Här är nya Playstation VR-kontrollen!

Robot
Här är nya Playstation VR-kontrollen!

En Oculus-kopia med Dualsense-känsla.

#playstation-5, #playstation-vr, #psvr


Medlem

Ser helt klart bättre ut än dom gamla kontrollerna.

Medlem

Inga ljuspunkter? IR? Eller hur kan spårning tänkas skötas?

Medlem

Ser lovande ut! Dualsense har ju fått bra omdömen. Det enda jag är skeptisk till är att de kommer kräva mer förvaringsutrymme

Skrivet av Youjimbo:

Inga ljuspunkter? IR? Eller hur kan spårning tänkas skötas?

Det är sannolikt IR-dioder längs ringarna.

Citat:

Tracking: The VR controller is tracked by the new VR headset through a tracking ring across the bottom of the controller.

https://blog.playstation.com/2021/03/18/next-gen-vr-on-ps5-th...

Medlem
Skrivet av brunnlake:

A-ha. Inte idealt med andra ord. Om det spåras av headsetet i sig är risken stor att den har samma problem som HP Reverb G2.

Medlem

Tiggerknappar? Först trodde jag att det var Tigerknappar men jag antar att det är Triggerknappar det handlar om?

Inaktiv

"Kontrollerna har någon form av stöd eller skydd som bildar cirkelband runt händerna, och de liknar just inga andra VR-kontroller på marknaden."

Påminner en hel del om det som Pimax skulle släppa. Sword kontrollern.

Skrivet av Youjimbo:

A-ha. Inte idealt med andra ord. Om det spåras av headsetet i sig är risken stor att den har samma problem som HP Reverb G2.

Nivån på Oculus spårningen är långt över det som PSVR har i dagsläget och det är också inside-out.

Edit:

Skulle jag gissa så är det möjligt att de har den ringen runt händerna inte bara för att det ska gå att spåra lättare men för att de kan sätta en kamera över handen med den designen. Ett kostnadseffektivt sätt att få någon form av fingerspårning.

Avstängd

Underbart. Härligt med spelföretag som blickar framåt och stakar ut framtiden.

Blir nog att vänta med Quest 2 köp tills man får mer information om PSVR2.
Quest1 och PSVR1 får vara nog tillsvidare.


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

Medlem

Vem älskar inte bilder på prylar...

Ser lovande ut! Jag är rätt trött på mina move-pinnar. Helt klart ett steg framåt.

Edit: det här gillar jag, låter lite som den film som florerade på Sonys prototyper. Kul att det blir verklighet!

● Finger touch detection: The controller can detect your fingers without any pressing in the areas where you place your thumb, index, or middle fingers. This enables you to make more natural gestures with your hands during gameplay.

Medlem

Var förbokar man det här?


signatur

PSN: Swede_78

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Gregerory:

Vem älskar inte bilder på prylar...

Ser lovande ut! Jag är rätt trött på mina move-pinnar. Helt klart ett steg framåt.

Edit: det här gillar jag, låter lite som den film som florerade på Sonys prototyper. Kul att det blir verklighet!

● Finger touch detection: The controller can detect your fingers without any pressing in the areas where you place your thumb, index, or middle fingers. This enables you to make more natural gestures with your hands during gameplay.

Det görs också idag på Valve Index, och till viss del Quest med fingerspårning. Riktigt bra för inlevelsen dock.


signatur
Redaktör

Kul med första infon om PSVR2, men kamera/fyrar eller inside-out tracking är jag nästan mest nyfiken på att få veta. Och upplösning, eventuell trådlöshet, pris, releasedatum, spelutbud...


signatur
Inaktiv
Skrivet av Mariva:

Var förbokar man det här?

Haha exakt min tanke! Gäller att vara ute i god tid när det kommer till Playstation

Skrivet av Tomas Helenius:

Kul med första infon om PSVR2, men kamera/fyrar eller inside-out tracking är jag nästan mest nyfiken på att få veta. Och upplösning, eventuell trådlöshet, pris, releasedatum, spelutbud...

De har redan pratat om "en sladd" lösning, även om det kanske blir olika modeller. Sen är ringen på den nya kontrollen ett tydligt tecken på att det blir inside-out. Inte för att jag tyckte det var någon högoddsare ändå? Den nivån som Oculus har uppnått med inteside-out är bra nog för att inte längre motivera extern hårdvara.

