En Amiga Mini med 25 titlar släpps tidigt nästa år

Robot
En Amiga Mini med 25 titlar släpps tidigt nästa år

THEA500 Mini kommer stoltsera med titlar som Worms, Simon the Sorcerer och Another World.

#THEA500Mini, #amiga, #retro


Woooouw. Coolt. Hade själv en 1200 men har även spelat på 500. Kommer ihåg Moonstone, kanske det är med bland de 25 spelen också. James Pond 2 och Cannon Fodder kanske också.

Frilansare

Oerhört bitter att samtliga mina gamla Amiga och C64/128 är spårlöst försvunna.

KoP
Medlem

Hade hoppats på en fullsize version med fungerande tangentbord på en gång och att dom skulle skippat mini versionen. Men man lär köpa den ändå.

Lär väl vara stöd för adf-filer på denna mini Amiga om man vill fylla en usb-sticka med div. spel?

Medlem

Jäklans roligt! Men lite synd att de inte körde på en 1200 med AGA(eller bara fuskade och körde en 500 med AGA I guess). Trist att köra 32-färgs-versioner av AGA-spelen liksom.

EDIT: Ok, I spoke too soon. Hittade lite mer info.

Despite its form factor being inspired by the Amiga A500, the system emulates not only the A500’s OCS chip set, but also the enhanced ECS chip set of the A500+ and the Advanced Graphics Architecture (AGA) of the A1200, meaning even ROMs of A1200-only enhanced games should work on it.

Dessutom kan man se dem köra Alien Breed 3D i hög framerate i trailern. Det kräver rätt mycket mer än de ynka 7mhz som A500 huserar.


signatur

//Schmoo

Medlem

Alien Breed 3D på en Amiga 500?

Medlem
Skrivet av Schmoo:

Jäklans roligt! Men lite synd att de inte körde på en 1200 med AGA(eller bara fuskade och körde en 500 med AGA I guess). Trist att köra 32-färgs-versioner av AGA-spelen liksom.

EDIT: Ok, I spoke too soon. Hittade lite mer info.

Despite its form factor being inspired by the Amiga A500, the system emulates not only the A500’s OCS chip set, but also the enhanced ECS chip set of the A500+ and the Advanced Graphics Architecture (AGA) of the A1200, meaning even ROMs of A1200-only enhanced games should work on it.

Dessutom kan man se dem köra Alien Breed 3D i hög framerate i trailern. Det kräver rätt mycket mer än de ynka 7mhz som A500 huserar.

Skrivet av Nioreh:

Alien Breed 3D på en Amiga 500?

Det är väl som alla andra minisystem typ en Raspberry pi i ett customskal. Dvs hur mycket som helst mer kraftfull än originalet.

Medlem
Skrivet av Espresso_Bengt:

Woooouw. Coolt. Hade själv en 1200 men har även spelat på 500. Kommer ihåg Moonstone, kanske det är med bland de 25 spelen också. James Pond 2 och Cannon Fodder kanske också.

Förta jag tänkte när jag såg denna var faktiskt "Har de tagit med Moonstone?" Fortfarande ett favoritlir hos mig!

Medlem

Finns hur många spel som helst man hade velat se här

Priset kommer vara viktigt på denna, sett liknande projekt dö ut pga. löjligt pris..


signatur

"Cash, Rules, Everything, Around, Me - C.R.E.A.M. - Get the money! - Dollar, dollar bill y'all"

Medlem

Med erfarenhet av c64 mini så avvaktar jag till om de kommer med en Maxi variant också. Att köra c64 spel med virtuellt tangentbord var ren bedrövelse... Sen saknar man Tac-2 oavsett c64 eller Amiga. Kul dock att de gör sådant här.

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Oerhört bitter att samtliga mina gamla Amiga och C64/128 är spårlöst försvunna.

Sicken jäkla osis...
Jag har tur och fått med mig min A500 i varje flytt sen slutet på 80-talet. Står just nu uppe på vinden och samlar damm...

