FZ snackar med Josef Fares och lirar It Takes Two

Robot
FZ snackar med Josef Fares och lirar It Takes Two

Den rastlöse kreatören byter genre till romantisk komedi men satsar ännu hårdare på coop.

#it-takes-two, #josef-fares


jbx
Medlem

Är skeptisk, kan ju i och för sig bero på att jag inte har några vänner (:


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Geeks Gaming

Säga vad man vill om Fares och hans spel, något nytt bidrar de alltid med

Frilansare

Haha. Samtidigt blir det här "jag säger alltid vad jag tycker"-schticket lite av en trött följetong. Särskilt om man bara slänger ur sig saker utan grund som här. Säger Fares exakt det som förväntas av honom, alltså exakt det han kritiserar?

Ser oavsett fram emot spelet!

Frilansare
Skrivet av jbx:

Är skeptisk, kan ju i och för sig bero på att jag inte har några vänner (:

Du hittar säkert någon här på FZ att co-oppa med, om du sträcker ut en hand!

Medlem

Sjukt skeptisk till folk som "bara säger vad dom tycker" Då det är en jävligt lätt ursäkt att gömma sig bakom när man vräker ur sig diverse floskler och skit.
Så otroligt korkat uttryck av en så framgångsrik person. Han borde veta bättre och ställa in sin inställning.
Väldigt infantilt. usch.

Medlem
Skrivet av bickelito:

Sjukt skeptisk till folk som "bara säger vad dom tycker" Då det är en jävligt lätt ursäkt att gömma sig bakom när man vräker ur sig diverse floskler och skit.
Så otroligt korkat uttryck av en så framgångsrik person. Han borde veta bättre och ställa in sin inställning.
Väldigt infantilt. usch.

Tja, det är väl egentligen "bara" väldigt narcissistiskt - han har rätt helt oaktat vad alla andra tycker, verkar ju vara hans resonemang kring spelet. Det har ju egentligen inget med spelet i sig att göra, bara att han verkar något bortkopplad från verkligheten - där andras subjektiva upplevelser av något faktiskt är lika korrekta som hans egen, även om de inte överensstämmer.
Sen är det ju lite komiskt att han försöker normalisera den typen av narcissism, att ens egna tankar och åsikter på något märkligt sätt blir mer värda och mer korrekta än andras.

...men det är ju bara min åsikt.

Skrivet av Joakim Bennet:

Haha. Samtidigt blir det här "jag säger alltid vad jag tycker"-schticket lite av en trött följetong. Särskilt om man bara slänger ur sig saker utan grund som här. Säger Fares exakt det som förväntas av honom, alltså exakt det han kritiserar?

Ser oavsett fram emot spelet!

Det är ju egentligen lite paradoxalt - att någon förväntas uttala sig kaotiskt/oväntat/chockerande, blir det då kaotiskt/oväntat/chockerande längre? Nåja, egentligen borde ju inte det få så mycket fokus, då hans svada inte är sammankopplat med hur spelet upplevs för spelare. Vilket egentligen borde vara det mest relevanta när vi faktiskt pratar spel.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Inaktiv

Jag personligen tycker det är skönt med folk som säger vad de tänker på, menar alla andra intervjuer med spelskapare är mer eller mindre copy-paste från någon mall.

Sen till spelet så tror jag att det kommer bli suveränt. Fy fan vad vi kommer bli ovänner här hemma!

Medlem

Jag uppskattar honom som en frisk fläkt, huruvida spelet lever upp till hans egna ord är ju i slutändan upp till konsumenterna han vill att spelet ska tilltala. Men skulle alla prata på det här sättet skulle ju hela industrin bli ännu mer av ett hopkok med falska löften. Man får gärna tänka sig för och att säga att andras åsikter är helt åt fanders, om de inte tycker om spelet är liksom... verklighetsfrånvänt. Vad ska man göra, tvinga dem att ha kul när de spelar det trots att det är gameplayet som de inte tycker är kul?

