Svenska Embracer i ny miljardaffär - köper Tomb Raider, Deus Ex, Thief

Medlem

Deus Ex Göteborg?
Lara Croft Valhall?
Theif Stockholm Medeltid?

Mums.


signatur

Nämen!

RHK
Medlem
Skrivet av noreason:

Trist med monopol

Trist med folk som inte vet vad de snackar om...

Medlem
Skrivet av omgponies:

Uppköp är att föredra än att de lägger ner en massa studios. Eidos har inte gått så bra de senaste åren.

Inte helt säker på hur jag ställer mig där. Det är ju kul för de anställda då de kan fortsätta jobba, där empatiserar jag så klart. Men ibland går det dåligt för ett företag och det går i konkurs, då kan man ju söka jobb någon annanstans eller försöka starta eget. En av konsekvenserna blir ju liksom att företaget med pekpinnen blir väldigt ekonomiorienterat, i ännu högre grad än det varit tidigare och oftast med mycket högre fokus på massiva vinster istället för siktet på vinst och att fortsätta skapa de spel man vill. Det är alltid där mina farhågor ligger. Där och att jag inte gillar att vi har miljardärer.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem

Härligt, då får vi snart se ett nytt Deus Ex kapitel!


signatur

Meep!

Medlem

Hmm, är daikatana svenskt nu?

Jag skickades runt massa när jag ville köpa IPt för några år sedan, vet i fan vem som har det nu faktiskt...

Dessutom: Nu kan de göra ett coopspel där man får välja mellan Duke eller Lara.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Skribent
Skrivet av Hipshot:

Hmm, är daikatana svenskt nu?

Jag skickades runt massa när jag ville köpa IPt för några år sedan, vet i fan vem som har det nu faktiskt...

Dessutom: Nu kan de göra ett coopspel där man får välja mellan Duke eller Lara.

Bra fråga? Antigen så följde det med här, eller så är det kvar hos Squenix. Eller så är det Romero som äger rättigheterna?

Duke, Lara och Jensen

Duke = guns och muskler
Jensen = Stealth
Lara = medelvägen

Min fråga nu är ju om de fick med sig rätten att göra Marvel-spel, eller om det stannade hos Squenix?


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Duke, Lara och Jensen

Duke = guns och muskler
Jensen = Stealth
Lara = medelvägen

Min fråga nu är ju om de fick med sig rätten att göra Marvel-spel, eller om det stannade hos Squenix?

Gex = stil och attityd!

Svårt att se att de skulle släppa licensen om de nu har kvar den.

Medlem

Tankarna går till Paradox som med köpt upp flertalet licenser genom åren. För dem verkar det mindre vara att de nödvändigtvis själva tänker göra spel på licensen, de verkar helt ok med att hyra ut / licensiera utveckling av dataspel till andra. Det verkar i praktiken minst lika mycket handla om att kontrollera varumärket så om spelet blir en framgång kan man snabbt ha fingrarna i syltburken för eventuella tv-serier, brädspel, merchendise osv.

Jag har ingen aning, men Embracer har kanske en liknande affärsidé.

Skribent
Skrivet av omgponies:

Gex = stil och attityd!

Svårt att se att de skulle släppa licensen om de nu har kvar den.

Ja det beror ju antagligen på hur kontraktet är utformat och om de var dem som licenserade, eller om det var Square Enix. Den som lever får se.

Gex! Jag vill ha mer Gex!


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av noreason:

Trist med monopol

Fast det är ju inte de som tillverkar det, det är Hasbro.

Medlem
Skrivet av PFC Hudson:

Känns som square har flummat bort sin västerländska del på senare år, så bra att någon annan får förvalta deras ip och studios. Är väl heller inte helt dumt att det blev Embracer så spelen antagligen håller sig multiplatform till allas glädje(undantaget ett fåtal fanboys kanske).

Om jag minns rätt så har tredje delen av tomb raider sålt sämre än dom förra, Avengers spelet floppade. Deus Ex och Thief är två älskade spelserier men som vi inte har sett något av på länge så värdet på det varumärket sjunker när det inte används. Finns så många flera spel men några exempel på vad som kan vara anledningen till priset.

Medlem

Är det IO interactive med i detta uppköp? Om dom är så vill jag se ett nytt Freedom Fighters.

Skribent
Skrivet av Razuco:

Är det IO interactive med i detta uppköp? Om dom är så vill jag se ett nytt Freedom Fighters.

Jag är ganska säker på att de är kvar hos Squenix.


signatur

"Writer and Fighter"

Skribent
Skrivet av jehuty:

Om jag minns rätt så har tredje delen av tomb raider sålt sämre än dom förra, Avengers spelet floppade. Deus Ex och Thief är två älskade spelserier men som vi inte har sätt något av på länge så värdet på det varumärket sjunker när det inte används. Finns så många flera spel men några exempel på vad som kan vara anledningen till priset.

Första Tomb Raider ansågs ju sälja för dåligt (trots ändå bra siffror) att det var osäkert på att om vi skulle få en uppföljare. MS fick steppa in med en påse pengar för att övertyga om uppföljaren. Jag tror Square Enix har lite konstig syn på hur "bra" ett spel måste sälja, möjligen har de haft alldeles för höga utvecklingskostnader.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Skulle gärna se ett nytt Deus Ex gjort i typ UE5 eller något.

Medlem
Skrivet av Force:

Valheim, bland annat!

Hur hänger de ihop då? Trodde Valheims utvecklare var independent, 5 grabbar.

