Fragzone-fredag – "Tycker du PS5 Pro är för dyr är den inte för dig"
Finns enligt min mening lite anledning att köpa konsol om man är ute efter större spelupplevelser över tid.
Det dröjer inte länge innan maskinerna inte klarar av att köra nya spel i 60fps. Maskinerna blir snabbt utdaterade. Hade de implementerat så att man kan ställa in grafiken mer än "prestanda" och "kvalite" så kanske. Mitt 3080 lever kvar för att jag idag kan nöja mig med lägre inställningar än för 3 år sen. De går inte att välja på konsol.
Redan nu så snackas det om att pro, som inte ens kommit ut, inte kommer klara av GTA 6 i mer än 30 fps... Helt ospelbart i min värld. Hade väldigt gärna kört mina singleplayer spel på konsol, mycket skönare i soffan. Men de är pengar i sjön.
Tänker man prismässigt är 9000kr mycket pengar, men tänker man på vad man får är det riktigt bra för spel. 9000kr om man köper en dator idagens läge så klarar den knappast 4k om man inte köper beggat, optimerar, överklockar etc så kanske men inte ultra inställning.
PS5 PRO är en plug and play maskin.
Så konsol är ändå prismässigt väldigt bra.
Däremot PS5 PRO skjuter skjuter sig i foten med att inte ha grafikinställningar kommer behövas på spel som kommer. Samma cpu som vanliga ps5 ja om den är överklockad så kanske. Vet inte hur Sony tänker här. Är väl bättre med ny cpu som hanterar gpun till max.
En intressant video där dom bygger en PC för att matcha för 695 dollar, dvs 5 dollar under ps5pro.
7600X | 4080 SUPER | 32GB DDR5 | nVME 1TB | 34” Oled
Vanilla-PS5
Min personliga åsikt är att de lägger ner mellanstegsversionerna helt och hållet. Ställer bara till det för konsumenterna. Optimera för den hårdvara som existerar och fokusera på nästa generation istället.
I mitt fall är PS5 Pro utan skivläsare (och ställ) helt klart för dyr och i mina ögon inte särskilt "Pro" överhuvudtaget. Hade jag inte redan haft en PS5a så hade jag köpt Pro men nu, nej tack.
Det känns inte som om dom utnytjat all kraft i ps5 än så känns lite udda med en pro variant dom borde focusera mer på att få ut bra spel då shooters å sånt inte är min grej
eller hur, som jag sagt innan, kolla på Demon Souls prestanda läge som flyter på bra i 60 FPS och är ruggigt snyggt, sen jämför med de flesta andra spelen...som inte flyter i 30fps och inte ens är lika snygga...
Finns enligt min mening lite anledning att köpa konsol om man är ute efter större spelupplevelser över tid.
Det dröjer inte länge innan maskinerna inte klarar av att köra nya spel i 60fps. Maskinerna blir snabbt utdaterade. Hade de implementerat så att man kan ställa in grafiken mer än "prestanda" och "kvalite" så kanske. Mitt 3080 lever kvar för att jag idag kan nöja mig med lägre inställningar än för 3 år sen. De går inte att välja på konsol.
Redan nu så snackas det om att pro, som inte ens kommit ut, inte kommer klara av GTA 6 i mer än 30 fps... Helt ospelbart i min värld. Hade väldigt gärna kört mina singleplayer spel på konsol, mycket skönare i soffan. Men de är pengar i sjön.
Kan du inte dra en lång skärmsladd från datorn till tvn så du ändå kan sitta i soffan ibland om du önskar?
Ducati Streetfighter 848
Först tyckte jag att det kändes dyrt.. sen såg man priserna på grafikkort idag. Allt från 20.000-45.000 kronor per grafikkort.
Ah fast det är ju för 4090...inte riktigt jämförbart..
Ducati Streetfighter 848
Det finns plats för ett 4090 i min budget.. det betyder dock inte att jag tycker det är värt pengarna.
Köper dessutom inte deras säljargument för 5 öre, det är ju exakt det man sa om PS5 också och sett till vad som sades och hur detta levts upp till är tillräckligt för att en Pro modell inte är intressant. Samma sak gäller om MS skulle komma med en Xbox Series "Super X" så är det inte intressant då man inte äns utnyttjat det man har inom de ramar som redan fanns, utan redan efter knappt ett år så började t.ex FPS få kliva åtsidan igen till fördel för meningslöst (i min mening) ögongodis.
