Strejkande SAG-AFTRA sluter AI-avtal med en första utvecklare

Robot
Strejkande SAG-AFTRA sluter AI-avtal med en första utvecklare

Tencent-ägda Lightspeed LA lovar att värna om spelskådisar.

#Lightspeed-la, #Sag-aftra, #Strejk


Medlem

Super! Hoppas industrin fortsätter åt detta håll

Medlem

Jag tror Spelstudion kommer kunna gå runt det avtalet ganska enkelt i framtiden. Vilken tjomme som helst kan donera sin röst till AI och det kommer bli omöjligt att veta vilka röster som AI har tränats upp med.
När det kommer till Motion Performance så finns redan mjukvara så som Cascadeur.

Medlem

Förstår och sympatiserar med alla som påverkas negativt av generativ AI, men ser ändå detta som poänglöst och bakåtsträvande.

AI är här för att stanna och är just nu så dålig den någonsin kommer vara. Att inte vara öppen för att använda ett så kraftfullt verktyg är att skjuta sig själva i foten. Tror någon att utvecklare från Kina eller storsatsande Saudiarabien kommer säga nej till möjligheten att få sina spel anpassade för en engelskspråkig marknad? Absolut inte!

För att inte tala om indie-utvecklare som potentiellt sett kan få genererade röster på professionell nivå för en spottstyver; det är en enorm win för spelindustrin!

Och spelarna bryr sig inte så länge spelen är bra.

Medlem
Skrivet av itsnotme:

Jag tror Spelstudion kommer kunna gå runt det avtalet ganska enkelt i framtiden. Vilken tjomme som helst kan donera sin röst till AI och det kommer bli omöjligt att veta vilka röster som AI har tränats upp med.
När det kommer till Motion Performance så finns redan mjukvara så som Cascadeur.
https://www.youtube.com/watch?v=R3pJ2HHFaTo

Cascadeur är dock ett animationsprogram där du fortfarande måste animera, det programmet gör är att använda fysik för att generera datan mellan dina egna poser men på inget sätt ersätter det motion capture i dagsläget. Däremot har du t.ex. svenska Motorica, det kommer till viss del kunna ersätta när man byggt upp ett större bibliotek med just motion capturead data.


signatur

Frilansande animatör - Tidigare projekt: https://www.imdb.com/name/nm4133995/

Medlem
Skrivet av ErikSvensson:

Cascadeur är dock ett animationsprogram där du fortfarande måste animera, det programmet gör är att använda fysik för att generera datan mellan dina egna poser men på inget sätt ersätter det motion capture i dagsläget. Däremot har du t.ex. svenska Motorica, det kommer till viss del kunna ersätta när man byggt upp ett större bibliotek med just motion capturead data.

Vad jag har sett från några SAG intervjuer de senaste veckorna är det framförallt "movement performance" de försöker skydda just nu. I ett nyhetsinslag från en strejk så var den en man som demonstrerade några bakåtvolter och sedan informerade att han har jobbat på Insomniac's Spiderman, en annan kvinna hade gestaltat monster i resident evil. I stort sett är de stuntmän.
Med Cascadeur så behövs inte dyra lokaler, dyra kameror med tillhörande tekniker och operatörer, inga dyra stuntmän med all dess kostnad omkring. Så om du vill ha någon som ramlar från en klippa och fladdrar med armarna, eller gör en bakåtvolt, eller blir slagen av ett slagträ, eller någon form av monster så kommer det bli en enorm tids och kostnadsbesparing att använda Cascadeur. Att komma bort ifrån motion capture eller aldrig behöva investera i tekniken till en början är en fördel.

Jag tittade på Motorica. Ser att du har ett stort bibliotek i animering. Det ser ut som Motorica gör mestadels gå animationer? Går det att överskriva skelettdelar? Tex om man vill att en karaktär ska ha tummen och lillfingret utsträckta medans de hoppar ner från en mindre låda?

