Hitman 3 till Steam möts av mixade reaktioner, anses vara för dyrt

Robot
Hitman 3 till Steam möts av mixade reaktioner, anses vara för dyrt

Drygt 500 spänn i nuläget.

#hitman-3


Medlem

Att spel säljs till fullpris på Steam även år efter release hör väl till det normala? Förstår inte varför det skulle vara billigare bara för att det varit exklusivt hos Epic innan.

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Att spel säljs till fullpris på Steam även år efter release hör väl till det normala? Förstår inte varför det skulle vara billigare bara för att det varit exklusivt hos Epic innan.

Förstår inte heller problemet. Speciellt inte när man ser massa kommentarer om att spelet inte släpps förrän det släppts på steam

Medlem

Tycker inte det är dyrt, men sen är man ju konsolspelare till huvuddelen så man är väl van vid 500spänn på nya spel.
Men visst är man PC spelare och bara köper spel på Steamreor så ja då är det väl en viss skillnad.

Medlem

PC gamers är snåla? What’s new?


signatur

Specs: PS5

Ambassadör
Xbox

För att vara personer som lägger tusentals kronor på roliga, blinkande lampor till sin gaminghörna och skojiga vattenslangar i datorn så är PC-spelare förvånansvärt gnälliga när det kommer till priser på spel.


signatur

Jump in.

Medlem

Sen finns det också 1000 olika versioner och svårt att avgöra vad man ska köpa

Medlem

Tycker detta verkligen är en vinklad artikel som försöker måla konsumenterna som giriga och snåla, istället för att ta upp vad folk faktiskt klagar på i recensionerna. Om de skriver flera paragrafer med fel och sen avslutar med att de inte kan rättfärdiga att betala fullpris för ett sådant spel så är det verkligen inte prislappen som en den bakomliggande orsaken. Tar man en titt på recensionerna kan jag inte alls fatta hur och varför man skulle vinkla detta som en prisfråga?

Medlem

Man kan ju också dra det åt andra hållet. Steam tar en större andel provision så IO behöver ta ett högre pris för att gå runt.

Nu har jag inte köpt trean men tvåan hade ganska dålig always online krav, gissar att trean har samma? Blir inget köp för min del. Förståeligt om det piratas sönder.

Medlem
Skrivet av Gmodderable:

PC gamers är snåla? What’s new?

sant hahaha


signatur

Allätare

Medlem

Jag har inget emot att betala fullpris på steam, ungefär som att ett konsolexklusivt spel skulle komma på PC och så ska dom bara ta 50% jämfört med vad det kostar på konsol? Nä jag tror inte det va.

Däremot är jag sjukt besviken på att VR i det här spelet är så dåligt gjort på en så grym titel i övrigt. HP G2 stöds inte ens och generellt känns inte VR i spelet som någon AAA-titel på långa vägar.

Medlem
Skrivet av Deli:

Jag har inget emot att betala fullpris på steam, ungefär som att ett konsolexklusivt spel skulle komma på PC och så ska dom bara ta 50% jämfört med vad det kostar på konsol? Nä jag tror inte det va.

Däremot är jag sjukt besviken på att VR i det här spelet är så dåligt gjort på en så grym titel i övrigt. HP G2 stöds inte ens och generellt känns inte VR i spelet som någon AAA-titel på långa vägar.

Har du läst recensionerna? Folk klagar på att de säljer 6 olika versioner av spelet, att bundle med tvåan är dyrare än att köpa separat osv. https://store.steampowered.com/app/1659040/HITMAN_3/

Inaktiv
Skrivet av Gmodderable:

PC gamers är snåla? What’s new?

Jag är PC-gamer och kan skriva under på detta som fan. Inte ofta jag köper spel för mer än 200-300 kr förutom de riktigt stora releaserna som jag vill spela asap som Cyberpunk 2077 och Dying Light 2.

Medlem

VR-versionen får också mycket skit som drar ner betygen, IOI har inte lyckats med VR-läget kan man säga.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Att spel säljs till fullpris på Steam även år efter release hör väl till det normala? Förstår inte varför det skulle vara billigare bara för att det varit exklusivt hos Epic innan.

Förstår inte varför utgivare tror att kunder är lika villiga att betala fullpris för gammal skåpmat. Kan vara värt att ta med i beräkningarna när man väljer att låsa ute en stor del av ens potentiella kunder i framtiden.