Redaktör
Skrivet av johanAndersson:

De har redan pratat om "en sladd" lösning, även om det kanske blir olika modeller. Sen är ringen på den nya kontrollen ett tydligt tecken på att det blir inside-out. Inte för att jag tyckte det var någon högoddsare ändå? Den nivån som Oculus har uppnått med inteside-out är bra nog för att inte längre motivera extern hårdvara.

Ja, det hade känts omodernt med sensorer/kamera, men hade varit skönt att få det bekräftat.


signatur
KoP
Medlem

Kan även användas som knogjärn om tillfälle ges.

Medlem

Kan tänka mig att detta är den VR som introduceras till hemmet. Aldrig ägt tidigare har dock testat hos andra.
Känns bättre med en gen2 overall då man troligen lärt sig en del från första och kunnat finslipa. Spännande!


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

Ser riktigt schyssta ut! Jag kommer lätt att förboka detta VR headsetet till min PS5a

Medlem

Intressant, hoppas bara på bra VR spel också som kan motivera köpet.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Ja, det hade känts omodernt med sensorer/kamera, men hade varit skönt att få det bekräftat.

Det bekräftades i nyheten på PS blog:

Citat:

Tracking: The VR controller is tracked by the new VR headset through a tracking ring across the bottom of the controller.

Medlem

Nu börjar det likna nåt! Ser ytterst lovande ut och man blir galet nyfiken på att få se sjäva VR-headsetet nu!

Skrivet av Gaara:

Intressant, hoppas bara på bra VR spel också som kan motivera köpet.

Det kommer säkert komma mycket bra.

Tycker detta är en trevlig sammanställning över mycket bra i VR i nuläget:
https://www.youtube.com/watch?v=dwUjvGKzQbE

Det finns mer, så som Skyrim och Windlands 2, som jag gärna hade inkluderat. Detta är inte en PSVR lista, men många bra upplevelser finns säkert på plattformen.

Medlem

Ser lovande ut.
Känns lite tidigt att visa handkontrollerna, kommer den släppas redan i år kanske?
PS5 och Dual sense visades nära inpå släpp(Dual sense i april, PS5 i Juni) och varför visa sina kort så tidigt annars(vore dumt ifall de vill tweaka designen)?

Spammar F5 på webhallen nu☺, skippade PSVR på grund av för låg prestanda och att jag ville ha mer avancerad VR innan jag hoppar på tåget, men nu så börjar det bli dax.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Cortex:

Nu börjar det likna nåt! Ser ytterst lovande ut och man blir galet nyfiken på att få se sjäva VR-headsetet nu!

Vi har lyckats knäppa en bild på en tidig prototyp!


signatur
Skägg.
10 Chambers
Skrivet av brunnlake:

Det bekräftades i nyheten på PS blog:

Headsetet i sig kan ju fortfarande vara beroende av extern tracking, men det tyder ju verkligen på det.


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Headsetet i sig kan ju fortfarande vara beroende av extern tracking, men det tyder ju verkligen på det.

Du menar såååå. Ja det får vi hoppas.

Medlem

Synd att VR saknas på Xbox. Microsoft skulle ju bara kunna ge support för ett WMR-headset av bra kvalitet, typ Reverb G2.

Medlem

Redan med gen 1 har ju Sony det mest bekväma headsetet för VR på marknaden, men också den absolut sämsta trackingen med sina j-a leftover-kameror och Move-kontroller. Skönt att höra att de faktiskt satsar på PSVR2 trots tidigare uttalanden. PSVR har en del riktigt trevliga titlar som inte finns på övriga (PC) och är lite mer "socialt" att spela än att köra sin Index.
PS: Nya låtar till Beat Saber idag...

Medlem
Skrivet av Youjimbo:

Inga ljuspunkter? IR? Eller hur kan spårning tänkas skötas?

Skrivet av brunnlake:

Ser lovande ut! Dualsense har ju fått bra omdömen. Det enda jag är skeptisk till är att de kommer kräva mer förvaringsutrymme

Det är sannolikt IR-dioder längs ringarna.

https://blog.playstation.com/2021/03/18/next-gen-vr-on-ps5-th...

Om jag inte missminner mig har Oculus patent på spårning med hjälp av IR. Om så är fallet, blir det tyvärr samma sorts spårning som vi har sett i HP Reverb och andra WMR-headsets - vilket är ganska undermåligt.

12
Skriv svar