Technics EAH-A800 – brusreducerande höjdar-headset även för spel

Robot
Technics EAH-A800 – brusreducerande höjdar-headset även för spel

Kan ett trådlöst och påkostat headset från Technics vara något för gamingentusiaster? "Mutumba" kollar läget.

#Panasonic, #Technics, #headset


Medlem

Kul med retro märken visste inte att Technics fortfarande fans kvar, trodde allt numera gick under namnet Panasonic

Medlem

Du skriver det är ett headset, men ingen information om mikrofonen och kvaliteten på ljudet? För kollar jag på bilderna så står det "headphones" vilket är hörlurar, inte headset...

Så har den mikrofon och hur är ljudet på denna?

Medlem

Bluetooth har väl aldrig varit ett bra alternativ när man spelar?
Misstänker att det är en del fördröjning av ljudet?

Medlem
Skrivet av mrpijey:

Du skriver det är ett headset, men ingen information om mikrofonen och kvaliteten på ljudet? För kollar jag på bilderna så står det "headphones" vilket är hörlurar, inte headset...

Så har den mikrofon och hur är ljudet på denna?

Den verkar ha helt ok mic (4st beam micar) med tanke på att det är dold mic.
https://techjioblog.com/2022/09/09/review-technics-eah-a800-a...

"The impressive part of the Technics EAH-A800 microphone is when background noise is introduced. The microphone does well at isolating my voice and at the same time manage to cancel out almost all of the background noise. My voice did not glitch or break up at all during the period of noise. This is largely due to the four beamforming mics and noise suppression technology used in the Technics EAH-A800."

Medlem
Skrivet av Ichabod:

Bluetooth har väl aldrig varit ett bra alternativ när man spelar?
Misstänker att det är en del fördröjning av ljudet?

@Ichabod
Om headsetet har AptX LL eller AptX Adaptive så är fördröjningen så pass låg att det inte stör. Visst, om man jagar ms i tävlingsinriktad multiplayer så lär väl inget annat än sladd eller nån trådlös specialare från Logitech & Co duga, men annars bör AptX LL eller AptX Adaptive funka för alla utom de mest kräsna. Jag är själv petig när det gäller sånt här och mina Bose QC 35 II, som inte har AptX, funkar för video men fördröjningen är för märkbar vid spelande, så jag kör med sladd när jag spelar. Det här var inget jag hade en tanke på förrän jag köpte headsetet för några år sen, så jag lärde mig den hårda vägen och AptX LL eller AptX Adaptive står med på kravlistan när det väl blir dags för uppgradering nån gång i framtiden.

@Mutumba
Angående testet.

Citat:

Detta är främst ett problem till PC då de flesta konsoler vad jag vet har Bluetooth-anslutning inbyggd vilket som sagt gör detta främst till ett PC-relaterat problem.

Både PS5 och Xbox Series S/X kräver en adapter för att koppla in BT-headset. De enda trådlösa lurarna som går att koppla direkt till konsolen är såna som är specialbyggda för detta, t ex Sonys eller Microsofts egna headsets. Så desto större skäl att skicka med en BT-adapter, som du föreslår. Själv löser jag detta genom att koppla hörlurarna med sladd till handkontrollen, och slipper då också fördröjningen som BT bidrar med (om man inte kan använda något av AptX-alternativen som nämns ovan).

Medlem

Med SBC, AAC och LDAC ser det inte så lovande ut för spel via blåtand om man är kinkig.

Medlem
Skrivet av Ichabod:

Den verkar ha helt ok mic (4st beam micar) med tanke på att det är dold mic.
https://techjioblog.com/2022/09/09/review-technics-eah-a800-a...

"The impressive part of the Technics EAH-A800 microphone is when background noise is introduced. The microphone does well at isolating my voice and at the same time manage to cancel out almost all of the background noise. My voice did not glitch or break up at all during the period of noise. This is largely due to the four beamforming mics and noise suppression technology used in the Technics EAH-A800."

