FZDZ - FZ DIRTZONE (EA Sports WRC klubb)

Medlem

Skit också! Spelet totallåste sig på ss2. Var tvungen att starta om alltihop, så det blev maxtid 30 min. på sträckan men det gick att köra resten.
Synd, för jag tyckte att jag fått till en bra setup, men that’s life! Vi kommer igen!

brrap brrap pew pew
FRZDZ 2022, Säsong 1, Rally 3 avslutat!

Hej mina rallyvänner!

Grekland är ett minne blott och jag har, lite sent, sammanställt resultaten!
Denna vecka är det Polen som gäller i bilklassen som folk antingen hatar eller älskar: F2 Kit Car! Framhjulsdrift, hurra!

Greklands resultat:

Rally Grekland

Powerstage Grekland

Säsongstabell

signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

Medlem

Polen gick ju... bra. Not.

Fick nån jättekonstig plötsligt studs på ett ställe där jag aldrig fått det förr på SS3 och flög ut i skogen. Sen nya missöden på SS4, om än inte farliga såna men dumma. På SS5 kändes allting bara konstigt, fick understyr på två ställen fast det gick jättesakta och frontade utan att direkt skada bilen. Trodde jag.
Start på SS6, och självklart tycker spelet att lightpodden ska inte sitta på, och båda mina vanliga lyktor är trasiga sen sträckan innan. Så grattis, en hel sträcka i polen i totalt mörker

Medlem
Skrivet av lerb:

NOOOoooo! Så nära...
*Hytter med näven åt @Arete *

brrap brrap pew pew
Skrivet av Tinardirith:

NOOOoooo! Så nära...
*Hytter med näven åt @Arete *

Haha ja det där var allt bra nära du! Det hade nog räckt med en smygfis så hade du hamnat före!

signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

Medlem
Skrivet av lerb:

Haha ja det där var allt bra nära du! Det hade nog räckt med en smygfis så hade du hamnat före!

Ja han hade aningen bättre fart. *ba-dum-tss*

Medlem

Riktigt imponerad över mig själv att vara typ 7 minuter långsammare i skarpt läge än på genrepet strax före... Just den här veckan hade jag faktiskt tränat ovanligt mycket och det kändes riktigt bra inför. Helt sjukt vilka situationer som kan uppstå i skarpt läge som man aldrig lyckats frammana tidigare. Körde SS03 helt utan lyse och noll kraft i motorn, SS04 och 05 på tre hjul och SS06 på två hjul. Det var inte alls roligt men har jag inte gjort någon DNF hittills så skulle jag inte göra det nu heller

Medlem

Äntligen kom nya kryckan, passade perfekt till FWD. Taggad till max när man ger sig ut på SS1 i Polen. Hinner väl en 30 sekunder in på sträckan innan man lyckas få punka. Självklart hade jag glömt att packa med reservdäck...

Medlem

Herregud, har missat en hel del starter nu och saknar rally men har varit lite fokus på banracing för egen del enbart när det vart lite tidsbrist i livet. Rally är så sjukt kul men aldrig något jag kört fokuserat (egentligen förrän FZ-ligan tog fart). Som vanligt väldigt kul att läsa allas framfart (och brist på) och jag har saknat rallyt. Hade planer på att köpa en Next Level GTTrack för en stabilare rigg då min bas skakar lite för mycket för min gamla playseat challenge. Så tänkte jag skulle passa på att skryta lite om mitt nya bygge som blir klart under dagen förhoppningsvis och kommer stabilisera mig för rally till den nivån jag vill åtminstone! Det vart ingen GTTrack helt enkelt, den kom aldrig. Så jag skiftade över till en Trak Racer. Simracing i mitt hem har evolverat (snart). (Ignorera soffan, det är gammal soffa vs kattungar... soffan överlever inte...)
Förhoppningsvis tar jag rallystart ikväll, troligtvis kraschande sådan då de senaste kvällarna varit lite väl sena med byggandet av denna.

Medlem

Taggad som f-n till att köra Polen, tar i lite lagom på SS1 och leder med 4 sek, får då connection failure provar retry någon gång, hjälper inte, provar då att gå tillbaka till meny'n och in igen, får då starta på SS 3 !!! förbannad som f-n så tar jag ledningen på den med 16 sekunder, sen gick resten i punkteringars tecken Det är första gången det strular tekniskt för mig sen jag började med Dirt Rally 2 (2019) men men det är väl bara att bryta ihop och komma igen.
5:40 in i filmen börjar connection strulet.

Medlem

Känns som Polen har varit grymt för flera förare med både tekniskt strul och div olyckor.

För min egen del gick det väl ändå ganska bra. Glömde bort att det är dumt att motstyra med fwd i slutet på ss2 och frontar med ett träd. På ss3 blev det en 4 eller 5 varvs rullning när jag dundrade in i en av vallarna tidigt på sträckan.

