Playstation VR2

Robot
Playstation VR2

Sony gör mer än bara en PSVR-uppföljare – det här är på en annan nivå. Men någon måste öppna ventilen till bättre storspel.

#playstation-5, #playstation-vr2, #psvr2, #sony


Redaktör

Har du frågor om PSVR2 eller spelen? Fråga! Jag och Fredrik svarar efter bästa förmåga.


signatur
Medlem

Jag spelar mest på PS5 men vad är det med Sony och att inte kunna ha vettiga batteritider på sina kontroller? Den vanliga Dualsense kontrollen tycker jag har bra batteritid men den nya Edge och nu dessa? Plus att dom är svindyra båda två.


signatur

PSN: OAKTHYR

Avstängd
Skrivet av OAKTHYR:

Jag spelar mest på PS5 men vad är det med Sony och att inte kunna ha vettiga batteritider på sina kontroller? Den vanliga Dualsense kontrollen tycker jag har bra batteritid men den nya Edge och nu dessa? Plus att dom är svindyra båda två.

Sony vet om att deras kunder i regel köper lite vad som helst. Därmed behöver de inte investera i bra komponenter så som bra batterier eller potentiometrar med lång hållbarhet. Troligtvis rensar de ett stort lager på gamla komponenter som de trycker in i nya handkontroller mm.

Redaktör
Ponny
Skrivet av OAKTHYR:

Jag spelar mest på PS5 men vad är det med Sony och att inte kunna ha vettiga batteritider på sina kontroller? Den vanliga Dualsense kontrollen tycker jag har bra batteritid men den nya Edge och nu dessa? Plus att dom är svindyra båda två.

Verkligen! Plus det faktum att det blir lite värre när VR-kontrollerna inte är lika flexibla. Visst, går säkert att ladda och spela samtidigt, men i VR-fallet vill man verkligen INTE det. Jag tyckte batteriet levde längre om man stängde av rumble-grejer, men man vill ju helst inte kompromissa.

Nej, batteritiden på kontrollerna är det klart största problemen med PSVR2, om du frågar mig.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Känns lite som en betald recension när ni säger att den inte är dyr även fast det är en accessoar till en billigare enhet eller när ni försöker förklara varför det är bra att den INTE är sladdlös 🤦‍♂️


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Hedersmedlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Har du frågor om PSVR2 eller spelen? Fråga! Jag och Fredrik svarar efter bästa förmåga.

Hur mycket måste man betala för att ett stycke jag ska ingå?

Tjusigt test, en fröjd att läsa!


signatur

Spionerar åt SweC i hemlighet.

Avstängd
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Verkligen! Plus det faktum att det blir lite värre när VR-kontrollerna inte är lika flexibla. Visst, går säkert att ladda och spela samtidigt, men i VR-fallet vill man verkligen INTE det. Jag tyckte batteriet levde längre om man stängde av rumble-grejer, men man vill ju helst inte kompromissa.

Nej, batteritiden på kontrollerna är det klart största problemen med PSVR2, om du frågar mig.

Jag skulle nog säga att priset är det största problemet... för de flesta.

Medlem
Skrivet av ChrizHawk:

Sony vet om att deras kunder i regel köper lite vad som helst. Därmed behöver de inte investera i bra komponenter så som bra batterier eller potentiometrar med lång hållbarhet. Troligtvis rensar de ett stort lager på gamla komponenter som de trycker in i nya handkontroller mm.

Ja det är mycket möjligt att det är så. Men just styrspakarna är väl typ samma skit i nästan alla handkontroller på marknaden? Har för mig att jag läst det när jag letade nya till en handkontroll till mitt PS4.


signatur

PSN: OAKTHYR

Redaktör
Skrivet av Kleptoman:

Känns lite som en betald recension när ni säger att den inte är dyr även fast det är en accessoar till en billigare enhet eller när ni försöker förklara varför det är bra att den INTE är sladdlös 🤦‍♂️

Vi sysslar inte med betalda recensioner.

Jag försökte göra en grej av saker inte måste vara "dyra" för att de kostar mycket pengar, att det beror på vad man får för slantarna. PSVR2 ger dig bra OLED-linser, hög upplösning med mera, och då känns den inte "dyr" (som i orimligt högt prissatt). Jämför med om du kunde köpa en bil värd 300 000 kr för hälften - det är mycket pengar, men inte dyrt.

Sladdlöshet betyder kompromisser är vad jag försökte förklara. Inte att sladd är bra.


signatur
Redaktör
Skrivet av landmarks:

Hur mycket måste man betala för att ett stycke jag ska ingå?

Tjusigt test, en fröjd att läsa!

Dina kläder, dina skor och din motorcykel.

Tack!


signatur
Redaktör
Skrivet av ChrizHawk:

Jag skulle nog säga att priset är det största problemet... för de flesta.

Ja, jo, den kostar mycket. Men man får också mycket för pengarna. Men det gäller ju även PS5 - är väl bara PS3:an som varit så dyr av Sonys konsoler (vid release), men PS5 säljer ju ändå. Problemet där är att vi förväntar oss lägre priser efter snorbilliga Quest och (sedemera) billiga PSVR. Men den senare var väldigt basic, medan den här är redigt bra (vilket kostar).

Blir spännande att se om/hur den säljer!


signatur
Medlem

taggad. Webhallen har enligt postnord skickat mitt headset till mig så har jag tur får jag den på måndag... imorgon tror jag inte den hinner fram.

