Shuhei Yoshida: ”Att släppa Playstationspel på PC är som att trycka pengar”

Robot
Shuhei Yoshida: ”Att släppa Playstationspel på PC är som att trycka pengar”

PC-satsningen är också viktig för den kinesiska marknaden.

#PC, #Playstation, #Sony

Medlem
Medlem

Ja ta bort PSN kravet så är det nog bara printa pengar

Medlem
Skrivet av Majinbuu:

Har de inte gjort det nu för alla framtida spel?
Eller drömde jag de sa det

Hur var det, konsoler blev väl bannade i Kina för nåt tag sen?

Medlem
Skrivet av Karmak:

Har de inte gjort det nu för alla framtida spel?
Eller drömde jag de sa det

Osäker, hört något sånt men vet inte om det är för alla eller bara vissa...

Medlem
Skrivet av Majinbuu:

https://www.sweclockers.com/nyhet/40549-sony-slopar-psn-krav-...

Medlem

"Sony meddelar att de rullar tillbaka kravet på PSN-kontolänkning för vissa PC-portade Playstation-spel. Istället blir det frivilligt att ansluta ett PSN-konto, och om du gör det kan du få bonusar i form av skins eller poäng."

Ja för "vissa" inte alla

Medlem
Skrivet av Majinbuu:

"Sony meddelar att de rullar tillbaka kravet på PSN-kontolänkning för vissa PC-portade Playstation-spel. Istället blir det frivilligt att ansluta ett PSN-konto, och om du gör det kan du få bonusar i form av skins eller poäng."

Ja för "vissa" inte alla

Japp, men det är i rätt riktning i alla fall. Sen tror jag att PSN-kravet försvunner på samtliga nya titlar, men att vissa äldre titlar som inte uppdateras längre förblir med kravet.

Skribent
Skrivet av hoppalängdhopp:

Hur var det, konsoler blev bannade i Kina för nåt tag sen väl?

Jo de har väl typ sina egna inhemska konsoler?

signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Nä!!!??? vem hade kunna trot det!

Skrivet av Johan Lorentzon:

Jo de har väl typ sina egna inhemska konsoler?

Ingen aning, men låter mycket möjligt!

Medlem
Skrivet av hoppalängdhopp:

Hur var det, konsoler blev väl bannade i Kina för nåt tag sen?

Nej. Jag tror dock PS5 där har någon slags regionlåsning så att det inte går att komma åt andra länders PSN-butiker.

Sony är med och finansierar och hjälper en mängd kinesiska utvecklare och spel så det är en marknad de satsar på.

https://www.playstation.com/en-us/china-hero-project/

Medlem

Ytterligare inkomst är alltid välkommet och det kommer nog bli en hel del.
1,4 miljarder invånare.
Världens mest sålda öl (Snow) är kinesiskt och säljs bara där tror jag.

Medlem

Kanske är det därför PC-portar oftast är dåliga. Kanske har dem lite för bråttom att tjäna pengar?

För den som vill djupdyka lite mer i ämnet Sonys pc-portar rekommenderas den här analysen som postats av en Resetera-användare.

Medlem

Dom borde släppa precis alla spel de någonsin släppt på Playstation. Alltså dom skulle ju tjäna massor av pengar ju, är väl det enda dom bryr sig om eller?

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Skrivet av lonian:

Dom borde släppa precis alla spel de någonsin släppt på Playstation. Alltså dom skulle ju tjäna massor av pengar ju, är väl det enda dom bryr sig om eller?

Mnjah, en pc-port är inte gratis (se min länk ovan), men visst, alla "större" spel skulle ju nästan garanterat gå med vinst. Samtidigt är det ju en balansakt, det här. Om allt kommer direkt till pc också, varför ska då folk investera i en Playstation? Osv. Finns lite olika faktorer att ta med i beräkningen.

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Mnjah, en pc-port är inte gratis (se min länk ovan), men visst, alla "större" spel skulle ju nästan garanterat gå med vinst. Samtidigt är det ju en balansakt, det här. Om allt kommer direkt till pc också, varför ska då folk investera i en Playstation? Osv. Finns lite olika faktorer att ta med i beräkningen.

Du menar att det finns konsolspelare som skulle lockas av en PC ?

signatur

Medlem

varför ska då folk investera i en Playstation?

