FZDZ - FZ DIRTZONE (EA Sports WRC klubb)

brrap brrap pew pew

Hej vänner!

Ni ska veta att jag inte glömt er, men jag jobbar mer eller mindre all vaken tid och tampas samtidigt med en hög med nyinköpta IKEA-möbler här hemma som ska monteras ihop, så därför släpar jag med resultat.

Ska försöka lösa det imorgon! Snart är vi nog på banan igen så att resultaten dyker upp på söndag/måndag igen!

signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

Medlem

Lite lätt bakfull, men lyckades beta av sverige idag. Försökte hänga på Tomas, men det var helt omöjligt. Jag var hela tiden ute och touchade vallarna och tappade tid... Så fick nöja mig med att konsolidera platsen bakom honom, så tvåa just nu iaf.

Medlem

Sverige rallyt inleddes med att dundra rätt in i ett räcke halvvägs in på första sträckan. Det resulterade givetvis i en punktering 🥺

Förbannad på mig själv så skulle jag köra ikapp tid, trodde jag. Blev bitvis slarvigt och gick knappast fortare när man kör över sin förmåga 🙂

Även med felfri körning hade jag hamnat en bra bit efter Tomas, herregud vilket tempo! Snyggt kört!

Spelade in körningen på Powerstage

Medlem
Skrivet av Limpler:

Även med felfri körning hade jag hamnat en bra bit efter Tomas, herregud vilket tempo! Snyggt kört!

Spelade in körningen på Powerstage
https://youtu.be/23C9nrANoyU

Tack ! Det är väl det land jag behärskar bäst, näst efter Nya Zealand.

Medlem

Fick köra på säkerhet i Sverige eftersom jag inte kan den så bra men är ändå nöjd. Inga close calls alls faktiskt. Efter sträcka 4 såg jag att Limpler sakta men säkert kröp allt närmare men jag lyckades hålla ihop det och det ser jag som en seger. Att rå sig på en trimmad PV med K-kam och en bakfull Arete fanns inte på kartan här. Man blev som dom säger "rejält rastad" Skulle nog gissa att PV har en del top 10 tider här i Sverige. Gratulerar er båda!

Medlem
Skrivet av c0MBATsANTA:

Att rå sig på en trimmad PV med K-kam

Tack, trimmad är den, men den går nog lite värre än den skulle gjort med en K-kam

Medlem

Körde precis igenom Finland. puh!
startade fint första sträckan tyckte jag..
fick kast över ett hopp och punktering
i övrigt gick det väl hyggligt
snacka om att man får ha tungan rätt i mun

brrap brrap pew pew

Hej folket, jag måste erkänna att jag dras med dåligt samvete, så här seg ska jag inte vara! Det har bara varit en hektisk vecka och sedan inatt har jag suttit och kramat toaletten då jag förmodligen fått i mig något jag inte borde...

Jag har inte glömt bort er, och jag ska komma ikapp med alla resultat ska bara återgå till livet först!

signatur

Medlem
Skrivet av lerb:

Hej folket, jag måste erkänna att jag dras med dåligt samvete, så här seg ska jag inte vara! Det har bara varit en hektisk vecka och sedan inatt har jag suttit och kramat toaletten då jag förmodligen fått i mig något jag inte borde...

Jag har inte glömt bort er, och jag ska komma ikapp med alla resultat ska bara återgå till livet först!

Hälsan först! Att du kan rapportera är bara ett plus. Krya på dig! ❤

brrap brrap pew pew
Säsong 5 rally 5 (Wales) avslutat!

Här kommer resultaten från rallyt i Wales!

Eftersom jag släpar över en vecka med dessa så skriver jag ingen sammanfattning.. Ni får nöja er med lite excel-ark

signatur

brrap brrap pew pew
Säsong 5 rally 6 (Sverige) avslutat!

Hallå rallyfantaster, äntligen har någon fått tummen ur röven och sammanställt resultaten från Sveriges rally!

TOP 3

PV_544_1965 går för kross! Här märks att PV är på hemmaplan då han sätter snabbaste tid på samtliga sträckor och således kammar hem hela rallyt och även powerstage. Bra jobbat, och det var med god marginal dessutom - 35 sekunder ned till närmaste förare! 35 nygräddade wienerbröd rätt ner i herrns självscanningskasse!

