PSVR2 på pc kan snart bli av – pc-adapter har certifierats

Redaktör
Skrivet av Allexz:

För min del så var Half Life Alyx den absolut häftigaste upplevelse jag haft i ett spel, i hela mitt liv och jag har varit med sen dune-tider. Tyvärr så har jag inte upplevt något i närheten av det i andra titlar... med det sagt behöver de inte vara dåliga... men för mig som har relativt med lite plats så är tröskeln ganska hög att orka putta soffan och köksbord ifrån varandra sedan allt som oftast starta om steamvr och virtual desktop 9312398 gånger innan det funkar... Kanske en me-issue det sistnämnda men så blir det kanske av att man använder det mindre och mindre... en sak är säker dock, varje gång jag hoppar in så slår jag på mig själv och undrar varför jag väntat så länge igen

Alyx är ren magi, oerhört bra spel.

Rörande anslutning: vi kör numera via Steam Link för att lira trådlöst med Quest 2, funkar hur bra som helst. Installera Steam Link-appen i headsetet, ha Steam VR igång och anslut. Var ett jäkla meck innan med att få igång rätt "hubb" (Metas eller Steam VR:s).


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Det har väl blivit en nischad marknad för folk som kör flyg och racing. Ingen jättemarknad sett till antalet spelare, men å andra sidan lägger många väldigt mycket pengar på sitt intresse och är långvarigt trogna.

Sen har vi min 12-åring som kört Quest 2 dagligen i ett år eller så.

Det är väl de två typerna av spel samt rhythm spel som folk spelar under lång tid och då får mest uppmärksamhet i alla fall.
Att det finns mycket annat bra som är kortare spel får såklart inte lika mycket uppmärksamhet när de avverkas på betydligt mindre tid och med mindre marknadsföring.

Jag stör mig mest bara på att nisch används på sett negativt sätt och att det då insinuerar att VR inte kommer växa framöver då det är en "nisch". En nisch kanske inte måste betyda det, men det känns förminskande.
Visst, VR kanske inte är för alla just nu men jag skulle ändå beskriva det som en upplevelse som ändå alla borde prova och då också under rätt omständigheter.
Det bör ändå vara väldigt liten risk att VR inte kommer växa framöver i och med teknisk utveckling, tröskeln för att spela kommer helt enkelt vara lägre och kvalitén både när det gäller spel och komfort har blivit och kommer fortsätta bli väldigt mycket bättre.

Skrivet av goralux:

Förrutom vr spel så skulle jag vara nyfiken på att spela vanliga spel med headsetet som skärm.
Sen vore det häftigt att bara använda headsetet som skärm för vanligt datorbruk. Någon som gör det här med andra headsets?

Inte precis vad du efterfrågar, men det kommer nog bli vanligare i och med utvecklingen av paneler för små skärmar.
Till exempel Apples vision Pro har ju stöd för detta och om de släpper fler generationer framöver så lär även upplevelsen bli betydligt bättre.

Jag menar då att Gamepass som redan vision pro har stöd för idag kanske inte är den bästa upplevelsen redan nu.

Lite egna tankar om VR framöver säger att VR kan ta ett ganska stort kliv i och med Quest 5. Redan Quest 4 kommer förmodligen inte ha några starka svagheter, men att det stabiliseras bättre till Quest 5 för en större marknad. ARM kretsar med kraftigare prestanda håller också på att tåga in, men det kan ta lite tid innan de ligger rätt i pris.

Så jag förutspår bättre prestanda, batteritid, kvalité på skärmar(nyare OLED eller Micro LED), högre FPS som standard(också med hjälp av annat än rå GPU prestanda, alltså med hjälp av DLSS och annat), bättre WiFi/trådlös teknik samt eye-tracking som standard relativt nära i tid. Detta kan ske redan till Quest 4, men förmodligen så landar det bäst antingen om det kommer en Quest 4 Pro eller en Quest 5. Quest 4 2026, Quest 5 2029?