Medlem

dollar? min steam visar i euro, så ca. 630 SEK.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Förstår inte varför utgivare tror att kunder är lika villiga att betala fullpris för gammal skåpmat. Kan vara värt att ta med i beräkningarna när man väljer att låsa ute en stor del av ens potentiella kunder i framtiden.

Fast enligt många existerar ju inte spelet försen det finns på steam.

Vill man inte köpa det direkt får man gott vänta på rea.

Medlem

Min fördom mot pc spelarna är att dom gärna lägger alla pengar på hårdvara. Och sen gör allt för att rättfärdiga för sig själva varför dom snor all mjukvara. Självklart så förstår jag att det finns lika många typer av pc spelare som det finns pc spelare. Men det är så mycket enklare att dra alla utöver samma kant. Jag gillar att vi är så olika. Har aldrig träffat en gamer med exakt samma smak som jag...

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

För att vara personer som lägger tusentals kronor på roliga, blinkande lampor till sin gaminghörna och skojiga vattenslangar i datorn så är PC-spelare förvånansvärt gnälliga när det kommer till priser på spel.

bättre med prenumerationstjänst?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Jag har betalat fullpris för spel flera gånger. Efter att jag redan har varvat de. Hehe. Lite fult antar jag men med tanke på kvalitén på dagens spel så har jag inget val känner jag.

Medlem
Skrivet av Deli:

Jag har inget emot att betala fullpris på steam, ungefär som att ett konsolexklusivt spel skulle komma på PC och så ska dom bara ta 50% jämfört med vad det kostar på konsol? Nä jag tror inte det va.

Däremot är jag sjukt besviken på att VR i det här spelet är så dåligt gjort på en så grym titel i övrigt. HP G2 stöds inte ens och generellt känns inte VR i spelet som någon AAA-titel på långa vägar.

För att det ska vara bra VR titel krävs det att spelet är gjord för VR och inte nåt "påhäng".

För övrigt har jag aldrig betalat fullpriss för ett spel på Steam. 🙂

Medlem
Skrivet av kebbe:

Förstår inte varför utgivare tror att kunder är lika villiga att betala fullpris för gammal skåpmat. Kan vara värt att ta med i beräkningarna när man väljer att låsa ute en stor del av ens potentiella kunder i framtiden.

Cyberpunk släpptes för ett år sedan och säljs fortfarande till fullpris. Red Dead Redemption 2 släpptes för två år sedan och säljs fortfarande till fullpris(fast det är rea just nu). Finns ännu äldre titlar som fortfarande inte har gått ner i pris och tydligen så säljer dom ju bra ändå och folk klagar inte på att det är gammal skåpmat.

Att ett spel ska vara billigare bara för att det släpps på en annan butik går inte ihop alls i mitt huvud.

Dödgrävaren
Skrivet av Påskmust:

Cyberpunk släpptes för ett år sedan och säljs fortfarande till fullpris. Red Dead Redemption 2 släpptes för två år sedan och säljs fortfarande till fullpris(fast det är rea just nu). Finns ännu äldre titlar som fortfarande inte har gått ner i pris och tydligen så säljer dom ju bra ändå och folk klagar inte på att det är gammal skåpmat.

Att ett spel ska vara billigare bara för att det släpps på en annan butik går inte ihop alls i mitt huvud.

Cyberpunk och RDR2 har varit nedsatta vid ett flertal tillfällen.

Medlem
Skrivet av JackG100:

Cyberpunk och RDR2 har varit nedsatta vid ett flertal tillfällen.

Ja, det är ju rea ibland så klart, men jag menar det ordinarie priset. Båda är satta till 59,99€. Hitman 3 kommer väl också reas ut vid ett senare tillfälle.

Medlem

Ja, 60€ för bara grundspelet är att ta i.

Medlem

De klår nog inte Call of Duty, Black Ops II från -12 är exempelvis 59,99 €... Hela deras katalog har mer eller mindre ett skyhögt överpris.
Så det finns andra med obegriplig prissättning, mer vanligt än man tror vid en snabb anblick.

Men man jämför förmodligen med andra spel som kom från just Epics tidsexklusivitet där några åtminstone fick vissa lättnader i pris.


