Metroid Prime?
Jag håller på och tvingar mig igenom Metroid Prime Remastered just nu. Det är mitt andra försök. Gav upp efter 2 timmar på GameCube för 20 år sedan.
Jag är 4 timmar in och fattar ingenting.
Det finns ju ingen anledning i spelet?
Varför är jag här?
Varför är allting byggt för att fungera med mina vapen?
Varför ligger mina vapen utspritt på någon random planet?
Varför bryr jag mig om en död planet?
Alla verkar ha dött, varför inte bara åka där ifrån?
Och inte minst…
Vart faan ska jag och varför?
Kan jag inte åka någon annanstans där det finns lite folk?
Det känns som att man tagit bort Zelda ifrån ett Zelda-spel. Allt känns mållöst och meningslöst.
Vem ska jag rädda om alla har dött?!
Visst finns det plattor med meddelanden om ett folk som levde med naturen och sen kom en komet som döda allt. Men varför bry sig om planeten om allt dött ut? Ska jag inte jaga pirater?
Det är inte så kul att skjuta på skalbaggar i en enda stor labyrint utan mål. :/
Spelet hade varit mycket bättre om man stött på någon antagonist. Säg att man träffar på självaste piratkapten i rymdbasen som sedan ejectar sig ner till planeten. Istället för någon random drake som inte säger eller gör någonting.
Jag har läst att draken tydligen är betydelsefull och någon slutboss men vilken tråkig presentation i så fall. Kunde inte Samus säga något som ”WTF Meta Ridley what is he doing here?! I must stop him” eller något. För det såg inte ut att va någon boss alls. Bara en random skalbagge till. Inte lätt att veta för förstagångsspelare.
Jag har googlat ”howlongtobeat” ett par gånger bara för att veta när det här eländet ska ta slut. Det känns som spelet inte ens börjat efter 4 timmar. Det finns ingen story eller nån mening?
”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]
Jag håller på och tvingar mig igenom Metriod Prime Remastered just nu. Det är mitt andra försök. Gav upp efter 2 timmar på GameCube för 20 år sedan.
Varför är jag här?
Och inte minst…
Det känns som att man tagit bort Zelda ifrån ett Zelda-spel. Allt känns mållöst och meningslöst.
Visst finns det plattor med meddelanden om ett folk som levde med naturen och sen kom en komet som döda allt. Men varför bry sig om planeten om allt dött ut? Ska jag inte jaga pirater?
Det är inte så kul att skjuta på skalbaggar i en enda stor labyrint utan mål. :/
Spelet hade varit mycket bättre om man stött på någon antagonist. Säg att man träffar på självaste piratkapten i rymdbasen som sedan ejectar sig ner till planeten. Istället för någon random drake som inte säger eller gör någonting.
Jag har läst att draken tydligen är betydelsefull och någon slutboss men vilken tråkig presentation i så fall. Kunde inte Samus säga något som ”WTF Meta Ridley what is he doing here?! I must stop him” eller något. För det såg inte ut att va någon boss alls. Bara en random skalbagge till. Inte lätt att veta för förstagångsspelare.
Jag har googlat ”howlongtobeat” ett par gånger bara för att veta när det här eländet ska ta slut. Det känns som spelet inte ens börjat efter 4 timmar. Det finns ingen story eller nån mening?
Har du spelat ettan? Prime är väl typ mellan ettan och tvåan. Om du vill ha grundstoryn kan det annars va najs att börja med Metroid Zero Mission, som är en grym remake av ettan med lite förbättrat gameplay osv.
Har du spelat ettan? Prime är väl typ mellan ettan och tvåan. Om du vill ha grundstoryn kan det annars va najs att börja med Metroid Zero Mission, som är en grym remake av ettan med lite förbättrat gameplay osv.
Nej, det här är mitt första Metroid. :/
”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]
Zero mission alltså…
kanske finns på Nintendo Store?
Jag håller på och tvingar mig igenom Metroid Prime Remastered just nu. Det är mitt andra försök. Gav upp efter 2 timmar på GameCube för 20 år sedan.
Varför är jag här?
Och inte minst…
Du har precis beskrivit ca 90% av alla spel, där handling och händelser bara är en ursäkt för att introducera gameplay. De kunde ha designat spelet så att hon hade med sig alla vapen och förmågor genom hela spelet men då hade du förmodligen klagat på att spelet saknade variation och man gjorde samma sak jämnt.
