Provflyg Star Citizen – ny gratisperiod börjar i dag

Robot
Provflyg Star Citizen – ny gratisperiod börjar i dag

Två veckor långt smakprov.

#nyhetstips


Medlem

Två veckor då hinner man ju precis nästan kolla igenom listan men skepp som finns

Medlem

Testade Star Citizen nyligen och hamnade i en infinite loop när spelet ska laddas. Laddskärmen försvinner helt enkelt aldrig. Första gången jag startade spelet efter installation kom jag till huvudmenyn men startade upp tutorialen och hamnade i ett konstigt läge där spelet startades i bakgrunden men laddskärmen aldrig försvann. De var rätt tydligt att spelet var där bakom nånstans. Men efter detta verkar spelet inte ens komma in i huvudmenyn.

Inte jätteviktigt egentligen och antar en ominstallation kanske hade funkat. Orkar dock inte riktigt vara alphatestare men skulle någon stött på samma sak och vet en snabb fix så säg gärna till😊

Medlem
Skrivet av Pettor:

Testade Star Citizen nyligen och hamnade i en infinite loop när spelet ska laddas.

Det är ett välkänt problem och tyvärr så finns det inte en enda enkel lösning eftersom det kan orsakas av flera olika saker. Här står det om några saker du kan testa:

https://gameserrors.com/star-citizen-stuck-on-loading-screen

Medlem
Skrivet av Pettor:

Testade Star Citizen nyligen och hamnade i en infinite loop när spelet ska laddas. Laddskärmen försvinner helt enkelt aldrig. Första gången jag startade spelet efter installation kom jag till huvudmenyn men startade upp tutorialen och hamnade i ett konstigt läge där spelet startades i bakgrunden men laddskärmen aldrig försvann. De var rätt tydligt att spelet var där bakom nånstans. Men efter detta verkar spelet inte ens komma in i huvudmenyn.

Inte jätteviktigt egentligen och antar en ominstallation kanske hade funkat. Orkar dock inte riktigt vara alphatestare men skulle någon stött på samma sak och vet en snabb fix så säg gärna till😊

Bara att vänta tills spelet laddar kan ta upp till 20 min ibland om man har fått det felet, kan va så att karaktären inte har sparats vid något område. Du kan skriva r_Displayinfo 1 i konsolen för att see om entities laddar, om den står stilla på typ 28000 så har den stannat upp. Vänta ett tag utan att stänga ner, brukar komma upp ett felmeddelande i spelet om det inte funkar. Men efter det brukar det funka. Ibland så börjar entities laddas och den går igång istället. Tror karaktären sparas på ett område om man gör så, så det funkar att logga in efter det.

Men om du har spelat innan så bör du ta bort shaders mapparna vid user/Appdata/Local/Star Citizen. Dom är gjorda för en äldre version av spelet, och kan medföra en hel del buggar om man kör med dom gamla. Brukar stå hur man fixar det i launchern.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem

ja innan spelet får release år 2073 så kommer man hinna testa spelet väldigt många gånger Nu har jag själv inte testa alpha på länge, Kommer ihåg hur jag hade två st 780TI I sli om jag inte minns fel på den tiden när spelet utannonseras, och dom sa att ett 1080ti är mer än väl vad som kommer behövas för maxa spelet och få grym fps.

Gissar på att det kommer ändras rätt så rejält när/om spelet någonsin kommer bli klart med sina 3 devs som jobbar på spelet och kommer på nya saker dom ska göra I spelet hela tiden istället för helt enkelt cut the losses så att säga och förenkla spelet till fungerande model.

Medlem
Skrivet av rmpyro:

Bara att vänta tills spelet laddar kan ta upp till 20 min ibland om man har fått det felet, kan va så att karaktären inte har sparats vid något område. Du kan skriva r_Displayinfo 1 i konsolen för att see om entities laddar, om den står stilla på typ 28000 så har den stannat upp. Vänta ett tag utan att stänga ner, brukar komma upp ett felmeddelande i spelet om det inte funkar. Men efter det brukar det funka. Ibland så börjar entities laddas och den går igång istället. Tror karaktären sparas på ett område om man gör så, så det funkar att logga in efter det.