En intressant video där dom bygger en PC för att matcha för 695 dollar, dvs 5 dollar under ps5pro.
fel
JayTwoCents valde en AMD GPU vilket innebär FSR (FSR är inte AI uppskalning). PSSR (AI uppskalning) är en av de stora säljpunkterna med PS5 Pro. 3060Ti är också en GPU med bara 8GB, inte 16GB (eller 12GB åtminstånde) som PS5 har.
JayTwoCents SSD lagring är 1TB istället för 2TB. Det är halva lagringen... Den har också lägre läs och skriv hastigheter.
De valde 16GB Ram till CPU. Det är lite lågt. PS5 kan kommunicera direkt mellan SSD och GPU vilket ger snabbare data överföring och dekomprimering av data. En PC måste sköta dekomprimeringen på CPU, vilket innebär att all data måste mellanlanda på CPUn. Du vill ha RAM som är något större än VRAM för moderna titlar.
De valde en dålig kylare.
De köpte inget operativsystem, inget tangentbord, ingen mus, ingen musmatta. Med PS5 pro ingår det handkontroller.
För mig handlar det inte om pengarna utan snarare mina principer. Sony försöker kränga något med namnet Pro och skippar både diskläsare och stativ.
Nä, det är något som luktar unket hos Kusony.
precis min åsikt med
De raytracingfunktioner som kommer med Pro uppkom pga Sonys förfrågan, det är snabbare RT-tech än vad som finns i AMD på PC-marknaden. Dessutom har man detaljkontroll på PS5 över hårdvaran och behöver inte gå via luriga drivrutiner i Windows.
30 fps är okej för de flesta gamers, liksom touch-kontroller och att aima med joystick.
Tänk om spelet inte kommer på Steam? Eller saknar DirectStorage?
För mig handlar det inte om pengarna utan snarare mina principer. Sony försöker kränga något med namnet Pro och skippar både diskläsare och stativ.
Nä, det är något som luktar unket hos Kusony.
Håller med, kommer ihåg när gaming fortfarande gjordes av eldsjälar som bara ville se glädjen i ögonen hos medelålders män.
Pro-konsoler som Amiga CD32 (847 USD), Sega CD (670 usd), Playstation 3 (935 USD) och Neo Geo CD (847 USD) visar att ska man ta ut ett pris runt 700 USD så ska man fanimig ha en skivläsare.
Det är inte gammal teknik och de flesta spelar ut sina spel flera gånger över flera år och arkiveringsegenskaperna hos det moderna skivmediet är alltså helt oumbärlig för de allra flesta människor.
Visst man sparar 236 dollar realt på skippad läsare som man också kan köpa men helvete vad unket att vara realt billigare med valet att ha läsare eller inte. Tvi.
Kan du inte dra en lång skärmsladd från datorn till tvn så du ändå kan sitta i soffan ibland om du önskar?
Tyvärr så måste jag flytta hela datorn ^^ den är i andra delen av huset! Men har gjort de flera gånger
De raytracingfunktioner som kommer med Pro uppkom pga Sonys förfrågan, det är snabbare RT-tech än vad som finns i AMD på PC-marknaden. Dessutom har man detaljkontroll på PS5 över hårdvaran och behöver inte gå via luriga drivrutiner i Windows.
30 fps är okej för de flesta gamers, liksom touch-kontroller och att aima med joystick.
Ja så är helt säkert. De ändrar inte min åsikt.
"Pro" versionen framför allt är bara trams. Spelen som är på väg kräver redan mer än vad maskinen klarar av. Du köper alltså något som är utdaterat redan innan de släppts.
Och att 30 fps är "okej" för de flesta gamers är i min mening för att man nöjt sig med det.
Och de tycker jag inte att folk ska göra. Vi ska kräva mer. 60 fps är absolut minimum. Och Sony har pratat om 120fps redan när de släppte vanliga 5:an. Var blev det av? Folk kommer inte se några 120 fps på Pro heller. Därav pengar i sjön.
Tyvärr så måste jag flytta hela datorn ^^ den är i andra delen av huset! Men har gjort de flera gånger
Beroende på spel men du kan ju köra steamlink
Tänker man prismässigt är 9000kr mycket pengar, men tänker man på vad man får är det riktigt bra för spel. 9000kr om man köper en dator idagens läge så klarar den knappast 4k om man inte köper beggat, optimerar, överklockar etc så kanske men inte ultra inställning.
PS5 PRO är en plug and play maskin.
Så konsol är ändå prismässigt väldigt bra.
Däremot PS5 PRO skjuter skjuter sig i foten med att inte ha grafikinställningar kommer behövas på spel som kommer. Samma cpu som vanliga ps5 ja om den är överklockad så kanske. Vet inte hur Sony tänker här. Är väl bättre med ny cpu som hanterar gpun till max.