Eloge till Sony för att släppa detta, man blir nästan PS fanboy


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Åååh vad jag vill ha min nu också! Horizon, Star Wars och Gran Turismo 7 är det jag är som mest sugen på.

Är det krångligt att ställa om IPD:n mellan olika användare? Tänkte ta med min till jobbet och låta kollegorna testa på VR.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Har du frågor om PSVR2 eller spelen? Fråga! Jag och Fredrik svarar efter bästa förmåga.

Är ett GT7-test (med ratt osv*?!) på horisonten alls eller?

Edit* Tänkte lite väl långt fram i tiden.

Medlem

Jag håller inte med om att utbudet är ett problem.
Även om det är många äldre spel så är det också nästan alltid remastered versioner som drar nytta av PS5 och PSVR2s funktioner och på så sätt blir bästa stället att spela dem.

Jag beställde till och med utan Horizon även fast att jag är ett Horizon fan och är mest sugen på RE8 istället.
PS5 versionen av RE8 och GT7 lär ju knappt ens gå att jämföra med PSVR2 versionen.
Finns ju också väldigt brett spann av spel.
CS klon, skräck, racing, rhytm, äventyr, wave shooters, storydrivna, boxning, roguelike, pussek, plattform med mer och det är bra spel.

Jag som inte ägt VR innan har istället beslutsångest eftersom att jag inte vet vart jag ska börja istället.

Sedan så är över 100 spel under utveckling.

Skrivet av landmarks:

Hur mycket måste man betala för att ett stycke jag ska ingå?

Tjusigt test, en fröjd att läsa!

Ingår du så tar jag två!

Redaktör
Skrivet av SID 6.7:

Åååh vad jag vill ha min nu också! Horizon, Star Wars och Gran Turismo 7 är det jag är som mest sugen på.

Är det krångligt att ställa om IPD:n mellan olika användare? Tänkte ta med min till jobbet och låta kollegorna testa på VR.

Gissar att IPD-inställningen inte sparas i PS-profilen eftersom den regleras mekaniskt med ett vred. Men alla som testar bör ställa in ögonspårningen, så det är inte mycket merjobb - tar max en minut.


signatur
Redaktör
Skrivet av Edd1e:

Är ett GT7-test (med ratt osv*?!) på horisonten alls eller?

Edit* Tänkte lite väl långt fram i tiden.

Ja, vi kommer testa hur VR funkar i GT7. Låter som att det släpps först vid PSVR2-releasen, så kort efter det. Men det blir inget fullstort test - det är redan gjort, och spelet är i övrigt detsamma.


signatur
Medlem

Inaktiv

Väldigt bra skrivet, kul formuleringar och intressant information. Jag är mycket intresserad av VR i stort även om jag inte är intresserad av PSVR2 personligen då jag varken har ett PS5 eller planerar att införskaffa ett men spelar en del Quest 2 med PCn till och från och det är väldigt intressant att läsa om landvinningarna inom VR. Quest 2 är rätt oslagbart till PC just nu sett till vad man får för vad man ger men hade gärna uppgraderat till något med OLED och något högre upplösning inom några år 😃

Medlem

Lagom taggad på Resident evil village i psvr2! Kommer vara "jätteläskigt" att bli jagad av en gigantisk Dimitrescu 🥵

Däremot dockhuset... 🫠

Medlem

Årets mest efterlängtade recension är här! Tack för den FZ.

Jag avbeställde faktiskt min PSVR2 igår. Mest pga pengar, men också tidsbrist just nu. Kände att det får läggas på framtiden istället. Men jäklar vilken häftig pryl!

Även om jag troligtvis aldrig kommer gå med in i Sonys ekosystem så hoppas jag detta driver på VR-världen. Fler stora titlar och så vidare

Medlem

Ni skulle kunna testa theater-läget, man får ju ändå en OLED TV med HDR och 120Hz på köpet. För 2D-grejer alltså.

Medlem

Ingen bakåtkompatibilitet är ju ett stort Pluss +, annars hade vi fått en enklare psvr 1.5


signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Medlem

När det gäller batteritiden så har jag svårt att se att det skulle vara ett problem för mig, tror inte jag pallar 4-6timmar i en vr värld.


signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Medlem
Skrivet av Gesturr:

Ni skulle kunna testa theater-läget, man får ju ändå en OLED TV med HDR och 120Hz på köpet. För 2D-grejer alltså.

Jag är nyfiken på om det funkar med youtube, som jag förstått det så fungerar PSVR1 med Youtube 360 videos. Skulle gärna prova 360 musikvideos i så fall.

Medlem

Väldigt prisvärt till vad man får, ser fram emot detta!

Redaktör
Skrivet av Gesturr:

Ni skulle kunna testa theater-läget, man får ju ändå en OLED TV med HDR och 120Hz på köpet. För 2D-grejer alltså.

Skrivet av Fearnox:

Jag är nyfiken på om det funkar med youtube, som jag förstått det så fungerar PSVR1 med Youtube 360 videos. Skulle gärna prova 360 musikvideos i så fall.

Jag har sneglat på det men inte testat hur den funkar (många tjänster kommer igång först när PSVR2 släpps).


signatur
Medlem

#4344519

Kan du spana in hur det fungerar med undertext?

Skriv svar