Medlem
Skrivet av itsnotme:

Vad jag har sett från några SAG intervjuer de senaste veckorna är det framförallt "movement performance" de försöker skydda just nu. I ett nyhetsinslag från en strejk så var den en man som demonstrerade några bakåtvolter och sedan informerade att han har jobbat på Insomniac's Spiderman, en annan kvinna hade gestaltat monster i resident evil. I stort sett är de stuntmän.
Med Cascadeur så behövs inte dyra lokaler, dyra kameror med tillhörande tekniker och operatörer, inga dyra stuntmän med all dess kostnad omkring. Så om du vill ha någon som ramlar från en klippa och fladdrar med armarna, eller gör en bakåtvolt, eller blir slagen av ett slagträ, eller någon form av monster så kommer det bli en enorm tids och kostnadsbesparing att använda Cascadeur. Att komma bort ifrån motion capture eller aldrig behöva investera i tekniken till en början är en fördel.

Jag tittade på Motorica. Ser att du har ett stort bibliotek i animering. Det ser ut som Motorica gör mestadels gå animationer? Går det att överskriva skelettdelar? Tex om man vill att en karaktär ska ha tummen och lillfingret utsträckta medans de hoppar ner från en mindre låda?

Det etiska hade ju dock varit att anlita dessa stuntmän och skådespelare specifikt på grunderna för att träna en AI. Inte att återanvända deras arbete och säga "Haha, kolla, vi kopierade er skit olovligen och nu får ni stå ut med det för vi tycker det är nice med billigare, precis som det är billigare att bara ta saker än att betala för dem."


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem
Skrivet av itsnotme:

Vad jag har sett från några SAG intervjuer de senaste veckorna är det framförallt "movement performance" de försöker skydda just nu. I ett nyhetsinslag från en strejk så var den en man som demonstrerade några bakåtvolter och sedan informerade att han har jobbat på Insomniac's Spiderman, en annan kvinna hade gestaltat monster i resident evil. I stort sett är de stuntmän.
Med Cascadeur så behövs inte dyra lokaler, dyra kameror med tillhörande tekniker och operatörer, inga dyra stuntmän med all dess kostnad omkring. Så om du vill ha någon som ramlar från en klippa och fladdrar med armarna, eller gör en bakåtvolt, eller blir slagen av ett slagträ, eller någon form av monster så kommer det bli en enorm tids och kostnadsbesparing att använda Cascadeur. Att komma bort ifrån motion capture eller aldrig behöva investera i tekniken till en början är en fördel.

Jag tittade på Motorica. Ser att du har ett stort bibliotek i animering. Det ser ut som Motorica gör mestadels gå animationer? Går det att överskriva skelettdelar? Tex om man vill att en karaktär ska ha tummen och lillfingret utsträckta medans de hoppar ner från en mindre låda?

Håller väl inte helt med om att cascadeur kommer ersätta den typ av saker du beskriver om du inte har en animatör som har någolunda koll på poser. Visst du kan generera data men krävs fortfarande någon som kan animation. Däremot finns det ju singel-multikamera AI-mocapssytem för hemmabruk nu t.ex. move.ai, rokoko och liknande vilket kommer minska behovet av skådespelare för saker som inte behöver se jättebra ut. Du får fortfarande högst kvalitet med ett riktigt optiskt system och riktiga skådespelare, inget av dessa andra presterar i närheten så bra om du inte ska ha en 100 pixlar stor karaktär på skärmen.

Just nu verkar motorica mest göra gå-animationer, det är korrekt. Har ingen aning om vad dom planerar framöver men verkar som dom satsar främst på spelarmekanik framför folk som 'actar' vilket alltid är lurigare och mer spelspecifikt även om man kan spela in generisk data.

Det finns dock bra kompromisser om man inte vill gå till en mocap-studio, jag köpte själv en Xsens motion capture suit (78 000 kr) och spelade in runt 14 timmar på ett år med olika amatörskådespelare. Jämför detta med min förra session i en riktig studio som kostade 250 000 + moms för 12 minuter data (och den är inte så mycket bättre än det som Xsens kan spotta ur sig)


signatur

Frilansande animatör - Tidigare projekt: https://www.imdb.com/name/nm4133995/

Medlem
Skrivet av Proximately:

Det etiska hade ju dock varit att anlita dessa stuntmän och skådespelare specifikt på grunderna för att träna en AI. Inte att återanvända deras arbete och säga "Haha, kolla, vi kopierade er skit olovligen och nu får ni stå ut med det för vi tycker det är nice med billigare, precis som det är billigare att bara ta saker än att betala för dem."

