Diskutera - Vad blir årets spelsnackisar?
Stora snackisar 2022:
- Activision Blizzard kommer fortsätta fumla med något, oklart vad ännu.
- Bobby Kotick, behöver jag säga mera?
- NFT:er kommer visa sitt fula tryne på mer än ett ställe och det kommer bli en jäkla kalabalik varje gång.
- Star Citizen kommer fortsättningsvis inte att släppas.
- Om Starfield släpps (stort OM) blir det en stor snackis. I vanlig Bethesda-anda kommer det att vara sprängfyllt av buggar.
- Ett helt okänt indie-spel kommer att komma från ingenstans och bli årets darling (ungefär som Valheim förra året).
Jag hoppas att Starfield verkligen blir det som vi alla hoppas på. Jag är dock lite orolig, Bethesda känns väldigt svåra att läsa just nu och att vi inte fått så någon riktig gameplay än känns lite oroande.
Jag är spänd på att se God of War Ragnarök.
Jag är spänd på att se hur Sony löser lanseringen av God of War på PC.
Jag hoppas att det kommer nyheter kring ett nytt Assassin's Creed, de här ryktena om att det skulle vara någon form av Live Service Game gör mig väldigt orolig.
Jag hoppas och tror faktiskt att CD Project får ordning på Cyberpunk i år och att vi får se lite expansioner kanske?
PSVR2 släpps och floppar.
Bioware kommer med släppdatum på Dragon Age i sommar.
Tror det kommer handla mycket om "dåliga pcportar" när utvecklare börjar använda ssd på nya konsolerna. Och evigt tjat om nft, samt filmatiseringar, dvs inte spel alls
min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.
Eve-online meddelar att dom ska sätta alla spelare som organdonatorer (inte långsökt, nu finns det "ett spel i spelet" för att hitta virus)
Microsoft tvingar in spelare i deras game pass, för att endas då kan du spela spel, och endast spel som ingår i deras gamepass.
Unreal Tournament släpps till slut (efter att ha varit i limbo i flera år, efter trean)
1. Starfield (även om det kommer sent i höst)
2. Content releasen till Cyberpunk 2077, nu när det är mer stabilt och ratings pekar uppåt.
3. NFTs som kommer få speltillverkare att skapa en massa skit som ingen har bett om och håller tillbaka spelutvecklingen i några år för att till sist få dem att säga "Varför i helvete la vi tid på den där skiten?"
Något som inte utannonserats än, kan man ju alltid hoppas. Annars hoppas jag att Starfield släpps som planerat och blir något i hästväg.
"Hästväg" - Horse armor till skeppen då eller? 😄
Som Xbox gubbe och fanboy tänker jag sticka ut hakan och säga att nästa Psvr till Playstation kommer slå stort. Förra lämnade mycket att önska men nu har VR blivit så pass bra att jag misstänker att det kommer explodera med den nya versionen. Jag vet ju hur bra det är på Quest 2 och det lär ju vara bättre. Så jag håller tummarna för PS gänget.
Mina kandidater. Breath of the Wild 2 är såklart en given kandidat men valde att inte skriva om det eftersom jag inte lirat ettan och har dålig koll på Zelda-serien.
Elden Ring - FromSoftware's nya kommer få idel fina betyg men lär polarisera spelvärlden och bli en snackis. Antingen kommer man älska eller hata det, gissar jag. "För svårt", enligt vissa, "utdaterad grafik" enligt andra. Jag både tror och hoppas att allt det positiva kommer överskugga det negativa för att detta kommer bli ett makalöst bra spel tvivlar jag inte på. Är personligen inget DS- eller Bloodborne-fan men har höga förhoppningar på detta och jag tror att FromSoftware kommer leverera en sällsam spelupplevelse som kommer diskuteras inte bara under 2022 utan långt framöver.
Horizon Forbidden West - Oerhört efterlängtad uppföljare som på förhand känns som det spel som kommer att sparka igång PS5-generationen på riktigt och visa upp vad maskinen är kapabel till. Förutom att förmodligen bli ett av de snyggaste spelen hittills har Guerilla gett intrycket av att de tagit till sig av den kritik som riktades mot Zero Dawn och förbättrat det som behövde förbättras. Lär gå hem både hos kritiker och spelare och när året summeras tror jag att Forbidden West kommer räknas till årets bästa spel.
Dying Light 2 - Smått kultförklarade Dying Light får äntligen en del 2. Utvecklingen har kantats av bekymmer och spelet har skjutits upp flera gånger, vilket fått varningsklockorna att ringa för många, inklusive mig själv. Techland har utlovat ett mer RPG-influerat spel med fler valmöjligheter och en värld "4 gånger så stor" som i ettan. Vi har fått se mycket gameplay den senaste tiden och frågan är om det här spelet kommer leva upp till förväntningarna, som på sina håll är riktigt höga. Jag tror att DL2 kommer bli en stor snackis och är rädd att det blir snack med en negativ klang men hoppas på motsatsen. Dying Light var inte det bästa spelet men det var väl så underhållande att klättra runt på hustaken i Harran och ha ihjäl zombies. Om Techland lyckas vidareutveckla och förbättra kan detta bli riktigt bra.