Men om du har spelat innan så bör du ta bort shaders mapparna vid user/Appdata/Local/Star Citizen. Dom är gjorda för en äldre version av spelet, och kan medföra en hel del buggar om man kör med dom gamla. Brukar stå hur man fixar det i launchern.

Ahh toppen! Tack för info 👍

Medlem

Är det ens spelbart? Sist jag testade hackade det som fan på mitt RTX2080 så det var ospelbart. Var ungefär 1 år sedan


signatur

1# FZ Troll

Medlem
Skrivet av robbis:

Är det ens spelbart? Sist jag testade hackade det som fan på mitt RTX2080 så det var ospelbart. Var ungefär 1 år sedan

Laggar mycket i stor städerna, men över allt annat laggar det mindre. Spelet är också väldigt CPU krävande, så stäng av program som suger mycket av CPU:n i bakgrunden som tex xbox gamebar eller andra små program. Sen får man ställa in så att spelet har hög priotering på CPU:n. Men då får man ändra saker i regedit. Kör spelet på high settings, för mindre CPU användning. Och sänk grafiken på volymetric clouds, det är ganska grafik krävande.

Det laggar även på dom bästa datorerna i storstäderna. Men CIG vet om detta och jobbar med att implementera vulkan gen 12 så det det använder CPU kärnorna bättre i spelet. Men innan dess så får man köra en performance guide innan man startar spelet.

Spelet kräver också 32gb ram och är installerat på en ssd, om man inte har det så kommer spelet lagga pga det.

En populär starcitizen youtuber kör med ett 2080. Det laggar för henne lite, men det är spelbart.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem

Det finns en luring när man skapar ett konto. Även om det bara är en provspelning och ni inte tänkr köpa spelet (än), så får ni endast en enda chans att lägga till en referral-code när ni skapar kontot. Denna koden ger lite extra grejer beroende på när ni köper spelpaketet. Men låt oss säga att ni missar att lägga till en referral-code när ni skapar kontot. Då har ni tyvärr bara enda möjlighet att ta del av denna bonus, och det är att ta en annan mail. Jepp systemet e rötet, men det är så det fungerar tyvärr. Ett tips: oavsett om ni bara skall testa det tillfälligt eller om du funderar på ett köp; GLÖM FÖR BÖVELEN INTE REFERALL-KODEN!

Fråga en vän som redan har star citizen. Detta ger också dom samma bonus. Om inte annat, använd en främlings kod. I värsta fall; använd min 😂

STAR-F4WW-WCMS


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem
Skrivet av Natrium:

ja innan spelet får release år 2073 så kommer man hinna testa spelet väldigt många gånger

Vem vet, dom kanske hinner lägga ner spelet innan det släpps.

De tjänar väl tillräckligt mycket pengar på det just nu ändå.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av vbgbasse:

Det finns en luring när man skapar ett konto. Även om det bara är en provspelning och ni inte tänkr köpa spelet (än), så får ni endast en enda chans att lägga till en referral-code när ni skapar kontot. Denna koden ger lite extra grejer beroende på när ni köper spelpaketet. Men låt oss säga att ni missar att lägga till en referral-code när ni skapar kontot. Då har ni tyvärr bara enda möjlighet att ta del av denna bonus, och det är att ta en annan mail. Jepp systemet e rötet, men det är så det fungerar tyvärr. Ett tips: oavsett om ni bara skall testa det tillfälligt eller om du funderar på ett köp; GLÖM FÖR BÖVELEN INTE REFERALL-KODEN!

Fråga en vän som redan har star citizen. Detta ger också dom samma bonus. Om inte annat, använd en främlings kod. I värsta fall; använd min 😂

STAR-F4WW-WCMS

För sent.