2029 känns lite sent, men 2026 lite för tidigt. kanske går att få till det om dem lanserar Quest 4 till 2027.
Äh, kanske redan är möjligt 2026 att få till det mesta som jag beskriver. Det är väl främst en stark prestanda utveckling och byte till Micro-LED 2026 som känns tidigt. Kanske har hunnit ut bättre OLED till bra pris 2026 istället dock. Om frame-gen fungerar i VR på ett bra sätt så kanske även det räcker för en stark utveckling när det kommer till prestanda och sedan 2 generationer mobila ARM chip till på det kan säkert göra stor skillnad.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Alyx är ren magi, oerhört bra spel.

Rörande anslutning: vi kör numera via Steam Link för att lira trådlöst med Quest 2, funkar hur bra som helst. Installera Steam Link-appen i headsetet, ha Steam VR igång och anslut. Var ett jäkla meck innan med att få igång rätt "hubb" (Metas eller Steam VR:s).

Huh!

Skall helt klart tänka på detta till nästa gång. Tack!

Medlem
Skrivet av goralux:

Förrutom vr spel så skulle jag vara nyfiken på att spela vanliga spel med headsetet som skärm.
Sen vore det häftigt att bara använda headsetet som skärm för vanligt datorbruk. Någon som gör det här med andra headsets?

Har testat men jämfört med en skärm är det obehagligt, lägre upplöst och mer tungdrivet. Det kan absolut finnas en framtid för det men med dagens teknologi hade jag hellre valt en ultrawide-skärm

Medlem
Skrivet av Gesturr:

Har inte sagt att VR är dött, är värdelöst, saknar värde, inte har någon framtid eller någonting åt det hållet utan bara att PCVR är en ganska död marknad, vilket är objektivt sant. Antalet aktiva spelare ens vid större spelsläpp är nästan obefintligt, finns gott om statistik på Steam över det. PCVR får huvudsakligen Quest ports och hålls i övrigt vid liv av mod communityt.

Även specifikt på PCVR så är det ett ungt medium. Det är inte en död marknad, den är nyfödd marknad och kommer växa till sig.
Jag tror alla gamers har en vision av det perfekta VR headsetet med omni plattor, haptiska kläder, 8k per öga, i en liten förpackning till ett lågt pris och det perfekta open world VR-spelet. De hovrar med fingret över köpknappen tills den drömmen har gått i uppfyllelse. Men för att nå dit så måste marknaden växa stegvis. Ju mer kunder som finns ju mer kan spelutvecklarna satsa pengar på utveckling. Konsumenter mellan plattformar måste hålla ihop och samsas på en gemensam marknad för att få upp spelarantalet så snabbt som möjligt.
Det är lite av en paradox. Pessimismen skadar intresset och därav så växer inte marknaden vilket matar pessimismen.
Optimistiskt så kan jag säga att jag tror den bästa lösningen är konsol. Det är den effektivaste metoden att utveckla spel på och ger den stabilaste upplevelsen.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Om någon stängs av så görs det av en anledning, men den behöver inte vädras offentligt. Det ska även sägas att det finns både korta och permanenta avstängningar.

Haha sorry, var mer försök till dåligt skämt snarare än faktiskt försöka spekulera/tvinga fram något svar

Medlem
Skrivet av itsnotme:

Även specifikt på PCVR så är det ett ungt medium. Det är inte en död marknad, den är nyfödd marknad och kommer växa till sig.
Jag tror alla gamers har en vision av det perfekta VR headsetet med omni plattor, haptiska kläder, 8k per öga, i en liten förpackning till ett lågt pris och det perfekta open world VR-spelet. De hovrar med fingret över köpknappen tills den drömmen har gått i uppfyllelse. Men för att nå dit så måste marknaden växa stegvis. Ju mer kunder som finns ju mer kan spelutvecklarna satsa pengar på utveckling. Konsumenter mellan plattformar måste hålla ihop och samsas på en gemensam marknad för att få upp spelarantalet så snabbt som möjligt.
Det är lite av en paradox. Pessimismen skadar intresset och därav så växer inte marknaden vilket matar pessimismen.
Optimistiskt så kan jag säga att jag tror den bästa lösningen är konsol. Det är den effektivaste metoden att utveckla spel på och ger den stabilaste upplevelsen.

