Är du beredd att betala drygt tusen spänn för GTA VI?
Om man ska leka djävulens adovkat så är det väl inte mer än rimligt egentligen.
Fan, när jag växte upp under SNES eran så kunde man ju få lägga 600 kr på ett spel redan då. Priserna på spel har krasst sett inte alls hängt med inflationen, trots mycket större kostnader för utveckling. Som jag ser det så har vi haft ett balansläge som som kanske håller på att ruckas på nu.
Spelen har blivit väldigt mycket större och kräver större utvecklingsteam som lägger mer tid på spelen. GTA 3 och Vice city kom ju med bara ett år mellan varandra och utvecklades av ett betydligt mindre team.
Samtidigt har marknaden vuxit enormt, och GTA Vice city sålde (senaste jag kollade, vilket var ett tag sedan) knappt 20 miljoner ex och var ett av PS2:ans bäst säljande spel. GTA V har sålt 205 miljoner ex senast jag kollade.
Att marknaden vuxit så mycket gör ju att behovet av att göra vinst på varje spel har minksat.
Under åren så har vi även gått från fysiska medium (ffa Nintendos kasseter var ju dyra att producera vilket lade på en del på kostnaderna) där man behövde finansiera både det fysiska mediet och även återförsäljarnas omkostnader. Så nu när försäljningen är mestadels digital så minskar det också kostnaderna.
Kort och gott, under de senaste 20 åren har spelen blivit dyrare att producera, men blivit billigare att distribuera, och den större marknaden har gjort att intäkterna som behövs för varje sålt spel minskat.
Jag tror det är en anledning till att prisutvecklingen varit väldigt långsam under dessa år. Men förr eller senare når vi en punkt där marknaden blir "mättad" och inte växer lika fort, och vi kan inte längre kapa kostnader som fysisk produktion eller återförsäljning.
Flera utvecklare har försökt komma runt det här genom att erbjuda en relativt billig basprodukt, men att sälja deluxe-versioner av sina spel för en större peng, något som fått kritik och kallats "Day one DLC" bland annat.
Jag tror att vi närmar oss en punkt där vi som spelar spelen måste acceptera att vi behöver göra vissa prioriteringar.
Vill vi ha fantastisk grafik, bra röstskådespelare och innehåll för 100 timmars spelande? Då kommer vi behöva vara beredda att betala mer för det. Alternativt att utvecklarna börjar dra in pengar på annat, som t ex skins osv.
Heja Blåvitt
Jag har aldrig bråttom att köpa ett nytt spel. Man kan vänta ett tag och låta dem patcha bort alla barnsjukdomar innan man köper det. Och då har det (oftast) gått ner i pris.
varför stressa?
Och jag betalar inte 1000:- för ett spel i vilket fall.
Du tror att det är 0% moms i USA eller? Det är redan inräknat moms i $100.
Priser i USA är alltid exklusive moms.
PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.
Haha tänk dig det spelet där Bethesda, CDPR och Larian samarbetat på ett sånt spel, hade varit något klart utöver det vanliga.
Men det hade också varit nära ospelbart i 6-18 månader med de studios trackrecord 😅 Man hade dock väntat tålmodgit.
Haha det skulle i och för sig ha varit väldigt roligt att utsätta sig för dag 1-buggarna i ett sånt spel. Kanske hade varit värt pengarna trots allt 😅
När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.
Kopiera vad jag skrev i en annan tråd för några år sedan. En kassett för 428 kr (eller i värsta fall 800 kr) omkring 1993, då fick man...
Ett spel utan laddningstider, det tog ungefär 30 år att uppnå det igen på konsol.
Något som med största sannolikhet var helt färdigt, var det av hyfsad kvalitet fanns det nästan aldrig några spelförstörande buggar.
Unlocks, skins, koder, boosts osv, allt ingick, det låste man upp, inget man betalade extra för.
Ett spel man helt ägde och kunde sälja, byta in eller låna ut som man ville. "Köper" du en online-version, eller en fysisk kopia som bara innehar en nyckel idag, äger du inte ett skit.
Ett spel designat av gamers för gamers, det är långt ifrån en garanti idag.
Ett spel som fungerar även i framtiden, det är fan ingen garanti alls idag, där vissa spel helt eller delvis kan sluta fungera om en centralserver stängs ner.
Och ville man inte köpa ett konsolspel, då kunde man hyra ett spel över helgen.
Spel på diskett / skiva var generellt billigare än på kassett.
Och på datorer fanns shareware, där man fick testa 1/3 av spelet gratis.
Allt detta under en tid när det var betydligt färre andel spelare men ändå gick det att göra en vinst och få mediet att växa.
-
Det är inte mitt problem om idiotiska utgivare / utvecklare idag känner sig tvungna att hela tiden skita ut överjästa svindyra AAA-projekt. Om de inte kan gå i vinst utan ett startpris på 1000 jävla kronor för deras glorifierade early-access dynga, tja då kanske de ska satsa på något mer hållbart istället.
Sen kom fan inte och säg att något är värt 1000kr, när samma skit ofta kostar enbart en bråkdel efter 6-18 månader. Vem försöker ni lura egentligen?