För att det är billigare att köpa ett Playstation än en dator och samtidigt få väldigt liknande grafiska nivåer gissar jag på.

Sen är en konsol otroligt simplistisk att både sätta upp och använda jämfört med en dator och stora massan vill alltid ha enkla saker

Skrivet av lonian:

Du menar att det finns konsolspelare som skulle lockas av en PC ?

Ja, eller pc-spelare som skulle avstå från en Playstation om de kunde köra Sonys spel samma dag till sin pc. PS är ju ändå Sonys kärnverksamhet inom gaming så de vill ju kanske inte heller att det upplevda värdet i att äga en PS urholkas. Se på MS och Xbox just nu, där fler och fler börjar fråga sig vad ens vitsen är med att äga en Xbox. Där vill de ju knappast hamna.

Skrivet av Zensu:

För att det är billigare att köpa ett Playstation än en dator och samtidigt få väldigt liknande grafiska nivåer gissar jag på.

Sen är en konsol otroligt simplistisk att både sätta upp och använda jämfört med en dator och stora massan vill alltid ha enkla saker

Så är det ju, så klart! Menar inte att alla plötsligt skulle överge Playstation om så vore fallet. Lägre pris och mer lättillgängligt är goda argument för ett konsolköp, oavsett. Även om pc växer är ju stora marknader som t ex Nordamerika fortsatt väldigt konsolfokuserat.

Men the perceived value av en PS skulle definitivt få sig en smäll. Och om man faktiskt tittar på siffrorna så är intäkterna från pc-portar en mycket liten del av vad Sony drar in på spel, jämfört med PS-verksamheten. Slutsatsen att då fortsätta prioritera PS framför allt annat och släppa utvalda pc-portar senare verkar som en rätt genomtänkt strategi från Sonys sida.

(Siffror på det jag säger finns i länken jag lade upp tidigare, för den som är nyfiken)

Medlem

Låter märkligt, när spelen väl släpps på PC så har ju de flesta redan spelat det på PS, enligt säkra källor i en annan tråd.

signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Medlem

Ja, eller pc-spelare som skulle avstå från en Playstation om de kunde köra Sonys spel samma dag till sin pc. PS är ju ändå Sonys kärnverksamhet inom gaming så de vill ju kanske inte heller att det upplevda värdet i att äga en PS urholkas. Se på MS och Xbox just nu, där fler och fler börjar fråga sig vad ens vitsen är med att äga en Xbox. Där vill de ju knappast hamna.

Jag tycker det är bättre att gå all in eller inte alls.
Just nu känns ju bara värdelöst att ha två enheter som kör samma spel men ingen garanti att så är fallet. Man vill ju veta vad man får. Om dom fortsätter ge ut något spel då och då på pc är det nog bättre att vänta till slutet av en generation för att köpa de exklusiva spelen.

signatur

Medlem

Det är bra. Pengar är allt.. släpp spelen på gamepass också så har vi ett perfekt gaming samhälle för alla oavsett plånbok.

signatur

What a monster..i cant belie.. WHAT THE HELL IS THIS PLACE?

Skrivet av lonian:

Jag tycker det är bättre att gå all in eller inte alls.
Just nu känns ju bara värdelöst att ha två enheter som kör samma spel men ingen garanti att så är fallet. Man vill ju veta vad man får. Om dom fortsätter ge ut något spel då och då på pc är det nog bättre att vänta till slutet av en generation för att köpa de exklusiva spelen.

Ur ett konsumentperspektiv vore det ju bäst, som du säger! Jag bara spekulerar i hur jag antar att Sony resonerar här, för Sony är det nog en smart strategi att göra som de gör just nu. Men som sagt, det behöver ju inte vara det bästa för oss gamers.

Medlem
Skrivet av Smörblomma:

Kanske är det därför PC-portar oftast är dåliga. Kanske har dem lite för bråttom att tjäna pengar?

Horizon Zero Dawn, funkade hur bra som helst för mig dag 1. Inga problem med Forbidden West, Days Gone eller Spider-man 1/2 heller. God of War: Ragnarök, toppenbra. FF7 remake, nemas problemas (visserligen inte sonyutgivet men ändå).

1
Skriv svar