Fast nu talar du utifrån hur du vill att det ska vara snarare än hur det är. Tillväxten är avstannad och är rentav i regression (finns statistik över antal Steam-användare med VR-headset varje månad), mest spelade spel är nästan bara äldre spel som Beat Saber och Skyrim och spelsläppen, som är få, lockar inte många köpare/spelare.

Det är en ung marknad men vi närmar oss också slutet av det första decenniet med modern konsument-VR, tillväxten borde vara mycket högre än den är. Det fanns ett hopp om högkvalitativ VR med PSVR2 men Sony sumpade det med uteblivet förstapartsstöd

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Det är väl de två typerna av spel samt rhythm spel som folk spelar under lång tid och då får mest uppmärksamhet i alla fall.
Att det finns mycket annat bra som är kortare spel får såklart inte lika mycket uppmärksamhet när de avverkas på betydligt mindre tid och med mindre marknadsföring.

Jag stör mig mest bara på att nisch används på sett negativt sätt och att det då insinuerar att VR inte kommer växa framöver då det är en "nisch". En nisch kanske inte måste betyda det, men det känns förminskande.
Visst, VR kanske inte är för alla just nu men jag skulle ändå beskriva det som en upplevelse som ändå alla borde prova och då också under rätt omständigheter.
Det bör ändå vara väldigt liten risk att VR inte kommer växa framöver i och med teknisk utveckling, tröskeln för att spela kommer helt enkelt vara lägre och kvalitén både när det gäller spel och komfort har blivit och kommer fortsätta bli väldigt mycket bättre.

Inte precis vad du efterfrågar, men det kommer nog bli vanligare i och med utvecklingen av paneler för små skärmar.
Till exempel Apples vision Pro har ju stöd för detta och om de släpper fler generationer framöver så lär även upplevelsen bli betydligt bättre.

Jag menar då att Gamepass som redan vision pro har stöd för idag kanske inte är den bästa upplevelsen redan nu.

Lite egna tankar om VR framöver säger att VR kan ta ett ganska stort kliv i och med Quest 5. Redan Quest 4 kommer förmodligen inte ha några starka svagheter, men att det stabiliseras bättre till Quest 5 för en större marknad. ARM kretsar med kraftigare prestanda håller också på att tåga in, men det kan ta lite tid innan de ligger rätt i pris.

Så jag förutspår bättre prestanda, batteritid, kvalité på skärmar(nyare OLED eller Micro LED), högre FPS som standard(också med hjälp av annat än rå GPU prestanda, alltså med hjälp av DLSS och annat), bättre WiFi/trådlös teknik samt eye-tracking som standard relativt nära i tid. Detta kan ske redan till Quest 4, men förmodligen så landar det bäst antingen om det kommer en Quest 4 Pro eller en Quest 5. Quest 4 2026, Quest 5 2029?

2029 känns lite sent, men 2026 lite för tidigt. kanske går att få till det om dem lanserar Quest 4 till 2027.
Äh, kanske redan är möjligt 2026 att få till det mesta som jag beskriver. Det är väl främst en stark prestanda utveckling och byte till Micro-LED 2026 som känns tidigt. Kanske har hunnit ut bättre OLED till bra pris 2026 istället dock. Om frame-gen fungerar i VR på ett bra sätt så kanske även det räcker för en stark utveckling när det kommer till prestanda och sedan 2 generationer mobila ARM chip till på det kan säkert göra stor skillnad.