Låter ju som att spelet inte är för dig, varför tvinga dig igenom det liksom? 🤣
Zero mission alltså…
kanske finns på Nintendo Store?
Det är exakt samma gameplay loop men i 2d, gillar du inte Prime lär du inte magiskt älska Zero Mission.
Du har precis beskrivit ca 90% av alla spel, där handling och händelser bara är en ursäkt för att introducera gameplay. De kunde ha designat spelet så att hon hade med sig alla vapen och förmågor genom hela spelet men då hade du förmodligen klagat på att spelet saknade variation och man gjorde samma sak jämnt.
Låter ju som att spelet inte är för dig, varför tvinga dig igenom det liksom? 🤣
Ja men spelet ger dig ingen bra anledning för varför du ska ner och bråka med en utdöd planet. Jag tycker om metroidvania-spel bara man har något hum om varför man ska framåt.
Spelet hade varit bättre om ditt rymdskepp krashat och du var tvungen att hitta dina abilities och laga ditt skepp. Nu står skeppet bara där, men jag kan inte åka ifrån planeten och spelet ger mig ingen bra anledning för mig att stanna kvar. Jag inte har väl inget att göra där?
Jag bara väntar på att de ska komma några pirater eller nånting vettigt som jag behöver stoppa. Det är helt piratfritt än så länge. Dog alla? Skalbaggar och blommor är sådär kul.
Det enda som varit skoj hittills är att låsa upp nya abilities. Men jag har världens sämsta lokalsinne så jag hittar ingenvart. Jag får sitta med den usla kartan 80% av tiden och försöka hitta någon dörr jag inte knackat på.
Piraterna kommer lite senare, de är på kafferast nu.
Skönt att höra. Fortsätter bita ihop då!
Jag önskar att man kunde flyga runt lite med sitt rymdskepp så man slapp springa vilse. Man kanske låser upp fasttravel senare?
Skönt att höra. Fortsätter bita ihop då!
Jag önskar att man kunde flyga runt lite med sitt rymdskepp så man slapp springa vilse. Man kanske låser upp fasttravel senare?
Tyvärr inte, man promenerar runt planeten, iaf i ursprungliga spelet, remastern kanske har lagt till fast travel men jag vet inte.
Jag håller med dig, har också försökt mig på spelet. Först testade jag originalet på Gamecube men det är ju helt ospelbart pga kontrollen. Sen testade jag remastern där kontrollen är fixad men spelet är verkligen dötrist och storyn är i stort sett obefintlig. Kartan är kass så det är hopplöst att hitta vars man ska och fienderna är skittråkiga.
Jag kör med en guide nu. Jag har precis fixat Wave Beam och ska till Thermal Visor.
Jag kan säga att jag gillar spelet mer och mer nu. Nu när jag har Wave Beam tillsammans med dubbelhoppet känns det mycket roligare att studsa runt och skjuta i världen.
Att köra med guide tycker jag gör spelet bra mycket roligare att sitta frustrerad och uttråkad med kartan hela tiden. Sen har jag hittat lite mer ”story” i spelet och ett par pirater.
Spelet har gått ifrån 2/10 till 7/10 i spelglädje.
Jag håller med dig, har också försökt mig på spelet. Först testade jag originalet på Gamecube men det är ju helt ospelbart pga kontrollen. Sen testade jag remastern där kontrollen är fixad men spelet är verkligen dötrist och storyn är i stort sett obefintlig. Kartan är kass så det är hopplöst att hitta vars man ska och fienderna är skittråkiga.
Håller med fullt ut!
Kartan och det så kallade ”omgivningsbaserade storyberättandet” är ingen vidare i spelet. Båda aspekterna försämrar spelglädjen för mig... Det blir mindre action och mer tråkläsning och vilsenhet.
Kartor utan vägledning funkar bättre i 2D-spel där man slipper zooma och vrida runt på kartan som en idiot för att hitta den där pyttelilla dörren man inte öppnat ännu. Nä… Metroids kart-UI är kasst! Frustrerande dåligt! Kan de åtminstone gjort så man slipper vänta på hints? Hint on demand hade varit något.
