var något av det bästa jag sett på ett tag.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Once Upon a Time in Hollywood (2019) - https://www.imdb.com/title/tt7131622/

Betyg: 3.5 av 5

Cult of Chucky (2017) - https://www.imdb.com/title/tt3280262/?ref_=nv_sr_srsg_0

Betyg: 1 av 5


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Skribent

Karate Kid 2 och 3.

2an var Ok, 3/5.
3an var kass, med nöd och näppe får den 2/5.

Det positiva är jag nu är redo för Kobra Kai säsong 3!

Medlem

Tombstone

Jag är inte hemskt stort fan av westernfilmer, även om Deadwood är en av de bästa tv-serier jag någonsin sett.
Men Tombstone är en favoritfilm, både som barn och som vuxen älskar jag den!

Och mustascherna går inte av för hackor!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Jag gillar filmen, men är nog med på ditt betyg då jag tycker den lämnar lite väl mycket ouppklarat/oavslutat.
Men det är en riktigt obehaglig film och närmare slutet hade jag kalla kårar mest hela tiden.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Pieces of a Woman. Välspelat, men i slutändan en story som jag brydde mig föga om. Stark 6:a/svag 7:a.

Medlem
Skrivet av Soulless:

Jag gillar filmen, men är nog med på ditt betyg då jag tycker den lämnar lite väl mycket ouppklarat/oavslutat.
Men det är en riktigt obehaglig film och närmare slutet hade jag kalla kårar mest hela tiden.

Vill minnas att jag gav den en fyra, just för att den inte försöker förklara allt.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem
Skrivet av Akronym:

Vill minnas att jag gav den en fyra, just för att den inte försöker förklara allt.

Mja folk gillar olika, speciellt när det gäller sci-fi vill jag ha förklaringar.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Soulless:

Mja folk gillar olika, speciellt när det gäller sci-fi vill jag ha förklaringar.

Tänkte mer på den som en psykologisk thriller som råkade ha en SciFi inramning...

Men som sagt, folk gillar olika.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Thunder Road
Tragikomiskt och känslosam film om en polismans liv som bit för bit faller ihop, både privat och på jobbet.
Blev både rörd, road, en del garv blev det också. Bra skådespeleri och regi av en och samma person.

4 av 5

https://www.imdb.com/title/tt7738450/

FM-guru
F.d. Sisyr

Promising Young Woman (2020)

Frisk blandning av thriller och komedi med en gnutta romans, där Carey Mulligan är i högform. Fan vad bra hon är, alltid. Så även här. Skriven och regisserad av debutanten (i långfilmssamanhang) Emerald Fennell - en talang man lär se mer av. Det är inte allt som träffar rätt i filmen (framför allt är det en scen med ett däckjärn involverat som sticker ut på ett negativt sätt), men det mesta gör det både vad gäller filmens humor såväl som de mörkare aspekterna.

4/5

I Care a Lot (2020)

Thriller där en fullblodspsykopat som livnär sig på att lura åldringar ger sig på fel tant och får hennes serietidningsskurk till son efter sig. Hopplöst hjärndöd rulle med enkom vidriga karaktärer där man bara önskar att det ska gå åt helvete för allt och alla. En på pappret riktigt fin skådespelarensemble slösas bort helt.

1/5

Medlem

Boss level

Ganska rolig actionfilm
De försöker göra lite tv-spel av filmen men misslyckas totalt med det. Det verkar inte vara någon som har spelat tv-spel innan som gjort denna film.
De är på ett ställe som heter 8-bit, en typ av Arkadhall o föreståndaren säger att 8-bit är det bästa som finns. De sitter dock o spelar street fighter 2 och andra 16-bit spel.
O de sa kaduken istället för hadouken 🙃
3/5

Medlem

En kvinnas doft med Al Pacino, inte sett sen typ 20 år sen, riktigt bra.

Medlem
Skrivet av DAoG:

De försöker göra lite tv-spel av filmen men misslyckas totalt med det. Det verkar inte vara någon som har spelat tv-spel innan som gjort denna film.
De är på ett ställe som heter 8-bit, en typ av Arkadhall o föreståndaren säger att 8-bit är det bästa som finns. De sitter dock o spelar street fighter 2 och andra 16-bit spel.
O de sa kaduken istället för hadouken 🙃

Haha! De skulle ha skapat en tråd på FZ när de jobbade med filmen och konsulterat oss som brukar titta in här om tv-spel, då hade det blivit garanterat rätt i manuset kring såna grejer.

Medlem
Skrivet av Soulless:

Jag gillar filmen, men är nog med på ditt betyg då jag tycker den lämnar lite väl mycket ouppklarat/oavslutat.
Men det är en riktigt obehaglig film och närmare slutet hade jag kalla kårar mest hela tiden.

Skrivet av Akronym:

Vill minnas att jag gav den en fyra, just för att den inte försöker förklara allt.

Skrivet av Soulless:

Mja folk gillar olika, speciellt när det gäller sci-fi vill jag ha förklaringar.

Skrivet av Akronym:

Tänkte mer på den som en psykologisk thriller som råkade ha en SciFi inramning...

Men som sagt, folk gillar olika.

Ja smaken är som baken helt klart. Varför jag gav filmen ett lite lägre betyg var för att dels förväntade jag mig lite mer djup. Men även att den blev allt dummare, det fanns en hel del detta "geni" borde ha tänkt på tyckte jag. Jag kan förbise vissa aspekter i filmen självklart, men tycker plot-holsen, blev lite för många.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Skriv svar