Skrivet av Gesturr:

Har testat men jämfört med en skärm är det obehagligt, lägre upplöst och mer tungdrivet. Det kan absolut finnas en framtid för det men med dagens teknologi hade jag hellre valt en ultrawide-skärm

Jo jag har kollar runt lite på nätet folk har testat det men det verkar som en multimonitor/gigantmonitor setup är bättre. Får helt enkelt vänta ett par generationer då, VR är coolt men lite väl saftigt bara för att pilla med vr spel.

Inaktiv
Skrivet av Gesturr:

Fast nu talar du utifrån hur du vill att det ska vara snarare än hur det är. Tillväxten är avstannad och är rentav i regression (finns statistik över antal Steam-användare med VR-headset varje månad), mest spelade spel är nästan bara äldre spel som Beat Saber och Skyrim och spelsläppen, som är få, lockar inte många köpare/spelare.

Det är en ung marknad men vi närmar oss också slutet av det första decenniet med modern konsument-VR, tillväxten borde vara mycket högre än den är. Det fanns ett hopp om högkvalitativ VR med PSVR2 men Sony sumpade det med uteblivet förstapartsstöd

PCVR är väldigt nischat. Det kräver ofta hårdvara i high end segmentet.
Sen statistik på Steam är av tillfeågade anväbdare som väljer att svara.
Steam användarna ökar men VR användarna ligger där kring 2% av do tillfrågade så det är ju inget tecken på att färre kör VR snarare fler.
Sen ser man nya headsets som Quest 3 tex klättrar på listorna, samma sak häbde när Quest 2 haft perioder med olika reor och erbjudande. Så även fast just PCVR är krävande och nischat så använder folk det och utvecklare ser värde i det.

VR kommer alltid att vara störst på standalone sidan och med tiden blir det mer kraftfullt.

Förata decenniet av konsument VR närmar sig slutet ja, men det är fortfarande inte på en nivå då det "passar alla" så det är "fortfarande tidigt".

Sonys strategi verkar tyvärr inte vara att leda med PSVR2 utan att bara vara med. Att påstå PSVR2 är dött som många gör är dock helt felaktigt påstående.

Medlem
Skrivet av anon_1399:

Förata decenniet av konsument VR närmar sig slutet ja, men det är fortfarande inte på en nivå då det "passar alla" så det är "fortfarande tidigt".

Sonys strategi verkar tyvärr inte vara att leda med PSVR2 utan att bara vara med. Att påstå PSVR2 är dött som många gör är dock helt felaktigt påstående.

Jag har får också det gällande intrycket gällande PSVR2. De säljer inte headsetet med förlust och lägger inte ner så värst mycket egna resurser på marknadsföring. Är man intresserad så finns den där och det finns bra spel till den och fler kommer med tiden. Eftersom att den nu har kontroller som är standard för VR marknaden så har den väldigt bra förutsättningar för att "glida med".
Eye-tracking, USB-C, 120Hz och snart också PC stöd gör också så att den kan hålla sig relevant över längre tid.

Med PC stödet så öppnar den också upp för att spela bland annat ALYX, vilket idag inte kräver så värst extrem hårdvara.
Skulle vara kul ifall dem också lyckas få till foveated rendering och uppskalning, då skulle nog till och med Steam deck kunna användas.

Fick upp detta exempel där dem inte har hjälp av detta, men det "fungerar" ändå.

"Damn was I shocked, when I saw that my deck was capable of letting me experience half life alyx for the first time with my quest 2 under virtual desktop! The deck delivers absolutely playable 60 fps (with potato settings in virtual desktop). Don’t get me wrong, it’s not ideal, but definitely worth trying out if you already have a headset and are buying alyx on sale (just like now for 20 bucks)! Of course only under windows 10/11 as far as I’m aware.

Medlem

Vad roligt att det är så många som är intresserade av Vr här endå. Befinner mig i en lite trävande fas just nu när det största intresset för Sea of Thieves har släppt. Och jag har nått alla mål jag har med det spelet för tillfället. Så det kanske blir lite vr idag endå.

12
Skriv svar