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Medlem

Håller med om att spel är dyrt men finns det någon anledning till varför man helt plötsligt tycker att just Hitman 3 inte är värt sitt pris? Ett av årets bästa spel varför ska det vara billigare än många andra spel som både är sämre och inte säljer lika bra?

Medlem

Visst de e dyrt. Så varför köpte dom som gnäller det då? Ni kan lika gärna vänta tills det blir någon form av rea-dagar.


signatur

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

MSI X99A GODLIKE Gaming | i7 6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Min SweClockers Profil

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Cyberpunk släpptes för ett år sedan och säljs fortfarande till fullpris. Red Dead Redemption 2 släpptes för två år sedan och säljs fortfarande till fullpris(fast det är rea just nu). Finns ännu äldre titlar som fortfarande inte har gått ner i pris och tydligen så säljer dom ju bra ändå och folk klagar inte på att det är gammal skåpmat.

Att ett spel ska vara billigare bara för att det släpps på en annan butik går inte ihop alls i mitt huvud.

Lite väl ytligt att bara dra den jämförelsen. Det är inte som att man inte blir irriterade på andra publishers som gör samma sak, särskilt om dom tar en deal med Tencent Epic Games, och låtsas som ingenting efter EGS fristen drar ut.

Många av spelen dom låst bakom sin betalvägg har inte suttit stabilt på ett pris på EGS utan har reats ut emellanåt. Dom tidseklusiva titlarna har också en tendens att få rabatt vid launch. Och jag vill minnas att Hitman 2 hade launch-rabatt om man hade ettan på steam.
Vissa titlar sjunker sällan i pris (I synnerhet i Blizzards samling). Men det känns som ett oärligt argument, då man inte tar i beaktning att det finns tillräckligt med publishers som prissätter saker vettigare. Tillräckligt många att sätta en förväntan hos kunden. Särskilt om man diggar företaget.

Angående att Hitman inte har varierat i pris så är det falskt.
Priset på baspelet på EGS var så lågt som 23€ nätta två veckor innan steam launchen (dålig timing, vilket också får folk att undra varför priset inte sänkts med en enda krona) och har varit till salu för liknande reor under året. Den första 50% sänkningen kom till exempel redan efter 6 månader.
För att göra detta övertydligt för dom som undrar om värdet av spelet... Även i skrivande stund finns två olika versioner av Hitman 3 på Humble Bundle. En är till Epic för halva priset. En till Steam för fullpris (av en händelse rabatterat 20% om man har humble choice).

Jag har också läst snack om att BAS-priset hade gått ner på Epic och att det gick upp i samband med steamlaunchen. Detta tydligen PGA en klausul i Steam policyn som inte tilllåter olika priser under launch. (Typ som det blev nu på humble bundle). Men det har jag inte kunnat hitta bevis om.

Bara som en aside. Man FÅR launcha spel med upp till 40% rea på steam, mer än så måste man ansöka till Valve om. Så dom hade lätt kunnat kasta in några procents rabatt och vinna lite good guy points.

Lokala pris-översättningen har också gjorts helt wonky, så i fattigare länder har dom bokstavligen inte kunnat köpa spelet.

Lägg till det att deluxe kostar 30€ till och inkluderar då inte ens all DLC. Även för de som har båda föregående spelen erhålls ingen rabatt för någonting. Vill du ha allt kontent i dagsläget, då pungar du ut med 120€.

Jag har lätt att förstå fans som är sura över det här. Det är ockepris dom vill ha. Inget av deras paket har den kompletta upplevelsen, trots att de försöker sälja hela Trilogin som en grej.
Säg att du är nykomling, Ska du ha alla tre spelen i H3 så kostar kalaset hela 160€.
På grund av det konstiga upplägget kommer folk troligtvis köpa mer än de behöver. Samma förvirring när de lanserad Hitman 2. Det var liksom inte tydligt att "Access Passen" fick du när du starta spelen och hade föregående spel.
Samma sak den här gången.

Sen tåls det att nämna att spelet för många inte går att spela om IOI online går ner.
När jag köpte spelet gick det inte ens att starta. Med alla andra saker, plus buyers remorse för det dyra priset blev det för mig sista droppen. Refund. Väntar på rea.


signatur

FZ behöver mer avancerade signaturer <<;;

Medlem

Brukar vara dyrt på Steam. Jag brukar köpa på andra sajter. Och Steamreor är det ju gott om.

12
Skriv svar