Tidernas spelår – Final!
Var i princip helt jämnt. FF7 vs Starcraft liksom...
Tyckte först de var i princip helt jämnbördiga....
Men röstade på 98 för att Fallout 2 är bättre än ettan
Nu röstade du på ett spel och inte bästa året 😋
1997 skapade Fallout utan 1997 inget Fallout 2
New life, New hope
Det är svårt för något nytt att mäta sig med något som var revolutionerande.
Valve har alltid revolutionerat med varje Half-Life. Senast revolutionerade de hela VR-plattformen med Half-Life: Alyx. Med ny teknik kommer nya sätt att vara revolutionerande.
Samtidigt är Baldur's Gate 3 ett av de absolut bästa spelen någonsin, och det släpptes förra året. Där handlar det inte om teknik, utan passion.
Valve har alltid revolutionerat med varje Half-Life. Senast revolutionerade de hela VR-plattformen med Half-Life: Alyx. Med ny teknik kommer nya sätt att vara revolutionerande.
Samtidigt är Baldur's Gate 3 ett av de absolut bästa spelen någonsin, och det släpptes förra året. Där handlar det inte om teknik, utan passion.
BG3 var bra, men ingen revolution, dessutom bara ett spel det året.
Alyx vettefan, VR känns fortfarande väldigt nische.
BG3 var bra, men ingen revolution, dessutom bara ett spel det året.
Alyx vettefan, VR känns fortfarande väldigt nische.
BG3 är revolutionerande på många olika plan. Alla framtida rollspel kommer att ta inspiration. Det är definitivt ett genredefinierande spel.
Alyx är revolutionerande. Det var det första riktiga VR-spelet som inte bara var en gimmick eller lite kul. De använde plattformens potential på ett genialiskt sätt. Att inte så många äger VR är irrelevant.
BG3 är revolutionerande på många olika plan. Alla framtida rollspel kommer att ta inspiration. Det är definitivt ett genredefinierande spel.
Alyx är revolutionerande. Det var det första riktiga VR-spelet som inte bara var en gimmick eller lite kul. De använde plattformens potential på ett genialiskt sätt. Att inte så många äger VR är irrelevant.
Fast nu diskuterar vi ju det bästs spelåret någonsin, så då är det ändå rätt relevant hur många som upplevt spelen och dess effekt på framtiden. Därför är det svårt att påstå att ett modernt spelår skulle va i närheten av de bästa, för det är mer eller mindre omöjligt att veta dess efterdyningar.
När jag läser igenom alla titlar från dom åren saknar jag den tiden så oerhört mycket. Både för att livet var lättare men också för att man fick uppleva så mycket för första gången på den tiden.
Jag kommer fortfarande ihåg hur galet jag tyckte att det var när jag satt och kollade på något tv-program om spel och dom visade upp gameplay från Super Mario 64. Ett helt spel i 3D? Jag hade aldrig sett något liknande.
Tyvärr fick jag aldrig något Nintendo 64 men jag fick uppleva 3D magin några år senare med GTA 3 och Morrowind. Tyvärr i 10-15 fps tills pappa uppgraderade grafikkortet. Men ändå, det var 3D!
Nämnde jag att jag saknar den tiden?
PSN: Oakborn86
Svårt att veta givetvis MEN tror vi har dom bästa spelåten bakom oss. 1995-2000 cirka.
Om jag ser till mej själv idag fan så roligt jag hade dom åren fullt med spel med bra gaming.
Sett till idag och nyare generationer är det fruktansvärt gnälligt, buggar, grafiken, ljudet osv osv.
Finner spelglädjen var något helt annat förr, fanns nån men inte många drakar, var dom små studios tid där monster titel efter titel kom ut. Idag äger väl MS eller EA allt snart, titlar låses upp mot consol. CoD går in på CoD 6 och känner mer gör något annat för helxxxx!!.
Gaming industrin behöver små studios, vi behövet dom här inte udda men människorna som vågar utveckla sina ideer, är dessa som gett oss warcraft, starcraft, diablo...minecraft, ultima online osv osv.
Oavsett om det blivit 98 eller 97 är jag nöjd med resultatet, båda förtjänar att vara uppe i toppklassen som de bästa spelåren genom tiderna. Frågan är om vi ens kommer få något spelår lika storslagna gällande kvalitet som 98 respektive 97? Eller 99 samt 2000 för den delen?
Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 9070 xt | samsung 980 pro |
Valet mellan 97 och 98 var det svåraste i hela omröstningen.
så gott som oavgjort resultat, även om jag röstade på 97.
så? Är alla överens om att den bästa 5-års perioden var 97-02?
Valet mellan 97 och 98 var det svåraste i hela omröstningen.
så gott som oavgjort resultat, även om jag röstade på 97.
så? Är alla överens om att den bästa 5-års perioden var 97-02?
Det där är ett bra koncensus. Vill nästan peta in 96 också.
En Bamseponny av folket
Det där är ett bra koncensus. Vill nästan peta in 96 också.
jag förstår dig.
Men då måste jag peta bort 2002...
Så tyvärr
BG3 gjorde nog ingenting nytt och revolutionerande det var bara Divinity: Original Sin II med BG skal på. Bra spel var det dock men inte ett spel som jag kommer att köpa. För mig så förlora det en av de viktiga sakerna jag tyckte va bra med förra spelen. Real time combat och så förlora BG3 lite av mysighet som förra spelen hadde.Så jag ser inte på vilka "plan" BG3 va revolutionerande.
Berättar rösten var för mig en sån rösta som får mig att vilja sova.
1997 har förvisso Quake ll, Grand Theft Auto, Age of Empires och GoldenEye 007, men bättre än 1998? Aldrig i livet. Inte ens top 5 för mig! Fel låt vann som vanligt.
1997 hade även...
Blood, Monolith första spel och bland den bästa old-school fpset som gjorts.
Fallout, där typ allt som man tar för givet med serien etablerades.
Ultima Online, en grundpelare för hela genren.
Diablo, igen en grundpelare för hela genren.
Total Annihilation, bland det första rts-spelet i större skala.
Worms 2, lade grunden för Armageddon, bland det bästa spel som gjorts.
Utöver det fanns en hel del stora N64-titlar och FF7 som jag hört tydligen ska vara en stor grej också.
Att 97 vann säger ändå något om hur många som gillar Nintendo här.
Kul tävling btw! Gärna fler sånt på forumet framöver. Bästa hjälten nästa?
Kul att du gillade! Mer blir det absolut. Bästa hjälten kommer någon gång, men vi får se vad vi kokar ihop härnäst.
En Bamseponny av folket
Jag tycker allt att spelåren med några få undantag blir bättre för varje år som går.
Håller med. Sen personligen beror det på hur man mäter. Med nostalgi ögon på och allt vad spelen har betytt för spelvärlden genom åren osv så är 1997 och 1998 absolut i världsklass. Men spela ett spel från den tiden och jämför helt ärligt med dagens spel och dom framsteg som har gjort i grafik, gameplay, musik, storytelling osv så är det svårt att motivera att 1997 och 1998 är dom bästa spelåren. Jag är verkligen ingen nostalgiker och ser alltid framåt och tycker 2013, 2015, 2018 och 2019 är världens bästa spelår. Förra året är inte långt efter. Och då har jag spelat sedan slutet av 80-talet
1997 hade även...
Blood, Monolith första spel och bland den bästa old-school fpset som gjorts.
Fallout, där typ allt som man tar för givet med serien etablerades.
Ultima Online, en grundpelare för hela genren.
Diablo, igen en grundpelare för hela genren.
Total Annihilation, bland det första rts-spelet i större skala.
Worms 2, lade grunden för Armageddon, bland det bästa spel som gjorts.
Utöver det fanns en hel del stora N64-titlar och FF7 som jag hört tydligen ska vara en stor grej också.
Har också hört talas om Fallout, Diablo och FF7 😅 har spelat dom men det var inte min grej. Gillar dock senare delar av Fallout och Final Fantasy. Men Total Annihilation och Worms 2 hade jag faktiskt glömt dom spelade jag ju som tusan! Men trycker nog fortfarande 1998 är bättre
Nice år som vann!
Vetefasen dock hur man ska tolka att 2011 var det senaste år som ens lämnade första omgången…
Antingen så har allt gått till crap, eller så har vi en rätt hög medelålder här som sitter och minns gamla guldår.
För mig handlar det nog mycket om att jag inte har tid att spela längre… så det är klart att man har en större förkärlek till 1997 när jag varvade samtliga topptitlar jämfört med 2024 där min största spelhändelse hittills är att jag fått in 3 timmar i Prince of Persia under semestern