Arete står för ännu en andraplats och jag måste säga, snart är det dags för denna man att så längst upp på podiet tror jag! Även om det inte har räckt hela vägen till en förstaplats i något rally ännu så måste ett slag slås för hur jämn förare Arete är. Med allt det sagt, en andraplats är fasen inte dåligt jobbat i detta sällskap och vi gratulerar såklart för en strålande prestation.

Combatsanta har ett mäktigt bagage här i FZDZ då han gång på gång gått för kross, men det verkar som att han får se sig slagen i snön uppe i Värmland. Efter en tight kamp med Limpler (P4) mer eller mindre genom hela rallyt så är det ändå Combatsanta som går segrande i den duellen och tar sista pallplatsen, bra jobbat!

Sverige är verkligen ett säreget rally i Dirt Rally 2, med ett underlag som inte återfinns någon annanstans. Hoppas alla hade det kul i snön dock! Nu är det bara 2 rallyn kvar i denna säsong och det kommer förmodligen ske en hel del hopp i säsongstabellen de kommande veckorna när vi börjar märka av effekten utav "bästa 6 utav 8 rallyn". Kör så det ryker!

POWER STAGE

• 05:29.703 - PV_544_1965 - 5 poäng

• 05:39.403 - Arete - 4 poäng

• 05:42.769 - Limpler - 3 poäng

• 05:46.519 - Combatsanta - 2 poäng

• 05:53.119 - Baklastarn - 1 poäng

NÄSTA RALLY

Vi har pulsat färdigt i snön för den här gången och letar oss istället till vårt grannland i öst - Finland! Här ska vi försöka hålla bilen från omloppsbana när vi flyger fram i skogarna, bilklassen denna vecka är Grupp B (4WD) och det är fritt val av bil!

signatur

Medlem

Ja jag verkar tamejfan prenumerera på andraplatser
Kanske dags att kasta försiktigheten och bara satsa som McRae på de sista två rallyna....

Medlem
Skrivet av Arete:

Ja jag verkar tamejfan prenumerera på andraplatser
Kanske dags att kasta försiktigheten och bara satsa som McRae på de sista två rallyna....

Ingen minns en fegis!

Heja heja! Kul att se er fajtas i toppen

Jag testkörde lite B-gruppe i skogarna idag. Detta kommer inte gå bra...

Medlem

Efter att det har gått helt ok under mästerskapet så måste jag säga att Finland var en totalflopp
Träningsåken gick hur bra som helst och jag fick till en stabil setup med Forden tyckte jag. I skarpt läge så började det med att svenska noterna buggade så jag fick tjuvstart direkt på SS01. Mentalt off så åkte jag på en punktering efter halva sträckan. Gav mig fan på att jag säkert var ganska nära mål (kör utan HUD) och körde på med ett platt däck, vilket ledde till ett till platt däck och frontala ett träd. Av någon anledning så hade jag inga spares och får starta SS02 med två eller tre bara fälgar vilket knappt är körbart med RS200. Ett antal närkontakter senare så får jag iaf nya däck på SS03 men tar mig knappt framåt. Silvertejp höll ihop varenda del av bilen under SS04-06 som gick i makligt tempo

Medlem
Skrivet av Tinardirith:

Efter att det har gått helt ok under mästerskapet så måste jag säga att Finland var en totalflopp
Träningsåken gick hur bra som helst och jag fick till en stabil setup med Forden tyckte jag. I skarpt läge så började det med att svenska noterna buggade så jag fick tjuvstart direkt på SS01. Mentalt off så åkte jag på en punktering efter halva sträckan. Gav mig fan på att jag säkert var ganska nära mål (kör utan HUD) och körde på med ett platt däck, vilket ledde till ett till platt däck och frontala ett träd. Av någon anledning så hade jag inga spares och får starta SS02 med två eller tre bara fälgar vilket knappt är körbart med RS200. Ett antal närkontakter senare så får jag iaf nya däck på SS03 men tar mig knappt framåt. Silvertejp höll ihop varenda del av bilen under SS04-06 som gick i makligt tempo

Du slog mig iaf... F*n för en grupp b bil på en motorcrossbana..

Medlem
Skrivet av aquafalcon:

Du slog mig iaf... F*n för en grupp b bil på en motorcrossbana..

Tur vi slipper räkna våra två sämsta rallyn

Medlem
Skrivet av Tinardirith:

Att klara en sträcka på bara 1-2 däck är ju en bedrift i sig!

Medlem
Skrivet av scienta:

Att klara en sträcka på bara 1-2 däck är ju en bedrift i sig!