Vad skulle jag fått för bonusar då?


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

För sent.

Vad skulle jag fått för bonusar då?

Det beror på. Dels får man 5000 extra credier när man startar, men den stora bonusen är att man kan få ett extra fordon eller mindre skepp om man köper ett spelpaket under vissa event. Det brukar hända 2-3 ggr per år och bland de största eventen är i slutet av november, så gissningsvis nästa eller nästkommande vecka. Så om ni funderar på att köpa ett konto, så bör ni avvakta tills dess 🙂


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

För sent.

Om du verkligen vill ha bonusen så vill jag minnas att du kan få en refund på ditt köp innan 2 veckor gått på deras hemsida, å sedan byta mail.


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem
Skrivet av robbis:

Är det ens spelbart? Sist jag testade hackade det som fan på mitt RTX2080 så det var ospelbart. Var ungefär 1 år sedan

Det som påverkar prestandan mest är servrarna. Ju mer folk det är desto sämre flyter det på, och under gratisperioder så ökar antalet spelare en hel del, och då blir det som det blir. CIG’s mål är att köra med server meshing, och har därför inte lagt mycket fokus på serveroptimering. Persistance Universe, som gör att allt i spelvärlden existerar på servrarna gör inte saken bättre. Varje låda på marken, varje övergivet skepp osv måste servrarna beräkna, och när det är många som testar nya skepp, dör och slänger sjukhusklänningen på golvet så blir det många föremål som stjäl prestanda. Inte förrän server meshing implementeras kommer prestandan att förbättras.

Medlem
Skrivet av lonian:

Vem vet, dom kanske hinner lägga ner spelet innan det släpps.

De tjänar väl tillräckligt mycket pengar på det just nu ändå.

ja det är väl lite de som är problemet, dom tjänare pengar på att bara fortsätta låta det gå tills folk märker att dom aldrig kommer få ett fullt spel, då lägger dom ner.

Medlem
Skrivet av Natrium:

ja det är väl lite de som är problemet, dom tjänare pengar på att bara fortsätta låta det gå tills folk märker att dom aldrig kommer få ett fullt spel, då lägger dom ner.

Testade i alla fall.
Kändes rätt trist.
Läste på Wikipedia om vad som egentligen pågår. Dom verkar ju ha blivit stämda flera gånger.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Star_Citizen


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Testade i alla fall.
Kändes rätt trist.
Läste på Wikipedia om vad som egentligen pågår. Dom verkar ju ha blivit stämda flera gånger.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Star_Citizen

Förutom Crytek, vilka andra är det som stämt dem, och vad är det som du funnit ut egentligen pågår? Låter intressant detta.

Redaktör
Skrivet av Bojkott:

Det som påverkar prestandan mest är servrarna. Ju mer folk det är desto sämre flyter det på, och under gratisperioder så ökar antalet spelare en hel del, och då blir det som det blir. CIG’s mål är att köra med server meshing, och har därför inte lagt mycket fokus på serveroptimering. Persistance Universe, som gör att allt i spelvärlden existerar på servrarna gör inte saken bättre. Varje låda på marken, varje övergivet skepp osv måste servrarna beräkna, och när det är många som testar nya skepp, dör och slänger sjukhusklänningen på golvet så blir det många föremål som stjäl prestanda. Inte förrän server meshing implementeras kommer prestandan att förbättras.

Hur ser tidsplanen för server meshing ut? Det har väl varit på tapeten som rn viktig grej några år nu om jag förstått rätt.


signatur
Medlem
Skrivet av Kyraal:

Förutom Crytek, vilka andra är det som stämt dem, och vad är det som du funnit ut egentligen pågår? Låter intressant detta.