För samma pris så kan du få ett RTX 4070 Ti Super, ett kort som är betydligt mer kapabel till native 4K. Och ja, det tillkommer mer kringutrustning än bara GPU när man köper en PC, men dessa komponenter behöver man inte byta ut lika ofta som det kommer nya konsoler, så på sikt så är PC en mycket bättre investering än vad konsoler är idag om de ska börja krypa upp emot 10000kr. Köpte man PS5 för 6000-7000 kr år 2020, och nu ett PS5 Pro för minst 9000 kr, så är vi uppe i minst 15000-16000 kr. En PC från 2020 för 15000 kr (t.ex. med ett RTX 3070, kanske till och med ett 3080 beroende på övriga komponenter) håller än idag med tekniker som DLSS. Och på papper så verkar ett gammalt 3070 fortfarande vara runt 20-30% kraftfullare än PS5 Pro i råprestanda, och jag skulle även gissa på att DLSS är bättre än PSSR. PS5 Pro kommer ha optimering som fördel, men konsoloptimeringar idag ger inte samma resultat som det en gång gav. Och PS5 Pro kommer med största sannolikhet bli en dyrare historia än 9000 kr här i Sverige. Och ja, att den fortfarande använder samma flaskhals till processor kommer inte vara en direk fördel för Pro.
För samma pris så kan du få ett RTX 4070 Ti Super, ett kort som är betydligt mer kapabel till native 4K. Och ja, det tillkommer mer kringutrustning än bara GPU när man köper en PC, men dessa komponenter behöver man inte byta ut lika ofta som det kommer nya konsoler, så på sikt så är PC en mycket bättre investering än vad konsoler är idag om de ska börja krypa upp emot 10000kr. Köpte man PS5 för 6000-7000 kr år 2020, och nu ett PS5 Pro för minst 9000 kr, så är vi uppe i minst 15000-16000 kr. En PC från 2020 för 15000 kr (t.ex. med ett RTX 3070, kanske till och med ett 3080 beroende på övriga komponenter) håller än idag med tekniker som DLSS. Och på papper så verkar ett gammalt 3070 fortfarande vara runt 20-30% kraftfullare än PS5 Pro i råprestanda, och jag skulle även gissa på att DLSS är bättre än PSSR. PS5 Pro kommer ha optimering som fördel, men konsoloptimeringar idag ger inte samma resultat som det en gång gav. Och PS5 Pro kommer med största sannolikhet bli en dyrare historia än 9000 kr här i Sverige. Och ja, att den fortfarande använder samma flaskhals till processor kommer inte vara en direk fördel för Pro.
Hej grabbar, nä vi kan inte spela FIFA tillsammans ikväll för jag har en PC för 15-16 tusen, hade ni köpt PS5 och en Pro och mus och tangentbord och skärm hade ni lagt samma summa, så visst jag sitter här och har ett på pappret bättre grafikkort. Varför lägger inte ni också 3x pengarna på dyra speciallösningar på något ni använder som umgänge och inte har som specialintresse? Ni får ju DLSS och så.
Samma sak med iMessage, nätverkseffekt. Man vill väl ändå spela med vänner och jag vet ingen som har en fet gamingdator hemma i vuxen ålder och att de dessutom skulle ha det av något slags kostnadsskäl är ännu mer främmande.
Ja så är helt säkert. De ändrar inte min åsikt.
"Pro" versionen framför allt är bara trams. Spelen som är på väg kräver redan mer än vad maskinen klarar av. Du köper alltså något som är utdaterat redan innan de släppts.
Och att 30 fps är "okej" för de flesta gamers är i min mening för att man nöjt sig med det.
Och de tycker jag inte att folk ska göra. Vi ska kräva mer. 60 fps är absolut minimum. Och Sony har pratat om 120fps redan när de släppte vanliga 5:an. Var blev det av? Folk kommer inte se några 120 fps på Pro heller. Därav pengar i sjön.
Fortnite och cod kör 120, kanske finns fler spel men det är de jag har sett med egna ögon.
Med vänliga hälsningar från Costa Del Sol.
Alltså ser man till vad man får för pengarna så är det såklart inte för dyrt i sig. Men det är ändå teknologi som ligger utanför min plånbok just nu.
Men för de som har råd, och vill ha det senaste inom utvecklingen, så klart man får jävligt mkt konsol för pengarna. Så länge utvecklarna också drar nytta av hårdvaran givetvis.
Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.
Fortnite och cod kör 120, kanske finns fler spel men det är de jag har sett med egna ögon.
GT7!