Visar han att han kan ta åt sig av kritik när något går fel i framtiden kommer jag uppskatta hans rättframma attityd ännu mer. Allting beror ju på huruvida spelet faktiskt är så bra som han säger, tidigare han spelen ändå levt upp till hans ord ganska bra så det känns lite för tidigt att hacka på honom. Vi får la se. :3


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem

haha Fares är en frisk fläkt. Och han har så rätt. Vi lever idag mer än någonsin i ett samhälle där folk aktar sig för att säga vad de faktiskt tycker.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

"Sedan är coop en utmaning i sig, du blir automatiskt inte lika närvarande som i ett singleplayerspel, du pratar med din partner och så vidare. Det är en utmaning hela tiden - hela spelet har varit en utmaning. Men ingen kan få mig att tro att det inte är fantastiskt. Det spelar ingen roll om ni på FZ sågar det, I don’t give a fuck - då har ni ingen koll alltså. Rakt av."

Detta citatet är ju ett klassiskt fall av "anfall är det bästa försvaret." Inte en filosofi jag skriver under på. Har stött på liknande attittyder hos människor och medan de ofta har andra kvaliteter är det något jag ser som ytterst destruktivt om personen inte har personer runt omkring sig som vågar agera på samma sätt mot dem. Så jag håller tummarna för att de har en bra dynamik, samt att han kommer förbi vad det nu är som gör att han måste hävda sig innan någon hunnit ge spelet en ärlig chans.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem

Problemet med att alltid bara säga vad man tycker är att det sällan handlar om att dela ut beröm utan nästan uteslutande om en svada (välförtjänt?) kritik.

I en värld som allt mer präglas av konsekvenserna av det som inte sägs (kejsaren har inga kläder) uppstår ett sug efter att personer med stora plattformar vågar bryta mot mönstret. Sedan blir kanske resultatet av det inte alltid så bra, men det är också faran av att tiga när man borde ha talat och tala högst av alla när man egentligen borde ha hållit käften.

Har för övrigt inte hört någon annan än forumtroll avvika från åsikten att Xbox namnschema är onödigt förvillande. Så där sparkade Josef in en dörr som inte bara var vidöppen, utan som tillsammans med hela dörrkarmen redan hade forslats bort till tippen och blivit till fjärrvärme.

Sedan blir det ju lätt ett mantra där det finns ett högre nyhetsvärde i att svära i varje mening som känns ganska blassé. Men Brothers var ett litet mästerverk, så jag hoppas hans nya når samma höjder. I grund och botten behövs spelutvecklare som i varje fall försöker bryta ny mark.

Såg bra som tusan ut i 60 fps.
Trailrarna var lagom hackiga


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem

Spelet ser i alla fall jäkligt bra ut, och det är mycket känsla investerat där som det ser ut...blir riktigt nyfiken på att lägga det till min ständigt växande gaming-bucket-list.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av bickelito:

Sjukt skeptisk till folk som "bara säger vad dom tycker" Då det är en jävligt lätt ursäkt att gömma sig bakom när man vräker ur sig diverse floskler och skit.
Så otroligt korkat uttryck av en så framgångsrik person. Han borde veta bättre och ställa in sin inställning.
Väldigt infantilt. usch.

Hänger inte alls med på vad du menar, ärligt talat. Vad är problemet med att säga vad man tycker? Det är väl snarare mediatränade PR-människor som "vräker ur sig diverse floskler"?

Och på vilket sätt är det att "gömma sig" att säga att "det är vad jag tycker"? Det är ju den raka motsatsen, haha. Fattar inte resonemanget.

CEO
Medlem

Tror folk reagerar eller irriterar sig på hans sätt att nästan skryta om hans give-a-fuck attityd överallt. Sedan kan det låta lite narcissiskt, precis som folk här säger och kan låta som att han inte bryr sig om vad andra tycker och det låter lite kallt. Speciellt kängan mot FZ. Den är faktiskt direkt arrogant att han inte bry sig om vad FZ skriver. Skapare av alla sorter måste dock ha lite av den varan för att inte bli för påverkade. Men just det där reagerade jag på, speciellt när man blir intervjuad av den speltidning som recenserar spel. Det han säger är att feedback inte spelar roll - det han har gjort är oslagbart och felfritt.

