Ukraina: Köp inte ryssutvecklade Atomic Heart

Medlem
Skrivet av Freakon:

Men du som har så starka åsikter och dömer andra, kanske kan du motbevisa mig och hjälpa mig att förstå vart man drar man gränsen?

"Vart man" drar gränsen är ju självklart omöjligt att definiera, om inte det är olagligt såklart. Det handlar ju om envars moral och etik.

Min gräns går vid ryska gränsen för tillfället, självklart kan jag inte kolla upp alla tjänster/produkter som jag betalar för men det innebär inte att jag ska skita i det.

Att säga att det är onödigt (vilket du inte påstod) är som att påstå att man inte bidrar till gängkriminaliteten i Sverige när man ska köpa kokain för utekvällen.

eld
Medlem
Skrivet av Freakon:

Jag måste fråga.

Använder du smartphones? Köper du kläder från etablerade märken? Använder du internet? Kör du bil? Står du bakom vindkraft? Spelar du spel? Äter du kött? Kollar du på film? Betalar du skatt?

Om ja, vilket är sannolikt, så bidrar du på olika sätt till diktaturer, folkmord, korruption, barnarbete, och så vidare. Precis som alla oss andra som bara lever sina liv men samtidigt är en del av hjulet som är verkligheten, alldeles oavsett hur duktiga och snälla vi försöker och utger oss för att vara. Alla är vi hycklare på den punkten.

Men du som har så starka åsikter och dömer andra, kanske kan du motbevisa mig och hjälpa mig att förstå vart man drar man gränsen?

Inga gränser alls verkar det låta som, för att det finns alltid något dåligt man stödjer.

Men poängen är väl att man alltid ska försöka göra nånting, speciellt om det är lätt.

Medlem

Bojkottade folk produkter från USA när Obama bombade civila bröllop i Mellanöstern? Eller skall man bara bli arg om det gäller vita människor som drabbas?

Skrivet av mobmoben:

Bojkottade folk produkter från USA när Obama bombade civila bröllop i Mellanöstern? Eller skall man bara bli arg om det gäller vita människor som drabbas?

Man får göra sina egna ställningstaganden.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Måste säga att jag blir orolig är våran framtid då många uppenbarligen inte bryr sig. Bara för att man inte kan vara perfekt så väljer man inte göra något alls.

Jag är inte perfekt men jag försöker sätta mig in och göra aktiva val när jag köper saker. Ingen kan göra allt, men alla kan göra något.

Ni som tror att Ryssland kommer nöja sig att ta Ukraina skall nog i alla fall försöka att sätt er in vad som händer och läsa lite historia.

Medlem
Skrivet av Jönsen:

"Vart man" drar gränsen är ju självklart omöjligt att definiera, om inte det är olagligt såklart. Det handlar ju om envars moral och etik.

Min gräns går vid ryska gränsen för tillfället, självklart kan jag inte kolla upp alla tjänster/produkter som jag betalar för men det innebär inte att jag ska skita i det.

Att säga att det är onödigt (vilket du inte påstod) är som att påstå att man inte bidrar till gängkriminaliteten i Sverige när man ska köpa kokain för utekvällen.

Om man är kapabel att döma ut andra människor baserat på deras livsval så bör man själv leva efter bättre exempel samt kunna vara tydlig med vart man drar gränsen. Annars är man blott en person som förolämpar andra människor under hyckleriets andetag.

Vi alla bidrar till gängkriminaliteten bland annat genom att rösta på viss politik eller genom att handla från vardagliga verksamheter som kontrolleras av knarkhandlare. Vi orkar inte gå till ICA för att köpa toapapper och går därför lokala Ali istället. Ifrågasätter man det är man fördomsfull, lokala Ali har ju också rätt att bedriva verksamhet.

Folk vill gärna använda Rysslands angrepp gentemot Ukraina som en utgångspunkt för godhetsposerande, vilket äcklar mig. Folk använder något hemskt för att låta snälla, fina och duktiga samtidigt som dem själva lever på ett sätt som skadar oskyldiga, ofta barn.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av mobmoben:

Bojkottade folk produkter från USA när Obama bombade civila bröllop i Mellanöstern? Eller skall man bara bli arg om det gäller vita människor som drabbas?

I motsats till militära bröllop eller?

Det beror på ambitionen, USA tränar inte soldater för att bomba "civila" bröllop, det är inte syftet. Syftet är att döda jihadister. Därför bojkottar man inte USA.