Sen är det omgivningsbaserade berättadet med Visor-grejen lite omständigt men jag kan leva med det nu.
Spelet var en pina och dötråkigt i 5 timmar för mig. Sen bestämde jag mig för att kasta ut den sketna kartan och ta upp en walkthrough istället. Det blev räddningen för mig. Med en vettig guide blev det genast mer action och skoj och jag slipper gå vilsen.
Det som jag saknar hittills är roliga monster och bossar. De som jag stött på hittills är i stort sett harmlöst trash. De få gånger jag dött har hänt när jag genat förbi en massa trashmobs och sen ramlat ner i lava.
Spelet blir dock skönare och skönare ju fler förmågor och vapen jag låser upp. Jag lider inte längre. Jag njuter. Synd bara att det mer eller mindre krävs en walkthrough för att spelet ska bli kul och köra.
Jag kan hålla med dig att man kan känna sig vilsen på kartan och det hade blivit lite enklare om man kunnat teleportera sig mellan "save station" men det kan man tyvärr inte. Men spelet blir bättre och bättre ju mer du låser upp och du inte stöter på "denna dörr kan endast öppnas med Ice beam, plasma beam eller nått sånt skit. Men stämningen i spelet är på topp och när man kommer in i styrningen så svingar och hoppar man runt galant. Tur det finns auto lock i spelet så man kan låsa fast sig på fienderna.
Lycka till
Köpte Metroid Prime när det släpptes. Långt före det fanns bra och enkla guider att hitta.
Orkade aldrig ta mig särskilt långt. Jag får panik av back tracking då jag finner det så fruktansvärt tråkigt. Och detta spel är ju king av back tracking.
Försökte igen med trilogin på switchen, men det gick inte heller.
En stor eloge till er som har tålamod till detta spel!
Kan hålla med om att kartan lämnar en del över att önska men kan ärligt säga att den knappt behövs ändå. Världen är inte direkt superstor och bortsett från några få gånger är det hyfsat självklart var man bör gå härnäst. Metroid Prime är jättebra på att hålla spelaren i handen utan att trycka upp vägledningen i ansiktet. Finns dessutom ett hint-system om man nu skulle köra fast. Är väl egentligen inte förrän sista tredjedelen som det tenderar att bli onödigt segt att ta sig runt.
Storyn har alltid varit mer eller mindre en axelryckning i serien, likt i princip alla Nintendo-serier. Behöver man välregisserat berättande blir man förmodligen besviken. Den finns där som en ursäkt för spelmekaniken.
Det finns handling!
Nu har jag kommit till piraternas forskningslabb. Här serveras det så mycket story så det räcker och blir över.
Tror jag hittat 10-15 stycken loggar som talar om precis vad som hänt, håller på att hända och vad som står på spel.
Storyn verkar vara något i stil med att Samus Aran ser ett nödanrop ifrån en rymdstation som hon bestämmer sig för undsätta. Här börjar spelet.
Närväl hon kommer till rymdstationen upptäcker hon att det är ett förlorat forskningslabb som tillhör rymdpirater.
De flesta piraterna har dött eller är döende på stationen efter att deras forskning gått överstyr. De visar sig att de forskat på snabbmuterande monster (tänkta att användas som biologiska vapen). Mutationerna har dock slått ut piraterna på rymdbasen varpå de flesta pirater flytt ner till planeten inunder.
Samus slår ut mutationerna på basen vilket också får rymdbasen att hamna i kritiskt läge och hon måste evakuera basen innan den förstörs. Under tiden hon evakuerar blir hon anfallen av en drake som slår ut de flesta förmågor i hennes powersuit. Sen så beger sig Samus till sitt skepp och följer spåren av piraterna och draken ner till planeten Tallon IV.
Sen dröjer det 5-6 timmar innan man lär sig mer om piraterna som flydde rymdstationen. Det är tydligen ett gäng hänsyndlösa och farliga rymdpirater som kommit till planeten i jakt på ett nytt radioaktivt material, Phazon som kan användas till deras vapentillverkning. Piraterna har upptäckt att Phazon är extremt potent till att utveckla muterade supermonster som de sedan kan använda för att ta makten över solsystemet. Anledningen att Phazon finns på planeten är tydligen för att den träffats av en komet. Innan både piraterna och kometen kom så bodde en högt utvecklad civilisation där i nära samspel med naturen. Kometen slog dock ut civilisationen och förgifta och muterade allt växt och djurliv. Allt tyder på att civilisationen dött ut i kampen mot kometens gift. Allt Samus hittar är meddelanden som beskriver civilisationens Chozos sista kamp mot det stora giftet. Chozo tror också på nån profetia om att någon kvinnlig frälsare. Chozo har också något tempel som kan bli räddningen mot giftet?
