Rust tappar spelardata efter brand i fransk serverhall

Robot
Rust tappar spelardata efter brand i fransk serverhall

Hoppade bungyjump utan lina, verkar det som.

#data, #rust


Medlem

Inga backups någon annanstans?

Vilken inkompetent person satte upp det där?

Medlem
Skrivet av Karmak:

Inga backups någon annanstans?

Vilken inkompetent person satte upp det där?

De valde nog att spara pengar istället för att satsa på en bra backup. Greeeeed.

Medlem

Rust-spelare älskar väl att starta om stup i ett, så ingen skada skedd direkt?


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Så som jag förstår så återställer väl Rust allt på löpande schema ändå? Varje månad eller vecka beroende på server? Så det är inte så stor förlust och inte heller något de rimligt borde ha haft back-ups på.

Megadelux
Skrivet av johanAndersson:

Så som jag förstår så återställer väl Rust allt på löpande schema ändå? Varje månad eller vecka beroende på server? Så det är inte så stor förlust och inte heller något de rimligt borde ha haft back-ups på.

Stämmer. ALLA servers nollas första torsdagen varje månad. Dock inte alltid blueprints som man äger.
Nu var det ofrivillig mapwipe.

Medlem

Jag misstänker att branden var anlagd av vikingar.

Medlem

De skulle ha haft en NAS i hörnet på serverrummet så hade det gått bra. Eller vänta nu...

Medlem

Jämnföra rust som är hardcore PVP jämnt emot VH som är mysigt PVE with friends är lite att ta i.

Medlem
Skrivet av Parabellum87:

Jämnföra rust som är hardcore PVP jämnt emot VH som är mysigt PVE with friends är lite att ta i.

Jag tänkte också lite på det ja


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Lasrod:

Jag misstänker att branden var anlagd av vikingar.

[The Vikings are happy.]


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Relik 📜

Lite "skrämmande" i svaren på Twitter där efter att en person från OVH kommenterade branden och uppmanade kunder att aktivera sin "Disaster Recovery Plan". Många som "var gör jag det?" eller "vem ska jag kontakta?". Det är ju fine för små hobbyprojekt, men som stor aktör bara måste du ju ha en "egen" plan med egen backup, alldeles oavsett hur säker din host anses vara. Jag menar, även AWS har ju tappat data...


signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.

Medlem

offsite backup är ju normalt något man alltid ska ha på sina servrar,men om detta var data som dom normalt wipar så känns det inte så farligt.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

De kanske hade backup på en server som också brann upp..

Medlem
Skrivet av Pjotor:

[The Vikings are happy.]


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av emilakered:

Lite "skrämmande" i svaren på Twitter där efter att en person från OVH kommenterade branden och uppmanade kunder att aktivera sin "Disaster Recovery Plan". Många som "var gör jag det?" eller "vem ska jag kontakta?". Det är ju fine för små hobbyprojekt, men som stor aktör bara måste du ju ha en "egen" plan med egen backup, alldeles oavsett hur säker din host anses vara. Jag menar, även AWS har ju tappat data...

Jag jobbar med just informationssäkerhet och det är precis så här dåligt det ser ut på många stora bolag i Sverige också tyvärr. Få bolag har fungerande incidentprocesser, ännu färre har redundanta system och nästan inga har kontinuitets- eller krisplaner.

Jag skulle gissa att dom har använt någon form av data recovery istället för en riktig backup. Extremt vanligt att man använder funktioner som inte är tilltänka att användas som backup till just det. Informationen ligger som "backup" på samma server eller i samma serverhall som produktionsdatan.


signatur

I shall take your position into consideration.
Well...it seems your terms...are not acceptable

1
Skriv svar