Starfield - Bethesda's sci-fi RPG har varit höljt i dunkel och än idag har vi bara en trailer, lite konceptbilder och sparsmakat med information om vad vi egentligen har att vänta. Många är oerhört förväntansfulla men för somliga är studions förtroende förbrukat efter Fallout 76 och den långa väntan på ett nytt Elder Scrolls. Bethesda förblir en av få spelstudior som kan skapa världar att verkligen leva sig in i för år framöver och Skyrim är fortfarande väldigt populärt. Starfield har potential att bli banbrytande och det ska bli spännande att se vad Bethesda kan göra med konceptet. Jag tror vi kommer att få se en enorm spelvärld, fylld av valmöjligheter, saker att upptäcka, hemligheter att avslöja och berättelser att förlora sig i. Kommer vi få se en lansering kantad av buggar eller har Bethesda äntligen lärt sig? En snackis oavsett och en potentiell kandidat till årets spel.
God of War: Ragnarök - Ett av den förra generationens mest älskade spel får till sist sin uppföljare och känslan är att det här kan inte bli annat än bra. Santa Monica-studion har högt förtroende i branschen och det här lär bli underhållande, emotionellt och vansinnigt snyggt. Än så länge vet vi inte mycket och det ska bli intressant att se hur studion följer upp ett så pass tokhyllat spel som föregångaren var. Vad kan förbättras? Hur kommer säcken knytas ihop?
Hogwarts Legacy - Ett open world-spel som utspelar sig på Hogwarts med omnejd? Ja, tack! Kommer vi få se det släppas under året? Oklart, men faktum är att spelet redan är en stor snackis och lär fortsätta bli vare sig det lanseras 2022 eller inte. Trailern imponerade och väntan på ny information börjar bli olidlig för många. Jag väljer att bli lite personlig här genom att berätta att i min bekantskapskrets har tillkännagivandet av det här spelet väckt stort intresse även hos folk som vanligtvis inte spelar tv-spel. Om detta gäller generellt är svårt att svara på men det finns en hype där ute. Den stora frågan blir om detta kommer att bli ett spel som kan spelas och uppskattas av gamers som nödvändigtvis inte är sålda på Harry Potter och J.K. Rowling's värld.
The Last of Us - HBO-serien är tänkt att släppas i år och rykten om en remake av TLOU samt en Director's Cut + multiplayer till Part 2 , även dessa i år, har börjat florera. Skulle detta visa sig stämma kommer spelserien åter igen att bli en snackis, skulle jag tro. Neil Druckmann är högst involverad i TV-serien och har hintat om att storyn kommer avvika från spelets. Vad skulle det i så fall innebära för remaken? Vad kommer Director's Cut att innehålla? Part 2 polariserade spelvärlden enormt och det har jag en känsla av att serien också kommer att göra. Jag tippar på både högt och lågt här - vi kommer att få se en del besvikelse, hyllningar och nyfrälsta fans. Hur serien än blir och hur Naughty Dog än gör med sin remake kommer detta bli en snackis - förhoppningsvis inte lika infekterad som debatten efter Part 2.
Bubblare: NFT, Stalker 2, GTA VI, Elder Scrolls VI, allmän debatt kring remakes och återsläpp, Hideo Kojima, Avowed, nya Assassin's Creed, Cyberpunk 2077 m.fl.
Överraskningar: Forspoken, GhostWire: Tokyo, Sifu, Stray.
Dead Island 2 släpps
Haha! Tack för dagens första skratt
Haha! Tack för dagens första skratt
Hehe ja ibland måste man våga chansa.. 🙂
Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.
1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.
Kommer säkert få en del "hat" nu men är inte Elden Ring bara ett reskinnat Dark Souls? Jag har inte haft något som helst sug efter Elden Ring då jag inte gillar Dark Souls-spelen (bara testat ettan en kort stund).
Någon som har mer koll kanske kan övertala mig om Elden Ring?
Varvat DS2 och Bloodborne med DLCs och jag gillar konceptet men är inte totalt kär i det.
Det jag dock HOPPAS på är att de kan göra något nytt med open world konceptet.
Jag börjar bli leds att klättra torn för att låsa upp kartor, leta gömda collectibles etc.
Enda riktigt fräsiga open world som stuckit ut jag spelat på senaste är Zelda. Visst. Det hade också torn. Men det var helt magisk utforskande gameplay och mycket "emergent gameplay" plus att jag och frun spelade tillsammans men med helt olika spelstilar.
Fanns nästan alltid en hel hög med sätt att ta sig förbi och fram i spelet...
From Soft har ett eget perspektiv. Hoppas det blir en ny smak av mixen.