När man hittar piraternas forskningslabb sådär 6-7 timmar in i spelet. Så kan man läsa piraternas loggar. Dessa beskriver att de muterade monstrena snabbt blir så våldsamma och starka att piraterna själva stryker med. Piraterna har förlorat kontrollen över supermonstren.
Det är min tolkning av handlingen i spelet.
Tyvärr så berättas handlingen i små textmeddelanden och ganska sent i spelet och man får vandra runt i mållöst i flera timmar innan man lär sig något av betydelse för storyn.
Jag hade önskat att spelet kunde talat om redan på den första rymdbasen att piraterna inte är ett fåtal fjantar utan tusentals och dessutom är extremt farliga.
Piraterna ska tydligen redan va på god väg att ta över rymdsektorn. De är mer av en makthungrig och auktoritär civilisation som vill att dominera rymden till alla pris. Dock förklaras inte detta för än du vandrat runt mållöst i flera timmar på planeten.
Sen har jag fortfarande inte hittat någon info om draken som tog bort min utrustning på rymdstationen.
Köpte Metroid Prime när det släpptes. Långt före det fanns bra och enkla guider att hitta.
Orkade aldrig ta mig särskilt långt. Jag får panik av back tracking då jag finner det så fruktansvärt tråkigt. Och detta spel är ju king av back tracking.
Försökte igen med trilogin på switchen, men det gick inte heller.
En stor eloge till er som har tålamod till detta spel!
Tiderna när man sprang ner till biblioteket för att skriva ut walkthroughs från Gamefaqs <3 För Prime var det bara ett vapen jag behövde hjälp med att hitta
Exempel på guide som slår allt vad youtube heter
https://gamefaqs.gamespot.com/gamecube/447244-metroid-prime/f...
Jag hämtade precis Thermal Visorn.
Nu går både storyberättandet och gameplayen på högvarv! Det finns massor av loggar som berättar att piraterna försöker ta fram superpirater med hjälp av sin Phozon-mutationsforskning. Det har dock inte gått vägen ännu. Så nu tittar piraterna på om de kan tämja planetens varelser, eller snarare deras mutationer till sin sida.
Strömmen är klippt. Det är bäcksvart och det fullkomligt svärmar med pirater och deras frisläppta mutanter! Spelet är riktigt kul nu!
Nu fattar jag varför spelet är så omtryckt!
Jag hämtade precis Thermal Visorn.
Nu går både storyberättandet och gameplayen på högvarv! Det finns massor av loggar som berättar att piraterna försöker ta fram superpirater med hjälp av sin Phozon-mutationsforskning. Det har dock inte gått vägen ännu. Så nu tittar piraterna på om de kan tämja planetens varelser, eller snarare deras mutationer till sin sida.
Strömmen är klippt. Det är bäcksvart och det fullkomligt svärmar med pirater och deras frisläppta mutanter! Spelet är riktigt kul nu!
Nu fattar jag varför spelet är så omtryckt!
Mm jag spelade det både nu när remastern släpptes och när det begav sig för 20 år sen och det är därför vi har skyhöga förhoppningar om Meteriod prime 4 då både 2-3 va sämre än 1an, gissar som andra att det blir en release titel till switch 2.
Tiderna när man sprang ner till biblioteket för att skriva ut walkthroughs från Gamefaqs <3 För Prime var det bara ett vapen jag behövde hjälp med att hitta
Exempel på guide som slår allt vad youtube heter
https://gamefaqs.gamespot.com/gamecube/447244-metroid-prime/f...
Klassiker!
Minns när vi lirade Zelda OOT. Fanns typ en skrivare i hela kvarteret, och den fick skriva ut guider som bara den.
Ringde även hem till en polares morsa som fick guida oss genom vattentemplet per telefon.