Sträcka 2

Medlem

En bild säger mer än tusen ord 😅

signatur

Steam: Patch | PSN/Origin/RaceNet: PatchedPlayer | Xbox: PatchedPlayerSE | Fanatec enjoyer

Medlem
Skrivet av PV_544_1965:

Taggad som f-n till att köra Polen, tar i lite lagom på SS1 och leder med 4 sek, får då connection failure provar retry någon gång, hjälper inte, provar då att gå tillbaka till meny'n och in igen, får då starta på SS 3 !!! förbannad som f-n så tar jag ledningen på den med 16 sekunder, sen gick resten i punkteringars tecken Det är första gången det strular tekniskt för mig sen jag började med Dirt Rally 2 (2019) men men det är väl bara att bryta ihop och komma igen.
5:40 in i filmen börjar connection strulet.

Men vaf.... Jävla Codemasters! Bra kört! Iaf de sträckor du inte hade punktering på. Det där hade blivit svårslaget.
Lätt att bli förbannad, särskilt när man åker på nått sånt där skit. Och då blir högerfoten extra tung.

Medlem

Hade verkligen inga förhoppningar alls över detta rallyt...lutade länge åt DNS. Haft en tuff vecka med både vaccination samt legat däckad av covid. Fick ändå till några timmar bakom ratten innan det blev skarpt läge ikväll 😊. Får väl ändå vara nöjd...men den satans björken på ss4 kunde ju ha stått lite mer till höger 🙈😆. Det blev två jobbiga sista sträckor utan kylare, motor och belysning...men kom till slut i mål. Är riktigt imponerad av hur snabbt ni i toppen kör, helt sjukt! 😁

Medlem

Hade inte hunnit träna något denna veckan och det blev kanske en halvtimma innan den skarpa körningen. 2 punkteringar hann jag med. Den ena timad till precis innan målgång på en sträcka så det var inte kritiskt.
Men det som brände mig vid TVÅ tillfällen var att kartläsaren kommer med sitt "Caution" eller instruktioner om en skarp kurva alldeles för sent och det finns inte ens tid o sakta ner tillräckligt. Blev två ganska påtagliga inbromsningar medelst statiska objekt som följd vilket tog hårt. Jag har justerat dessa så att de kommer liiiite senare. För jag kan inte hålla instruktioner för hur många kurvor som helst i huvudet. Men dessa två var typ så att han påtalade dem när jag var i luften efter en raksträcka/lätt kurva. Så har jag inte upplevt det ngn gång tidigare.

Riktigt låg motorstyrka på slutet av ss5 och vid start av ss6 fick jag börja med att starta om motorn! Jag får vara tacksam att jag kom i mål och jag har hittills klarat mig utan en enda DNF vilket ju är min målsättning för denna säsong.

Med bara strax över 22h totalt i DR2 känns det också som jag inte riktigt har nailat inställningarna gällande kartläsaren eller körteknik för den delen. Plockade bort pilarna ur HUDen igår vilket hjälpte då det gör att man lyssnar noggrannare och inte tittar på dessa.
Kul dock att tvingas testa nya typer av bilar varje vecka!
Nästa vecka hoppas jag på färre missöden och kanske kunna placera mig lite högre i mittsegmentet. Börjar ju ändå se att det finns några andra förare som man hjar en realistisk chans att kunna bråka med!!

Medlem

Provkör Skottland lite. Får stora psykbrytet på Phil! Ska testa demoversionen av svenska noterna nu (ansökt i FB-gruppen åtminstone). Phil måste va den sluddrigaste co-driver jag varit med om (har ändå provat de flesta rally-spelen jag fått vantarna på ända sedan Sega Rally)! I Dirt 3 kunde man ju åtminstone välja en amerikanska istället.. Den brittiska engelskan sätter bokstavligt talat käppar i hjulen för mig ofta! 😅 *Nån som vet vad priset är för svenska noterna? (*200kr)

Jag var på väg att fråga hur det kunde komma sig att det fanns svenska hemmagjorda noter men inte amerikanska - men så besvarade sig frågan av sig själv; för att Rally "kanske" inte är så stort over there! 😁 Doh.

PS. Hoppas alla kört det underbara Rally Trophy (anno typ 2001) där man kan ratta Volvo Amazon 😎

Medlem
Skrivet av Xstioph:

PS. Hoppas alla kört det underbara Rally Trophy (anno typ 2001) där man kan ratta Volvo Amazon 😎

Ja självklart Fanns det inte en V4 med också ?

Medlem
Skrivet av PV_544_1965:

Ja självklart Fanns det inte en V4 med också ?

Helt korrekt!

Medlem

Ojoj, ser ut att ha varit jobbigt värre i Polen. Syns på listan att det tagit hårt på många. Själv klarade jag mig förhållandevis bra, utan avåkningar med större påverkan. Ingen dundertid såklart, men jag får nog vara nöjd under omständigheterna.

Medlem

Undrar hur många det är av oss som försökte klyva björken? Inte alls en trevlig känsla.

Gick förövrigt åt helvete precis som förväntat.