Ditt race bait kan du behålla för dig själv.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Om man är kapabel att döma ut andra människor baserat på deras livsval så bör man själv leva efter bättre exempel samt kunna vara tydlig med vart man drar gränsen. Annars är man blott en person som förolämpar andra människor under hyckleriets andetag.

Vi alla bidrar till gängkriminaliteten bland annat genom att rösta på viss politik eller genom att handla från vardagliga verksamheter som kontrolleras av knarkhandlare. Vi orkar inte gå till ICA för att köpa toapapper och går därför lokala Ali istället. Ifrågasätter man det är man fördomsfull, lokala Ali har ju också rätt att bedriva verksamhet.

Folk vill gärna använda Rysslands angrepp gentemot Ukraina som en utgångspunkt för godhetsposerande, vilket äcklar mig. Folk använder något hemskt för att låta snälla, fina och duktiga samtidigt som dem själva lever på ett sätt som skadar oskyldiga, ofta barn.

Folk ger Ukrainas sak uppmärksamhet för att förhindra ryska anfall, huruvida det är snällt och gott eller jättetaskigt och fånigt är skit samma.

Medlem
Skrivet av eld:

Inga gränser alls verkar det låta som, för att det finns alltid något dåligt man stödjer.

Men poängen är väl att man alltid ska försöka göra nånting, speciellt om det är lätt.

Poängen är ointressant om den leder till att man hycklar och dömer andra, som om man själv vore bättre.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Om man är kapabel att döma ut andra människor baserat på deras livsval så bör man själv leva efter bättre exempel samt kunna vara tydlig med vart man drar gränsen. Annars är man blott en person som förolämpar andra människor under hyckleriets andetag.

Vi alla bidrar till gängkriminaliteten bland annat genom att rösta på viss politik eller genom att handla från vardagliga verksamheter som kontrolleras av knarkhandlare. Vi orkar inte gå till ICA för att köpa toapapper och går därför lokala Ali istället. Ifrågasätter man det är man fördomsfull, lokala Ali har ju också rätt att bedriva verksamhet.

Folk vill gärna använda Rysslands angrepp gentemot Ukraina som en utgångspunkt för godhetsposerande, vilket äcklar mig. Folk använder något hemskt för att låta snälla, fina och duktiga samtidigt som dem själva lever på ett sätt som skadar oskyldiga, ofta barn.

Jag förstår din åsikt men håller verkligen inte med om den. Jag tror att du projicerar en förutfattad bild på samtliga som faller inom ett visst fack, självfallet kan jag omöjligtvis veta om det är så då vi inte känner varandra men tror du förstår vad jag menar.

Sen om man ska vara krass, vad kan jag döma människor utefter om inte deras val i livet? Jag känner inte dom utan kan bara döma dom efter deras handlingar och val.

Nu var det med gängen bara en liknelse som vi kanske inte ska gräva djupare i här, men jag förstår vad du menar.

Medlem
Skrivet av kingzla:

Folk ger Ukrainas sak uppmärksamhet för att förhindra ryska anfall, huruvida det är snällt och gott eller jättetaskigt och fånigt är skit samma.

Den tolkningen stämmer säkert in på många människor, men det är extremt naivt att tänka så. Det lägger endast grund för ännu mer konflikt, då människor utan insikt får för sig vad som är "rätt" och "fel".

Stoppar in min penis i bikupan, med honung och allt. Men men.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Jönsen:

Jag förstår din åsikt men håller verkligen inte med om den. Jag tror att du projicerar en förutfattad bild på samtliga som faller inom ett visst fack, självfallet kan jag omöjligtvis veta om det är så då vi inte känner varandra men tror du förstår vad jag menar.

Sen om man ska vara krass, vad kan jag döma människor utefter om inte deras val i livet? Jag känner inte dom utan kan bara döma dom efter deras handlingar och val.

Nu var det med gängen bara en liknelse som vi kanske inte ska gräva djupare i här, men jag förstår vad du menar.

Utveckla gärna, jag förstår faktiskt inte vad du menar.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Utveckla gärna, jag förstår faktiskt inte vad du menar.

Svarat i PM sålänge

Medlem
Skrivet av Jönsen:

Jag återkommer, sitter på telefonen. Ett helvete med att citera flera inlägg (i varje fall för mig).

Samma här.

