The Diofield Chronicle

Robot
The Diofield Chronicle

Square Enix nya rollspel är ambitiöst men missar målet.

#the-diofield-chronicle


Medlem

Håller helt med på detta. 2 av 5 skulle det nog få av mig också, det finns bra saker i spelet men dom har missat mycket och känns lite "mobiligt" gjort I storyn, hur cutscenes och berättelsen i sig fungerar m.m. detta är inte något spel där grind är roligt att köra igenom samma karta igen och vad på tok för lite karaktärsutveckling tycker jag. Sist men inte minst man fastnar inte direkt för karaktärerna som jag alltid brukar göra I bra Jrpg spel typ så tyvärr inget spel jag kan starkt rekommendera heller.

så Ja 2 FZ av 5 möjliga blir det.

Medlem

Spelade demot men fastnade aldrig för hur striderna utspelades. Hoppades på Fire Emblem stil men riktigt så var det inte. Avinstallerade rätt fort

Medlem

Testade demot. Ett okej lir som det verkar, inte mer?
Att det ska vara så svårt att få fram ett likvärdigt spel så som, Vandal Hearts I&II och FF Tactics. Dom bästa i genern enligt mig.

Medlem

Kört det från början till slut nu. Jag tycker inte det var dåligt men det var inte heller exceptionellt. Får 3 av 5 av mig. Det finns dock spelmekanik som jag inte är ett fan av. Först och främst så är spelplanen en "DioRama". Dvs ett uthugget block terräng som man kan snurra runt tredimentionellt. Det är vanligt i SRPGs. Men det gifter sig inte riktigt med realtime with pause formatet med fyra karaktärer på fältet. Det känns då som små arena strider. Det funkar betydligt bättre med turn based strider.

Spel som har samma typ av värld där det verkligen fungerar med realtime with pause combat är Warhammer: Shadow of the Horned rat, Warhammer: Dark omen, Dawn of war 2 till viss del och liknande. Eftersom man då kör små enheter av trupper på kartan.

Kikar vi då på Turn based spel med DioRamas så har vi allt ifrån Final Fantasy tactics, Tactics Ogre, Fire Emblem, Xcom spelen, vandal hearts och så vidare. Det är i regel då fler karaktärer som är i spel och eftersom det är turn based så känns inte spelet som en battle arena.

Tor
Medlem

Någon som kört längre än demot på Switch? Håller prestandan?

Medlem

Är de japanska röstskådespelarna bra, eller låter det bara coolt på japanska? Någon på FZ-redaktionen som talar japanska?

1
Skriv svar