Bara för att man inte bryr sig om vad andra tycker behöver man inte säga det på det sättet.
Samtidigt är det en go fläkt i PK samhället

Medlem
Skrivet av bickelito:

Sjukt skeptisk till folk som "bara säger vad dom tycker" Då det är en jävligt lätt ursäkt att gömma sig bakom när man vräker ur sig diverse floskler och skit.
Så otroligt korkat uttryck av en så framgångsrik person. Han borde veta bättre och ställa in sin inställning.
Väldigt infantilt. usch.

"Ok".

It's not a lake, it's an ocean

Snubben trodde han var cool...


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Gen
Medlem

Kommer möjligtvis det ett demo?

Frilansare
Skrivet av PeTTs0n:

Det är ju egentligen lite paradoxalt - att någon förväntas uttala sig kaotiskt/oväntat/chockerande, blir det då kaotiskt/oväntat/chockerande längre? Nåja, egentligen borde ju inte det få så mycket fokus, då hans svada inte är sammankopplat med hur spelet upplevs för spelare. Vilket egentligen borde vara det mest relevanta när vi faktiskt pratar spel.

Agreed! Och som jag sa: Ser oavsett fram emot spelet!

Medlem

The completionist har också en ganska intressant intervju med honom.
De verkar mena på att stilen är lite Libanesisk

Själv så är jag lite kluven, dryga människor som är otrevliga och utåtriktade kan vara sjukt provocerande ibland, speciellt när de förmedlar sin åsikt till folk de inte känner.

Dock så upplever jag inte honom som aggresiv eller elak/otrevlig så jag har inget problem med hans attityd.
Jag tar nog inte det han säger på för stort allvar helt enkelt.

Medlem

Jag får känslan av att Fares inte försöker vara dryg eller otrevlig. Det här är lite hans gimmick. Man får nog ta saker han vräker ur sig med en nypa salt. Han fick mkt snack omkring sig efter hans "fuck the oscars" kommentar och tror han insett han kan rida lite på att vara "killen som säger saker rakt ut..".
Ser def inte att han gav en känga till FZ. Vi vet inte ens hans tonläge men kan inte tänka mig att han fullständigt skiter i vad ex en sajt som FZ tycker o tänker. Har alltid uppfattat honom lite som han säger sådant där med glimten i ögat.
Då hade jag mkt svårare för han japanen.. vad hette han nu.. som gjorde dead or alive och ninja gaiden. Där kan vi snacka om en dryg o otrevlig jävel.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Älskar hans coop spel. De är verkligen underhållande och unika, något som inte finns i majoriteten av dagens nya spel.

Men snacka f*n inte skit om FZ.

Medlem

Som klasskamrat till Josef från mellanstadiet till och med gymnasiet kan jag ju säga att han alltid har haft en "larger than life"-attityd, det är den egenskapen som gjorde honom till den han är, varför han tog sig in i filmbranschen och till sist i spelbranschen. Det är ett rätt osvenskt beteende och det kräver att man kliver över vissa sociala "gränser". Han berättade att han kände igen en regissör (det här var någon gång i Gymnasiet) som var på Gustavsvik, han berättade om sina ambitioner att komma till Hollywood och var väldigt rättfram.

Men jag håller med om att det kan gå överstyr. Men det finns en anledning till det, mycket av det han visar i filmen Zozo (hans smeknamn för övrigt) är baserat på vad han gick igenom i svensk skola, hur han bemöttes som invandrare i vår klass med bara svenska elever. Jag och en kille till umgicks med honom. Många andra såg ner på honom. Han var en outsider, han fick en "chip on his shoulder" rätt tidigt och jag tror det faktum att han inte respekterades gjorde att han inte valde/fick (beroende på hur man ser det) att "delta" på samma villkor.