OK, tack, precis vad jag behövde veta. Verkar ju vara ett helt OK headset då. Letar efter ett headset och vill inte ha det vanliga plast-FORGAMERZ-RGB-DELUXE-rymdskeppsdesignade skräpet som Logitech och andra gör och som ändå kostar lika mycket om inte mer...

Medlem

Bluetooth är väl generellt ganska kasst för gaming? Är inte delayen väldigt påtaglig?


signatur

Gillar du bra och ösig musik? Checka mitt band INCIVILITY på Spotify

Medlem

Nu vet jag inte hur dessa är, men visst var det så tidigare. Men jag spelar med både mina "gamla" sony wh1000-xm3 (som har aptx, vilken minns jag inte på rak arm, men burken måste ha drivisar för det också) och de nyare xm5 (har inte aptx) utan några som helst problem, och jag är jäkligt petig med läppsync osv. Se film där det inte stämmer så stängs det av

Medlem
Skrivet av Force:

Bluetooth är väl generellt ganska kasst för gaming? Är inte delayen väldigt påtaglig?

Jag brukar ganska ofta köra med ett par sennheiser pxc550 och tidigare även med ett par sony wh1000xm3 via bluetooth i gaming. Tycker faktiskt det funkat riktigt bra. Har aldrig kört dom med voice då det aldrig riktigt fungerat för mig, och har jag bättre lurar jag använder då.

Det finns för mig ingen märkbar delay på ljudet, men kör man mp på högsta nivå kanske det påverkar, men när jag kör solo i mmo och i sp spel så är det inga problem alls.

Testpilot
Skrivet av mrpijey:

Du skriver det är ett headset, men ingen information om mikrofonen och kvaliteten på ljudet? För kollar jag på bilderna så står det "headphones" vilket är hörlurar, inte headset...

Så har den mikrofon och hur är ljudet på denna?

Jo, det finns en inbyggd mikrofon. I och med att de spel som jag testade inte var några multiplayer-spel lade jag inte fokus på det. Men såhär i efterhand håller jag med om att det borde varit lite utrymme i texten för en kommentar kring det.

Jag testade i appen i det som kallas för "Call Quality test" där går det att höra hur min röst låter och jag upplever att det låter helt okej men att min röst låter lite dov. Mikrofonen är inbyggd och stänger ute omgivande ljud lika effektivt som vid mina speltester.

Skrivet av Ichabod:

Bluetooth har väl aldrig varit ett bra alternativ när man spelar?
Misstänker att det är en del fördröjning av ljudet?

Det var ingenting som jag reagerade på, det kanske beror lite på vilken typ av spel som spelas.

Skrivet av backspaze:

@Ichabod
Om headsetet har AptX LL eller AptX Adaptive så är fördröjningen så pass låg att det inte stör. Visst, om man jagar ms i tävlingsinriktad multiplayer så lär väl inget annat än sladd eller nån trådlös specialare från Logitech & Co duga, men annars bör AptX LL eller AptX Adaptive funka för alla utom de mest kräsna. Jag är själv petig när det gäller sånt här och mina Bose QC 35 II, som inte har AptX, funkar för video men fördröjningen är för märkbar vid spelande, så jag kör med sladd när jag spelar. Det här var inget jag hade en tanke på förrän jag köpte headsetet för några år sen, så jag lärde mig den hårda vägen och AptX LL eller AptX Adaptive står med på kravlistan när det väl blir dags för uppgradering nån gång i framtiden.

@Mutumba
Angående testet.

Både PS5 och Xbox Series S/X kräver en adapter för att koppla in BT-headset. De enda trådlösa lurarna som går att koppla direkt till konsolen är såna som är specialbyggda för detta, t ex Sonys eller Microsofts egna headsets. Så desto större skäl att skicka med en BT-adapter, som du föreslår. Själv löser jag detta genom att koppla hörlurarna med sladd till handkontrollen, och slipper då också fördröjningen som BT bidrar med (om man inte kan använda något av AptX-alternativen som nämns ovan).