Styra max åt vänster hela vägen och svänga med gaspådraget

Medlem

Puh, nu man rattat sig genom Finland med ett GrpB monster ! Valde ju den värsta också Fanns inget att göra åt CombatSanta, jag var väl nån sekund efter på dom sträckor man kom igenom utan strul. Bra ladd Combatsanta !

Medlem

Tack! Ja, om Sverige är din favorit så är Finland min...inte med dessa bilar dock I vanliga fall så kör jag i princip gasen i botten men med grupp B fick man ta det lite piano. Faan vad det slog igenom hela tiden..gjorde ont i hela kroppen. Och man vet ju inte riktigt hur man landar hela tiden heller. Rätt va det är så landar man lite konstigt och sitter i ett träd..

Medlem

Jag gjorde ett försök att bara köra som en galning, men så fort jag gick över den gränsen så hamnade jag i nån situation där jag slinter ur linjen och tappar tid på det. Så även om tempot var bra, så var SS1-3 att jag konstant ändå tappade mot combatsanta. Hur fan du gör för att hålla det tempot utan att göra stora misstag fattar jag inte

SS4-5 tog jag det lite lugnare för att se om jag kunde ta ikapp tiden om jag försökte hålla körningen väldigt ren, men det gick inte. Så SS6 gick jag på fullt... med resultatet en spinn och en rull, som tur var utan skador på bilen.

Medlem

Är det bara jag eller är skadorna lite "lama" i DR2? Det är antingen kylet som går sönder (med motorproblem som följd) eller punktering... I övrigt händer inte så mycket. Jag vill minnas att de gamla CMR-spelen hade mycket sånt som att om man körde emot med ett hjul så kunde man få SNEDA hjul och liknande som gjorde att man fick styra emot hela tiden. Något sånt har jag inte märkt av. /n00b

Medlem
Skrivet av Arete:

Hur fan du gör för att hålla det tempot utan att göra stora misstag fattar jag inte

1. Jag kan Finland ganska bra.
2. Jag körde försiktigt. Testade Audin först och den tog hoppen mycket bättre men jag kan inte köra den bilen. Tycker den understyr nått fördjävligt. Så då blev det min GO TO grupp B bil Deltan. Den slog igenom mycket mer i landningarna och då visste man inte var man skulle ta vägen. Men eftersom den passar min körstil så tog jag den och var sedan väldigt försiktig i hoppen. Saktade ofta ner innan hopp som jag normalt har plattan i botten i(R5 och 2000c).

När jag tittade på PVs video kunde jag se att han kunde vara mycket mer aggressiv i hoppen än jag men jag måste ha tagit in tid någon annanstans.

Medlem

Jag har ett förslag på ett säsongsupplägg som jag tänkte lufta med er.

Vad sägs om att man bestämmer en klass för en hel säsong (tex R5 eller 2000c). Sen får varje deltagare inför säsongspremiären bestämma sig för en bil som den vill köra igenom hela säsongen?
För att alla inte ska välja den bästa bilen i klassen (om det nu finns någon som är betydligt vassare än de andra) så kan man "banna" den/de bilarna.

Ett annat upplägg av bilval skulle kunna vara att max tre stycken (exempelsiffra) får köra samma bil och så kör man turordning med att välja där de som hamnade i botten föregående säsong får välja först och de som ligger i topp får välja sist (så jämnar man kanske till tabellen lite ).

Jag ska avsluta med att säga att det har varit grymt kul upplägg som det är så jag klagar absolut inte Grymt jobb Lerb! Men jag vet att jag själv presterar bäst när jag får köra in mig med en bil Ska tillägga att jag är småbarnsförälder som hinner med några enstaka testrundor innan det är dags för den blodiga allvarliga tävlingen.

brrap brrap pew pew
Skrivet av aquafalcon:

Jag har ett förslag på ett säsongsupplägg som jag tänkte lufta med er.

Vad sägs om att man bestämmer en klass för en hel säsong (tex R5 eller 2000c). Sen får varje deltagare inför säsongspremiären bestämma sig för en bil som den vill köra igenom hela säsongen?
För att alla inte ska välja den bästa bilen i klassen (om det nu finns någon som är betydligt vassare än de andra) så kan man "banna" den/de bilarna.

