Black Myth: Wukong-regissör tycks besviken över Game Awards-miss

Robot
Black Myth: Wukong-regissör tycks besviken över Game Awards-miss

Ska ha skrivit tacktal för två år sedan.

#black-myth-wukong

Medlem

För mig är Wukong GOTY, även om jag gillade Astro Bot skarpt också.

Medlem

Ibland får man känslan att detta spel är en del av någon kinesisk propagandakampanj där studion fått i uppdrag att skapa ett spel som kan "slå" spelen från väst (och Japan).

Sanslösa siffror på Steam vid release (mest från Kina) och vinner Golden Joystick där vem som helst kan rösta.

Det är lite som med en del kinesiska idrottare där allt utom ett mästerskapsguld med sig hem till Kina är ett misslyckande och en skam för nationen.

Medlem
Skrivet av Margy:

Ibland får man känslan att detta spel är en del av någon kinesisk propagandakampanj där studion fått i uppdrag att skapa ett spel som kan "slå" spelen från väst (och Japan).

Sanslösa siffror på Steam vid release (mest från Kina) och vinner Golden Joystick där vem som helst kan rösta.

Det är lite som med en del kinesiska idrottare där allt utom ett mästerskapsguld med sig hem till Kina är ett misslyckande och en skam för nationen.

Precis! Spelet är bra men långt från det bästa, hade varit en större chock om det fick det än att det inte gjorde det. Sen är smaken som baken men hade bara känts ännu mer som ett köpt pris om de fått det.

Medlem

jag brukar också skriva mina tacktal långt i förväg... kanske vinner nåt nån gång...

signatur

1# FZ Troll

Medlem

Vem fan skriver tacktal 2 år i förväg? 😂

It's not a lake, it's an ocean

Lite hybris, kanske? Spelet vann ju ändå pris på galan, och konkurrensen var stenhård. Rätt spel vann.

signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Black Mid: Wukong

Medlem

Att skriva ett tacktal två år i förväg är sällan skådad hybris. 😅

signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Vinna folkets röst, alltså de som köpt det och tyckt om det är väl bland det tyngst man kan vinna. Det är ju som i klass med årets spel enligt mig. Han borde vara nöjd. Även som han sa så var det deras första singelplayer spel och det är baske mig inte dåligt alls. Bra gjort!

signatur

Just an honest man in a leather mask.
Denim demon.
Självmordsbombare för frälsningsarmén.

Medlem

Litar inte för en sekund på att speljournalister klara av att översätta från kinesiska korrekt.
Det blev fel förra gången och kan likagärna blivit fel denna gången.
Sen ser jag inte problemet med att vara ambitiös. Skriver man tacktal två år i förväg lägger man nog all energi och kraft man har på att göra det bästa spelet man kan.

Medlem

Alltså jag undrar va fan det är jag missar med Astrobot.

Medlem
Skrivet av Margy:

Skrivet av laban005:

Precis! Spelet är bra men långt från det bästa, hade varit en större chock om det fick det än att det inte gjorde det. Sen är smaken som baken men hade bara känts ännu mer som ett köpt pris om de fått det.

Tror inte ni förstår hur so Wu Kong är i Kina.. det är en del av deras mytologi och Wu Kong är med i så många spel pga detta! Sen har ju också Kina 1/5 av jordens befolkning och ni blir då chockade över hur stort det blivit.. när ska folk på FZ förstå att det finns en värld utanför ens yter dörr som definitivt inte tycker som du själv gör 🤦‍♂️

Medlem

Är glad, ge så lite cred till allt från diktaturer!

signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Medlem
Skrivet av xXG13HaZeXx:

Tror inte ni förstår hur so Wu Kong är i Kina.. det är en del av deras mytologi och Wu Kong är med i så många spel pga detta! Sen har ju också Kina 1/5 av jordens befolkning och ni blir då chockade över hur stort det blivit.. när ska folk på FZ förstå att det finns en värld utanför ens yter dörr som definitivt inte tycker som du själv gör 🤦‍♂️

Jag vet hur stort spelet är i Kina och har böckerna om "Färden till Västern" i fem volymer stående i bokhyllan samt några film-versioner.

Det jag menar är att det känns som att den kinesiska staten varit med och "blåst upp" hur stort detta spel blivit. Jag tror inte att många blir förvånade om det förekommer kampanjer runt de flesta priser där det går att rösta där mängder av kineser (och möjligen bottar) röstar.

Medlem
Skrivet av HiRoller:

Du bara inte förstår spelet helt enkelt.

signatur

Nintendo Switch | PlayStation 5 + PS4 Pro | Xbox Series X + One X

ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | RTX 2080

Min SweClockers Profil

Medlem

2 rader skapar denna rubriken av ett så långt inlägg, nu fiskar ni bara klick.