Jag väntar.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Tack för inläggen Freakon. Du förklarar det så mycket bättre än jag kan.

eld
Medlem
Skrivet av Freakon:

Poängen är ointressant om den leder till att man hycklar och dömer andra, som om man själv vore bättre.

Handlar inte om vem som är bäst, men det blir ju dumt om man ska whatabaouta sig i all oändlighet, just nu är ju detta ämne aktuellt.

Man får ta kritiken och gå vidare om tex spelet är för viktigt för en personligen.

Det var det att det blir lite dumt om man skiter i allt för att man inte kan fixa allt.

Medlem
Skrivet av mobmoben:

Bojkottade folk produkter från USA när Obama bombade civila bröllop i Mellanöstern? Eller skall man bara bli arg om det gäller vita människor som drabbas?

Bombade Obama bröllop medvetet? För det är där skillnaden annars är.

Du behöver inte bli så upprörd, du kan fortfarande köpa spelet om du vill, ingen tvingar dig till att bojkotta spelet. Precis som ingen blir tvingad att bojkotta Hogwart's p.g.a. Rowlings åsikter.

Men det är ju alltid bra att veta vad det är man stödjer, sen är beslutet dit.

Medlem
Skrivet av eld:

Handlar inte om vem som är bäst, men det blir ju dumt om man ska whatabaouta sig i all oändlighet, just nu är ju detta ämne aktuellt.

Man får ta kritiken och gå vidare om tex spelet är för viktigt för en personligen.

Det var det att det blir lite dumt om man skiter i allt för att man inte kan fixa allt.

Trams i min bok. När man dömer andra människor bör man ha en rak linje, eller så dömer man inte.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av CosmicPunch:

Syftet med invasionen är knappast att "utföra folkmord" utan att få Ukraina under Rysslands sphere of influence istället för att låta landet gå med i EU eller NATO.

Om syftet inte är folkmord - varför pågår då ett folkmord?
*Kidnappning av tiotusentals barn. Rapporter om att många placeras på "omskolningsläger".
*Medveten beskjutning av civila.
*Medveten förstörelse av ukrainsk identitet, språk och kultur.
*Propaganda för rysk identitet i alla ockuperade områden.
*Tvångsrekrytering av ukrainska invånare på ockuperade områden.
*Systematisk utrotning av befolkningen på vissa platser, som Butja.

Förutom att det är en olaglig invasion med syfte att utvidga Rysslands gränser så är det också ett folkmord. Det går inte att förneka. Antagligen vill vissa förneka detta eftersom man då har bättre samvete för att vi inte ingriper för att stoppa det.

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Så du gjorde en snabb Google och såg att Mundfish hade sina högkvarter i Cypern och drog den slutsatsen? Ryska (och andra länders) företag skriver sig i Cypern och UK av praktiska skäl (det är t.ex. ett skatteparadis). Det är detsamma med Battlestate Games som gjorde Escape From Tarkov. Deras högkvarter "ligger i London", men det är i praktiken huvudsakligen ett ryskt företag, precis som Mundfish.

Källa = Trust me dude.

Medlem
Skrivet av Ducci:

Så barn eller slav arbete är ok med dig så länge du får vad du vill ha?

Herregud... Så ok, om jag köper något som kommer ifrån ett land så bidrar jag till slav och barnarbete. Jag har väldigt dåliga nyheter för dig, 99% av allt du har hemma, telefonen du har, datorn du har, alla dina kläder, din jävla dörrmatta är tillverkade i länder där de använder sig av barnarbete. Detta är hela problemet med diskussionen, du är en jävla hycklare! Lev som du lär och släng bort allt som är tillverkat i länder som begår brott mot mänskligarättigheter. Jag väntar.

Medlem

Jag har nog aldrig sett en tråd på FZ som lever på så lånad tid som denna 😬

Medlem
Skrivet av Freakon:

Folk vill gärna använda Rysslands angrepp gentemot Ukraina som en utgångspunkt för godhetsposerande, vilket äcklar mig. Folk använder något hemskt för att låta snälla, fina och duktiga samtidigt som dem själva lever på ett sätt som skadar oskyldiga, ofta barn.