Men jäklar vilken kul grej ändå! Gött att höra om A500 mini liksom!
Så nu måste jag köpa den här 'minin' så jag kan köra båda systemen bredvid varandra och jämföra.


signatur

/MJ

Medlem
Skrivet av perihelion74:

Med erfarenhet av c64 mini så avvaktar jag till om de kommer med en Maxi variant också. Att köra c64 spel med virtuellt tangentbord var ren bedrövelse... Sen saknar man Tac-2 oavsett c64 eller Amiga. Kul dock att de gör sådant här.

Ja Inga tangenter + controller? ne.
Kan inte vart många som spelade med controller på Amigan.


signatur

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

Medlem

Solklart köp!

Och själv spenderade jag mina senare Amigaår med att spela med en CD32-kontroll, så att man får en kontroll till känns ganska så naturligt för mig.

Medlem

Walker och Moonstone så köper jag direkt!

Inaktiv

Funkar ADF-filer så kan det bli ett köp. Vill spela Moonstone.

Medlem

Om de inkluderar Moonstone bland spelen...

Medlem

Oooh, vill ha! Undrar dock vad för emulator den kör, kan ju inte köras på någon Raspberry för den kan väl inte driva en full A1200 med AGA i fullt blås?

Annars har jag min A1200 liggandes i sin originallåda som man kan packa upp och köra... Någon som har en A600/HD som de inte behöver? :).

KoP
Medlem
Skrivet av Schmoo:

Jäklans roligt! Men lite synd att de inte körde på en 1200 med AGA(eller bara fuskade och körde en 500 med AGA I guess). Trist att köra 32-färgs-versioner av AGA-spelen liksom.

A500'an är mera ikonisk.

Medlem
Skrivet av Schmoo:

Jäklans roligt! Men lite synd att de inte körde på en 1200 med AGA(eller bara fuskade och körde en 500 med AGA I guess). Trist att köra 32-färgs-versioner av AGA-spelen liksom.

EDIT: Ok, I spoke too soon. Hittade lite mer info.

Despite its form factor being inspired by the Amiga A500, the system emulates not only the A500’s OCS chip set, but also the enhanced ECS chip set of the A500+ and the Advanced Graphics Architecture (AGA) of the A1200, meaning even ROMs of A1200-only enhanced games should work on it.

Dessutom kan man se dem köra Alien Breed 3D i hög framerate i trailern. Det kräver rätt mycket mer än de ynka 7mhz som A500 huserar.

Det var min första reaktion också, men låter ju riktigt lovande att den kan köra hela klabbet!

Skrivet av perihelion74:

Med erfarenhet av c64 mini så avvaktar jag till om de kommer med en Maxi variant också. Att köra c64 spel med virtuellt tangentbord var ren bedrövelse... Sen saknar man Tac-2 oavsett c64 eller Amiga. Kul dock att de gör sådant här.

Tac 2 var ju nästan ett mordredskap, så robust som den var. Jag hade även ett par med röd spak och vit knapp längst uppe på spaken som jag inte minns vad de hette, men generellt var ju joystickarna grymt stabila på den tiden. Kanske för att spelen var svårare och manade till fler hyst i väggen?

EDIT: Found it - Command Control hette den

Medlem

Inget Wings of Fury? 😥

Redaktör

Battle Chess - nu (kanske) med högre framerate än antalet fingrar per hand!


signatur
Medlem

Äntligen! Shut up and take my money!

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Om de inkluderar Moonstone bland spelen...

Ååååh! Det hade varit ett köp direkt om så var fallet.

Medlem

Amiga versionen av Moonstone har ju flera gamebreaking buggar och det är ju från tiden innan patchar (den där tiden vissa pratar om som tiden då inga spel skeppades med buggar ), så inga fixar.
Så det är nog ett tveksamt spel att skeppa med.