Blev Valheim uppköpt av Embracer innan eller efter säljsuccěn?


signatur

Memento Mori

Redaktör
Skrivet av Razuco:

Är det IO interactive med i detta uppköp? Om dom är så vill jag se ett nytt Freedom Fighters.

Skrivet av Johan Lorentzon:

Jag är ganska säker på att de är kvar hos Squenix.

Nja, IO står på egna ben. Square sålde dem 2017.


signatur
Medlem
Skrivet av eld:

Helt galet, vad händer härnest, en svensk lara croft?

Ebba Busch Thor som Lara Croft?


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Hur hänger de ihop då? Trodde Valheims utvecklare var independent, 5 grabbar.

Blev Valheim uppköpt av Embracer innan eller efter säljsuccěn?

Coffee Stain Publishing är utgivare för Valhiem . Embracer äger Coffee Stain Publishing.

Medlem

Denna veckas XNC och RDX kommer att vara On Fire.

Medlem
Skrivet av eld:

Helt galet, vad händer härnest, en svensk lara croft?

Nästa spel äger rum i Gamla Uppsala. Någon full student har upptäckt en mystisk artefakt i en av gravhögarna och trodde att det var en forntida bong. Dessvärre visade det sig inte vara något så trevligt 😄

eld
Medlem
Skrivet av androsynth:

Nästa spel äger rum i Gamla Uppsala. Någon full student har upptäckt en mystisk artefakt i en av gravhögarna och trodde att det var en forntida bong. Dessvärre visade det sig inte vara något så trevligt 😄

Vill gå in på spåret deus ex: sverige, ett spel där alla flashbacks konspirationsteorier blir sanna!

Medlem
Skrivet av limonass:

Coffee Stain Publishing är utgivare för Valhiem . Embracer äger Coffee Stain Publishing.

Utvecklare, och Utgivare är dock helt skilda saker. Utvecklarna är fortfarande Iron Gate Studio, som är independent och inte en del av Embracer.


signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Medlem

Jag fattar fortfarande inte hur de har råd med alla dessa uppköp! Även om de betalar i aktier så borde det på sikt inte vara möjligt att hela tiden ge ut nya aktier utan att värdet på aktien också minskar, eller tänker jag helt fel nu?

Försökte googla mig fram, men aktier, börser och hela vetenskapen kring detta och jag är helt enkelt inte kompatibla. Allt jag lyckades få fram var att deras börsvärde hade minskat med nästan 50% i år, vilket är en jäkla massa.

Medlem

Nytt Deus Ex snälla... Spelade igenom ManKind divided nyligen efter ha missat det och tycker det är fantastiskt på de flesta punkter.

Medlem
Skrivet av Meurik:

Utvecklare, och Utgivare är dock helt skilda saker. Utvecklarna är fortfarande Iron Gate Studio, som är independent och inte en del av Embracer.

Så är det.
Men iron gate gav inte ut spelet independend.
Men som sagt dom kan göra ett spel "släppa själva" också om dom vill. Men jag tror allt fokus är på Valheim just nu


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

För att sätta lite perspektiv på detta så betalade Embracer 1,3 miljarder dollar för Gearbox och MS betalade 100 miljoner dollar för tidsexklusivitet på Rise of the Tomb Raider.

Nu köper Embracer tre studior + en massa IP inklusive Tomb Raider för 300 miljoner dollar. De kan inte ha visat speciellt positiva siffror den senaste tiden dessa studior.

Man undrar om Square valt ut Embracer eller om det förekommit budgivning? MS borde väl ha varit intresserade av CD som faktiskt jobbar på ett av deras spel?

Medlem
Skrivet av Arzei:

Jag tycker att man hör hela tiden om vad Embracer har köpt, men aldrig om vad de har producerat. Vilka kända spel har deras studios byggt sista åren?

Ifall du kollar noggrant så äger de typ allt i EU. De är ungefär lika stort som Ubisoft sätt till omsättning, men har betydligt fler indie IPs


signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2

Medlem

Kan vi kanske få en sleeping dogs uppföljare?
har ju även snackats om att det ska göras en film med Donnie Yen, så hoppas

Medlem
Skrivet av Chomag:

Jag fattar fortfarande inte hur de har råd med alla dessa uppköp! Även om de betalar i aktier så borde det på sikt inte vara möjligt att hela tiden ge ut nya aktier utan att värdet på aktien också minskar, eller tänker jag helt fel nu?

Försökte googla mig fram, men aktier, börser och hela vetenskapen kring detta och jag är helt enkelt inte kompatibla. Allt jag lyckades få fram var att deras börsvärde hade minskat med nästan 50% i år, vilket är en jäkla massa.

Nja värdet på aktierna behöver inte minska bara för att de trycker upp nya aktier. De byter aktierna+pengar mot nya företag så de får ett "värde" tillbaka. Teoretiskt så skulle de kunna köpa upp hur mycket som helst genom att bara trycka upp nya aktier då företagen de köpt ökar på embracers värde med lika mycket (i teorin). Men i verkligheten så finns det praktiska spärrar som sätter stopp. Dels måste företaget övertyga mottagaren att ta emot aktier som betalning, dels måste de övertyga sina egna aktieägare/styrelse att det är en bra ide och framför allt så måste priset vara rätt för att en affär ska vara möjlig. Dessutom så är marknaden lite orolig i och med stigande räntor så företag med mycket av sina vinster i framtiden brukar nedvärderas i sådan miljö tyvärr.

123
Skriv svar