Det sker dock redan nu att man återanvänder data från tidigare spel i nya spel (så länge man äger rättigheterna till datan) om än manuellt från animatörernas sida. Finns sällan anledning att spela in samma sak flera gånger bara för att vara snäll. Däremot om AI ska träna på data bör det stå i något kontrakt att datan kommer användas till AI-träning och således ge betydligt högre ersättning när du väl spelar in datan.


signatur

Frilansande animatör - Tidigare projekt: https://www.imdb.com/name/nm4133995/

Medlem
Skrivet av ErikSvensson:

Det sker dock redan nu att man återanvänder data från tidigare spel i nya spel (så länge man äger rättigheterna till datan) om än manuellt från animatörernas sida. Finns sällan anledning att spela in samma sak flera gånger bara för att vara snäll. Däremot om AI ska träna på data bör det stå i något kontrakt att datan kommer användas till AI-träning och således ge betydligt högre ersättning när du väl spelar in datan.

Tror inte många av dagens skådespelare skulle nicka instämmande med dig om att det är i närheten av samma sak. Du gör det ju inte heller "bara för att vara snäll" eftersom att använda AI för att helt återskapa en person utan rimlig kompensation inte är snällt. Hade jag fått möjligheten att slåss för deras skull i rätten hade jag stridit för rättigheterna att sälja licens till min animationsdata vilket skulle ge mig royalties baserat på hur mycket den används i utvecklingen av ett spel, eller kanske en ansenlig summa vid aktiveringen av licensen till ett spel. Jag hade absolut inte, under några omständigheter, ansett det rimligt att sälja den datan för att användas i all framtid eftersom den är så pass brett anpassningsbar att användningsområdena är oändligt mycket större, vilket också gör att det jag faktiskt gör har ett mycket större värde (att träna modellen på mina rörelser det vill säga).


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem
Skrivet av Proximately:

Tror inte många av dagens skådespelare skulle nicka instämmande med dig om att det är i närheten av samma sak. Du gör det ju inte heller "bara för att vara snäll" eftersom att använda AI för att helt återskapa en person utan rimlig kompensation inte är snällt. Hade jag fått möjligheten att slåss för deras skull i rätten hade jag stridit för rättigheterna att sälja licens till min animationsdata vilket skulle ge mig royalties baserat på hur mycket den används i utvecklingen av ett spel, eller kanske en ansenlig summa vid aktiveringen av licensen till ett spel. Jag hade absolut inte, under några omständigheter, ansett det rimligt att sälja den datan för att användas i all framtid eftersom den är så pass brett anpassningsbar att användningsområdena är oändligt mycket större, vilket också gör att det jag faktiskt gör har ett mycket större värde (att träna modellen på mina rörelser det vill säga).

Fast det låter ju mer som du pratar om att återskapa ett utseende, med mocap vet typ ingen vem som är skådespelare om det inte faktiskt framgår någonstans/eller att skådespelaren är scannad och dess utseende också används. Jag är inte glad åt utvecklingen heller som animatör men jag är mer ok med att företag bygger bibliotek och sedan tränar sin data på detta där alla blir kompenserade korrekt än att man lootar data online, där vi lär se många stämningar på rättigheter och ip.

Om skådespelaren ska ha royalties borde väl alla ha det som medverkar i produktionen och då skulle denna summa förmodligen bli löjligt låg. Vet att några företag delar ut bonusar baserat på antal sålda spel men det är vad jag vet inga jätte-summor. Större stjärnor med höga krav bytas ut mot mindre erfarna, när det gäller motion capture där du inte scannar en skådespelare så är det mindre relevant vem personen är än om du ska ha hela paketet. Jag har jobbat med proffs och amatörer där datan i slutändan inte skiljer nämnvärt medans priset kan skilja rejält.