Gim
Medlem

Hadde velat haft en fullstorlek med tangentbord men men

Skribent
Skrivet av serdyllon:

Det var min första reaktion också, men låter ju riktigt lovande att den kan köra hela klabbet!

Tac 2 var ju nästan ett mordredskap, så robust som den var. Jag hade även ett par med röd spak och vit knapp längst uppe på spaken som jag inte minns vad de hette, men generellt var ju joystickarna grymt stabila på den tiden. Kanske för att spelen var svårare och manade till fler hyst i väggen?

EDIT: Found it - Command Control hette den

http://www.syntaxerror.nu/joy002.jpg

Det var ju långt mindre teknologi i kontrollerna också, färre grejor som kan gå sönder. De var väl typ ett kretskort och några få lödningar. Min kompis brorsa modade precis en sån där med röd spak till Summer Games? Man skulle ju vicka spaken snabbt fram och tillbaka för löpningen och det mesta annat. Så han lyckades gör så att allt den jojjen gjorde var att vicka sig själv fram och tillbaka! Totalt värdelös till allt annat än spelet, men man tog ju rekord där.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Härligt!

Jag har precis uppgraderat min A1200. Lackerat chassit, ny transformator, skaffat en floppydisk emulator, re-cappat moderkortet samt gjort rent den. Bytat till 3.1.14 chip, satt i en 32gb hårddisk, fixat en D520 till den samt köpt 8mb ram med matteprocessor

Edit: visst ja, jag köpte en greaseweazle med. Har runt 3000 fysiska disketter (får se hur många som fungerar) samt runt 50.000 disketter i adf format. Och en USB Mouse Adapter. Den gör att det funkar utmärkt med moderna trådlösa möss, men om man ska ha en med sladd så måste man modifiera moderkortet så den ger ström. (yes, jag har spenderat mycket pengar i år på min a1200...next up - A500...tänkte ta en Pistorm i den (som jag förövrigt rekommenderar om ni har en fungerande a500 hemma som ni vill kunna köra med hdmi osv)

Edit2: Om ni har en massa överblivna pengar så rekommenderar jag denna: https://www.apollo-accelerators.com/


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av mrpijey:

Oooh, vill ha! Undrar dock vad för emulator den kör, kan ju inte köras på någon Raspberry för den kan väl inte driva en full A1200 med AGA i fullt blås?

Annars har jag min A1200 liggandes i sin originallåda som man kan packa upp och köra... Någon som har en A600/HD som de inte behöver? :).

Kör Amiga emulering på min RaspPi4. Tycker att emuleringen på arm är sådär mjukvarumässigt. Min RaspPi3 kunde inte riktigt dra runt vissa saker i den A1200 hastighet man förväntade sig. Så funderar på vilken plattform de kommer köra på. Har svårt att se att det blir en FPGA som Mister, känns som det skulle bli för dyr lösning, samma med x86 iom att WinUAE kräver windows. Så ARM lär det bli garanterat bli, då är frågan bara hur bra deras mjukvara är och om den går att uppdatera. Funderar också på vilken kickstart de kommer skicka med. Kommer de slänga med nya kicks så som 3.1.4 eller bara köra de gamla 1.3-3.1 tro. Många frågor gällande hårdvara och hur de optimerat systemet.

Priset är inte lockande, men musen är jag lite sugen på hur de gjort. De borde kunnat göra sakerna trådlöst med BT egentligen. Sladdar är något jag kan klara mig utan på retroboxar. Det är mest ivägen eller så är de korta.


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

KoP
Medlem
Skrivet av waeress:

Amiga versionen av Moonstone har ju flera gamebreaking buggar och det är ju från tiden innan patchar (den där tiden vissa pratar om som tiden då inga spel skeppades med buggar ), så inga fixar.
Så det är nog ett tveksamt spel att skeppa med.

Vad det inte endast den piratade versionen som drogs med dom buggarna? Inte för att jag har några erfarenheter. *Host*

123
Skriv svar