Han gjorde mycket för att bli inkluderad. Men jag tror att man till sist ledsnar. Så lite av hans "fuck-it"-attityd har nog fungerat som ett driv att "jag ska visa dem". Nu är han multimiljonär, bor i skitfin villa med en vacker kvinna och gör precis allt det som han drömde om när han och jag samlade fotbollsbilder och käkade små schweizernöt vi köpte på en kiosk på norr i Örebro.

Det sticker nog en del i ögat på en del folk. Jag kan väl på sätt och vis räkna mig bland dessa personer. Jag har också stört mig på hans attityd. Men jag vet åtminstone en bakgrund till varför han är som han är.


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

Medlem

Jalla! Jalla! är ju en Svensk klassiker... Klart grabben ska göra ett rom-com spel!


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Josef Fares är kung 👍


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av SunShine:

Jag får känslan av att Fares inte försöker vara dryg eller otrevlig. Det här är lite hans gimmick. Man får nog ta saker han vräker ur sig med en nypa salt. Han fick mkt snack omkring sig efter hans "fuck the oscars" kommentar och tror han insett han kan rida lite på att vara "killen som säger saker rakt ut..".
Ser def inte att han gav en känga till FZ. Vi vet inte ens hans tonläge men kan inte tänka mig att han fullständigt skiter i vad ex en sajt som FZ tycker o tänker. Har alltid uppfattat honom lite som han säger sådant där med glimten i ögat.
Då hade jag mkt svårare för han japanen.. vad hette han nu.. som gjorde dead or alive och ninja gaiden. Där kan vi snacka om en dryg o otrevlig jävel.

Skrivet av Kyrre:

Älskar hans coop spel. De är verkligen underhållande och unika, något som inte finns i majoriteten av dagens nya spel.

Men snacka f*n inte skit om FZ.

Jag kan försäkra er om att ”snacka skit om FZ” absolut inte var tonläget, snarare tvärtom. Innan intervjun startade hämtade han en medarbetare på studion, bara för att han visste att denne gillar sajten.

Jag tolkade det som en enorm stolthet över de som de presterat, och som andra varit inne på: inget vi eller någon annan säger kan rubba den stoltheten. Vilket jag tror är ganska nödvändigt för någon som skapar saker som har potential att kritiseras av miljoner människor.

Jag det här med att säga vad man tycker: det är sjukt befriande att intervjua någon som Josef, kontra en mediatränad producent som svarar på alla frågor med ett utdrag från ett pressmeddelande.


signatur
Medlem

Nån som vet vad prisbilden blir på detta? Som hans tidigare spel? Och som jag förstått det behöver man bara köpa ett exemplar för att spela 2.. vill ju gärna lira detta med frugan när det släpps.

Medlem
Skrivet av robbis:

Nån som vet vad prisbilden blir på detta? Som hans tidigare spel? Och som jag förstått det behöver man bara köpa ett exemplar för att spela 2.. vill ju gärna lira detta med frugan när det släpps.

449kr tror jag priset ligger på på Playstation, och som med A Way Out så får du då även spela igenom spelet med en kompis.

ZF
Medlem
Skrivet av Sisyr:

Hänger inte alls med på vad du menar, ärligt talat. Vad är problemet med att säga vad man tycker? Det är väl snarare mediatränade PR-människor som "vräker ur sig diverse floskler"?

Och på vilket sätt är det att "gömma sig" att säga att "det är vad jag tycker"? Det är ju den raka motsatsen, haha. Fattar inte resonemanget.

Finns en poäng i det ja. Det finns fortfarande ämnen som hela den etablerade mediasfären mer eller mindre kollektivt tvingas vara eniga om genom någon slags kulturell koncensusselektion. Och det yttrar sig som till exempel:

https://www.fz.se/nyhet/285882-subverse-gor-en-kovandning-sla...

Sitt still i båtarna annars kanske du riskerar hamna överbord.

För inte så länge sedan gick det att avfärda vandringssimulatorer och interaktiva noveller som inte spel, medan det idag istället kan bli lite obekvämt att ens luta omdömet på det.

Så kanske är detta helt enkelt bara dagens version av videovåldspaniken 1980.

12
Skriv svar