FZDZ - FZ DIRTZONE (EA Sports WRC klubb)
Jag startar spelet utan VR, laddar en time trial med önskad bil. Tabbar mellan Browser och spel. Tar väl 1-2 min per setup.
Ser ut som jag får sitta och pyssla med det. Synd att codemasters inte har gjort det lättare att dela setups mellan varandra och i communitites och liknande. Känns som en så liten och enkel grej att tillföra spelet.
Hola rally amigos!
Vi har spenderat en tuff vecka i Polen och många DNF har det blivit, både på grund av tekniska skäl och av mer "naturliga" skäl om man pratar i rallytermer (läs: träd). Ledsen att höra att folk haft tekniska problem, det är aldrig kul och känns alltid orättvist men tyvärr finns det inte mycket mer att göra än att rycka på axlarna och sikta in sig på nästa vecka!
PS. Är det min data som luras eller körde ALLA som fick DNF en Peugeot? Det kanske är nåt lurt med den bilen... DS.
Nu beger vi oss till Skottland där vi ska ratta den populära bilklassen Up To 2000cc, kör hårt!
Polens resultat:
Rally Polen

Powerstage Polen

Säsongstabell

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen
Efter att ha följt denna tråd i ett par månader och själv inte spelar på 1-2 år så hittade jag äntligen motivationen till att installera det igen. Framför allt för att kunna vara med i FZDZ och tävla (blir nog att tävla om att undvika sista platsen)
Har skickat en begäran om medlemskap
Nick: Sunkarn
Har fortfarande inte haft tid att köra tyvärr men förhoppningen är att hinna köra idag eller imorgon, inte som att jag är med och tävlar i eliten, men fan om det inte är kul att sladda in i träd ändå! Tänkte jag ska visa upp det färdiga bygget också, nyttjades för 1½ timmes körning i sträck i ett endurance-lopp på bana igår och har nog aldrig suttit bekvämare! Kör med WRC-ratt från fanatec när det är rally, kör främst GT3 annars och då är det ratten som sitter på som används.

Efter att ha följt denna tråd i ett par månader och själv inte spelar på 1-2 år så hittade jag äntligen motivationen till att installera det igen. Framför allt för att kunna vara med i FZDZ och tävla (blir nog att tävla om att undvika sista platsen)
Har skickat en begäran om medlemskap
Nick: Sunkarn
Välkommen hörrödu Skönt att höra att du fått upp motivationen! Jag har accepterat dig in i klubben nu så det är bara att köra!
Har fortfarande inte haft tid att köra tyvärr men förhoppningen är att hinna köra idag eller imorgon, inte som att jag är med och tävlar i eliten, men fan om det inte är kul att sladda in i träd ändå! Tänkte jag ska visa upp det färdiga bygget också, nyttjades för 1½ timmes körning i sträck i ett endurance-lopp på bana igår och har nog aldrig suttit bekvämare! Kör med WRC-ratt från fanatec när det är rally, kör främst GT3 annars och då är det ratten som sitter på som används.
Jag kör ju själv en hel del banracing sim (Assetto Corsa Competizione) och är lite avis på din rig, riktigt fina grejer!
Jag kör ju själv en hel del banracing sim (Assetto Corsa Competizione) och är lite avis på din rig, riktigt fina grejer!
Jag hade en playseat challenge innan och det här är ju så klart något som utklassar den till det extrema. Allt sitter hur stabilt som helst och har nästintill ingen flex någonstans (litegrann flexar plattan till pedalerna om jag trycker så hårt jag kan på loadcellbromsen, men inget man märker medans man kör). Och helt plötsligt känns force feedbacken mycket tydligare, små diskreta saker som jag inte känt annars kom fram. Nu ska jag bara vänja mig vid ny broms och stabil rigg och trevlig sits bara. Själv kör jag främst iracing, men hoppar in i ACC emellanåt! Hade nog spelat ACC mer om jag faktiskt hade haft en liga eller något med lite av ett mål där.
Jag hade en playseat challenge innan och det här är ju så klart något som utklassar den till det extrema. Allt sitter hur stabilt som helst och har nästintill ingen flex någonstans (litegrann flexar plattan till pedalerna om jag trycker så hårt jag kan på loadcellbromsen, men inget man märker medans man kör). Och helt plötsligt känns force feedbacken mycket tydligare, små diskreta saker som jag inte känt annars kom fram. Nu ska jag bara vänja mig vid ny broms och stabil rigg och trevlig sits bara. Själv kör jag främst iracing, men hoppar in i ACC emellanåt! Hade nog spelat ACC mer om jag faktiskt hade haft en liga eller något med lite av ett mål där.
Low Fuel Motorsport har ett ligasystem liknande det i iRacing, man behöver köra till sig en licens först och sedan är det en bana varje vecka, med race varje timme. Finns ett par olika ligor att delta i där. De har tiotusentals registrerade förare!