Ett annat upplägg av bilval skulle kunna vara att max tre stycken (exempelsiffra) får köra samma bil och så kör man turordning med att välja där de som hamnade i botten föregående säsong får välja först och de som ligger i topp får välja sist (så jämnar man kanske till tabellen lite ).

Jag ska avsluta med att säga att det har varit grymt kul upplägg som det är så jag klagar absolut inte Grymt jobb Lerb! Men jag vet att jag själv presterar bäst när jag får köra in mig med en bil Ska tillägga att jag är småbarnsförälder som hinner med några enstaka testrundor innan det är dags för den blodiga allvarliga tävlingen.

Tack för feedback, det tas alltid gärna emot

Med tanke på ämnet, här är länken till frågeformuläret inför nästa säsong ni som missat det. Lite frågor kring upplägg etc som väl rimmar med vad du skriver @aquafalcon.

Med det sagt så försöker jag hålla det på en nivå där det blir så lite admin-arbete som möjligt för mig, jag är småbarnsförälder själv. Det är därför jag vill bestämma gängets favoritklasser och bilar inför säsongen så vet jag att hur jag än blandar och mixar så kommer det inte vara total katastrof för någon hela säsongen igenom åtminstone. Att alla skulle välja egna bilar är helt klart möjligt men erfarenheten säger att resultatet av frågeformuläret brukar peka bort från den lösningen.
Jag gillar idén med att "dra" bilar i tur och ordning men när det kommer till att faktiskt utföra det praktiskt här i forumet så inser jag att det blir för mycket arbete helt enkelt.

Jag vill inte låta som att jag "skjuter ner" förslag nu, utan jag vill bara förklara varför vissa förslag kanske inte hamnar på frågeformuläret och att vissa förslag kanske redan finns där, åtminstone i snarlik form

signatur

Medlem

Vet inte vad som vakade över mig men något såg till att bilen överlevde både en rullning med en sten som avsats och en snurr rakt in i två träd utan ens en skråma på bilen och lyckades dessutom trilla in på en nuvarande fjärdeplats. Många sekunder till top 3 dock så
blir nog inte långvarig.

Hade definitivt underlättat om man körde samma bil genom hela säsongen men tycker det här upplägget fungerar bra så man blir tvingad utanför sin komfortzon litegrann o alla har chans o glänsa med sina favoriter.

Medlem

Grupp B och finland går inte hand i hand för mig. DNF dessvärre. (Oväntat, not )

Medlem

Finland avklarat!

Svårt som F med ett konstant hoppande i vansinniga Group B klassen 🙂

I det stora hela gick det bra, snurrade 2 gånger under sträcka 3 och hamnade ute i skogen på sträcka 6 efter en mindre lyckad landning efter en flygtur 😀

Sträcka 1 från Finland

Medlem

Comeback för mig efter några månaders uppehåll från Dirt.
Smygstartade lite lugnt i Sverige förra veckan men tänkte träna lite inför Finland. Tyvärr hittade jag inte tiden till det så det blev rakt in i tävlingen som vanligt…

Jag gillar verkligen Finland och kan sträckorna bra, men Lancian som jag valde var inte nån favorit. (Ibland är det dumt att bara välja bil efter vilken som har bäst tider på topplistorna)

Började i hyfsat tempo men studsade fel efter hopp nån gång på var sträcka med snurrningar och skogsvisiter som resultat.

På sträcka fyra lyckades jag äntligen ta mig till mål utan större misstag och var snabbast på sträckan.

Provade mer attack på de två sista, men nya felstudsningar gjorde att jag tappade mer än jag gjort om jag kört på säkerhet.

Fjärdeplats i mål, men kan säkert trilla ner en bit till.

Dock skönt att känna att tempot finns där mellan misstagen

Hoppas på tid och lust finns för att köra mer regelbundet igen nästa säsong!

Medlem

Tja! Ny medlem på FZ och färsking i sim världen. Hängt en del på sweclockers genom åren och läst mycket på denna sidan så tänkte att det var hög tid att bli medlem. Fick hem min CSL DD förra veckan och har doppat tårna i Dirt 2.0. Är mäkta imponerad. Har klämt lite på en g29 och t300-ratt innan men detta är ju som natt och dag.

Vore kul att gå med i klubben men lyckas inte hitta er på dirtrally2.com när jag söker efter fzdz bland klubbar och racenet verkar vara nere? Kan bara logga in på gamla ”legacy” sidan och där är dirt 2.0 inte listat. Är jag på fel ställen och letar?

Skriv svar