Sedan ska man komma ihåg att skådespelare är en del av slutprodukten, inte så att man bara tar datan och slänger in utan det som en skådespelare spenderat en dag på att spela in kan samtidigt ta en månad för en animatör att fixa, därför har jag svårt att se varför just skådespelaren ska ha allt jämfört med alla andra som är involverade.


signatur

Frilansande animatör - Tidigare projekt: https://www.imdb.com/name/nm4133995/

Medlem
Skrivet av ErikSvensson:

Fast det låter ju mer som du pratar om att återskapa ett utseende, med mocap vet typ ingen vem som är skådespelare om det inte faktiskt framgår någonstans/eller att skådespelaren är scannad och dess utseende också används. Jag är inte glad åt utvecklingen heller som animatör men jag är mer ok med att företag bygger bibliotek och sedan tränar sin data på detta där alla blir kompenserade korrekt än att man lootar data online, där vi lär se många stämningar på rättigheter och ip.

Om skådespelaren ska ha royalties borde väl alla ha det som medverkar i produktionen och då skulle denna summa förmodligen bli löjligt låg. Vet att några företag delar ut bonusar baserat på antal sålda spel men det är vad jag vet inga jätte-summor. Större stjärnor med höga krav bytas ut mot mindre erfarna, när det gäller motion capture där du inte scannar en skådespelare så är det mindre relevant vem personen är än om du ska ha hela paketet. Jag har jobbat med proffs och amatörer där datan i slutändan inte skiljer nämnvärt medans priset kan skilja rejält.

Sedan ska man komma ihåg att skådespelare är en del av slutprodukten, inte så att man bara tar datan och slänger in utan det som en skådespelare spenderat en dag på att spela in kan samtidigt ta en månad för en animatör att fixa, därför har jag svårt att se varför just skådespelaren ska ha allt jämfört med alla andra som är involverade.

Nej, jag snackar inte om att återanvända utseende. En skådespelare gör mer än bara "ser ut", de gestaltar karaktärer. Jag tror att AI kan göra underverk för individer, indiespel med ordentligt fin animering etc. Däremot kommer du behöva skådespelare ifall du verkligen vill att karaktärerna sticker ut, men mocap behövs inte i alla fall och animerare kan också göra mycket arbete.

Sen har jag inte skrivit ett ord om att skådespelare förtjänar mer än andra som arbetar, däremot behöver de tillräckligt för att gå runt eftersom arbetet inte är lika stabilt som programmerare etc. Men du kan prata om det med någon annan för det är inget jag har börjat prata om och inget jag är intresserad av att diskutera här.

Många amatörer arbetar också för mindre än de är värda. Jag har vänner inom både film och skådespel och att underbetala skådespelare så de knappt kan gå runt är absolut inte ovanligt. De med mage klarar av att stå upp för sig själva och begära pengarna deras förmågor är värda.

Sen beror det ju så klart på vad du ska ha för typ av data. Ska det bara vara någon animation för att springa utan hänsyn till vem det är eller varför, ja du speglar ju resultatet det och vem som gör det blir mindre viktigt eftersom man inte försöker göra något med det annat än att det ska se ut som att någon springer.

Detta: "men jag är mer ok med att företag bygger bibliotek och sedan tränar sin data på detta där alla blir kompenserade korrekt" håller jag med om. Men då ska royalties betalas ut korrekt också, jag är extremt skeptisk till att företag sköter sådant korrekt. Att minska kostnader och öka intäkterna går alltid först i aktieägda bolag, vilket majoriteten av storutvecklarna är. Jag har ingen tilltro till att den datan kommer skötas ansvarsfullt, snarare räknar jag med att man kommer pusha för att inte behöva betala mer så länge man tror att man kan utnyttja den datan de har utan hänsyn till de som utfört jobbet, oavsett om det är animerare eller skådespelare.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Inaktiv

Det är lönlöst att kämpa emot AI-skrap.

1
Skriv svar