Jag kör ovanstående lite sporadiskt och halvseriöst, mest för att få mer erfarenhet. Den "riktiga" ligan jag deltar hostas av NXTGEN via platformen The Sim Grid, drar igång nu i februari. Livekommentatorer, live stewards, streamas etc. Det gör det till en lite roligare grej tycker jag!
Low Fuel Motorsport har ett ligasystem liknande det i iRacing, man behöver köra till sig en licens först och sedan är det en bana varje vecka, med race varje timme. Finns ett par olika ligor att delta i där. De har tiotusentals registrerade förare!
Jag kör ovanstående lite sporadiskt och halvseriöst, mest för att få mer erfarenhet. Den "riktiga" ligan jag deltar hostas av NXTGEN via platformen The Sim Grid, drar igång nu i februari. Livekommentatorer, live stewards, streamas etc. Det gör det till en lite roligare grej tycker jag!
Precis, jag har licens på Low Fuel Motorsport fixad och har även testkört något lopp och det är nog det bästa systemet för ACC än så länge. Jag skulle gärna vilja ha en liga att köra, men med kids varannan vecka osv så blir det svårt att hinna med de flesta ligor som kör veckovis vilket är lite synd. När yngsta blir äldre kanske det finns mer tid för sånt för jag är sjukt sugen på att köra liga verkligen. Men just därför fungerar ju iracing mycket bättre för mig, med fasta lopp ca varannan timme hela tiden och aldrig tomt på andra förare så har jag åtminstone alltid något att köra där också. Men ska helt klart ge mig på LFM lite mer framöver!
Jaha då var det kanske dags för mig att skriva något. Efter att ha trasslat mig igenom den förra säsongen vilket resulterade i konstant white knuckle syndrom och med samma tankar i huvudet under alla tävlingarna: "MeN fÖr heLvEteS jÄVlar hUr GåR dEt Ens TiLL AtT NÅ60n k@n kÖrA så PasS FöRb4NNaT mYCkeT fORtaRe oCh ÄnDå HA k0ntR0LL!!11!" så var det dags att genomgå en knäoperation efter 2,5 års väntan.
Nytt korsband samt flertalet stygn i båda meniskerna resulterande i horisontalläge under julen utan någon som helst förmåga att köra med ratt och pedaler.
Efter 7 veckor med kryckor tyckte jag att nu kan det vara värt att prova att hoppa med i rallyt igen.
Jag har läst igenom ortopedens anteckningar efter operationen men har insett att anteckningarna är klart bristfälliga. Tydligen måste han ha missat att skriva in att han även genomförde en lobotomi i samma veva. Detta visade sig inte helt oväntat vara en direkt obra kombo tillsammans med Polen då det verkar som att allt som har med konsekvensanalys och riskmedvetenhet var som bortblåst samtidigt som en oanad nivå av hybris infann sig. Ingen framgångscocktail direkt som oundvikligen ledde till en DNF.
Nu ska jag försöka sansa mig och glädja mig över hur sjukt kul det är att vara med i den här ligan trots konstant närvaro av frustration men även fascination av andras förmågor! Tack till @lerb som gör ett hästjobb och tack till alla andra som bidrar till att göra detta till ett trevligt inslag i vardagen!
@Morrgann skönt att höra att du fått operationen du väntat på och att det gått bra (hoppas jag) - tråkigt med lobotemin bara
Kul att ha dig med oss, kör hårt, men kom ihåg "slow is smooth, smooth is fast" den är på den vägen man får bygga upp det
Är det Trak Racer TR80? Har nyköpt CSL DD och skruvat fast den i datorbordet, behöver något stabilare känner jag
Men alltså. Jag KANSKE borde testköra lite när jag inte kört ordentligt på månader. Men NEJDÅ jag bara hoppar in. Körde testrundan man kan få ner på första delen av första sträckan och det kändes väl ok. Första jag gör när jag väl drar igång på riktigt sen är att köra in i första högen med träd vid sidan av vägen man kan hitta, jag kan berätta att den är inte så långt fram på banan. Motorn ryker redan. Aja kör väl så fort motorn vill då. Tar mig i mål utan större problem ändå. Andra sträckan jo men visst kör man av samtidigt som man får punktering? Motorn går ju inte oväntat ÄNNU sämre nu. Det går inte fort men med bytt däck tar jag mig i mål ändå. Tredje sträckan då. Känner doften av verkstad, få lite mer kraft i bilen igen. Nähe då lyckas jag köra av och få punktering igen och det är i det här läget jag är så grymt irriterad så jag ger upp.
Men, jag satt jävligt bekvämt åtminstone medans jag körde.