Medlem
Skrivet av HiRoller:

det sticker ut i mängden, det är ett "perfekt" spel i sin bitvis svältfödda genre

Medlem
Skrivet av lomlom:

det sticker ut i mängden, det är ett "perfekt" spel i sin bitvis svältfödda genre

Är det inte typ en mario 3d-platformer?

Medlem
Skrivet av HiRoller:

Är det inte typ en mario 3d-platformer?

senaste 3d mario var Super Mario Odyssey som kom 2017, det är ett tag sedan det nu.

Dec
Medlem

Han kan trösta sig med att vinna GOTY på Steam Awards, då antagligen de flesta kineser kommer att rösta på det, och de är tillräckligt många att de kan "tvinga" fram en vinst.

signatur

Ryzen 9 5900X | RTX 3070 | 32GB

Medlem
Skrivet av xXG13HaZeXx:

Det var verkligen ingen som ifrågasatte någon av de punkterna du lyfter?

Fö. Så tror jag majoriteten vet, men majoriteten bryr sig inte heller om vad som händer i Kina.

Medlem

Wukong är ju i princip ett repetativt hack n slash som passar bäst i mobilformat snarare än på pc eller konsol. Det är bra för vad det är, men det är ju inte GOTY direkt.
Kul en stund men inget man kör från början till slut pga den engagerande storyn.
Jag tror kinesen hade vilda fantasier i sin hjärna som blev krossade när verkligheten kom ikapp helt enkelt.

Medlem

Pula på kondomen innan dejten och sen gnälla att man inte fick ligga... jojo.

signatur

CPU/Kylare: AMD Ryzen 7 7800X3D/Thermalright Phantom Spirit 120 Evo
Chassi/PSU: Fractal Design Define R6/Corsair HX1000 1000W
MB/RAM: Asus ROG Strix B650E-F Gaming/Kingston Fury Beast 32GB DDR5
GPU: ASUS ROG Strix RTX 4090 24GB OC
Monitor/AVR/Högtalare: LG OLED C9 77"+LG OLED C2 42"/Marantz Cinema 50/Dali Zenzor

Medlem
Skrivet av lomlom:

senaste 3d mario var Super Mario Odyssey som kom 2017, det är ett tag sedan det nu.

Så ja till att det är mario-style alltså.
Då missar jag alltså inget. Inget större fan av Mario eller plattformare. Blir bara förbannad för att jag suger på det.

Medlem
Skrivet av HiRoller:

2024 är väl ett exempel på ytterligare ett år av totalt bottenskrap till spelsläpp så då får väl astrobot duga antar jag?
Men nej, det är inget jag skulle springa till affären för att köpa. Lika lite som wukong.
Jag hade förhoppningar på stalker 2, men även det faller platt och ställer sig i raden bland alla andra mediokra spelsläpp under det gångna året.

Jag tror inte 2025 blir bättre. Möjligtvis om Gta 6 släpps. Ett tredje TLOU spel är väl iaf 3 eller 4 år bort kanske.

Nja. Det är inga roliga tider för gamers som hoppas på nya spel. MEN det finns mycket bra i backloggen som tål lite omspelning 👍🏻

Avstängd

Jag gillade inte ens Wukong, tyckte inte om striderna, djupt frustrerande system. Jag dog mer i de spelet än vad jag gjort i många fromsoft spel, det klickade inte för mig liksom, tyvärr. Jag ville gärna gilla det men jag gav upp i sista akten av spelet, jag hade inte roligt.
Jag röstade på Astro bot, definitivt inte vad jag brukar spela men jag njöt varenda sekund.

Medlem
Skrivet av Patrik1975:

Wukong är ju i princip ett repetativt hack n slash som passar bäst i mobilformat snarare än på pc eller konsol. Det är bra för vad det är, men det är ju inte GOTY direkt.
Kul en stund men inget man kör från början till slut pga den engagerande storyn.
Jag tror kinesen hade vilda fantasier i sin hjärna som blev krossade när verkligheten kom ikapp helt enkelt.

Variation verkar inte spelat så stor roll i och med att 7 timmar av fantasilöst "Mario från Wish" tog hem årets spel (efter lite pengar och utannonseringar från Sony så klart).

Medlem

Ett normalt år hade Wukong inte ens kvalat in som nominerad till GoTY. Jag har spelat 20+ spel i år som var bättre, dock var inte alla släppta 2024. Men ändå. Astro ger underhållning över generationsgränser, vilket få spel har som ambition att ens försöka lyckas med idag. Det räcker för att få priset i min bok.

Medlem
Skrivet av Margy:

Och istället för en propagandakampanj så vinner en reklamkampanj för PlayStation.

12
Skriv svar