Kopiera vad jag skrev i en annan tråd för några år sedan. En kassett för 428 kr (eller i värsta fall 800 kr) omkring 1993, då fick man...
Ett spel utan laddningstider, det tog ungefär 30 år att uppnå det igen på konsol.
Något som med största sannolikhet var helt färdigt, var det av hyfsad kvalitet fanns det nästan aldrig några spelförstörande buggar.
Unlocks, skins, koder, boosts osv, allt ingick, det låste man upp, inget man betalade extra för.
Ett spel man helt ägde och kunde sälja, byta in eller låna ut som man ville. "Köper" du en online-version, eller en fysisk kopia som bara innehar en nyckel idag, äger du inte ett skit.
Ett spel designat av gamers för gamers, det är långt ifrån en garanti idag.
Ett spel som fungerar även i framtiden, det är fan ingen garanti alls idag, där vissa spel helt eller delvis kan sluta fungera om en centralserver stängs ner.
Och ville man inte köpa ett konsolspel, då kunde man hyra ett spel över helgen.
Spel på diskett / skiva var generellt billigare än på kassett.
Och på datorer fanns shareware, där man fick testa 1/3 av spelet gratis.
Allt detta under en tid när det var betydligt färre andel spelare men ändå gick det att göra en vinst och få mediet att växa.
-
Det är inte mitt problem om idiotiska utgivare / utvecklare idag känner sig tvungna att hela tiden skita ut överjästa svindyra AAA-projekt. Om de inte kan gå i vinst utan ett startpris på 1000 jävla kronor för deras glorifierade early-access dynga, tja då kanske de ska satsa på något mer hållbart istället.
Sen kom fan inte och säg att något är värt 1000kr, när samma skit ofta kostar enbart en bråkdel efter 6-18 månader. Vem försöker ni lura egentligen?
Hahaha, dagens största surgubbe.
Köp en semla och försök tänka på något kul som hänt i ditt liv!
Jag personligen tycker att hela systemet idag fungerar väldigt mycket bättre än förr i tiden. Att slippa behöva hålla på med fysiska produkter etc, samt om du vill kan du testa vilket spel du vill på steam upp till 2 timmar och få 100% refund.
Samt om du tror att bara för att man har rea på ett spel 1,5 år efter release, så är det vad spelet "egentligen" borde kosta så får du läsa på lite om varför man har rea!
Beror på hur bra spelet är och om det håller samma tema som förra spelen eller om de backat.
Kommer bli likt de tidigare spelen och det kommer finnas många olika bilar man kan backa med.
Ja, typ 7000 kr då ett PS5 lär behövas.
Köper nog en PS portal för under 3000 o spelar på den faktiskt
Jäklar vilken snålkultur det var här på FZ.
Spendera lite pengar och ha kul i livet istället.
Köpa fem spel på rea är väl fem gånger så kul som ett till dunder-fullpris?
När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.
Men varför skulle Rockstar göra en så drastisk höjning och eventuellt förlora rätt många kunder? Det är väl främst mikrotransaktionerna som gjort femman till en kassako? Att andra spelföretag gärna skulle se att Rockstar pressar upp priserna så att de själva kan sätta en högre prislapp, det är ju inte så konstigt. Men Rockstar själva har väl inte lika mycket att vinna på det?
100$ = 11000kr + moms = 1375kr så kanske 1450kr med nån copy Swede avgift mm om man köper på disc. Annars via PS store så kanske det landar på 1800kr
Det funkar inte så. Företag (alla slags) justerar utpriset på sina produkter till aktuell marknad utifrån skatter, lokala extraavgifter, allmän kostnadsnivå m.m. Att USA-marknaden kan ta 100$/exemplar netto betyder inte att Sverige/EU måste göra det, plus en massa lokala skatter och fulavgifter. Spelet lär kosta runt 100$ även här, i lokala valutor. Men Rockstars vinst blir aningen lägre per sålt exemplar.
Av principiella skäl kommer jag inte att köpa ett spel för över 800 kr, men jag brukar bli svag när det väl gäller. Har för mig att jag betalade 1000 spänn eller mer för RDR2 (kommer inte ihåg om det var någon deluxe utgåva eller om det var för att få spela lite tidigare?) och det är säkert fler spel som har köpts in i affekt! Med det sagt så har GTA gått åt fel håll sedan 4:an så om trenden håller i sig kommer 6:an vara det sämsta hittills. Jag hoppas jag har fel…
Det funkar inte så. Företag (alla slags) justerar utpriset på sina produkter till aktuell marknad utifrån skatter, lokala extraavgifter, allmän kostnadsnivå m.m. Att USA-marknaden kan ta 100$/exemplar netto betyder inte att Sverige/EU måste göra det, plus en massa lokala skatter och fulavgifter. Spelet lär kosta runt 100$ även här, i lokala valutor. Men Rockstars vinst blir aningen lägre per sålt exemplar.
Jovisst kan priset ibland justeras på olika marknader. Men jag har ändå svårt att se varför det skulle säljas för 100$ + Skatt i USA och sedan 100$ inkl skatt i Sverige.
PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.