Ahh.. misstolkade texten något. De blev stämd angående Crytek som du sa.. så det var inte flera gånger.
Jag drar bara lite kort vad jag läst på wikipedia, du får läsa resten själv om det låter intressant

"Star Citizen började att skapas 2010 med CryEngine 3. De körde en Kickstarter 2012. "The initial estimated target release date was stated to be November 2014". De fick in runt 15 miljoner på crowfunding 2013.

2017 sa de att de har tillräckligt mycket för att klara av att skapa spelet.
Miljardären Clive Calder köpte en andel på 10 procent i Cloud Imperium Games för 46 miljoner USD i december 2018, vilket placerade företaget på en värdering på 460 miljoner dollar, och då har ju företaget inte släppt någon riktig produkt ännu. I mars 2020 erhölls ytterligare 17,25 miljoner dollar investeringar, vilket höjde den totala privata finansieringen till 63,25 miljoner dollar.

"Funding from backers exceeded $300 million in June 2020,[118] surpassed $400 million in November 2021,[119] and $500 million in September 2022.[120] The current number of backers is unknown, as it does not equal the advertised counter 'Star Citizens"

2015 skrev en tidning att projektet var i trubbel och då hotade Cloud Imperium Games sajten och dess ägare med rättsliga åtgärder, de löste det utan domstol. När någon skrev ett blogginlägg om att spelet aldrig kommer kunna slutföras så återbetalade Cloud Imperium Games och avslutade användarens konto. I augusti 2018 försökte Cloud Imperium Games tjäna pengar på livestream-sändningen av projektets årliga CitizenCon-evenemang, vilket så småningom backade på grund av onlineprotester.

Redan 2015 började några Star Citizen- stödjare begära återbetalningar från Cloud Imperium Games då spelet inte släpps osv. 25 procent av spelets supportrar uttryckte intresse för en process för att få tillbaka sina pengar. D2016 hade användarvillkoren ändrats för att ta bort en passage om återbetalningsberättigande. I de tidigare tjänstevillkoren kunde supportrar få en återbetalning om spelet inte hade släppts inom 18 månader från dess ursprungliga beräknade leveransdatum."

Så Star Citizen känns som ett projekt att håva in pengar utan att bli färdigt även om det inte var tanken från början.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Hur ser tidsplanen för server meshing ut? Det har väl varit på tapeten som rn viktig grej några år nu om jag förstått rätt.

På citizencon i år så visades en prototyp av meshing och hur dem tänkt sig att det ska fungera vilket gjorde stor succe.
https://youtu.be/BpirK3FHQPU?si=wBzbWwoTuK7GhjEv
Oklart när det kommer rullas ut till live men dem ska starta ptu testning med evocati gruppen q4 i år eller q1 nästa år.
Men vi kommer säkert få mer info nästa år när dem gjort mer framsteg.

Medlem

*suck* när släpps spelet?

Medlem
Skrivet av lonian:

Så Star Citizen känns som ett projekt att håva in pengar utan att bli färdigt även om det inte var tanken från början.

Du har rätt i sak då chris robert själv sagt att spelet aldrig kommer vara i ett tillstånd när det är "klart" då hans vision är att fortsätta lägga till saker sålänge folk spelar hans spel. Med det sagt så rullade de precis ut möjligheterna att spela i det andra solsystemet PYRO precis, så det är ju inte på något sätt så att utvecklingen står stilla. Många spelare uppfattar att star citizen idag är ett spel som faktiskt redan nu duger att spela. Kanake inte som ett mmo, men snarare lokala framgångar likt arma och dylika spel där allt resettas med jämna mellanrum.


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Redaktör
Skrivet av ace84:

På citizencon i år så visades en prototyp av meshing och hur dem tänkt sig att det ska fungera vilket gjorde stor succe.
https://youtu.be/BpirK3FHQPU?si=wBzbWwoTuK7GhjEv
Oklart när det kommer rullas ut till live men dem ska starta ptu testning med evocati gruppen q4 i år eller q1 nästa år.
Men vi kommer säkert få mer info nästa år när dem gjort mer framsteg.