Tack för upplysningen! Det kände jag inte till, då jag inte äger någon av de konsolerna. Den konsolen jag testade till var Nintendo Switch och då fungerade det jättebra.

Koppla in i kontrollen är också ett smart val, men det hade varit trevligt med en Bluetooth-adapter som kommer med i lådan.

Medlem

Hej,
Min uppfattning är att ljudkvalitén blir extremt lidande när man använder ett bluetooth-headset till datorn för spel.
Jag är inte tekniskt insatt, men oftast slår det om till ett "handsfree"-läge när man sitter i ett samtal, vilket gör att ljudkvalitén på film- eller speluppspelning blir extremt dålig. EXTREMT dålig. Hur fungerar det med detta?

Medlem
Skrivet av Dreijer:

Hej,
Min uppfattning är att ljudkvalitén blir extremt lidande när man använder ett bluetooth-headset till datorn för spel.
Jag är inte tekniskt insatt, men oftast slår det om till ett "handsfree"-läge när man sitter i ett samtal, vilket gör att ljudkvalitén på film- eller speluppspelning blir extremt dålig. EXTREMT dålig. Hur fungerar det med detta?

Jag vet inte om det är likadant för alla BT-headset, men för mitt Bose QC 35 II finns, precis som du skriver, två "lägen", där det ena kallas för "headset". Om man använder det läget så är det bara mono-ljud och lägre kvalitet på ljudet överlag. Jag spelar dock bara single player-spel så jag har inte testat att köra något samtal samtidigt som jag spelar så jag vet inte hur det beter sig då. Men så länge headsetet används i det vanliga stereo-läget tycker jag inte att det är några problem med ljudkvaliteten. Det är "bara" fördröjningen som är för hög vid spelande för min smak, som jag skrev i ett tidigare svar i tråden.

Testpilot
Skrivet av Dreijer:

Hej,
Min uppfattning är att ljudkvalitén blir extremt lidande när man använder ett bluetooth-headset till datorn för spel.
Jag är inte tekniskt insatt, men oftast slår det om till ett "handsfree"-läge när man sitter i ett samtal, vilket gör att ljudkvalitén på film- eller speluppspelning blir extremt dålig. EXTREMT dålig. Hur fungerar det med detta?

Det vet jag tyvärr inte. Jag hade inte möjlighet att testa med Bluetooth anslutning annat än via mitt Nintendo Switch och har inte testat att spela och prata med någon i ett samtal samtidigt.

Medlem
Skrivet av Mutumba:

Det vet jag tyvärr inte. Jag hade inte möjlighet att testa med Bluetooth anslutning annat än via mitt Nintendo Switch och har inte testat att spela och prata med någon i ett samtal samtidigt.

Jag förstår. Inget ont om recensionen i sig, men det känns som en ganska vital del av ett ”gamingheadset”. Att testa kommunikationen, det vill säga.

Testpilot
Skrivet av Dreijer:

Jag förstår. Inget ont om recensionen i sig, men det känns som en ganska vital del av ett ”gamingheadset”. Att testa kommunikationen, det vill säga.

Jag förstår hur du menar. Däremot hade jag inte någon möjlighet att testa via Bluetooth till min dator då jag saknar en sådan adapter och som det står i texten medföljde det heller inte någon sådan. Jag hade kunde testat via ljudkabeln visserligen, men det hade inte givit något svar på din fråga kring ljudkvalité med Bluetooth-anslutning.

Gnällkuk

Det som är lite tråkigt är att det inte igår någon Bluetooth-adapter till headsetet. Det gör att jag behöver använda ljudkabeln som är ungefär en meter lång för att börja lyssna

Skandal att man får pynta 3,5 lax och så får man ingen adapter och ett litet snöre. Fyfan vad snålt.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

1
Skriv svar