Medlem

Trodde jag skulle kunna ta mig i mål trots brutala skador men motorn tyckte annorlunda. Den dog på femte sträckan så det var lite surt

signatur

Cause i need to watch things die

Medlem

Haha! Det var nog den värsta upplevelsen jag någonsin haft i DR2... Nästan så att jag började tappa lusten till att leva Funderade på att byta hobby...kanske börja prenumerera på Svensk damtidning och läsa stickmönster...

Allt jag behövde göra va att ta det lite lugnt.... men nää.. Punka efter första sektorn av ss01. Sen blev det 2 till senare. Bilen var så trasig vid servicestoppet att jag fick ta 40 sek straff för att en kunna göra några quick fixar. Ledde med 2 sek efter andra sektorn på Power stage men tydligen såg jag något intressant ute i skogen där..

Ser ut som om @Limpler tar hem denna. Isf Grattis! Det förtjänade du!

Medlem
Skrivet av c0MBATsANTA:

Ledde med 2 sek efter andra sektorn på Power stage men tydligen såg jag något intressant ute i skogen där..

Haha! 😅 Tack för humorn i "misären"!

Medlem

försökte köra igenom skottland precis
tror varenda kurva vill ta kål på en där
hann en bit in på ss2 innan jag tog en sten på insidan och punktering på det
efter det small det några gånger till och blev dnf tillslut &#%

Medlem

Det känns ju nästan som fusk med Tommy som kartläsare! Vilket jävla ess! Pysslar han med sånt på riktigt tro? Och med rally technical setups.. Allting är tusen gånger roligare nu än för ett par veckor sedan (då var det otroligt nära avinstallation).

Och snacka om skillnad på bilar i <2000cc.. Kan nästan inte låta bli att välja Subaru S4 när den finns tillgänglig.. Men såg nästan enkom Citroën i toppen och testade den i Skottland. Med en tid på 3:32 med Subaru efter ett rätt okej åk så fick jag 3:33 med Citroën.. Då hade jag kanat i ett dike, fastnat i brofästet OCH gjort en fucking front-flip (!!). Shit.. Otroligt mycket rappare växlar. Men nästan lite för ettrig för mig. 😅

Kom lite för fort mot stockarna och försökte parera och bibehålla fart men så kom en hög med stenar istället... Oups.

Att sådant resulterar i nästan 0 skador är största anledningen till att jag blir vansinnig på vissa outgrundliga punkteringar och att kylet spräcks av grässtrån ibland.

Medlem

Jag hittar inget kring det så jag antar att det är omöjligt att ladda hem setups och läsa in dom i spelet sen? För någon som spelar i VR.. vad är bästa sätt egentligen att få till setups? Kan man på något sätt bara gå in per bil och göra det utan att faktiskt vara på väg in i ett lopp? Blir ju bökigt i VR att hela tiden skifta mellan skärm och VR-headset för att justera det som behövs.

Medlem
Skrivet av c0MBATsANTA:

Haha! Det var nog den värsta upplevelsen jag någonsin haft i DR2... Nästan så att jag började tappa lusten till att leva Funderade på att byta hobby...kanske börja prenumerera på Svensk damtidning och läsa stickmönster...

Allt jag behövde göra va att ta det lite lugnt.... men nää.. Punka efter första sektorn av ss01. Sen blev det 2 till senare. Bilen var så trasig vid servicestoppet att jag fick ta 40 sek straff för att en kunna göra några quick fixar. Ledde med 2 sek efter andra sektorn på Power stage men tydligen såg jag något intressant ute i skogen där..

Ser ut som om @Limpler tar hem denna. Isf Grattis! Det förtjänade du!

Tack. Skapligt otippat! 🙂 Du och @PV_544_1965 brukar sällan vara olycksdrabbade så jag räknade med en tredjeplats som bäst. Det skulle antagligen se annorlunda ut om Pv slapp strul med spelet

Medlem
Skrivet av Doed:

Jag hittar inget kring det så jag antar att det är omöjligt att ladda hem setups och läsa in dom i spelet sen? För någon som spelar i VR.. vad är bästa sätt egentligen att få till setups? Kan man på något sätt bara gå in per bil och göra det utan att faktiskt vara på väg in i ett lopp? Blir ju bökigt i VR att hela tiden skifta mellan skärm och VR-headset för att justera det som behövs.

Jag kör i VR. Startar spelet innan och laddar in Time Trials och väljer önskad bil samt sparar setupen där. Sedan kan du enkelt gå in o ladda den i VR.

Medlem
Skrivet av Doed:

Hur funkar steams overlay (förutsatt att du kör vr på PC) i vr? I såna fall borde ju gå att öppna webbläsaren via shift-tabb istället för att titta setupsen på annan enhet.. Även det lite bökigt kanske.

Medlem
Skrivet av Doed:

Jag startar spelet utan VR, laddar en time trial med önskad bil. Tabbar mellan Browser och spel. Tar väl 1-2 min per setup.

Skriv svar