Snabbkollen – Hur reagerar du på PS5 Pro-prislappen?
Skulle nog vilja påpeka att svenskar är den folk gruppen i världen som älskar fysisk media mer än annat! Jag själv gibbar nästan exculsivt med folk ifrån utlandet (mestadels usa men en bra marijoteten är ändå ifrån eu och även ett par ifrån Mellanöstern och Asien!) ingen av dom köper fysiskt, har även kollat om dom skulle påstå att det är ovanligt, men enligt dom själva så köper man bara fysiskt när man verkligen bryr sig om en spel serie.
Sen sitter svenskar här med ett av världens bästa internet och envisas med fysiska skivor!?
Jag hade förstått svensken om du fick såna fina boxar med saftiga manualer som förr i tiden... Men idag köper du meningslös plats... I will never understand!
Om så bara för att återförsälja efter man spelat klart ett spel är väl en enorm fördel?
Det slutar ju inte där heller.
Spelen är oftast billigare vid release och reas ofta ut senare i livscykeln.
Låna ut sina spel till andra.
Dela på kostnaden av spel med andra.
Ingen kan ta ditt spel ifrån dig.
Finns fler fördelar men överlag så är det väldigt mycket man ger upp för att det ska bli mer bekvämt att slippa byta skiva.
Hade digital konsumenträtt varit i närheten av lika rättvis som fysisk konsumenträtt hade många av oss gladeligen köpt fler spel digitalt.
9000kr är rimligt med tanke på vad allt annat kostar idag.
Hint: GPU och CPU priser
Ingen raketforskning
nä det är det inte för det är gammalt skräp i maskinen.
Köper folk i Sverige skrivor?
Ja. Man vill ju kunna rota bland begagnade spel i en spelbutik! Särskilt om man åker till Japan där de fortfarande har en uppsjö spelbutiker.
Fast de senaste 3-4 åren har jag dock främst köpt begagnade Switch-spel. De varken låter eller tar nån plats.
”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]
Ps5 Pro är billig överallt i världen utom Sverige tack vare, vår valuta är lika med skräp, sämst i hela EU, vi har kemikalie skatt + moms 25% på alla varor i Sverige. . Alla skyller på Sony men det är inte deras fel att vi blir blåsta av våran egen regering som hittar på olika skatter hela tiden. Blir billigare att köpa den i Köpenhamn. Har 3 mil dit.
Ps5 Pro är billig överallt i världen utom Sverige tack vare, vår valuta är lika med skräp, sämst i hela EU, vi har kemikalie skatt + moms 25% på alla varor i Sverige. . Alla skyller på Sony men det är inte deras fel att vi blir blåsta av våran egen regering som hittar på olika skatter hela tiden. Blir billigare att köpa den i Köpenhamn. Har 3 mil dit.
Hm, inget pris annonserat varken i DKK eller SEK men de spekulationer som finns stöder inte riktigt ditt svamlande om hittepåskatter.
I Danmark har många uppskattat pris till 6000 DKK vilket med dagens kurser motsvarar ca 9100 SEK, inte så olikt spekulerat pris i Sverige (trots skatter). Lite källor nedan för oss som försöker hålla sig till fakta.
https://www.recordere.dk/2024/09/her-er-playstation-5-pro/
https://www.google.com/search?q=6000+dkk+till+sek&rlz=1CDGOYI...
Skulle nog vilja påpeka att svenskar är den folk gruppen i världen som älskar fysisk media mer än annat! Jag själv gibbar nästan exculsivt med folk ifrån utlandet (mestadels usa men en bra marijoteten är ändå ifrån eu och även ett par ifrån Mellanöstern och Asien!) ingen av dom köper fysiskt, har även kollat om dom skulle påstå att det är ovanligt, men enligt dom själva så köper man bara fysiskt när man verkligen bryr sig om en spel serie.
Sen sitter svenskar här med ett av världens bästa internet och envisas med fysiska skivor!?
Jag hade förstått svensken om du fick såna fina boxar med saftiga manualer som förr i tiden... Men idag köper du meningslös plats... I will never understand!
Folk har ju redan poängterat flera fördelar, men jag tror att de flesta sitter på en hel del digitalt ägande också. Äger ett par hundra spel fysiskt, men har runt 900 spel på Steam, ett gäng på Gog, ett antal titlar som är download only till konsol osv. På PC är det ju helt kört med fysisk media.
Sen spelar jag även mycket retro. Lycka till att köpa digitalt till maskiner som inte ens har sina onlinebutiker öppna längre. Där säger jag tack och lov till att det finns möjligheten att köpa fysiskt.
Behöver inte den där ytan i hyllorna till något annat, så det är ett icke-problem. Däremot är det väldigt trevligt att kunna titta på sin samling. Bra mycket roligare än att scrolla i en lista.