Tack för info!


signatur
Medlem

Förra gången det var gratis kunde jag inte logga in, denna gången hamnade jag i en loading loop. Nu ger jag upp med detta.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Förutom Crytek, vilka andra är det som stämt dem, och vad är det som du funnit ut egentligen pågår? Låter intressant detta.

Har hört att flera har hotat att stämma dom flera gånger. Men det har aldrig blivit av. Majoriteten av dom var från en som promotade sitt egna spel via Starcitizen forumet. Han blev bannad från forumet och refundad på alla paket han hade köpt på spelet. Han hade en vendetta mot CIG, och försökte stämma dom flera gånger, även försökt övertala folk att han borde ta över spelstudion och stänga ner den.

Även folk från reddit med fake identiteter som började länka andras CIG anställdas profiler från linkedin, försökte lägga upp låtsas anklagelse för att få upp en utredning mot CIG. Var vissa media profiler/hate merchants som lade upp videor om detta. Rättade sig dock inte efter när sanningen kom fram då personena från linkedin profilerna blev intervjuade som debunkade det hela. Även personena från reddit blev intervjuade, vissa av dom pratade om en annan person då innan hade sagt att dom var den personen. Så detta räknas fortfarande som en skandal inom CIG från dom youtubersen. En stor mängd CIG anställnda kommenterade detta och sa att allt detta var bara skitsnack och falska rykten.

Crytek stämningen ledde till rättegång, men CIG vann i slutänden på alla punkter. Crytek sa att dom skulle stämma dom igen senare när dom hade släppt squadron 42 var det tänkt efter det. För det var en punkt där dom hade bara licens för ett spel och inte två. CIG ogillade detta för squadron 42 är singleplayer delen för Starcitizen. Dock skulle dom kanske va tvungna att intergrera singleplayer spelet igen med mmo spelet istället för att sälja dom seperat.

Men dom gjorde en deal, och CIG köpte upp motorn helt och hållet från dom och slutade använda Lumberyard. Fortsatte efter det att utveckla motorn med sitt egna namn istället sen. Nu har dom star engine som dom säkert kommer sälja till andra mmo företag.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Hur ser tidsplanen för server meshing ut? Det har väl varit på tapeten som rn viktig grej några år nu om jag förstått rätt.

Det visades upp på årets CitizenCon, och planen verkar vara att börja testa det med små utvalda grupper nästa är. Utvecklingen av server meshing började 2017/2018, så det har tagit en hel del år, men nu verkar det som många ansåg var omöjligt äntligen vara på gång

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Hur ser tidsplanen för server meshing ut? Det har väl varit på tapeten som rn viktig grej några år nu om jag förstått rätt.

Finns lite mer info här, var några fransmän som intervjuade Turbulens studios som jobbar med att intregera server meshing till live servrarna. Denna youtubern är fransman och kan översätta intervjun för oss.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem
Skrivet av lonian:

Så Star Citizen känns som ett projekt att håva in pengar utan att bli färdigt även om det inte var tanken från början.

Jag själv har följt SC sedan Kickstartern och det är tydligt att spelet utvecklas och blir bättre hela tiden, det är bara att se vad de fixat i varje version jämfört med tidigare versioner. Sedan är det även rätt transparent spelutvecklare så vi får mycket info om vad de håller på med och även hur de tekniska utmaningarna ser ut, dvs vad det är som gör att det tar tid.

Jag kan inte skriva vad andra tycker och känner men för egen del är det solklart att det inte handlar om att bara "håva in pengar" utan SC är helt enkelt bara ett väldigt ambitiöst spelprojekt som tar tid.

Med det sagt så har jag själv inga problem med att vänta i och med att jag hela tiden ser att projektet går framåt, och dessutom finns det inget annat spelprojekt som kommer i närheten av det som CIG försöker åstadkomma vilket gör att det är väldigt spännande att följa utvecklingen.

1
Skriv svar