Är det Trak Racer TR80? Har nyköpt CSL DD och skruvat fast den i datorbordet, behöver något stabilare känner jag
Ja exakt! En TR80 med rally-sätet från Trak Racer. Fruktansvärt bekväm och fruktansvärt stabil, och ganska dyr allt som allt tyckte plånboken, och då är det ändå bara deras lägstanivå... Har man planer på att köra ofta och mycket kan jag definitivt rekommendera denna. Har suttit nu ikväll och hoppat mellan Dirt Rally 2, över till Assetto Corsa Competizione och sen över till iracing och varit fast i stolen i ca 3 timmar utan några som helst problem eller jobbiga känningar i rygg eller kropp annars. Köpte till länkhjul direkt från trak racer för att kunna rulla undan den enkelt också.
Skottland avklarat, inge teknisk strul den gång, puh, jag tyckte jag försökte köra med lite marginal men ändå blev det hjärtklappning vid några tillfällen, inget som kostade speciellt med tid iaf, setupen med i början på filmen.
https://youtu.be/3ZpEqxJYaHA
Kul att du delar med dig av setup! Så aggressivt kört! 😅 Mina rallyn är mer som söndagsturer i jämförelse. Men jag funderade på växlingen... Är det "optimal shift" kring det varvtalet?
Skottland hatar mig alltså...
Första sträckan gick skapligt, snurrar för att jag lägger ner ena framdäcket lite djupt i ett dike. På sträcka 2 så känns det som att jag kör på en väg med matolja, såpa och glidmedel, snorhalt! Kanar ner i en av släntarna tidigt på sträckan, och när jag ska ta mig upp så har jag missat ett det ligger 3 stenar till vänster om bilen, smack säger det och jag hinner inte ens lägga i backen innan Phil utbrister "The water temperature is getting high". Haltande genom sträcka 3, jag tror jag har en maxfart på 80kmh, för att laga bilen till ett körbart skick var bara att glömma när jag äntligen kom fram till service.
Här är i alla fall sträcka 1
Kul att du delar med dig av setup! Så aggressivt kört! 😅 Mina rallyn är mer som söndagsturer i jämförelse. Men jag funderade på växlingen... Är det "optimal shift" kring det varvtalet?
Det vet jag inte ? Jag växlar lite närsom Den vag nog lite högt växlad, brukar ställa in så att top speed är c:a 210 på dom snabba länderna, typ Polen, Finland etc, nu kollade jag inte ens innan jag körde iväg
Sådärja 3e raka DNF!
Började riktigt bra på sträcka 1 för att sedan direkt på ss2 toucha en stock i knapp styrfart och fick punka. Efter det gick det bara mer och mer utför tills det tog stopp på SS5.
Jag gillar egentligen Skottland även om det ligger någon dödsfälla i vägkanten precis hela tiden. Men granplantorna måste vara uppsatta med med järnstolpar och förankrade i en halvmeter betong.... Nej jag är inte bitter!
Just nu är motivationen i botten, blir nog en DNS nästa vecka och sen comeback i USA!
Sådärja 3e raka DNF!
Började riktigt bra på sträcka 1 för att sedan direkt på ss2 toucha en stock i knapp styrfart och fick punka. Efter det gick det bara mer och mer utför tills det tog stopp på SS5.
Jag gillar egentligen Skottland även om det ligger någon dödsfälla i vägkanten precis hela tiden. Men granplantorna måste vara uppsatta med med järnstolpar och förankrade i en halvmeter betong.... Nej jag är inte bitter!
Just nu är motivationen i botten, blir nog en DNS nästa vecka och sen comeback i USA!
Walk it off!
Kom igen nu Britt-Marie, kör för faan!
Första racet för min del, i Skottland som inte direkt är en favorit då min bil brukar ha någon typ av magnet till alla stockar vid sidan av banan.
Denna gång verkade dock magneten vara bortkopplad när jag körde på den gamla principen "slow and steady wins the race". Det blev dock bara slow och inte ens i närheten av en vinst. Men tog mig igenom utan DNF vilket egentligen också var mitt mål.
Lyckades på nåt sätt klara mig från stockar, stenar, träd och diken i Skottland! Får vara nöjd med insatsen även om det fegades lite här och där...
Måste säga att jag är djupt imponerad över vilken fart ni i toppen håller!👍
Är det nån mer än jag som tycker att helljuset är helt kass på bilarna? Man ser ju inte mer än 50 meter och att helt lita på Phil som är ganska inkonsekvent i sin bedömning är ju ett vågspel. Det är kanske nåt med mina inställningar?
Nu laddar vi om så ses vi i Wales.
Man undrar ju lite spontant vad det är för jäkla sadister som sätter upp stora timmerhögar precis vid banan. Rent utsagt ondskefullt
Antagligen samma ligister som lägger sten i dikena...
@lerb Råkade avsluta mitt medlemskap i klubben av misstag. Har skickat en ny förfrågan.
Ursäkta sen respons herr Bergdalen men jag har fixat det nu