Nä, det är ingen som bryr sig ett skit om att människors liv raseras, att Ryssland i ett års tid begått krigsbrott och bombat civila mål för att förstöra så mycket som möjligt för att de har någon slags grandios bild av ett fornglansigt kommunistdiktatur som ska återupprättas och både USA och Europa ska bearbetas tills de alla står på knäna inför ett världsallmäktigt Soviet som gör vad de vill utan att någon kan göra någonting åt det. Nej nej. De bara poserar för att verka snälla och fina. (obs: ironi) Snälla tänk större än SD-propaganda om "godhetsknarkande" för det är betydligt mer äcklande än ditt inbillade problem.

Medlem

Verkar vara gott om vatniks här. 100% bojkott på det här spelet, precis som alla andra varor som jag som konsument kan undvika för att inte stödja ryssjävlarnas krig.

Medlem
Skrivet av Athaleos:

Verkar vara gott om vatniks här. 100% bojkott på det här spelet, precis som alla andra varor som jag som konsument kan undvika för att inte stödja ryssjävlarnas krig.

Absolut 101% bojkott på detta spel.

Medlem

Vad förväntade sig egentligen FZ med att göra denna artikeln? Är just endast för att få clicks genom att skapa hetsig politisk diskussion. Väldigt lågt måste jag säga.

Avstängd
Skrivet av Mikaelh:

Om syftet inte är folkmord - varför pågår då ett folkmord?
*Kidnappning av tiotusentals barn. Rapporter om att många placeras på "omskolningsläger".
*Medveten beskjutning av civila.
*Medveten förstörelse av ukrainsk identitet, språk och kultur.
*Propaganda för rysk identitet i alla ockuperade områden.
*Tvångsrekrytering av ukrainska invånare på ockuperade områden.
*Systematisk utrotning av befolkningen på vissa platser, som Butja.

Förutom att det är en olaglig invasion med syfte att utvidga Rysslands gränser så är det också ett folkmord. Det går inte att förneka. Antagligen vill vissa förneka detta eftersom man då har bättre samvete för att vi inte ingriper för att stoppa det.

Har inte sett några bevis för att det pågår ett folkmord(folkmord för mig betyder att man försöker förinta en folkgrupp) och anledningen till varför jag inte tror det är syftet med invasionen är för att jag tycker det låter ologiskt. För jag kan inte se någon anledning till varför man skulle vilja offra hundratusentals av sina egna män och otaliga miljarder i materiell och sanktioner för ett sådant syfte. Det finns enligt mig rimligare förklaringar till invasionen.

Medlem
Skrivet av Mikaelh:

En invasion av Europa med syfte att utföra folkmord med medföljande vidriga krigsbrott är inte bara politik. Det är vårt århundrades största kris hittills och handlar om vilka vi är som människor. Är du en rysk bot?

Skrivet av Mikaelh:

Om syftet inte är folkmord - varför pågår då ett folkmord?
*Kidnappning av tiotusentals barn. Rapporter om att många placeras på "omskolningsläger".
*Medveten beskjutning av civila.
*Medveten förstörelse av ukrainsk identitet, språk och kultur.
*Propaganda för rysk identitet i alla ockuperade områden.
*Tvångsrekrytering av ukrainska invånare på ockuperade områden.
*Systematisk utrotning av befolkningen på vissa platser, som Butja.

Förutom att det är en olaglig invasion med syfte att utvidga Rysslands gränser så är det också ett folkmord. Det går inte att förneka. Antagligen vill vissa förneka detta eftersom man då har bättre samvete för att vi inte ingriper för att stoppa det.

Det är spännande när en del blandar ihop sina egna åsikter med fakta för att lika lätt beskylla folk av en annan åsikt än den egna för att vara "fienden". Du borde höra av dig till dagspressen som fortfarande tror att invasionen kanske har med Putins begynnande fetma att göra.

Var inte rädd för att säga: "jag tror" någon gång ibland.

Medlem
Skrivet av mobmoben:

Vad förväntade sig egentligen FZ med att göra denna artikeln? Är just endast för att få clicks genom att skapa hetsig politisk diskussion. Väldigt lågt måste jag säga.

Hur kan detta inte ha tillräckligt nyhetsvärde för att publiceras här?

Medlem

Nåja, nyheten var intressant i sig, men FZ's forum (absolut inget illa menat mot FZ eller forumet och dess deltagare i sig ) är nog det sista ställe jag skulle försöka föra en vuxen diskussion angående något så allvarligt som Rysslands invasion av Ukraina. Jag tackar för mig i den här tråden.
Godkväll.

Skriv svar